آخرین وضعیت آلودگی هوای ایران به گرد و غبار یا ریزگرد Dust

در این انجمن به آلودگی هوا و کنترل آن در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

آخرین وضعیت آلودگی هوای ایران به گرد و غبار یا ریزگرد Dust

پست توسط elham9192 »

تهران باز هم زیر هجوم ریزگردهای عربی
شاخص ذرات معلق کمتر از 10 میکرون رکورد زد

</RIGHT>

تصویر
سبزپرس- گروه محیط زیست شهری: هجوم ریزگردهای عربی به غرب ایران و البته پایتخت موجب شد که ذرات معلق کمتر از 10 میکرون در تهران رکورد بزند. ذرات معلق کمتر از 10 میکرون امروز روی شاخص 110 قرار گرفت، این در حالی است که آلاینده در سال 90 به طور معمول در حدود 70 بوده است.

[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]یوسف رشیدی، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت و گو با سبزپرس با بیان این مطلب گفت: این ریزگردها البته تنها روی رکوردزنی زیر 10 میکرونی ها اثر نگذاشته اند بلکه تهران را در روز 14 خرداد ماه برای نخستین بار به شرایط بسیار ناسالم رساندند. در روز 14 خرداد تهران روی شاخص 207 قرار گرفت.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]به گفته رشیدی، امروز هم ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون روی عدد 153 ایستاده است و نسبت به روز گذشته که 126 بود، اندکی افزایش یافته است.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد دلایل بالارفتن ذرات معلق در تهران گفت: این به دلیل موج گرد و غباری است که از غرب ایران رسیده است و حتی در روز 14 خرداد تهران را به شرایط ناسالم رسانید. [/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]رشیدی در مورد این که تا چه زمانی ریزگردهای عربی تهران را در این شرایط نگاه خواهند داشت، گفت: تا آخر هفته این وضعیت ادامه خواهد یافت.[/FONT]
[FONT=tahoma,arial,helvetica,sans-serif]اما مونوکسید کربن که در هوای دیروز تهران، با رسیدن به عدد 80 زنگ خطر را برای خروج از شرایط پاک به صدا درآورده بود، امروز با بازگشت به رقم 33، تهران را در شرایط پاک قرار داد. [/FONT]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

آخرین وضعیت آلودگی گرد و غبار یا ریزگرد هوا در ایران

پست توسط naderloo »

دلیل هجوم بی سابقه ریزگردها به خوزستان
چگونگی کاهش اثرات ریزگردها بر سلامت
تهران باز هم زیر هجوم ریزگردها
پیش بینی توفان غباری تهران امکان پذیر بود
تولید مالچ های بیولوژیک برای کنترل ریزگردها
اشتباه تثبیت شن های روان با مالچ پاشی
اورانیوم ضعیف شده در ریزگردهای خوزستان
پدیده گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت
آلودگی هوای تهران ماسک میخواهد
تنها 5 روز هوای پاک طی 10 سال در تهران
کاهش ريزگردها تا 30 درصد
دستگاه يونيزاسيون برای کنترل گردوغبار
توسعه بيابان زدایی
کاهش 30 درصد ریزگردها در ایران
مهار ریزگرد ها در بودجه امسال اعتبار ندارد
کاهش 30 درصد ریزگردها در ایران
باز هم گرد و غبار و این بار در آذربایجان شرقی
افرایش هزینه های درمان بدلیل آلودگی هوا
درختان مقاوم در برابر آلودگی هوای تهران
آلودگی هوا قاتل سلامت انسان
ساخت دستگاه تصفیه ریزگردها و ماسک های تنفسی
حمایت از جذب ریزگردها و تولید ماسك‌ نسوجی
برگزاری میز گرد علمی ریز گردها در فرهنگستان
عمل نکردن عراق به تعهد كنترل ریزگردها
هشدار برنده نوبل فیزیك در مورد گرمای زمین
ریزگردها و راه چاره
ریزگردها و پدیده مهاجرت
گرد وغبار در بیش از 25 استان
حالت هشدار آلودگی هوا در زنجان
آلودگی هوا در قصرشیرین
آلودگی هوا در بوكان به هفت برابر حد مجاز
همایش هم اندیشی بین المللی ریزگردها
علت و راههای مقابله با گرد و غبار
ذرات معلق هوای دزفول شش برابر استاندارد
آلودگی هوا در بوشهر هفت برابر استاندارد
كنگره پديده گرد و غبار و مقابله با آن
گرد و غبار در 21 استان كشور
اهواز آلوده ترین شهر دنیا
تثبیت شن هاي روان درعراق توسط ایران
آلودگی هوا و کی بود، کی بود من نبودم
تاثير الودگي هوا در جنين
تاثير آلودگي هوا در كودكان
آلودگي هوا ودردهاي شكمي به ويژه در زنان
تاثير آلودگي هوا در سالمندان
هوای آلوده در ارتباط باایجاد لخته های خون در پاها است
الودگی با سرب باعث افزایش رفتار خشونت آمیز می شود
الودگی هوا باعث تولد نوزادان کم وزن می شود
آلودگی هوا باعث بروز درد شکمی می شود
ارتباط دیابت با الودگی هوا
آلودگی هوا وآپاندیس
آلودگی هوا وسالمندان
آلودگی هوا موجب بروز حمله قلبی می شود
الودگی هوا وبیماری قلبی
الودگی هوا وسرطان
آلودگی هوا ومشکلات خواب
ذره های قاتل!
افزایش حملات قلبی و آلودگی هوا
میزان ریزگردها در قم 16برابر حد مجاز
آلودگي هوا دربرخي ايستگاه‌هاي مترو
تعطيلي آلودگي هوا نداريم و آب هم
مشاركت ايران با عراق نقشی مهم در كاهش آلودگي
گرد و غبار آلوده به مواد رادیواکتیو نیست
باران نبارد ریزدانه ها به تهران می رسد
افزايش آلودگي هوا ربطي به بنزين جديد ندارد
اولين جلسه هم انديشي آلودگي هوا
تهران در انتظار اجراي قوانين آلودگي هوا
تعطیلی دهم و یازدهم آذرماه بدلیل آلودگی هوا
پیش بینی بروز گرد و غبار در 12 استان
گرد و غبار تهران را در برمی‌گیرد
مالچ پاشی کانون های گرد و غبار عراق بزودی
پیش نویس طرح کاهش آلودگی هوا بزودی
عدم اقدام عراق برای مالچ پاشی بیابان هایش
گرد و غبار روزهای اخیر تهران منشا محلی دارد
غلظت گرد و غبار در سیستان ‪ ۳۳‬برابر
آلوده‌ترین مناطق امروز تهران اعلام شد
گرد و غبار عربی در نیمه غربی کشور
شرایط هشدار در تهران تداوم دارد
آلودگی دوباره هوا در تهران و قم
علت موج آلودگی ذرات معلق روزهای اخیر
اندازه گیری ذرات گرد و غبار
بنزن آلاینده مهم هوادرفضای داخل خودرو

تهران - ایرنا - مدیر پروژه مقابله با گرد و غبار گفت: تهیه سند منشا گرد و غبار 12 استان در دستور کار قرار دارد که بخشی از آن تهیه شده است.
ضیاء الدین شعاعی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد: در مطالعات اولیه مقرر شد سند منشا هشت استان تهیه شود اما با توجه به اهمیت موضوع و گستردگی پدیده گرد و غبار تهیه سند 12 استان در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: قرار شد در تهیه سند منشا استان هایی که بر روی استان های همجوار اثر می گذارند نیز تهیه شود بر همین اساس 8 استان به 12 استان افزایش یافت که شامل استان هایی از قبیل خوزستان، هرمزگان، بوشهر، لرستان، ایلام و کرمانشاه است.
شعاعی گفت: اکنون سند منشا استان خوزستان تهیه و به تصویب دولت رسیده است ، اعتبار آن مشخص شده و به سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری تخصیص یافته است.
وی با بیان اینکه این سند با همکاری مراکز علمی و دانشگاهی تهیه شده است افزود: در این سند به کانون هایی که در گذشته منشاء ریزگردها بودند و در سال های اخیر نیز همچنان فعال بودند اشاره شده، همچنین در مورد اینکه ممکن است نقطه ای در صورت فعال شدن و بروز ریزگرد گسترش یابد نیز هشدار می دهد.
وی ادامه داد: همچنین بخشی از سند منشا استان ایلام نیز تهیه شده که بعد از نهایی شدن برای تصویب و تخصیص اعتبار به هیات دولت ارسال می شود.
مدیر پروژه مقابله با گرد و غبار اظهار کرد: منشا سند 10 استان دیگر نیز به مرور و با اولویت بندی تهیه می شود.
شعاعی گفت: بعد از تهیه سند به دستگاه های اجرایی ارجاع داده می شود تا آنها برنامه عمل خود در این زمینه را تعریف کنند، در مورد سند منشا خوزستان این کار انجام شده و دستگاه ها در حال تهیه برنامه های عمل خود هستند.
وی تاکید کرد: تهیه سند منشا که به شناسایی منشا بروز گرد و غبار کمک می کند می تواند دستمایه تدوین برنامه جامع ملی کاهش توفان های گرد و غبار باشد، با توجه به اهمیت موضوع مقابله و مهار ریزگردها به یک سند ملی جامع برای برقراری تفاهم و همکاری میان دستگاه ها نیاز داریم که در صدد تهیه آن هستیم.
شعاعی اظهار کرد: برای دستیابی به این هدف در نظر داریم ابتدا اسناد استانی را تهیه و بعد از تجمیع در قالب یک سند ملی ارایه دهیم که بر این اساس در حال تهیه اسناد منشا ریزگردها هستیم.
وی با اشاره به وضعیت اقتصادی در کشور گفت: سازمان مدیریت و برنامه ریزی قول داده تا در زمینه تخصیص اعتبار مقابله با گرد و غبار توجه ویژه ای داشته باشد که امیدواریم با تخصیص به موقع اعتبارات این معضل که گریبانگیر تعداد زیادی از مردم استان های کشور شده برطرف شود.
وی اظهار کرد: اکنون شاید به دلیل شرایط آب و هوایی و بارندگی شاهد بروز توفان های گرد و غبار نباشیم اما به دلیل اهمیت موضوع و اینکه قطعا در شرایط خشکی باز هم با آن مواجه خواهیم شد باید روند مقابله و اجرای برنامه ها به صورت مداوم ادامه داشته باشد.
چند سالی است پدیده ریزگرد بیش از 20 استان کشور را درگیر کرده است که بنا به اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، بیشترین منشاء آن خارجی و از کشورهای عراق، عربستان، اردن و بخشی از صحرای آفریقا است اما چند سالی است که به علت ادامه روند خشکسالی منشا های داخلی نیز به بروز این پدیده اضافه شده اند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

تصویب قطعنامه پیشنهادی ایران با اجماع کلیه کشورها در خصوص ری

پست توسط naderloo »

تهران- ایرنا- نماینده دایم ایران در سازمان ملل متحد گفت: قطعنامه پیشنهادی ایران با اجماع کلیه کشورها در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در خصوص مقابله با ریزگردها به عنوان یک چالش و معضل جهانی تصویب شد.

روز گذشته کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز پرکاری را پشت سر گذراند. این کمیته در چارچوب فعالیت های هفتادمین مجمع عمومی این سازمان تعداد 42 قطعنامه را مطرح و مورد تصویب قرار داد.
از جمله می توان به قطعنامه های فناوری اطلاعات و ارتباطات برای توسعه، موضوعات مربوط به اقتصاد کلان، نظام مالی بین المللی و مساله توسعه، مالکیت بدهی های خارجی و توسعه، تامین مالی برای توسعه و توسعه پایدار به عنوان مهمترین موضوعات کاری کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اشاره کرد.
نکته قابل توجه اینکه در ذیل دستور کار مربوط به 'توسعه پایدار' تعداد 19 قطعنامه به تصویب رسید و در میان این قطعنامه ها، قطعنامه مقابله با ریزگردها قطعنامه جدیدی بود که برای اولین بار در این مجمع مطرح و با اجماع مورد تصویب قرار گرفت.
با تصویب این قطعنامه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مساله ریزگردها به عنوان یک چالش و معضل جهانی مورد شناسایی قرار گرفت.
غلامعلی خوشرو سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به سوالاتی در این زمینه پاسخ داد:
ایرنا : امروز کمیته دوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد اولین قطعنامه خود را برای مقابله با ریزگردها که با ابتکار اولیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شده بود، با اجماع کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد تصویب کرد. جنابعالی و همکارانتان برای تصویب این سند تلاش زیادی کرده اید. اهمیت تصویب این سند برای مقابله با پدیده ریزگردها بویژه برای کشورمان و کشورهای غرب آسیا چیست؟
خوشرو: پدیده ریزگردها طی سال های اخیر تبدیل به یک مشکل جدی برای تعدادی از کشورهای منطقه غرب آسیا از جمله جمهوری اسلامی ایران شده است. مردم ما در بسیاری از استان های کشور از این پدیده رنج می برند. ریزگردها طی چند سال اخیر همواره تاثیر عمیقی بر زندگی روزانه مردم کشورمان داشته است. این پدیده علاوه بر تاثیرات آن بر سلامت مردم،خسارت های جدی اقتصادی و زیست محیطی را بر کشورمان وارد کرده است.
مقابله با این پدیده به دلیل ابعاد مختلف آن از ظرفیت یک کشور خارج بوده و مستلزم همکاری های منطقه ای و بین المللی بویژه مشارکت سازمان ملل متحد می باشد. براین اساس، پیش نویس قطعنامه مقابله با ریزگردها به ابتکار جمهوری اسلامی ایران مطرح و مورد حمایت کشورهای در حال توسعه بویژه کشورهای غرب آسیا قرار گرفت.

ایرنا: تهیه این قطعنامه چه مدت زمان برد و این چندمین قطعنامه در این مورد است؟
خوشرو: این قطعنامه طی مدت دو ماه گذشته در سازمان ملل متحد مورد مذاکره قرار گرفت و متن نهایی آن روز گذشته با اجماع کلیه کشورهای عضو سازمان ملل متحد به تصویب رسید.
این قطعنامه اولین قطعنامه ای است که در سازمان ملل متحد برای مقابله با پدیده ریزگردها تصویب شده است. در واقع با تصویب این قطعنامه مساله ریزگردها و اثرات منفی این پدیده در کشورهای متاثر از آن مورد شناسایی جهانی قرار گرفت.

ایرنا: شما به عنوان نماینده دایم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به معرفی جهانی مساله ریزگردها به مثابه یک چالش جدی و مهم برای کشورهای متاثر از آن نظیر جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غرب آسیا اشاره کردید، که این قطعنامه چه تعریفی از ریزگردها دارد؟
خوشرو: در این قطعنامه چهار نکته مهم در پاسخ به این سوال به روشنی در مورد ریزگردها مطرح شده است.
اول این که در این قطعنامه، پدیده ریزگردها به عنوان معضلی جدی و مهم برای دستیابی به توسعه اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در کشورها و مناطق متاثر از آن تعریف شده است.
نکته دوم این که به روشنی ذکر شده پدیده ریزگردها در چند سال اخیر آسیب های اجتماعی و اقتصادی قابل توجهی را به ساکنان این کشورها و مناطق وارد کرده است.
سوم هم همکاری های منطقه ای و جهانی و مشارکت و نقش سازمان ملل متحد و ظرفیت سازی های لازم برای کشورهای متاثر از ریزگردها مورد توجه قرار گرفته است و نکته چهارم این که قطعنامه بر ضرورت اقدامات فوری برای مقابله با مساله ریزگردها تاکید می کند.
ایرنا : اشاره کردید که مقابله با ریزگردها نیازمند همکاری های منطقه ای و بین المللی است. این قطعنامه چه زمینه هایی را برای تقویت همکاری های منطقه ای و بین المللی بویژه با مدیریت سازمان ملل متحد معرفی کرده است؟
خوشرو: اول این که این قطعنامه ضمن تاکید بر ضرورت های لازم برای همکاری های منطقه ای و جهانی برای مقابله با پدیده ریزگردها، به نقش سازمان ملل متحد در پیشبرد چنین همکاری های پرداخته است.
دوم این که از نهادها، آژانس ها، برنامه ها و منابع مالی سازمان ملل متحد بویژه برنامه عمران ملل متحد، برنامه توسعه ملل متحد، سازمان هواشناسی جهانی، سازمان بهداشت جهانی، کنوانسیون مقابله با بیابان زایی و کلیه سازمان های منطقه ای دیگر دعوت می کند تا ضمن توجه به مساله ریزگردها در پیشبرد ظرفیت های لازم برای مقابله با این پدیده به کشورهای متاثر از پدیده ریزگردها بویژه از طریق اجرای پروژه های منطقه ای، تبادل اطلاعات، کارشناس و افزایش همکاری های فنی از جمله از طریق سیستم پایش و پیش بینی کمک کند.
نکته آخر هم این که علاوه بر آن قطعنامه از کلیه کشورهای متاثر از پدیده ریزگردها، نهادهای مرتبط سازمان ملل متحد، سازمان های منطقه ای و دیگر سهامداران دعوت می کند تا در راستای اجرای اهداف این قطعنامه تلاش کنند.
ایرنا: با اجرای این قطعنامه شاهد چه اتفاقی در زمینه همکاری های بین المللی برای حل مسئله ریزگرد ها خواهیم بود؟
خوشرو: در واقع با اجرا و عملیاتی شدن مفاد این قطعنامه به عنوان اولین قطعنامه سازمان ملل متحد برای مقابله با پدیده ریزگردها ظرفیت مناسبی برای گسترش همکاری های منطقه ای و بین المللی بویژه برای کشورمان و کشورهای غرب آسیا بوجود آمده است.
انتظار ما آن است که با گسترش همکاری بویژه میان کشورهای منطقه و با مشارکت و حمایت سازمان ملل متحد شاهد کاهش تاثیرات منفی ریزگردها بویژه در کشورمان باشیم.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

توضیح ابتكار در خصوص اجرایی نشدن تفاهم مقابله با ریزگردها

پست توسط hses »

شهركرد- ایرنا- معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به هجوم ریزگردها در كشور در سالهای اخیر، گفت: وجود گروه های تكفیری و ایجاد ناامنی در عراق باعث اجرایی نشدن تفاهم مقابله با ریزگردها شده است.
به گزارش ایرنا، معصومه ابتكار شنبه شب در گفت وگو با شبكه استانی جهانبین چهارمحال و بختیاری افزود: وجود گرد و غبار در ایران دو منشا اصلی بیرونی و داخلی دارد كه منشا بیرونی از كشورهای عراق و عربستان به كشور ما وارد می شود.
به گفته وی ،متاسفانه از دوران صدام حسین و رژیم بعث در عراق،بخش عمده ای از تالابهای جنوب غربی با دخالت های انسانی خشك و به منشا اصلی گرد و غبار تبدیل شد كه با كمترین باد و طوفان به سمت ایران حركت می كند و شهرها و مناطق مختلف كشور را تحت تاثیر قرار می دهد.
وی گفت:به منظور مقابله با این ریزگردها با منشا خارجی، از قبل تفاهم ها و مذاكراتی به منظور كاشت نهال در كانون های گرد و غبار با كشور عراق از اواخر سال 92 با سفر به بغداد انجام شد.
ابتكار اظهار داشت: این برنامه ریزی ها به دلیل وجود ناامنی های ایجاد شده در عراق و هجوم تكفیری ها و گروهك داعش ،متاسفانه متوقف شده است.
به گفته وی، هم اكنون پیگیری های لازم در زمینه مقابله با پدیده گردو غبار با منشا خارجی، از سوی سازمان ملل در حال انجام است و پیش بینی ایجاد صندوق منطقه ای برای مقابله با این موضوع در دست اجراست.
وی، با اشاره به اینكه یكی از كانون های گرد و غبار منطقه ، عربستان سعودی است اظهار داشت: این موضوع در سطح بین المللی پیگیری شده و قطعنامه ی نیز در مجمع عمومی سازمان ملل برای گرد وغبار تدوین شده است كه در این قطعنامه، دبیركل سازمان ملل مكلف به شناسایی كانون های جهانی گرد و غبار و روش های مقابله شده است.
وی به برگزاری اجلاس وزرا كه ماه آینده برگزار خواهد شد اشاره كرد وگفت: موضوع گرد و غبار نیز در دستور كار این اجلاس قرار دارد .
وی به معضل گرد و غبار در كشور به عنوان یك معضل مهم اشاره كرد و گفت: اصرار ما براین است كه مقابله با این موضوع باید جهانی دیده شود و راه حل جهانی اندیشه شود .
به گفته وی، عملیات كاشت نهال و مقابله با بیابان زایی یكی از مهمترین برنامه های مقابله با ریزگردها است.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ، به انجام مطالعات استانی و ملی در زمینه گردو غبار با منشا داخلی در كشور و شناسایی كانون های گرد و غبار و روش مواجه با این كانونها و كاهش میزان گردو غبار اشاره كرد وگفت: ارائه آموزش های لازم به مردم برای مواجه فوری و بحرانی با این بحران در دستور كار قرار دارد.
ابتكار گفت: آمادگی مردم برای مواجه با این شرایط، استفاده از شیوه ها و روش های كه عوارض گرد و غبار را به حداقل می رساند و به عنوان یكی از برنامه های دولت به منظور مقابله با گرد و غبار در دستور سازمان جنگل ها و مراتع كشور قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: هم اكنون در بسیاری از نقاط كشور سازمان جنگل ها و مراتع كه مسولیت اجرای این طرح را برعهده دارد ، عملیات كاشت نهال برای مقابله با بیان زایی را دست اجرا دارد .
ابتكار ،به احیای تالابها به عنوان یكی دیگر از برنامه های دولت به منظور مقابله با پدیده گردو غبار اشاره كرد و گفت: هم اكنون تالاب حورالعظیم در استان خوزستان كه یكی از كانون های گرد و غبار داخلی است احیا شده است.
معاون رئیس جمهوری اظهار داشت: با آغاز دولت یازدهم بحث آبدهی مجدد این تالاب كه از اول سازمان محیط زیست اصرار برآن داشت اجرا شده و هم اینك حوضچه سوم تالاب هورالعظیم آبگیری شده است.

**تاكید بر گسترش مشاركت محلی در حفاظت از محیط زیست و اشتغال سبز
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: افزایش مشاركت های مردمی به خصوص جوامع محلی در حفاظت از محیط زیست یكی از برنامه این سازمان در حفظ و حراست از محیط زیست است كه این امر در ذخیرگاه زیست كره تنگ صیاد -سبزكوه استان چهارمحال وبختیاری به خوبی اجرایی شده است.
ابتكار افزود: در دنیا، توجه به مشاغل سبز در زمینه حفاظت از محیط زیست توجه خاصی شده كه با استفاده از ظرفیت های مناطق مختلف بتوان با استفاده از منابع طبیعی بدون خسارت وارد كردن به آن، اشتغال پایدار را فراهم كرد.
وی به طبیعت بكر چهارمحال وبختیاری و گردشگرپذیر بودن این منطقه اشاره كرد و گفت: می توان با استفاده از ظرفیت گردشگری و همچنین سایت های پرنده نگری زمینه اشتغال در حوزه گردشگری این استان را گسترش داد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور به موقعیت ذخیرگاه زیست كره تنگ صیاد و سبزكوه اشاره كرد و گفت: با همكاری مردم در داخل ذخیره گاه زیست كره می توان روشی را برای معیشت و زندگی مردم ترسیم كرد كه فعالیت ها سازگار با طبیعت را در این مناطق ایجاد كرد كه این فعالیت به تخریب و آلودگی طبیعت منجر نشود.
ابتكار به انقراض برخی گونه های گیاهی و جانوری در كشور اشاره كرد وگفت: جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد در حفاظت از این گونه ها نقش مهم موثری دارند.
وی اظهار داشت: حفظ و حراست از محیط زیست نیازمند تلاش جمعی است.

**جشنواره فلیم سبز اواخر اردیبهشت ماه در كشور برگزار می شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور گفت: فراخوان پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز پس از سال ها توقف اعلام شد.
ابتكار افزود: بیش از یكهزار 900 به دبیرخانه جشنواره رسیده كه از این تعداد 400فیلم بین المللی از 41كشور و مابقی از ایران است.
وی گفت: این جشنواره از جمعه این هفته در 70 شهركشور و همزمان در چهارشهر استان چهارمحال و بختیاری برگزار می شود.
وی برگزاری این جشنواره را یك جریان فرهنگی و فكری در حوزه محیط زیست خواند وگفت: توجه به مسایل محیط زیست از دریچه هنر و سینما و تاثیر گذاری آن در انتقال پیام طبیعت و محیط زیست از اهداف برگزاری این جشنواره است.
وی اظهار داشت: این جشنواره در جهت انتقال پیام حفاظت از محیط زیست و اصلاح نگرش و رفتار مردم در جامعه در زمینه محیط زیست و نهادینه كردن ان برگزار می شود.
استاندار چهارمحال وبختیاری نیز در این نشست به مشكلات دو مشكل اخیر در حوزه محیط زیست اشاره كرد وگفت: ثبت مناطق حفاظت شده دردولت نهم و دهم بدون انجام مطالعات یكی از مشكلات است.
قاسم سلیمانی دشتكی افزود: ثبت قسمتی از منطقه شیدا، روستای شیخ شبان، قسمتی ازمسیر كارون 4، منطقه هلن از جمله این مناطق است كه هم اكنون برای اجرای طرح های هادی و توسعه این روستاها با مشكل روبرو هستیم.
وی به آغاز شدن پروژهای عمرانی بدون انجام مطالعات زیست محیطی نیز به عنوان یكی دیگر از مشكلات استان كه از دولت های گذشته به میراث رسیده اشاره كرد وگفت: برخی از پروژه ها از نظر قانونی و حفاظت محیط زیست مطالعات انجام نشده و مجوزهای زیست محیطی این طرح ها دریافت نشده است.
وی گفت: این پروژه ها شامل سد خرسان 3، سد بهشت آباد ، تالاب چغاخور و تونل گلاب 2است كه هم اكنون اجرای این پروژه ها متوقف و منتظر جواب مطالعات زیست محیطی سازمان محیط زیست كشور است.
وی در ادامه به توسعه پایگاه دیده بانی، كمك به تجهیز دوربین های كنترل وضعیت موجود وپیشگیری از تخلفات زیست محیطی و توسعه مناطق حفاظت شده و تاكید بر نگهبانی و حفاظت قوی تر از این منطقه به عنوان مهمترین برنامه حفاظت محیط زیست اشاره كرد.
سلیمانی دشتكی افزود: برنامه های كلان استان نیز در حوزه آبخیزداری، آبخوان داری و برنامه های اجرایی كشاورزی وصنعت پاك در دستور كار استان است .
به گفته وی ، سالانه دو هزار هكتار از مناطق و اراضی شیب دار و مناطقی در سطح استان درختان مثمر و دارویی كشت شود.
به گزارش ایرنا ، معاون رییس جمهوری برای شركت درآیین لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال وبختیاری به این استان سفر كرد.
در این آیین لوح ذخیره گاه زیست كره تنگ صیاد سبزكوه استان چهارمحال وبختیاری كه از سوی یونسكو صادر شده ‌به معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست كشور، اهداء شد كه دكتر ابتكار نیز این لوح را به استاندار چهارمحال و بختیاری اهداء كرد.
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

اجرای طرح آزمایشی تثبیت کانون‌های ریزگرد ازسوی شرکت‌های تولی

پست توسط hses »

اجرای طرح آزمایشی تثبیت کانون‌های ریزگرد ازسوی شرکت‌های تولیدکننده مالچ
تهران - ایرنا - دبیر کمیته هوا و گرد و غبار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی گفت: امسال طرح آزمایشی تثبیت کانونهای ریزگرد برای شرکت های تولید کننده مالچ اجرایی می شود.
به گزارش گروه علمی ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عباس فرازمند، بیان کرد: اجرای عملیات تثبیت کانون های ریزگرد در مقیاس پایلوت برای شرکت های تولیدکننده مالچ در کشور مهم ترین اولویت کمیته تعیین شده است.
وی افزود: برای اجرایی شدن این طرح با سازمان جنگل ها و مراتع نیز مذاکراتی داشته ایم تا برای اجرایی شدن طرح تثبیت کانونهای ریزگرد برای شرکت های تولید کننده مالچ به تقسیم بندی وظایف برسیم و شرکت های دانش بنیان نیز بر اجرای این طرح نظارت داشته باشند.
به گفته فرازمند استان خوزستان که آلوده ترین شهر کشور از نظر ریزگردها محسوب می شود و مردم آن با بیشترین مشکل در این زمینه روبرو هستند به عنوان اولین مرکز برای اجرای این طرح به صورت پایلوت در نظر گرفته شده است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه مالچ های تولید شده و موجود در بازار ماندگاری کمی دارند در این طرح قصد داریم میزان ماندگاری و سازگاری مالچ های موجود را نیز بررسی کرده و راهکارهای افزایش ماندگاری آنها را نیز پیدا کنیم.
دبیر کمیته هوا و گرد و غبار ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی اظهار کرد: امسال تا پایان سال این طرح اجرایی می شود و نتایج آن را اعلام خواهیم .
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

هشدار ریزگردها در 14استان احتمال انتقال آلودگی میکروبی وجود

پست توسط naderloo »

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار گفت: 14 استان کشور درگیر مسئله ریزگردها و در مرحله هشدار هستند، تعداد این استان‌ها رو به افزایش است و احتمال انتقال آلودگی‌های میکروبی از این طریق وجود دارد
به گزارش کمیته خبر و اطلاع رسانی مرکز سلامت محیط و کار و به گزارش ایرنا، محسن فرهادی افزود: بسیاری از استان‌های غربی و جنوبی و برخی استان‌های شرقی هم اکنون درگیر مسئله ریزگردها هستند و دانشگاه‌های علوم پزشکی این استان‌ها هشدارهای لازم برای مراقبت مردم از خودشان را در این وضعیت اعلام کرده‌اند.
وی اضافه کرد: هم اکنون حدود 14 استان کشور از جمله استان خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و اغلب استان‌های غربی و جنوبی کشور با مسئله ریزگردها درگیر هستند و در برخی روزها ریزگردها، استان تهران را نیز درگیر می‌کند.
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار گفت: پدیده ریزگردها هم منشاء داخلی و هم منشای خارجی دارد و البته منشای خارجی آن بیشتر است.
وی افزود: در این زمینه وزارت بهداشت فقط دو وظیفه دارد، اول اعلام هشدارهای لازم به مردم و مسئولان دستگاه های مسئول و دوم آموزش نحوه محافظت در برابر ریزگردها به مردم.
وی گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی در تمام استان‌های درگیر ریزگردها، وضعیت هشدار اعلام کرده‌اند و به مردم برای محافظت از خودشان و استفاده از ماسک های مناسب، آموزش های لازم را ارائه می‌کنند.
فرهادی درباره ماسک های مناسب در برابر ریزگردها توضیح داد: ماسک های کاغذی معمولی هیچ تاثیری در کاهش مواجهه با ریزگردها ندارد، برای محافظت در برابر ریزگردها ماسک های N95که در بخش صنعت بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و ماسک‌های F1که در داروخانه‌ها وجود دارد، توصیه می‌شود.
وی گفت: البته استفاده از این ماسک‌ها به این معنا نیست که فرد کاملا در برابر ریزگردها محافظت می‌شود، بهترین کار این است که از مواجهه با ریزگردها تا جای ممکن خودداری کنیم، ضمن اینکه ماسک‌های توصیه شده نیز عمر محدود دارند و بعد از مدتی کارایی خود را از دست می‌دهند.

**احتمال وجود عوامل میکروبی در ریزگردها
معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار در رابطه به اینکه آیا ریزگردها حامل مواد شیمیایی، رادیواکتیو یا آلودگی های خاصی هستند، توضیح داد: در مورد آلودگی به رادیواکتیو که در زمان جنگ عراق مطرح بود، همان زمان هم اثبات نشد اما اگر حجم ذرات معلق ریزگردها از یک حدی درشت‌تر شود، امکان وجود عوامل میکروبی در ریزگردها وجود دارد.

** عامل هجوم مردم اهواز به بیمارستان پس از ریزگردها معلوم نشد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا علت هجوم مردم خوزستان در سال گذشته به بیمارستان پس از افزایش ریزگردها نیز آلودگی های میکروبی بوده است، گفت: نه، سال گذشته با افزایش ریزگردها شاهد مراجعه ناگهانی تعداد زیادی از مردم برخی شهرهای استان خوزستان به بیمارستان بودیم، اما منشای و علت مراجعه مردم مشخص نشد و هنوز ناشناخته مانده است.
فرهادی درباره عوارض ریزگردها گفت: ‌تشدید بیماری آسم و آلرژی و نیز تشدید بیماری‌های قلبی و تنفسی از مهمترین عوارض ریزگردهاست بنابراین در زمان افزایش ریزگردها تا جای ممکن این بیماران نباید از خانه خارج شوند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: آخرین وضعیت آلودگی هوای ایران به گرد و غبار یا ریزگرد Du

پست توسط naderloo »

گرد و غبار چیست و چگونه در منطقه جغرافیایی کشور ما شکل می گیرد؟

غبار عبارت است از افزايش ذرات جامد معلق در جو به طوري كه موجب تيرگي نسبي هوا شده و ميزان ديد افقي يا ديد عمودي كاهش يابد.

ذرات جامد به صورت معلق در جو زمين همواره وجود دارند اما تراکم اين ذرات مانند هر متغير ديگري در جو زمين اگر از محدوده اي فراتر رود به مثابه يك حادثه غير مترقبه جوي ظاهر شده و خسارت زا و خطرناك خواهد بود.

تابستان در منطقه ما با گسترش کم فشار حرارتي و جابجايي پرفشار جنب حاره اي به عرض هاي شمالي تر كشور همراه مي گردد. هوا به دليل پرفشار فوقاني پايدار است اما گاهي عبور ناوه هاي کم فشار شرايط را براي ناپايداري در تابستان فراهم مي کند که تلاطم و توربولانس هوا، وزش باد، صعود هوا و گرد و خاک در صورت مستعد بودن زمين از نتايج آن است.

ذرات معلق PM10 , PM2.5 به جهت اهمیت و اثر آن بر سلامت در هوای استنشاقی به عنوان آلاینده های معیار در هوای شهرها سنجش شده و یکی از محک های سنجش کیفیت آلودگی هوا می باشد.

آنچه که به عنوان گرد و غبار و با تغییرات جوی و بر اثر تلاطم توربولانس هوا در جو اتفاق می افتد حاصل فرسایش بادی سطح و عرصه سرزمینی می باشد. نوع و ماهیت گرد و غبار تولید شده از این طریق عمدتا ذرات با قطر آئرودینامیکی بالا می باشد که نسبت به منشاء تولید آن و چشمه های مولد از نوع و ترکیب خاص وابسته به مشخصات فیزیکو شیمیائی زمین شناسی و خاک سطحی مختلفی برخوردار است.

گرد و غبار و شن های روانی که در تاریخ سرزمینی کشور ما تحت عنوان بادهای 120 روزه سیستان معروف بوده و تل ماسه های منطقه را جابجا می کند. عمدتا ذرات درشت تر از PM10 را به همراه دارد. این ذرات از نظر رفاه و آسایش جمعیت متاثر، اختلالات و مشکلات عدیده ای را به همراه دارد. چنانچه در این وقایع حتی به زیر خاک و شن رفتن روستا ها و آبادی های منطقه ذکر شده است.
گرد و غباری که ناشی از فرسایش بادی خاک سطحی در مناطقی که پیشتر مسیر رودخانه، تالاب ها و یا آب بندها و یا تغییر کاربری های زمین های کشاورزی ( با تاکید بر تناوب کشت ) می باشد به دلیل آبرفتی بودن خاک منطقه، عمدتا از رسوبات و یا بستر خاک سبک و با رطوبت بسیار پائین تولید می شود ذراتی با قطر بسیار کم و به دلیل دانسیته پائین تولید می کنند که قابلیت حرکت و معلق بودن در جو با فواصل بسیار طولانی از چشمه تولید تا نقطه نشست را دارند.

بیشتر گرد و غبار تولیدی با منشاء خارجی که کشور را متاثر می نماید از این گروه بوده و به دلیل قطر آئرودینامیکی پائین، هم زمان زیادی معلق بوده کیفیت هوای مناطق شهری و روستائی را در مدت طولانی و با ماندگاری بیشتر تحت تاثیر قرار می دهد و هم در شرایطی که این ریزگردها برای نشست وارد جو پائینی و در ارتفاع کم قرار می گیرند مشکلات سلامتی و عمدتا واکنش های تنفسی و قلبی برای گروه های آسیب پذیر و در غلظت های بالا عموم مردم ایجاد می کنند.

مهندس شیدا ملک افضلی، رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار
گزارشی از کمیته خبر و اطلاع رسانی مرکز سلامت محیط و کار
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: آخرین وضعیت آلودگی هوای ایران به گرد و غبار یا ریزگرد Du

پست توسط naderloo »

مرکز سلامت محیط و کار

تماس با گرد و غبار و اثرات آن بر سلامت

متداول ترین نشانه هایی که طی یک پدیده گرد و غبار مشاهده می شود تحریک مجاری هوایی فوقانی دستگاه تنفسی، سوزش چشم و درد قفسه سینه و نفس تنگی می باشد. معمولا افراد زیر ممکن است آسیب پذیری بیشتری داشته باشند.
• نوزادان و کودکان
• نوجوانان
• سالخوردگان
• افراد دارای بیماری های زمینه ای نظیر؛ قلبی عروقی، آسم، برونشیت، آمفیزم و جانبازان شیمیائی

قرار گرفتن این افراد در معرض گرد و غبار حاکم بر فضای شهرها و مناطق روستائی ممکن است :
• واکنش های حساسیتی و حملات قلبی و تنفسی را تشدید نماید.
• مشکلات استنشاقی حادی را ایجاد کند.
• در شرایط حاد حتی منجر به فوت گروه های حساس و آسیب پذیر شود.

پس جهت خود مراقبتی و کاهش تبعات مواجهه با ریزگردها باید به نکات زیر توجه ویژه داشت :
1. از حضور و فعالیت غیر ضروری تا رفع آلایندگی در فضاهای آزاد خودداری نماییم.
2. در صورت الزام به حضور در فضای آزاد حاوی ریزگردها این زمان را به حدقل ممکن کاهش دهیم.
3. برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل منزل، محل کار و اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذائی درب و پنجره ها را بسته نگه داریم.
4. به دلیل آنکه عمدتا وقوع پدیده ریزگردها در فصول گرم سال اتفاق می افتد جهت استفاده از وسایل سرمایشی، در منزل، محل کار، اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذائی برای پیگشیری و عدم ورود ریزگردها به فضای بسته از سیستم های خنک کننده چرخشی هوای فضای داخل نظیر تهویه مطبوع استفاده شود. در این شرایط کولرهای آبی و پنکه ها به دلیل امکان نفوذ هوای حاوی ریزگرد به فضای داخل و معلق نگه داشتن ذرات در هوای داخل توصیه نمی شود.
5. استفاده از سیستم خنک کننده چرخی در فضای داخل جهت خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی توصیه می گردد. استفاده از پنکه و تهویه بهره مند از فضای بیرونی آلودگی ناشی از ریزگردها را به داخل این وسایط حمل و نقل و در معرض سرنشینان قرار می دهد.
6. پوشش مواد غذائی و آشامیدنی آماده مصرف در منازل، محل کار و مراکز تهیه و توزیع مواد غذائی تاکید شده است تا از نشست و امکان آلودگی ثانویه این مواد جلوگیری شود.
7. کلیه افراد با سابقه بیماری های زمینه ای و گروه های حساس با توجه به گزارشات پیش بینی هواشناسی و مراجع معتبر مبنی بر وقع پدیده ریزگردها در روزهای آینده حتما برای پیشگیری از حملات تنفسی و قلبی برای مراقبت های داروئی و بازتوانی با پزشک خود مشورت نمایند.

مهندس شیدا ملک افضلی، رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار
گزارشی از کمیته خبر و اطلاع رسانی مرکز سلامت محیط و کار
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: آخرین وضعیت آلودگی هوای ایران به گرد و غبار یا ریزگرد Du

پست توسط naderloo »

توصیه‌هایی برای ساکنان شهرهایی که در معرض گرد و غبارند

با گرد و غبار چه کنیم؟

سلامت: شستشوی مرتب بینی زمانی که گردوغبار وجود دارد به کمک آب‌نمک و سرم‌های شستشو، بهترین راه پیشگیری از عوارض گردوغبار هواست چرا که راه‌های تنفسی فوقانی در برابر این آلودگی‌ها قرار می‌گیرند و گرد و خاک و ذرات معلق از جمله آلودگی‌های مضر در این زمینه هستند. تنفس در هوای پر از ذرات معلق و گرد و خاک ممکن است باعث بروز حساسیت و سینوزیت در افراد ‌شود.

زمانی که گرد و خاک در هوا وجود دارد از کارهای غیرضروری پرهیز کنید.

استفاده از ماسک‌های عادی تاثیر چندانی در فیلترینگ ذرات معلق ندارد.

مبتلایان به بیماری‌های تنفسی مانند آسم و همچنین بیماران قلبی از فعالیت در هوای آزاد هنگام پدیده ریزگرد خودداری کنند.

از ورزش در اماکن عمومی و پارک‌ها در این زمان‌ها خودداری کنید و محیط مسکونی خود را با فیلترها و تصفیه‌کننده‌های هوا تمیز نگه‌دارید.

به طور مرتب دست‌ها و صورت و مجاری تنفسی کودکان و خردسالان را بشویید.

متداول‌ترین نشانه‌هایی که طی یک پدیده گردو غبار مشاهده می‌شود، تحریک چشم‌ها و راه‌های هوایی فوقانی است. از لنزهای تماسی استفاده نکنید. برای جلوگیری از آلودگی مواد غذایی و آب آشامیدنی استفاده از پوشش مناسب برای مواد غذایی آماده مصرف ضروری است. لازم است مواد غذایی قبل از نگهداری در یخچال از ذرات و گردوغبار زدوده شوند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

Re: آخرین وضعیت آلودگی هوای ایران به گرد و غبار یا ریزگرد Du

پست توسط hses »

رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار اعلام کرد:

طبق تصاویر ماهواره ای سامانه بین المللی رصد پدیده ریزگردها وابسته به سازمان بین المللی هواشناسی، در رصد وقوع پدیده ریزگردها در طی ۲ روز آینده، استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر بخش هایی از کرمان، سمنان و استان مرکزی خوزستان، ایلام و بخش هایی از کرمانشاه با پدیده ریزگردها مواجه خواهند بود.

احتمال شدت آلایندگی ذرات معلق تا مقادیر ۵۰۰ میکروگرم بر متر مکعب برای استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان متصور است.

لذا نکات احتیاطی و خود مراقبتی بهداشتی به قرار ذیل برای عموم مردم در مناطق روستایی و شهری توصیه می شود:
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: آخرین وضعیت آلودگی هوای ایران به گرد و غبار یا ریزگرد Du

پست توسط naderloo »

به منظور خود مراقبتی و کاهش تبعات مواجهه با ریزگردها باید به نکات زیر توجه ویژه داشت :

1. از حضور و فعالیت غیر ضروری تا رفع آلایندگی در فضاهای آزاد خودداری نماییم.

2. در صورت الزام به حضور در فضای آزاد حاوی ریزگردها این زمان را به حدقل ممکن کاهش دهیم.

3. برای جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل منزل، محل کار و اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذائی درب و پنجره ها را بسته نگه داریم.

4. به دلیل آنکه عمدتا وقوع پدیده ریزگردها در فصول گرم سال اتفاق می افتد جهت استفاده از وسایل سرمایشی، در منزل، محل کار، اماکن عمومی و مراکز تهیه و توزیع مواد غذائی برای پیگشیری و عدم ورود ریزگردها به فضای بسته از سیستم های خنک کننده چرخشی هوای فضای داخل نظیر تهویه مطبوع استفاده شود. در این شرایط کولرهای آبی و پنکه ها به دلیل امکان نفوذ هوای حاوی ریزگرد به فضای داخل و معلق نگه داشتن ذرات در هوای داخل توصیه نمی شود.

5. استفاده از سیستم خنک کننده چرخی در فضای داخل جهت خودروها و وسایل حمل و نقل عمومی و شخصی توصیه می گردد. استفاده از پنکه و تهویه بهره مند از فضای بیرونی آلودگی ناشی از ریزگردها را به داخل این وسایط حمل و نقل و در معرض سرنشینان قرار می دهد.

6. پوشش مواد غذائی و آشامیدنی آماده مصرف در منازل، محل کار و مراکز تهیه و توزیع مواد غذائی تاکید شده است تا از نشست و امکان آلودگی ثانویه این مواد جلوگیری شود.

7. کلیه افراد با سابقه بیماری های زمینه ای و گروه های حساس با توجه به گزارشات پیش بینی هواشناسی و مراجع معتبر مبنی بر وقع پدیده ریزگردها در روزهای آینده حتما برای پیشگیری از حملات تنفسی و قلبی برای مراقبت های داروئی و بازتوانی با پزشک خود مشورت نمایند.

مهندس شیدا ملک افضلی، رئیس گروه سلامت هوا مرکز سلامت محیط و کار
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: آخرین وضعیت آلودگی هوای ایران به گرد و غبار یا ریزگرد Du

پست توسط naderloo »

رییس مرکز سلامت محیط و کار :

یک توده ریزگرد در راه است/ احتمال رسیدن ریزگردها به استان های مرکزی کشور به شکل خفیف تر وجود دارد/ هموطنان به هشدارها و توصیه های ایمنی توجه کنند


رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: ریزگردها در شبانه روز آینده در استان های غربی و جنوب غربی کشور افزایش خواهد داشت.

به گزارش وبدا ، دکتر خسرو صادق نیت رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرد: به دلیل شرایط جوی حاکم بر منطقه، یک توده هوا همراه با ریزگردها به زودی از غرب وارد کشور خواهد شد و استان های خوزستان، ایلام، کرمانشاه و بوشهر را در بر خواهد گرفت.
دکتر صادق نیت هشدار داد که احتمال افزایش میزان ریزگردها در هوای این استان ها طی شبانه روز آینده وجود خواهد داشت و هموطنان در این استان ها باید موارد ایمنی را رعایت کنند.
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص احتمال رسیدن این توده هوا به استان های مرکزی کشور و پایتخت نیز خاطرنشان کرد: این احتمال وجود دارد که ریزگردها به صورت خفیف تر به استان های مرکزی کشور هم سرایت کنند اما برای اظهار نظر قطعی در این مورد باید نقشه های هواشناسی و حرکت توده های جوی توسط کارشناسان هواشناسی مورد بررسی قرار گیرند.
دکتر صادق نیت با اشاره به اخبار رسانه های مجازی مبنی بر آماده باش بیمارستان های پایتخت گفت: اورژانس کشور و بیمارستان ها با توجه به سابقه بروز این شرایط جوی در این ماه ها آمادگی لازم برای مواجهه را دارند و این مساله ای نیست که به صورت یک آماده باش مجزا اعلام شود و هموطنان در این خصوص نگرانی نداشته باشند.
دکتر صادق نیت همچنین یادآور شد: البته توجه مردم به هشدارهای قبل از بروز این شرایط جوی بسیار ارزشمند و موثر بوده و تا کنون باعث شده با مشکل زیادی در این زمینه مواجه نباشیم.

يش بيني کلی وضعیت جوی استان سیستان و بلوچستان:

🔹از امروزتا اوایل هفته آینده با تشدید سرعت بادهای 120روزه سیستان در شمال استان وقوع توفان گردوخاک، کاهش شدیدشعاع دید و کاهش شدیدکیفیت هوا و حرکت شنهای روان پیش بینی میشود.

🔹طی این مدت حداکثر سرعت وزش باد به حدود 90تا 105 کیلومتر برساعت خواهدرسید.

🔹درمحورزاهدان به زابل، زابل به نهبندان ، زاهدان به نصرت آباد-بم وایرانشهر –بم طی این مدت گردوخاک حاصل سبب اختلال در تردد جاده ای و ریلی می شود.

🔹همچنین درزاهدان ودیگر نقاط نواحی مرکزی وجنوبی استان از بعدازظهر امروز علاوه بر افزایش گردوغبار، در برخی ساعات سرعت وزش باد قابل توجه بوده ومنجربه خیزش گردوخاک خواهد شد.

🔹ازنظر دمایی از امروز باتشدید جریانات شمالی کاهش 4 تا 8 درجه ای دمای هوا در اکثرنقاط استان انتظار می رود.دریای عمان طی دوروز آینده همچنان مواج می باشد.

وزش باد شدید همراه با گرد وخاک درسیستان/ وضعيت "خطرناك" در زابل

♦️ميزان غلظت گرد و غبار در ايستگاه فرودگاهي زابل(سازمان هواشناسي) ٤٦ برابر حدمجاز

♦️ميزان غلظت گردوغبار در ايستگاه مرزي شهرستان هيرمند PM10 استان سيستان و بلوچستان 1481 ميكروگرم بر مترمكعب مي باشد.

♦️بر اساس اطلاعات هواشناسي استان
ديدافقي در زابل 200 متر
ايرانشهر4000 متر
زاهدان2500 متر

♦️تعطيلي ادارات براي دومين روز متوالي

♦️از روز گذشته تاکنون 1353 بیمار تنفسی و قلبي به مراکز بهداشتی ودرمانی مراجعه كرده اند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

غلظت ریزگردها در بندرعباس به مرحله خطرناک رسیده است

پست توسط naderloo »

بندرعباس - ایرنا - معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست هرمزگان گفت: غلظت ریزگردها (ذرات معلق هوا) در بندرعباس با گذر از 300 psi استانداردهای هوای سالم را پشت سر گذاشته و به شرایط خطرناک رسیده است.
حبیب مسیح روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس گزارش ها مقدار ریزگردها تا ساعت 10 صبح چهارم آذر 550 میکروگرم بر متر مکعب بوده و همانگونه که اشاره شد شاخص آلایندگی نیز به مرحله خطرناک رسیده است.
وی ادامه داد : با توجه به نوسان های آب و هوایی و کاهش و افزایش سرعت وزش باد نمی توان پیش بینی درستی از وضعیت ریز گردها در ساعت های آینده داشت.
شاخص PSI استانداردی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً از پنج آلاینده منواکسیدکربن، ازن، دی‌‌اکسیدنیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق استفاده می‌ شود.
** گرد و غبار درهرمزگان ادامه دار است
کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت : با تقویت بیشتر فعالیت سامانه پر فشار سرد سیبری، تداوم وزش باد شدید و گرد و غبار در مناطق شرقی و مرکزی استان ، تنگه هرمز، شرق خلیج فارس و دریایی عمان با شدت و ضعف تا صبح روز هفتم آذر ادامه می یابد.
مجتبی حمزه نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : فعالیت این سامانه برخاسته از سیبری سبب کاهش کیفیت هوا و مواج شدن دریا در این مدت می شود.
وی ادامه داد :بر اثر فعالیت این سامانه ، صبح امروز چهارم آذربیشینه سرعت وزش باد در بندرعباس به 65 کیلومتر بر ساعت رسید و میدان دید افقی را از چهار و نیم کیلومتر در شب گذشته به 500 متر کاهش یافت.
وی اضافه کرد : دمای هوای هرمزگان حدود هشت درجه کاهش یافته که این شرایط تا پایان فعالیت سامانه سرد سیبری ادامه خواهد داشت.
این کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان ابراز داشت : احساس سرمایی که برخی افراد دارند به دلیل سرعت بالای وزش باد و رطوبت پایین هواست.
حمزه نژاد بیان کرد : از سوی دیگر فعالیت سامانه کم فشار بارشی که از دیروز در جنوب غرب کشور آغاز شده مناطق غربی هرمزگان را زیر نفوذ خود قرار داده و موجب بارش 18 میلیمتری در پارسیان شده است.
وی اظهار داشت: مدل های هواشناسی فعالیت این سامانه را بیشتر در جزایر غربی خلیج فارس ( کیش و لاوان ) ، مناطق غربی و شمالی استان نشان می دهد که تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.
به گفته کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان ، از روز یکشنبه هفته آینده با خروج این دو سامانه شرایط جوی دریایی پایداری بر هرمزگان حاکم خواهد شد ، با وجود افزایش یک تا 2 درجه دما، هوای استان خُنَک باقی می ماند.
گرد و غبار و باد شدید که از روز دوشنبه یکم آذرماه وارد استان هرمزگان شده،‌ دید افقی را به 100متر رسانده، تمام پروازهای فرودگاه بندرعباس به سایر نقاط کشور لغو یا با تاخیر انجام گرفته ، تردد همه شناورهای مسافری از بندرهای استان متوقف و مدارس هم از روز دوشنبه تعطیل شده است .
همچنین با توجه به شرایط جوی حاکم و کاهش مراجعه شهروندان به مراکز اهدای خون ، نیاز فوری به تمامی گروه های خونی در هرمزگان بوجود آمده است.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

غلظت ریزگردها در بندرعباس به مرحله خطرناک رسیده است

پست توسط naderloo »

بندرعباس - ایرنا - معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست هرمزگان گفت: غلظت ریزگردها (ذرات معلق هوا) در بندرعباس با گذر از 300 psi استانداردهای هوای سالم را پشت سر گذاشته و به شرایط خطرناک رسیده است.
حبیب مسیح روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس گزارش ها مقدار ریزگردها تا ساعت 10 صبح چهارم آذر 550 میکروگرم بر متر مکعب بوده و همانگونه که اشاره شد شاخص آلایندگی نیز به مرحله خطرناک رسیده است.
وی ادامه داد : با توجه به نوسان های آب و هوایی و کاهش و افزایش سرعت وزش باد نمی توان پیش بینی درستی از وضعیت ریز گردها در ساعت های آینده داشت.
شاخص PSI استانداردی است که برای گزارش روزانه کیفیت هوا مورد استفاده قرار می‌گیرد و معمولاً از پنج آلاینده منواکسیدکربن، ازن، دی‌‌اکسیدنیتروژن، دی‌اکسید گوگرد و ذرات معلق استفاده می‌ شود.
** گرد و غبار درهرمزگان ادامه دار است
کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان گفت : با تقویت بیشتر فعالیت سامانه پر فشار سرد سیبری، تداوم وزش باد شدید و گرد و غبار در مناطق شرقی و مرکزی استان ، تنگه هرمز، شرق خلیج فارس و دریایی عمان با شدت و ضعف تا صبح روز هفتم آذر ادامه می یابد.
مجتبی حمزه نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت : فعالیت این سامانه برخاسته از سیبری سبب کاهش کیفیت هوا و مواج شدن دریا در این مدت می شود.
وی ادامه داد :بر اثر فعالیت این سامانه ، صبح امروز چهارم آذربیشینه سرعت وزش باد در بندرعباس به 65 کیلومتر بر ساعت رسید و میدان دید افقی را از چهار و نیم کیلومتر در شب گذشته به 500 متر کاهش یافت.
وی اضافه کرد : دمای هوای هرمزگان حدود هشت درجه کاهش یافته که این شرایط تا پایان فعالیت سامانه سرد سیبری ادامه خواهد داشت.
این کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان ابراز داشت : احساس سرمایی که برخی افراد دارند به دلیل سرعت بالای وزش باد و رطوبت پایین هواست.
حمزه نژاد بیان کرد : از سوی دیگر فعالیت سامانه کم فشار بارشی که از دیروز در جنوب غرب کشور آغاز شده مناطق غربی هرمزگان را زیر نفوذ خود قرار داده و موجب بارش 18 میلیمتری در پارسیان شده است.
وی اظهار داشت: مدل های هواشناسی فعالیت این سامانه را بیشتر در جزایر غربی خلیج فارس ( کیش و لاوان ) ، مناطق غربی و شمالی استان نشان می دهد که تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.
به گفته کارشناس مرکز پیش بینی اداره کل هواشناسی هرمزگان ، از روز یکشنبه هفته آینده با خروج این دو سامانه شرایط جوی دریایی پایداری بر هرمزگان حاکم خواهد شد ، با وجود افزایش یک تا 2 درجه دما، هوای استان خُنَک باقی می ماند.
گرد و غبار و باد شدید که از روز دوشنبه یکم آذرماه وارد استان هرمزگان شده،‌ دید افقی را به 100متر رسانده، تمام پروازهای فرودگاه بندرعباس به سایر نقاط کشور لغو یا با تاخیر انجام گرفته ، تردد همه شناورهای مسافری از بندرهای استان متوقف و مدارس هم از روز دوشنبه تعطیل شده است .
همچنین با توجه به شرایط جوی حاکم و کاهش مراجعه شهروندان به مراکز اهدای خون ، نیاز فوری به تمامی گروه های خونی در هرمزگان بوجود آمده است.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

جازموریان و جنوب کرمان منشاء گرد و غبار بندرعباس

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY] تهران- ایرنا- مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار گفت: جریان باد شمال به جنوب منجر به فعال شدن کانون جنوب کرمان و تالاب جازموریان و گرد و غبار در بندرعباس شد.
به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان حفاظت محیط زیست، ضیاء الدین شعاعی با بیان اینکه منشاء اصلی گرد و غبار شکل گرفته در استان هرمزگان که به ویژه بندرعباس را از روز شنبه گذشته تحت تاثیر قرار داد و تا روز چهارشنبه ادامه پیدا کرد، داخلی است.
وی افزود: بر اثر پدیده ناپایداری هوا در کشور که کانون های داخلی جنوب کرمان و جازموریان را فعال کرده، پدیده گرد و غبار در جنوب کشور ایجاد شده است.
شعاعی با اشاره به بارش برف و باران در شمال، شمال شرق، غرب و حتی مرکز ایران بر اثر ناپایداری هوا، اظهار کرد: این ناپایداری در مناطق شرقی کشور منجر به شکل گیری توفان های بادی از شمال به سمت جنوب شد.
وی سرعت این توفان ها را 70 تا 80 کیلومتر در ساعت اعلام کرد و افزود: همین موضوع منجر به شکستگی درختان و ایجاد مشکل ترافیک در بندرعباس شد که البته در ادامه با استمرار این پدیده شاهد شکل گیری توفان گرد و غبار از جنوب کرمان و منطقه جازموریان و رسیدن آن به هرمزگان و بندرعباس بودیم.
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار ادامه داد: اگرچه پدیده گرد و غبار استان را از شنبه گذشته تحت تاثیر قرار داد اما غلظت آلاینده های گرد و غبار از روز یکشنبه با رسیدن به 200 تا 250 میکروگرم بر مترمکعب افزایش یافت و در نهایت همانطور که پیش بینی شده بود با شدت گرفتن پدیده در روز دوشنبه شاهد افزایش این اعداد به 700 تا 800 میکروگرم بر متر مکعب بودیم.
وی با اشاره به تصمیم مدیریت استان برای تعطیلی روز دوشنبه و سه شنبه در استان، گفت: این تصمیم بر اساس پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر افزایش گرد و غبار بود که با غلظتی حدود 4 تا 5 برابر حد مجاز تا روز چهارشنبه بعدازظهر ادامه پیدا کرد و در نهایت با بارش باران در کرمان و هرمزگان مجدد به سطح کمتر از 100 میکروگرم بر متر مکعب بازگشت.
شعاعی با بیان اینکه با توجه به شرایط منابع آبی، همچنین استمرار خشکسالی در کشور، تکرار این پدیده بر اثر ناپایداری هوا دور از ذهن نیست، افزود: جریان باد شمالی در استان کرمان می تواند با فعال کردن کانون های مستعد جنوب کرمان و تولید گرد و غبار هر دو استان کرمان و هرمزگان را تحت تاثیر قرار دهد.
به گفته وی، احیاء جازموریان و تثبیت مناطق تولید گرد و غبار به ویژه در ریگان و فورج (جنوب کرمان) از جمله اقدامات بسیار ضروری برای مقابله با کانون های داخلی در آن حوزه است.
مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار به دستور معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای تشکیل کمیته احیاء جازموریان اشاره و اظهار کرد: به دلیل مدیریت منابع آبی توسط وزارت نیرو این کمیته باید با ابتکار عمل این وزارتخانه و همکاری سایر دستگاه ها شکل گیرد.
شعاعی با ذکر یک نمونه اقدام موثر، گفت: به طور نمونه منطقه قلعه گنج ( استان کرمان) با همت بنیاد مستضعفان و رواج کشاورزی نوین و کشت گلخانه ای موفق به کنترل مصرف آب، افزایش تولید و کاهش مصرف حق آبه تالاب شد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو نیز باید با همکاری سایر دستگاه های متولی همچون وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری نسبت به احیاء تالاب جازموریان و مناطق حومه از طریق کاهش نیاز به منابع آبی اقدام کند و البته این موضوع نیازمند عزم و ارداه ملی و تخصیص و تامین اعتبار از سوی دولت است.
شعاعی وظیفه سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی موضوع مقابله با پدیده گرد و غبار را یادآور شد و گفت: در صورت تامین اعتبار، سازمان جنگل ها می تواند نسبت به تثبیت و آغاز عملیات زمینی در مناطق مستعد تولید گرد و غبار در اطراف جازموریان و به طور کلی کرمان اقدام کند که بی شک تاثیر بسیاری در کاهش توفان های گرد و غبار با منشاء داخلی خواهد داشت.
وی با تاکید بر اینکه این اقدامات در بلند مدت نتایج مثبتی به همراه دارد، تصریح کرد: مطابق پیش بینی های سازمان هواشناسی کشور انتظار می رود امسال به لحاظ بارش، شاهد سالی خشک تر از پارسال باشیم و از این رو فعال شدن کانون های مستعد گرد و غبار داخلی دور از انتظار نیست.[/JUSTIFY]
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “آلودگی هوا و کنترل آن”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان