سلامت و کيفيت آبهاي بسته‌بندي زير سوال

در این انجمن به انتقال و توزیع آب در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
chichini
جدید
جدید
پست: 79
تاریخ عضویت: 15 مارس 2011 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: رشت
تماس:

سلامت و کيفيت آبهاي بسته‌بندي زير سوال

پست توسط chichini »

IMAGE634133155418281250.jpg




[FONT=Tahoma,sans-serif]ايرن: گرايش مردم به سمت استفاده از آبهاي بسته بندي که آنها را به عنوان آبهاي معدني مي شناسيم باعث شده در مقاطعي سلامت و کيفيت برخي از اين آبها زير سئوال برود. به طوريکه اين ابهامات در فصل تابستان که مصرف آب آشاميدني افزايش مي يابد، بيشتر تحت الشعاع قرار بگيرد. [/FONT][FONT=Tahoma,sans-serif]به گزارش خبرنگار مهر، با گرم شدن هوا مصرف آبهاي معدني نيز افزايش مي يابد. به طوريکه عابران پياده و افرادي که در اغلب روز بيرون از محيطهاي سربسته حضور دارند، براي رفع تشنگي لاجرم از آبهاي بسته بندي شده استفاده مي کنند. از همين رو، ميزان تقاضا براي خريد و مصرف اين قبيل آبها نيز افزايش مي يابد.
گرايش مردم به استفاده از آبهاي بسته بندي و توصيه هاي بهداشتي در رابطه با مصرف آبهاي معدني باعث شده که برخي از اين موضوع نهايت سوءاستفاده را برده و توليداتي غيرسالم در اختيار مصرف کنندگان قرار بگيرد. به طوريکه سال گذشته موضوع نيترات بالاي آبهاي بسته بندي مورد کنکاش رسانه ها قرار گرفت و در نهايت وزارت بهداشت با ورود به اين ماجرا، شرايطي را فراهم آورد که نگراني مردم و مصرف کنندگان آبهاي بسته بندي برطرف شود.
اما در اين روزها که هوا به شدت گرم شده است دوباره شنيده مي شود که برخي از آبهاي بسته بندي از کيفيت مطلوب برخوردار نيستند و آنچه در اختيار مصرف کننده قرار مي گيرد همان آب لوله کشي است!
دکتر سيامک مره صدق، عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با عنوان اين مطلب که بارها نظرمان را در رابطه با موضوع استفاده از آبهاي تصفيه شده اعلام کرده ايم، به خبرنگار مهر گفت: متاسفانه سيستمي را که براي تصفيه آب در کشور بکار مي گيريم موجب اتلاف منابع مي شود.
وي با اشاره به اينکه ايران در منطقه کم آب قرار دارد، افزود: در هيج کجاي دنيا به اين شکل و روش آب آشاميدني را تصفيه نمي کنند. بايد مصرف آب آشاميدني و غيرآشاميدني از دو خط متفاوت تامين شود.
اين عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به يکي دو مورد تخلف کارخانجات توليد آبهاي معدني در سال گذشته، گفت: تعدادي از اين شرکتها از آب لوله کشي استفاده مي کردند که استانداردهاي لازم را نداشتند.
مره صدق با بيان اينکه وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو در اين زمينه خيلي فعال و دقيق بوده است، افزود: آنطور که ما اطلاع داريم هم اکنون در هر يک از کارخانه هاي توليد آبهاي بسته بندي، يک نفر ناظر مقيم از سوي سازمان غذا و دارو در اين شرکتها مستقر است و به صورت دقيق بر نحوه کيفيت و بسته بندي آبها نظارت مداوم دارد.
اين عضو کميسون بهداشت و درمان در ارتباط با تخلفات جديد شرکتهاي آبهاي معدني، اظهارداشت: حداقل در يک ماه گذشته هيچ گزارشي از تخلف در اين زمينه به کميسيون بهداشت و درمان مجلس نرسيده است.
اين در حالي است که برخي فروشندگان، آبهاي معدني را در معرض ديد مشتري و زير نور آفتاب قرار مي دهند که اين کار به شدت بر کيفيت آب‌ معدني تاثير منفي مي ‌گذارد. به طوريکه مهندس سيدرضا غلامي ، رئيس اداره نظارت بر بهداشت اماکن و مواد غذايي وزارت بهداشت معتقد است که بطريهاي آب معدني‌ که در معرض حرارت و زير آفتاب داغ نگهداري مي شوند، غير قابل استفاده بوده و سرطان زا هستند.
به گفته اين مقام مسئول در وزارت بهداشت، مردم بايد توجه داشته باشند از اين آبهاي معدني ‌استفاده نکنند چراکه مواد نفتي پس از جدا شدن در آب و مصرف محتويات آن، افراد را دچار بيماريهاي خطرناکي همچون سرطان مي کند.
دکتر شاهرخ رامين، يکي ديگر از اعضاي کميسيون بهداشت و درمان مجلس از آب آشاميدني به عنوان يکي از مهمترين موضوعات در سلامت جامعه نام برد و گفت: بيماريهاي زيادي از طريق آبهاي آلوده منتقل مي شوند که اين موضوع در تابستان از اهميت بيشتري برخوردار است.
وي افزود: به همين دليل موضوع سلامت آبهاي آشاميدني هميشه مورد توجه دست اندرکاران سلامت جامعه بوده است و کميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز همواره به صورت دائمي دنبال و پيگيري مي شود.
رامين با اشاره به انجام نمونه گيريهاي سازمان غذا و دارو از آبهاي بسته بندي، گفت: در اين نمونه گيريها، شاخصها و ترکيبات آبها آناليز مي شود.
اين عضو کميسيون بهداشت و درمان مجلس تاکيد کرد: سياست ما در قبال برخورد با آبهاي معدني غيربهداشتي و ناسالم، رفتار رسانه اي نيست بلکه خط توليد آن محموله را متوقف و اصلاح مي کنيم.
وي افزود: آنچه مسلم است اينکه سازمانهاي صادر کننده مجوز توليد آبهاي معدني در زمينه صدور مجوز بسيار سختگيرانه عمل مي کنند و ممکن است براي توليد کننده، آزار دهنده باشد. اما اين قبيل اقدامات در جهت افزايش ضريب ايمني اين محصولات است.
اين در حالي است که دکتر احمد شيباني، رئيس سازمان غذا و دارو از بررسي آبهاي معدني بدون برچسب وزارت بهداشت در آزمايشگاههاي اين وزارتخانه خبر مي دهد و مي گويد: نتايج نمونه ها نشان مي دهد که آبهاي معدني بسته بندي شده هيچ مشکلي نداشته و کيفيت آنها قابل قبول است.
[/FONT]
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
همه ي وقايع زندگي، درس هاييست كه خدا مي خواهد بياموزيم !
ارسال پست

بازگشت به “انتقال و توزیع آب”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان