بهبود خواص خودتميزشوندگي دي‌اکسيد تيتانيم در مکان‌هاي تاريک

سیستمهای نوین تصفیه کتب الکترونیکی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
AWWA
آماتور
آماتور
پست: 121
تاریخ عضویت: 20 می 2010 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

بهبود خواص خودتميزشوندگي دي‌اکسيد تيتانيم در مکان‌هاي تاريک

پست توسط AWWA »

بهبود خواص خودتميزشوندگي دي‌اکسيد تيتانيم در مکان‌هاي تاريک

به‌تازگي گروهي از محققان دانشگاه شيراز و دانشگاه مالک اشتر اصفهان با همکاري دانشگاه هوکايدوي ژاپن، توانستند نانوپوشش‌هاي دي‌اکسيد تيتانيمي توليد کنند که در مکان‌هاي فاقد نور ماوراي‌ بنفش نيز داراي خاصيت آب‌دوستي و خودتميزشوندگي هستند.

فيلم‌هاي دي‌اکسيد تيتانيم با وجود اينکه به‌عنوان پوشش‌هاي آب‌دوست و خودتميزشونده روي سطوح شيشه‌اي استفاده مي‌شوند ولي در مکان‌هاي فاقد نور ماوراي‌ بنفش، اين خاصيت خود را از دست مي‌دهند.

دکتر اکبر اسحاقي، عضو هيئت علمي دانشگاه صنعتي مالک اشتر، در گفتگو با بخش خبري سايت ستاد ويژه‌ي توسعه‌ي فناوري نانو گفت: «با کمک همکارانم موفق به بهبود خواص آب‌دوستي دي‌اکسيد تيتانيم در مکان‌هاي تاريک و فاقد نور ماوراي‌ بنفش براي استفاده در تجهيزات نوري شديم، همچنين پوشش‌هاي نانوکامپوزيتي را براي استفاده در تصفيه‌ي آب و پوشش‌هاي خودتميزشونده را براي کاربردهاي ساختماني تهيه کرديم».

اين محققان، ابتدا سل‌هاي دي‌اکسيد تيتانيم، سيليکا و اکسيد اينديم را جداگانه تهيه، سپس با نسبت‌هاي مختلفي مخلوط کرده‌اند. سپس عمليات لايه‌نشاني را با استفاده از روش غوطه‌وري انجام داده و لايه‌هاي حاصل را خشک و کلسينه نموده‌اند.

در قسمت دوم اين پژوهش نيز، ابتدا سل دي‌اکسيد تيتانيم را تهيه، سپس نانوذرات دي‌اکسيد تيتانيم را با غلظت‌هاي مختلفي به سل تهيه شده اضافه کرده و به اين ترتيب پوشش‌هاي نانوکامپوزيتي را تهيه کرده‌اند.

دکتر اسحاقي با بيان اين مطلب که «در حال حاضر نمونه‌هايي از شيشه‌هاي مورد نياز صنايع اپتيک اصفهان، با اين روش لايه‌نشاني شده‌است»، افزود: «اين نانوپوشش‌ها، بازدهي آب‌دوستي بالاتري نسبت به تحقيقات گذشته به خصوص در مکان‌هاي تاريک دارند».

دکتر اسحاقي اميدوار است با رايزني با سازمان آب و فاضلاب، بتواند اين پژوهش را در عمليات تصفيه‌ي آب نيز اجرا نمايد.

بخش اول اين پژوهش بخشي از رساله‌ي دکتري آقاي اکبر اسحاقي است و با همکاري دکتر محمود پاکشير و دکتر رضا مظفري‌نيا در دانشگاه مالک اشتر و قسمت تکميلي آن در دانشگاه هوکايدو ژاپن، با همکاري پروفسور Ohtani انجام شده‌است و جزئيات آن در مجله‌ي Applied Surface Science (جلد256، صفحات 7066-7062 سال2010) منتشر شده‌است.

منبع:سایت ستادتوسعه فناوری نانو
ارسال پست

بازگشت به “سیستمهای نوین تصفیه”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان