زاینده رود اردبیل در محاصره فاضلاب

در این انجمن به تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

زاینده رود اردبیل در محاصره فاضلاب

پست توسط elham9192 »

[CENTER]
تصویر
[/CENTER]
[CENTER]
زاينده رود اردبيل در محاصره فاضلاب !
[/CENTER]



ايرن: اگر اصفهان به زاينده رود و اهواز به کارون مي بالد اردبيل نيز بي شک مي توانست با اعمال مديريت صحيح رودخانه"بالخلو چاي" را نشانه شهرت خود بداند اما اين رودخانه به محلي براي دفع فاضلاب و زباله هاي شهري بدل شده است .




به گزارش خبرنگار مهر، "بالخلو چاي" که به عنوان طولاني ترين رود اردبيل و يکي از نشانه هاي طبيعي اين شهر تلقي مي شود، از غرب به شرق امتداد داشته و در مسير خود با عبور از وسط شهر، اردبيل را به مانند برخي از پايتختهاي کشورهاي اروپايي به دو قسمت تقسيم مي کند.
وجه تسميه بالخلو چاي (رودخانه ماهي دار) به دليل زيست انواع ماهيان از قزل آلاي خال قرمز، سس ماهي، ماهي سياه، شاه کولي در آن گرفته شده و در گذشته اين رودخانه زيستگاه دائمي پستاندار آبزي نظير سمور آبي و زيستگاه غير دائمي و فصلي انواع پرندگان مهاجر آبزي و کنار آبزي بوده است، اما امروز حباب تنفس ماهيان در اين رودخانه ديده نمي شود.
اين رودخانه که در سالهاي نه چندان دور از رودخانه هاي پر آب و دائمي استان بوده، ولي هم اکنون با خشکسالي و بي آبي مواجه است .
[CENTER]قابليتهاي پنهان بالخلو چاي [/CENTER]


وجود فضاهاي سبز، پلهاي تاريخي، اهميت زيست محيطي، اهميت در بخش کشاورزي استان، جاذبه گردشگري و... تنها بخشي از قابلييتهاي پنهان بالخلو چاي بوده که پرداخت متمرکز به مسائل و مشکلات اين رودخانه را جزو ضرورتها کرده است.
هم اکنون اين رودخانه به جاي بهره برداريهاي اساسي و مهم در زمينه هاي مختلف از جمله گردشگري و جذب مسافران، مورد بي مهريهاي شهروندان و مسئولين قرار گرفته است، اين در حالي است که توجه به آن مي تواند در زيبا سازي شهر تاثيرات چشمگيري داشته باشد.

[CENTER]بالخلوچاي در معرض آلودگي زيست محيطی[/CENTER]

در حال حاضر اين سئوال مهم در ذهن شهروندان اردبيل همواره تداعي مي کند که چرا اين رودخانه خشک شد؟ عامل اصلي اين که آب به اردبيل نمي رسد چيست؟ بارندگي؟ آيا عوامل ديگري در اين زمينه دخالت دارند؟ مثلاً مديريت؟ آيا خشک شدن زاينده رود قابل پيش بيني نبود؟
يکي از کارشناسان محيط زيست استان در گفتگو با خبرنگار مهر افزايش روزافزون ميزان آلودگي سه رودخانه مهم اين استان را نگران‌کننده دانست و گفت: رودخانه هاي ارس، قره‌ سو و بالخلو از رودخانه‌هاي آلوده ‌اي هستند که شاخص آلودگي در اين رودخانه‌ها هر روز بيشتر مي‌شود.
وي که نخواست نامش فاش شود، با بيان اينکه هر ماه از تمام رودخانه‌هاي استان نمونه ‌برداري مي شود، بر ضرورت راه ‌اندازي ايستگاههاي ثابت براي اندازه ‌گيري ميزان آلودگي در اين رودخانه تاکيد کرد و افزود: با اجراي اين طرح منابع آلوده‌ کننده اين رودخانه شناسايي و نسبت به رفع اين معضل زيست محيطي اقدامات اساسي انجام خواهد شد.
اين کارشناس کنترل منابع آلوده ‌کننده، نظارت بر واحدهاي صنعتي حاشيه رودخانه، جلوگيري از ورود فاضلاب بدون استاندارد تصفيه‌خانه شهري و بيمارستاني و کنترل آلاينده‌هاي واحدهاي خدماتي را از برنامه‌هاي ضروري براي کاهش آلودگي زيست محيطي در اين رودخانه عنوان کرد.
[CENTER]"بالخلو چاي" زباله دان عمومي شده است[/CENTER]

در عين حال بسياري از کارشناسان پيش از اين با اشاره به وجود مراکز اداري، آموزشي، بيمارستانها و درمانگاهها در مسير اين رودخانه نسبت به آلودگي زيست محيطي اين رودخانه هشدار جدي داده بودند اما به نظر مي رسد هيچ توجهي به اين هشدارها نشد.
هم اکنون وجود اين مراکز به آلودگي اين رودخانه دامن زده و اين مسئله باعث شده بستر رود به زباله دان عمومي تبديل شود، اين در حالي است که بايد توجه داشت که آب بالخلو چاي در طول مسير خود صرف آب رساني به زمينهاي کشاورزي مي شود.
اما آنچه که بايد مورد توجه دقيق و جدي قرار گيرد، اين است که وجود آب در يک منطقه علاوه بر تمام اهميتي که در تأمين نيازهاي اصلي انسان دارد از نظر زيباشناختي نيز اهميت دارد. تماشاي چشم اندازهايي که با وجود نهرها، رودخانه ها و درياچه ها در طبيعت ايجاد شده است و گذراندن ساعاتي از اوقات فراغت در کنار آنها آرامش روحي به انسان مي دهد.
بي شک خشک شدن هر يک از اين منابع مي تواند اثرات روان شناختي داشته باشد و تماشاي آنها مي تواند سبب افسردگي گردد. اين موضوعي است که طي سالهاي اخير و در نتيجه خشک شدن بستر بالخلو چاي در اردبيل قابل مشاهده است.
به گفته يکي از شهروندان ساکن در حاشيه اين رودخانه به علت عدم رسيدگي و جريان نداشتن آب در بستر رود، اين مکان به زباله داني تبديل شده بطوري که بستر آن مملو از زباله هاي خانگي و يا شهري است.
احسان حاجيلو با بيان اينکه تاکنون تمام طرحهاي بستر سازي و زيبا سازي اين رودخانه در نيمه راه متوقف شده است، گفت: مردم اردبيل هم اکنون منتظر نتيجه طرح ساماندهي رودخانه بالخلو هستند تا حداقل با رها سازي آب در بستر رودخانه و نيز زيبا سازي اين رودخانه به مکاني براي گردشگري و تفريحي تبديل شود.
اين شهروند با اشاره به ارزش تاريخي پلهاي واقع شده در بستر رودخانه از مسئولان خواست تا از اين ويژگي جهت جذب گردشگران به اردبيل بهره برداري کنند و با ايجاد بستر مناسب و افزايش حجم فضاهاي سبز اطراف آن اين رود را به عنوان يکي از جاذبه هاي گردشگري استان تثبيت کنند.
[CENTER]طرح پنجساله هنوز به نيمه راه نرسيده است[/CENTER]

حدود پنج سال پيش بود که با مرگ اين رودخانه و شدت يافتن آلودگيهاي زيست محيطي و انساني در آن زمزمه هاي طرح ساماندهي رودخانه بالخلو چاي از سوي مديران شهري اردبيل به گوش شهروندان رسيد. در آن زمان شهردار وقت اردبيل اجراي اين طرح را پنج ساله عنوان کرد، اما امروز شاهديم که با گذشت اين مدت هنوز چهره رود بالخلو چاي هر شهروند مسئولي را متاثر مي کند.
خداوردي رحماني (مديرکل دفتر فني استانداري اردبيل )با بيان اينکه بيش از 50 درصد اعتبارات تاکنون محقق و براي اجراي فازهاي مختلف طرح هزينه شده است، اظهار داشت: براي جذب اعتبارات سال گذشته تا 31 تيرماه امسال زمان داريم و تلاش مي کنيم کل اين اعتبارات را جذب و هزينه کنيم.
وي بزرگترين مشکل اين پروژه را محدوديت اعتباري در طي سالهاي گذشته عنوان کرد و افزود: با روند فعلي و با تامين بخشي از اعتبارات اين طرح، علاوه بر تکميل فازهاي دوم و سوم، فازهاي هارم و پنجم پروژه نيز امسال آغاز و عملياتي خواهد شد.

[CENTER]رودخانه بالخلو به منطقه تفريحي و رفاهي تبدل مي شود[/CENTER]

سرپرست پيشين شهرداري اردبيل نيز با بيان اينکه رودخانه بالخلو به يک منطقه تفريحي و رفاهي تبدل مي شود، گفت: در اين طرح تمام امکانات رفاهي در نظر گرفته شده است.
احمد خواجوي با تاکيد بر ضرورت تسريع در عمليات اجرايي طرح ساماندهي اظهار داشت: تلاش مي کنيم با دفتر فني استانداري و شوراي شهر اردبيل اين طرح با وجود تاخير در اجرا در اينده اي نزديک به بهره برداري کامل رسيده و در اختيار شهروندان و مسافران قرار گيرد.به گفته وي چهره اين رودخانه که سالها به عنوان نماد شهر به رودخانه اي مرده تبديل شده بود، با اجراي طرح ساماندهي زيبايي چشمگيري به خود خواهد گرفت.
وي با بيان اينکه دولت هم اکنون توجه ويژه اي به حريم و بستر رودخانه ها داشته و گامهاي مهمي نيز در اين مسير برداشته شده است، ابراز اميدواري کرد با ساماندهي حاشيه اين رودخانه، اردبيل به منطقه اي زيبا براي بازديدگردشگران تبديل شود.
خواجوي همچنين بر ضرورت نصب اشغالگير مکانيکي در ابتداي اين رودخانه تاکيد کرد و اضافه کرد: در حال حاضر عدم وجود آشغال گير باعث شده تمامي زباله هاي غير بازيافت به داخل شهر انتقال يابد که بايد از اين امر جلوگيري شود.
[CENTER]ضرورت تشکيل "شوراي حفاظت از رودخانه بالخلو" در اردبيل[/CENTER]

بر همين اساس کارشناسان به منظور احيا و جلوگيري از مرگ کامل اين رودخانه و فاجعه زيست محيطي در آن، به مسئولان ارشد و مديران شهري استان و دستگاه هاي ذيربط پيشنهاد مي کنند که "شوراي حفاظت از رودخانه بالخلو" در اردبيل تشکيل و به ساماندهي و حفاظت از اين شريان مهم نظارت دائمي داشته باشد.
به اعتقاد اين کارشناسان، اين شورا مي تواند با حضور نمايندگان و مديران سازمانهاي دخيل در امور نظارتي و اجرايي بويژه استانداري اردبيل تشکيل و ضمن تدوين برنامه هاي کوتاه مدت و بلند مدت براي احيا اين رودخانه، بر هماهنگي و اجراي طرحهاي ساماندهي آن نظارت و دخالت داشته باشد.
بي شک حفظ و نگهداري فضاهاي شهري به همکاري دو جانبه شهروندان و مسئولين نياز دارد که رود بالخلو چاي نيز از اين قاعده مستثني نيست
نمایه کاربر
navidsafavy
آماتور
آماتور
پست: 182
تاریخ عضویت: 25 آپریل 2010 00:00
تماس:

Re: زاینده رود اردبیل در محاصره فاضلاب

پست توسط navidsafavy »

سلام
مطالب شما تا حدودي درست بود مهندس جان

بنده خود در اردبيل زندگي ميكنم و بايد بگم درست است كه اوضاع بحراني است اما بايد گفت كه هم اكنون ساخت و سازهايي در راستاي بهسازي اين رودخانه در حال انجام است ولي به نظر بنده مشكل اصلي اين رودخانه نبود رفتار بهداشتي شهروندان است نه كارهاي اجرايي
البته باز تاكيد دارم كه كارهاي اجرايي هم زياد دلگرم كننده نيستند
در هر صورت آرزويي هر شهروند اردبيلي اين است كه زماني برسد كه نام رودخانه با ويژگيهايش هم خواني داشته باشد و مثل ايام نه چندان دور بالخلو چاي شود
چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد
من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک
سید نوید صفوی
ارسال پست

بازگشت به “تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان