پدیده هواشناسی ال نینو تعیین کننده رژیم های بارشی ایران نیست

در این انجمن به آلودگی هوا و کنترل آن در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.
ارسال پست
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پدیده هواشناسی ال نینو تعیین کننده رژیم های بارشی ایران نیست

پست توسط naderloo »

تهران - ایرنا - رییس سازمان هواشناسی کشور با بیان آنکه پدیده ال نینو تعیین کننده ترسالی و خشکسالی کشور نیست، گفت: رژیم بارشی ایران را، بر هم کنش نوسانات جنوبی متعدد از جمله نائو، ام جی او و انسو تعیین می کند.
داود پرهیزکار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: پددیده ال نینو در حقیقت یک پدیده اقیانوسی و دریایی است و عامل اصلی آن نیز تغییرات دمای سطح آب است.
وی تصریح کرد: اگر دمای سطح آب افزایش یابد و از درصد نرمال خود بالاتر رود و در آن صورت پدیده ال نینو و دمای سطح آب از درصد نرمال خود کمتر شود، پدیده لانینا شکل می گیرد.
پرهیزکار یادآور شد: ال نینو در منطقه حاره ای اقیانوس آرام شکل می گیرد و همزمان با این پدیده سامانه هواشناسی نوسان جنوبی به انجام تغییرات در این دو منطقه اقیانوس فشار وارد می کند.
معاون وزیر راه وشهرسازی اظهار داشت: با غالب شدن و ترکیب این دو پدیده ال نینو و لانینا پدیده دیگری به نام انسو ENSO شکل می گیرد که در 3 فاز گرم (ال نینو)، سرد (لانینا) و خنثی تغییراتی منفی و یا مثبت نیم درجه سیلیکوس نسبت به درصد نرمال به وجود می آورد.
رییس سازمان هواشناسی کشور افزود: وقتی انسو در فاز گرم باشد(ال نینو)و بارش ها عمدتا در منطقه غرب قاره امریکای لاتین نزدیک پرو و شیلی و در منطقه شرق آسیا کشورهای چین، فلیپین، اندونزی، مالزی و استرالیا دچار کم بارشی و خشکسالی می شوند.
وی با بیان آنکه اگر انسو در فاز سرد باشد (لانینا) و بارش ها در منطقه شرق آسیا و غرب قاره امریکای لاتین کاهش می یابد، گفت: با توجه به آنکه این پدیده در مقیاس جهانی عمل می کند و در آب و هوای بسیاری از مناطق می تواند تاثیرگذار باشد، اما بیشترین تاثیر در همان منطقه عمل حوزه عملیاتی خود است و چون جو یک سیال پیوسته است هرگونه نوسان به ویژه با مقیاس سیاره ای می تواند بر تغییرات آب و هوایی نقاط دیگر تاثیر گذاشته و میزان تاثیرگذاری آن به فاصله و حوزه فعالیت این پدیده با توجه به بزرگ مقیاسی آن کم، زیاد و یا حتی بدون تاثیر خواهد بود.
رییس سازمان هواشناسی کشور تاکید کرد: با این حال اثر انسو بر روی خاورمیانه و کشور ما تعیین کننده برای رژیم های بارشی نیست و به عبارت دیگر اثر انسو با سایر نوسانات جوی به ویژه نائو(نوسان اقیانوس آتلانتیک شمالی) و ام جی او روی اقیانوس هند شکل می گیرد و برآیند برخورد و هم کنشی این دو پدیده رژیم بارشی را برای ایران تعیین می کند.
پرهیزکار گفت: بررسی پدیده های هواشناسی حاکی از این است که سال های همراه با ال نینو کشورمان کم بارش بوده و سال های که همراه با لانینا بوده بارش های مناسبی را در کشور شاهد بوده ایم و این نشان می دهد که انسو به تنهایی تعیین کننده ترسالی و یا خشکسالی برای ایران نبوده است.
رییس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: اما اثر جزیی انسو در فاز گرم ال نینو بر روی خاورمیانه و ایران کمکی به بارش های بهتر بوده و به بیان دیگر با وجود پدیده انسو در جو به علت ال نینو بارش های ایران مناسب بوده است.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پیش بینی ها درباره تاثیر پدیده ال نینو در ایران قطعی نیست

پست توسط naderloo »

اصفهان - ایرنا - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست پیش بینی ها درباره تاثیر پدیده ال نینو در آب و هوای ایران را قطعی ندانست.
معصومه ابتکار روز پنجشنبه در محل پارک ملی کلاه قاضی و در جمع کارکنان و محیط بانان محیط زیست استان اصفهان افزود: اخبار و اطلاعاتی که در باره تاثیر ال نینو در آب و هوای زمستانی و افزایش بارش ها از سوی مراجع گوناگون منتشر می شود قطعیت ندارد ولی در مجموع و به احتمال زیاد کشور با زمستان سردی مواجه خواهد شد.
ال نینو پدیده ای است که در اقیانوس آرام شکل می گیرد که به علت گردش امواج میانی روی تمام زمین از جمله ایران تاثیر غیر مستقیم می گذارد.
برخی اقلیم شناسان بر این باور هستند که تاثیر ال نینو بر آب و هوای ایران سبب افزایش 10 تا 20 رصدی بارش های جوی در طول پاییز و زمستان امسال خواهد شد.
در این بازدید همچنین مشاور اداره حفاظت محیط زیست استان اصفهان از وجود شش تا هفت قلاده پلنگ در محدوده پارک حیات وحش کلاه قاضی خبر داد.
علی زند مقدم گفت: بر اساس رد پا و سرگین مشاهده شده در این منطقه، احتمال وجود چند راس پلنگ قوت گرفته است.
وی افزود: ولی تاکنون تصویری از این گونه بوسیله دوربین های تله ای گرفته نشده است.
اداره حفاظت محیط زیست چهار دستگاه دوربین تله ای برای ثبت تصویر گونه های کمیاب موجود در پارک ملی کلاه قاضی نصب کرده است.
پارک ملی و پناهگاه حیات وحش کلاه قاضی با مساحت بیش از 50 هزار هکتار در جنوب شرقی اصفهان در مجاورت شهر بهارستان قرار دارد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز وارد اصفهان شد و قرار است در این سفر یک روزه در جمع تشکل های زیست محیطی حضور یابد و در کارگروه کاهش آلودگی هوا و مقابله با گرد و غبار شرکت کند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

افزایش تردید انگلیسی ها درباره انسانی بودن علل تغییرات آب و

پست توسط naderloo »

تهران - ایرنا - یک نظرسنجی جدید در انگلیس نشان داد که شک و تردیدها درباره انسانی بودن علل تغییرات آب و هوایی و گرم شدن زمین در این کشور در حال افزایش است.
به گزارش ایرنا، این نظرسنجی که توسط شبکه تلویزیونی 'اسکای نیوز' و در آستانه آغاز به کار کنفرانس بین المللی آب و هوایی سازمان ملل در پاریس انجام شده است، نشان می دهد که افکار عمومی انگلیس بطور فزاینده ای نسبت به اینکه فعالیت های انسانی مقصر اصلی تغییرات آب و هوایی هستند، تردید دارند.
بر اساس نظرسنجی اسکای نیوز، از هر پنج نفر انگلیسی، یک نفر معتقد است که فرآیند های طبیعی در مقایسه با انتشار دی اکسید کربن حاصل از فعالیت های بشری، نقش بیشتری در گرم شدن کره زمین دارد.
دو سال پیش و در یک نظرسنجی مشابه که موسسه افکار سنجی 'یو گاو' انجام داده بود، یک نفر از میان 14 نفر اعلام کرده بودند که انسان ها هیچ نقشی در ایجاد این مشکل (تغییرات آب و هوایی) نداشته اند.
نتایج این نظر سنجی در آستانه شروع کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل در پاریس، منتشر شد. انتظار می رود که این کنفرانس تصمیماتی را در مورد کاهش چشمگیر گازهای گلخانه ای اتخاذ کند.
دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس هم از جمله سران شرکت کننده در اجلاس پاریس است. حدود 150 نفر از سران و مقامات ارشد کشورهای مختلف در این اجلاس حضور خواهند داشت.
بر اساس گزارش اسکای نیوز، دیوید کامرون در صورت افزایش هزینه خانوارهای انگلیسی نمی تواند براحتی توافقنامه های کنفرانس آب و هوایی را به مردم این کشور بفروشد( بقبولاند).
این نظرسنجی همچنین نشان می دهد که 54 درصد از مردم انگلیس مخالف برقراری مالیات سبز (مربوط به محیط زیست) بر بنزین، برق و مواد غذایی وارداتی هستند. تنها یک سوم از مردم انگلیس از برقراری مالیات اضافی بر محصولاتی که تولید آنها باعث انتشار گازهای گلخانه ای بیشتر می شود، حمایت خواهند کرد.
سازمان ملل از سران کشورهای جهان خواسته است تا (در کنفرانس پاریس) با قراردادی موافقت کنند که مانع از افزایش دمای متوسط کره زمین به دو درجه سانتیگراد که از نگاه اکثر کارشناسان، نقطه خطری برای تغیرات آب و هوایی است، شوند. در صورت موافقت با این قرارداد، میزان انتشار این آلاینده ها تا پایان سال 2050 به میزان 40 تا 70 درصد و تا پایان قرن بیست و یکم، 100 درصد کاهش پیدا خواهد کرد.
به گزارش اسکای نیوز، 'کریستیانا فیگرز' که ریاست مذاکرات سازمان مل را بر عهده دارد، گفت: 'من روز به روز اراده سیاسی بیشتری را مشاهده می کنم چرا که همه کشورها درک کرده اند که چقدر می توانند تاثیرگذار باشند. هیچ کشوری وجود ندارد که تاثیر منفی تغییرات آب وهوایی را احساس نکرده باشد. به همین دلیل است که امروز همه توجه ها به سمت فرصت های به وجود آمده برای کاهش میزان انتشار آلاینده ها است.'
این شبکه خبری افزود: سال 2015 در حال تبدیل شدن به گرم ترین سال است. دمای متوسط فعلی کره زمین حدود 15 درجه سانتیگراد؛ یعنی یک در جه گرم تر از آنچه قبل از انقلاب صنعتی بود، است. در دوره زمانی مشابه میزان دی اکسید کربن موجود در هوا از 280 واحد در میلیون تا 400 واحد در میلیون افزایش پیدا کرده است.
دکتر پائل ویلیامز از دانشگاه ریدینگ انگلیس نیز به اسکای نیوز گفت: 'هوای گرم احتمال وقوع سیل، موج های گرمایی و توفان را در انگلیس افزایش می دهد که در صورت ادامه انتشار ( این آلاینده ها)، این مشکلات بیشتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه 'در سیستم آب و هوایی، یک تاخیر زمانی وجود دارد' گفت: 'ما در حال حاضر مشکلاتی داریم که تا به حال با آن روبرو نبوده ایم چرا که دهه ها طول می کشد تا سیستم آب و هوایی به (انتشار) دی اکسید کربن واکنش نشان دهد. بنابراین اگر همین امروز هم بشدت میزان انتشار آن را کاهش دهیم، مشکلات زیادی برای آینده وجود خواهد داشت. به همین دلیل است که ما نیاز به یک اقدام فوری داریم.'
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

نیویورک تایمز زمین در معرض فاجعه است

پست توسط naderloo »

تهران - ایرنا - روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت: کره زمین در معرض فاجعه است و سطح انتظار از کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی که فردا - دوشنبه - در پاریس برگزار می شود، بسیار بالا است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، نیویورک تایمز نوشت: شهر پاریس فردا - دوشنبه - میزبان اجلاس سران در یک کنفرانس جهانی با نام «تغییرات اقلیمی» است که از سوی سازمان ملل متحد در خصوص گرمایش کره زمین برگزار می شود.
این کنفرانس در سال 1992 میلادی به همت سازمان ملل در شهر «ریودوژانیرو» برزیل تشکیل شد و سران و نمایندگان بیش از 150 کشور شرکت کننده در آن همگی موافقت کردند گام های لازم برای پایین نگاه داشتن سطح تولید گازهای گلخانه ای را به عمل آورند بدان نحو که از «دخالت خطرناک انسان در سیستم آب و هوایی جهان» جلوگیری شود.
به دنبال کنفرانس «ریو»، نشست های مرتبطی در همین زمینه برگزار شد که هیچیک حامل پیشرفت نبود. انتشار گازهای گلخانه ای با روالی یکنواخت همچنان کره زمین را می بلعد و به حجم این آلاینده ها افزوده هم شده است، ضمن آنکه دمای کره زمین همچنان روندی صعودی دارد.
عواقب روند خارج از کنترل گرمایش کره زمین به حدی اسف بار است که به سختی قابل جبران است. این پیامدهای ناگوار اعم از خشکسالی ماندگار، ذوب شدن یخچال های طبیعی و ذوب شدن یخ های قطبی، مرگ جزایر مرجانی، بالا آمدن تدریجی سطح آب دریاها هستند که بارها خطر آن هشدار داده شده است.
در اجلاس پاریس، امضا کنندگان پیمان «ریو» که اینک تعدادشان به 196 کشور رسید، سعی دارند بار دیگر توافقنامه بین الملی تغییرات اقلیمی را به روز کنند تا انتشار گازهای آلاینده به جو کره زمین را کند کرده و به تدریج آن را بکاهند و مانع از آن شوند که جهان به یک فاجعه تمام عیار در پایان قرن مبتلا شود.
در میان همه کنفرانس های جهانی تغییرات اقلیمی که تاکنون برگزار شده است، از جمله کنفرانس کیوتو در سال 1997 گرفته تا «کپنهاگ» در سال 2009، پاریس به گفته «فاتح بیرول» مدیر آژانس بین المللی انرژی یک نقطه عطف و آخرین امیدواری انسان برای نجات کره زمین است.
«فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه چندی پیش گفت: ما موظف به موفق شدن در پاریس هستیم.
اما یقینا یک کنفرانس دو هفته ای که با هدف نجات کره زمین ترتیب داده خواهد شد، ما را در مقابل خطرات تغییرات اقلیمی زره پوش نخواهد کرد. به هر تقدیر جای امیدواری است که این کنفرانس می تواند خلاف شکست نشست های پیشین در این زمینه با ایجاد حس قوی مسئولیت جمعی در میان کشورهای بزرگ و کوچک، ثروتمند و فقیر، این مهم را تثبیت کند و این وظیفه بر دوش همه است که هر یک از کشورها به سهم خود راه حلی جهانی برای یک مشکل جهانی بیابد.
«کیوتو» شکست خورد، چون فقط کشورهای توسعه یافته را موظف به رعایت کاهش انتشاز گازهای آلاینده به جو زمین کرد و به کشورهای در حال رشد چون چین، هند و برزیل برگه عبور آزاد داد. بدیهی است که کنگره آمریکا نیز این توافق را محکوم به فنا کرد.
«کپنهاگ» به رغم آنکه مشارکتی فراخ تر ایجاب کرد، اما از ناحیه بی نظمی خود شکست خورد. یک علت عمده آن شکاف موجود میان کشورهای صنعتی و کشورهای در حال رشد بود.
اینک پاریس، پندهای عبرت آموز خود از خطاهای گذشته را فرا گرفته است. پاریس، در عوض آنکه فقط به صدور یک توافقنامه بلند بالا و اجباری اکتفا کند، از همه کشورهای جهان خواسته است در سطح ملی طرح و برنامه ای با هدف کاستن از میزان تولید آلاینده ها به جو زمین در آینده نزدیک ارائه دهند.
تا به این لحظه تعداد 170 کشور که بیش از 90 درصد از گازهای گلخانه ای منتشر شده به جو زمین را تولید می کنند طرح هایشان را ارائه کرده اند و برخی هم قرار است طرح های خود را فردا در پاریس عرضه کنند.
آیا همه این الزامات برای دفع عواقب فوق العاده شوم گرمایش کره زمین کافی است؟ واضح است که نه.
دانشمندان هشدار داده اند که کره زمین تا پایان قرن حاضر نباید بیشتر از دو درجه سانتیگراد در مقایسه با سطح دوران قبل از دوران صنعتی شدن کره زمین گرمتر شود. تحقیقات علمی ثابت کرده است که حتی اگر هم کشورهای ارائه کننده طرح به الزامات و تعهداتشان عمل کنند، اجتناب ناپذیر است که کره زمین تا پایان قرن حاضر گرمتر خوهد شد.
این دما فوق العاده بالا است و حیات بشر نسل آینده را روی کره زمین فاجعه بار خواهد ساخت، بخصوص برای کشورهای فقیر جهان.
بر همه کشورهای جهان واجب است که به تعهداتشان در قبال گرمایش کره زمین عمل کنند به خصوص بزرگ ترین کشورهای آلاینده جهان مانند چین، هند و آمریکا در این تعهد موظف تر هستند.
اگر نشست پاریس واقعا می خواهد یک نقطه عطف در این زمینه باشد، باید کشورهای جهان را ملزم سازد که تعهدات ملی شان برآورده ساختن کف امیال و جاه طلبی هایشان است، نه سقف آن.
تعیین یک چارچوب زمانی به عنوان مثال پنج ساله برای عمل به تعهدات اقلیمی کشورها، در این امر چاره اندیشانه خواهد بود.
نظارت بر حسن اجرای تعهدات کشورها در این زمینه و گزارش عملکرد همه کشورها، تکمیل کننده این برنامه می تواند باشد.
نشست های قبلی تغییرات اقلیمی کره زمین در این وادی بسیار ضعیف عمل کردند و اما، پاریس موضوعات دیگری را نیز در دستور کار دارد. یکی از این مسائل، نحوه کمک کشورهای غنی به کشورهای فقیر در نیل هرچه سریعتر آنها به اهداف در نظر گرفته شده است.
موضوع دیگر، جلوگیری و توقف نابودی جنگل های استوایی است. این جنگل ها نقشی فوق العاده قوی در ذخیره کردن کربن و جذب آلاینده ها دارد. نشست پاریس همچنین مترصد است تا سرمایه گذاران، شرکت ها و کشورها را در راه تحقق اهداف و آرمان های خود جذب کند.
سطح انتظار از پاریس بسیار بالاست. انتظار آن است که پاریس نه فقط کشورها را ملزم به سپردن تعهداتی قوی تر در این زمینه کند، بلکه در دل همه آنها این حس مشترک را برانگیزد که این یک معضل فوق العاده اضطراری است و لازم است در اسرع وقت رفع و رجوع شود.
«مایکل بلومبرگ» شهردار اسبق نیویورک که در زمان تصدی این مقام، سهم قابل توجهی در کاستن از انتشار آلاینده ها در این شهر ایفا کرد، پاریس را در بر گزاری اجلاس فردا یاری می رساند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

نشست COP 21 راهی برای خنک شدن زمین

پست توسط naderloo »

تغییرات آب و هوایی بر اثر فعالیت های انسانی و انتشار گازهای گلخانه ای موضوعی است که حدود150 کشور جهان را برای مدت 11 روز ( 30 نوامبر تا 11 دسامبر، 9 تا 20 آذر) در پاریس گرد هم می آورد تا راهکارهایی برای ممانعت از گرمای بی رویه زمین اتخاذ کنند.

با آغاز انقلاب صنعتی در اوایل قرن نوزدهم میلادی و رشد روز افزون تحولات بشری، تغییرات گوناگونی در زندگی انسان ها رخ داده است. نیاز بشر به انرژی و مصرف انواع سوخت های فسیلی مانند زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی باعث افزایش شدید گازهایی مانند دی اکسید کربن (CO2) در جو شده است.
این افزایش گازهای گلخانه ای به مرور موجب گرم شدن زمین شده است که کارشناسان و محققان محیط زیستی و آب و هوایی معتقدند با ادامه این روند، زندگی بر روی کره زمین بسیار سخت خواهد شد چون موجب کم شدن منابع آبی، از بین رفتن انواع گیاهان، نابودی جنگل ها، توسعه بیابان و انقراض انواع گونه های جانوری می شود.
همچنین پزشکان معتقدند پدیده گرم شدن زمین طیف وسیعی از انواع بیماری ها از جمله گرمازدگی، فشار ناشی از گرمایش، صدمات ناشی از توفان ها و بیماری های آلرژیک و عفونی را به همراه دارد.
طبق برنامه جامع پیمان کپنهاگ، همه کشورهای جهان برای نجات کره زمین از عواقب روند گرمایشی زمین باید تا سال 2100 با به کار گرفتن تمام راهبردهای زیست محیطی سبب خنک شدن دو درجه ای کره زمین شوند.
بر این اساس سران کشورهای جهان به این باور و اجماع رسیدند که محیط زیست یک مقوله جهانی است و حد و مرز جغرافیایی نمی شناسد که بر اساس این باور قرار شد با در کنار هم نشستن تدابیری برای متقوف کردن این روند ارایه دهند، به این صورت نشست COP 21 شکل گرفت و لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه که سهم زیادی در برگزاری این نشست دارد در سفری که 7 مرداد به ایران داشت در دیدار با ابتکار اظهار امیدواری کرد تا در نشست COP 21 راه حل مناسبی برای جلوگیری از گرمایش زمین اتخاذ شود.
البته با وجود بروز نا امنی در پاریس اما با توجه به اهمیت موضوع نشست، فرانسه مصمم به برگزاری آن است و بر این اساس فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه گفته بود؛ برگزاری کنفرانس بین المللی آب و هوایی سازمان ملل در پاریس، ' بهترین پاسخ' به حملات تروریستی در فرانسه است.
این طور شد که اکنون سران حدود 150 کشور جهان در پاریس گرد هم می آیند تا به راه حلی اساسی برای خنک شدن زمین دست یابند.
همچنین معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی از رییس جمهوری ایران در این نشست شرکت می کند.
وی اعلام کرده بود که در COP 21 برنامه ملی کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و سهم ایران در مشارکت جهانی با هدف کاهش انتشار این گازها را مطرح می کند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

تکذیب سرمای شدید ناشی از ال نینو در ایران

پست توسط hses »

تهران- ایرنا- مدیر گروه پژوهشی و هواشناسی دینامیک و هم دیدی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: این شایعه که ال نینو موجب بروز سرمای شدید در کشور می شود نادرست است و بررسی ها نشان می دهد که زمستان عادی در پیش داریم.
مدتی است شایعه ورود سرمای شدید در اواخر ماه جاری در برخی کشورهای آسیایی از جمله ترکیه، ایران ، عراق، افغانستان، پاکستان و چند کشور حوزه خلیج فارس در شبکه های مجازی دست به دست می چرخد.
مجید آزادی روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود:ال نینو پدیده ای است که در اقیانوس آرام شکل می گیرد، بنابراین اثرات آن وارد برخی کشورها می شود و اینکه گفته می شود ال نینو وارد کشور خواهد شد کاملا غیرعلمی و نادرست است.
آزادی ادامه داد:ال نینو یک دور پیوند است به این معنا که این پدیده در بخشی از کره زمین رخ می دهد و بر روی تمام زمین تاثیرمی گذارد اما اینکه شایعه شده قرار است وارد کشور شود و مردم سرمای شدیدی را تجربه کنند صحیح نیست.
وی اظهار کرد:اینکه آیا اثر ال نینو به ایران می رسد، صحیح است اما نه به آن صورت که در شبکه های اجتماعی گفته شده زیرا ال نینو به تنهایی قادر به ایجاد سرمای شدید نیست بلکه باید با دیگر دور پیوندی ها که مهمترین آنها NAO ، MJO و امواج عرض های میانی هستند، هماهنگ شود.
وی ادامه داد: اما محاسبات نشان می دهد این دور پیوندی ها در کنار هم قرار نمی گیرند و در این زمستان اتفاق خاصی مانند سرمای بیش از حد برای ایران رخ نمی دهد بلکه زمستان عادی پیش بینی شده است.
آزادی تاکید کرد: دقیق ترین روش برای اندازه گیری دور پیوندی ها استفاده از مدل های عددی است که به این وسیله وضعیت یک فصل یا یک ماه را پیش بینی می کنند و تمام این محاسبات با این روش انجام شده است.
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

فزایش نگرانی ها در مورد پیامدهای انسانی بزرگترین پدیده ال نی

پست توسط hses »

تهران- ایرنا- پدیده ال نینو یکی از عوامل موثر در تبدیل سال 2015 به گرمترین سال ثبت شده در تاریخ بود؛ پدیده ای که محققان نگران افزایش احتمال شیوع قحطی و بیماری در اثر آن در بین ده ها میلیون انسان در سال 2016 هستند.
به گزارش گروه علمی ایرنا، ال نینو یکی از چرخه های مشهور آب و هوایی جهان است که هر 2 تا هفت سال یک بار و هنگامی رخ می دهد که آب های قطبی در بخش آمریکای جنوبی اقیانوس آرام گرمتر از حد معمول می شوند.
هوای گرمی که از این آب ها برمی خیزد، موجب تغییر مسیر بادهای اصلی می شود که در سطح کره زمین می وزند. این روند باعث ایجاد ناهنجاری های بزرگی در آب و هوای سراسر سیاره زمین می شود که از جمله آنها می توان به سیلاب های ناگهانی، خشک سالی، قحطی و شیوع بیماری ها اشاره کرد.
یکی از پیامدهای بسیار بد ال نینو، افزایش شدت قحطی در آفریقا است که انتظار می رود در ماه فوریه به اوج خود برسد. برخی از مناطق زمین از جمله دریای کارائیب، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی نیز طی 6 ماه آینده تحت تاثیر این پدیده قرار خواهند گرفت.
این رخداد آب و هوایی دوره ای که منجر به افزایش جهانی دمای هوا می شود و الگوهای آب و هوایی را به هم می ریزد، یکی از عوامل موثر در افزایش دمای زمین در سال 2015 و ثبت رکورد گرمترین سال بوده است.
دکتر نیک کلینگمن، یکی از محققان دانشگاه ریدینگ معتقد است: از جهتی این ال نینو، شدیدترین نمونه در نوع خود بوده است و البته این موضوع به نحوه اندازه گیری پدیده بستگی دارد؛ در بسیاری از کشورهای گرمسیری شاهد کاهش 20 تا 30 درصدی بارش باران بوده ایم، اندونزی یک خشکسالی بزرگ را تجریه کرد، میزان بارش در فصل بارندگی هندوستان 15 درصد کاهش داشت و میزان بارندگی در برزیل و استرالیا نیز کمتر از حد طبیعی گزارش شده است.
بر اساس اعلام سازمان های امدادرسانی، با توجه به ادامه سیل ها و خشکسالی ها، شدت اثرات پدیده ال نینو نگران کننده است. گفته می شود در حدود 31 میلیون نفر در سراسر آفریقا با قحطی دست و پنجه نرم می کنند. این آمار در مقایسه با سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.
حدود 10.2 میلیون نفر یعنی یک سوم از این افراد ساکن اتیوپی هستند که در سال 2016 نیاز به دریافت کمک های انسان دوستانه دارند.
دپارتمان توسعه بین المللی انگلیس اعلام کرد در حال تامین ملزومات ضروری برای کمک رسانی به 2.6 میلیون نفر و 120 هزار کودک دچار سوء تغذیه است.
بر اساس اعلام سازمان ملل متحد، در اثر جنگ های اخیر در حدود 60 میلیون نفر مجبور به ترک خانه های خود شده اند. سازمان های امدادرسانی مانند Oxfam نگران این هستند که اثرات بعدی ال نینو در سال 2016 به فشار موجود در اثر جنگ های سوریه، جنوب سودان و یمن اضافه شود.
آنها معتقدند کمبود غذا در آفریقا در ماه فوریه به اوج خود می رسد و انتظار می رود سه میلیون نفر از ساکنین مالاوی قبل از ماه مارس نیازمند امدادرسانی و کمک های بشردوستانه باشند.
خشکسالی و باران های موسمی زندگی حدود 2 میلیون نفر را در گواتمالا، هندوراس، السالوادور و نیکاراگوئه تحت تاثیر قرار داده است.
ارسال پست

بازگشت به “آلودگی هوا و کنترل آن”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان