کنترل میکروبی نان در نانوایی ها

در این انجمن به کنترل بهداشتی مواد غذایی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
nad
آماتور
آماتور
پست: 132
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2009 00:00

کنترل میکروبی نان در نانوایی ها

پست توسط nad »

نظر شما در کنترل میکروبی نان در نانوایی ها چیست و نظارت بر کیفیت نان با کدام ارگان است و چرا ما فقط کنترل بر جوش شیرین انجام میدهیم.آیا ازمایش میکروبی هم بروی نان انجام میشود؟

با توجه به سخت بودن شغل نانوایی و عدم رعایت دقیق مسایل بهداشتی بعد از پخت احتمال میکروبی شدن دارن.علت۱-در اکثر مواقع فروشنده نان که شخص اخری هست که به نان دست میزند و به علت پایین بودن حقوق و دستمزد و پاره وقت بودن شغلش از گرفتن کار تتندرستی خودداری میکند۲- نگهداری نان در زیر میز که سالی یکبار هم شسته نمیشوند۳- میز کارهای موجود نیز افراد مختلف به ان دست میزنند ولی ضد عفونی وحتی شسته نمیشوند .و......
نمایه کاربر
suldoz
حرفه ای
حرفه ای
پست: 515
تاریخ عضویت: 02 ژانویه 2011 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: نقده
تماس:

Re: کنترل میکروبی نان در نانوایی ها

پست توسط suldoz »

هیچ یک از این دلایل موجه نیست
بله نمونه برداری از نان انجام میشه.وکسیم که چنین شغلی رو انتخاب میکنه باید تمام اینها رو در نظر میگیره چون مستقیما با موردی برخورد داره که به سلامتی مردم میتونه اسیب بزنه
پس باید دقت و کنترل بیشتری اعمال بشه
صاحب اراده، فقط پیش مرگ زانو می زند، و آن هم در تمام عمر، بیش از یك مرتبه نیست .
نمایه کاربر
mjsadeh
حرفه ای
حرفه ای
پست: 438
تاریخ عضویت: 26 آپریل 2010 00:00
حالت من: Mashghool
محل اقامت: سمنان
تماس:

Re: کنترل میکروبی نان در نانوایی ها

پست توسط mjsadeh »

[JUSTIFY]
nad نوشته شده:نظر شما در کنترل میکروبی نان در نانوایی ها چیست و نظارت بر کیفیت نان با کدام ارگان است و چرا ما فقط کنترل بر جوش شیرین انجام میدهیم.آیا ازمایش میکروبی هم بروی نان انجام میشود؟
[/JUSTIFY][JUSTIFY]با سلام[/JUSTIFY][JUSTIFY]کار کنترل کیفی (نمونه برداری) و بهداشتی عرضه نان و سایر مواد غذایی با بازرسان شبکه های بهداشت و درمان است.[/JUSTIFY][JUSTIFY]در خصوص نوع آزمایشات باید از اعضای فعال و آشنا به آزمایشات مواد غذایی حاضر در سایت تقاضای اظهار نظر کنیم.[/JUSTIFY][JUSTIFY]عزیزان منتظریم...[/JUSTIFY]
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

Re: کنترل میکروبی نان در نانوایی ها

پست توسط hses »

یکی از نکاتی که در بازدید های بهداشتی از نانوائی های لواش تونلی ریزشی ( در این نانوائی ها خمیر باید روان باشه و به لواش متری هم معروفه ) خمیرگیر ها مجبور به استفاده از بلانکیت (یا سدیم دی‌تیونیت : Na۲S۲O۴ ) هستند , اخیرا" در نانوائی های سنگکی (که تا به حال قابل اعتماد ترین نانها بودند چون بی نیاز از جوش شیرین بودند) نیز استفاده از بلانکیت مشاهده میشه !
به نانهای سنگک براق و پوست پیازی که گویی روی آنها روغن جلا زده اند باید مشکوک شد!
عوارضی که بلانکیت ( رنگبرِ صنایع شیمیائی ,خصوصا" حذف کننده جوهر در صنعتِ بازیافت کاغذ باطله )! در صورت استفاده خوراکی برای سلامتی انسان دارد عبارتند از:
از بین بردن پرزهای معده و آسیب به جداره رودها , افزایش ضریب خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش , بی اثر سازیِ آنتی اکسیدانهای موجود در دستگاه گوارش همچنین آسیب به چشم و پوست !
بلانکیت پودر کریستالی سفید مایل به خاکستری است و نانوایان متخلف آنرا با نمک مخلوط می کنند , اگر پودرهای مشکوک به وجود بلانکیت را با آب بیامیزیم بوی سنگینِ فاضلاب که متصاعد می گردد نشاندهنده حضور بلانکیت است!
نانوائی های لواش تهران مصرف کنندگان حرفه ایِ " جوش شیرین " هستند چون خمیر بدون جوش شیرین به دردِ کارِ ایشان نمیخوره و لخته لخته میشه !
یکی از نانوایانِ لواش تهران می گفت مدتی هست که جوش شیرین را از خمیر حذف کرده ام ( پرده ای نوشته بود : در این نانوائی نان بدون جوش شیرین عرضه می شود) و به جای آن از بهبود دهنده گرانقیمتی استفاده می کنم ولی مشتریانم نصف شده اند و همه اظهار می نمایند کیفیت نان ما پائین آمده !
شوربختانه مردم با انتخابهای بد خودشان باعثِ تخلف بیشتر متصدیان عرضه مواد غذائی می شوند ! وقتیکه نانهای سپید را به نانهای تیره تر ( که آرد آنها سبوس بیشتری دارد) ترجیح میدهند ! وقتیکه نانهای براق ( حاوی بلانکیت ) را به نانهای معمولی ترجیح می دهند و...
نمایه کاربر
mazhan
جدید
جدید
پست: 42
تاریخ عضویت: 01 نوامبر 2013 01:14
حالت من: Badhal
تماس:

Re: کنترل میکروبی نان در نانوایی ها

پست توسط mazhan »

نظارت بر کیفیت نان نانوایی ها برعهده ارگانهای مختلف است مثل سازمان صنعت ومعدن درمورد کم فروشی وگرانفروشی..یا شورای ارد ونان درمورد کیفیت نان ووزارت بهداشت درمورد کیفیت بهداشتی نان...
مادر شبکه های بهداشت گشتهای مشترک با نهادهای یادشده داریم بعلاوه تعزیرات واماکن...
درحال حاضر در شبکه های بهداشت ازمایش های جوش شیرین ونمک برروی نان انجام می گیرد وازمایشات بیشتر در ازمایشگاه معاونت غذا ودارو انجام میشود..
ارسال پست

بازگشت به “کنترل بهداشتی مواد غذایی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان