تجمع نیترات در محصولات کشاورزی

در این انجمن به تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

تجمع نیترات در محصولات کشاورزی

پست توسط elham9192 »

رييس انجمن سم شناسي کشور
تجمع نيترات درمحصولات کشاورزي پيامد آبياري مزارع با فاضلاب است
ايرن: رييس انجمن سم شناسي و مسمويت‌هاي ايران با بيان اين که استفاده از سموم شيميايي در پرتقال‌هاي وارداتي تامسون 12 برابر حد استاندارد است، گفت: مشابه اين مورد در رديابي‌هاي انجام شده سال گذشته در برخي از ميوه هاي ديگر نيز مشاهده شده است.

دکتر محمد عبدالهي در گفت‌وگو با ايسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکي تهران، با بيان اينکه سموم بيولوژيک 20 تا 10 سال آينده نمي‌توانند جايگزين سموم شيميايي شوند، گفت: بنابراين استفاده از سموم شيميايي اجتناب ناپذير است. از اين رو بايد آمادگي شناسايي و رديابي سميت آنها به صورت حاد و مزمن وجود داشته باشد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به وجود برخي مشکلات در زمينه سموم آفت کش، گفت: عدم رعايت ميزان استاندارد مصرف سموم شيميايي توسط کشاورزان، کارکنان باغ‌هاي گلخانه‌اي و مزارع موجب تجمع سموم در ميوه‌ها و مواد غذايي مي‌شود و اين مساله مستقيما به سلامت مصرف کنندگان آسيب مي‌رساند.

رييس انجمن سم شناسي ايران با اشاره به استفاده 12 برابر بيش از حد استاندارد سموم شيميايي در پرتقال وارداتي تامسون گفت: مشابه اين مورد در رديابي‌هاي انجام شده سال گذشته در برخي از ميوه‌هاي ديگر نيز مشاهده شده است.

خلاء قانوني مهم‌ترين چالش مبارزه با سموم شيميايي قاچاق است

دکتر عبدالهي در ادامه وجود سموم شيميايي قاچاق در کشور و استفاده کشاورزان از اين سموم را از ديگر مشکلات موجود در زمينه سموم آفت کش دانست و به ايسنا گفت: متاسفانه اين موارد زير نظر سازمان حفظ نباتات نيستند و خلاء قانوني در مورد نحوه جمع آوري آن‌ها وجود دارد.

وي با تاکيد بر لزوم وجود راهکارها و ابزار قانوني به منظور کنترل و بررسي ميزان مجاز مصرف سموم در مواد غذايي و ميوه‌ها ادامه داد: اگر سازماني همچون وزارت جهاد کشاورزي به اين نتيجه برسد که مصرف يک نوع سم تجمع زيادي از سموم را در مواد غذايي ايجاد مي‌کند بايد با داشتن کنترل‌ها و اهرم‌هاي قانوني از ورود آن به بازار جلوگيري کند.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با اشاره به تعدد ارگان‌هاي رسيدگي به مساله سم شناسي و سموم آفت کش که اغلب با يکديگر تداخل وظايف دارند، گفت: شناسايي سميت ميوه‌ها و مواد غذايي بسيار گسترده است. بنابراين اين مساله بايد در يک ارگان مشخص مانند سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت متمرکز شود و ارگان‌هاي ذيربط ديگر محدود شوند و نهايتا يک ارگان مسئوليت بررسي سلامت ميوه‌جات و سموم آفت‌کش را بر عهده گيرد.

سرطان، ديابت و پيري زودرس ارمغان سم پاشي بيش از حد ميوه‌ها

دکتر عبدالهي با اشاره به احتمال وجود رابطه بين تجمع سموم در محصولات کشاورزي و بيماري‌هاي مزمن گفت: سم شناس‌ها بايد اين روابط را بيابند تا بتوانند از وقوع بيماري‌هاي مزمن مانند سرطان و ديابت جلوگيري کنند.

رييس انجمن سم شناسي ايران از افزايش ميزان وقوع سرطان و بيماري‌هاي هورموني مانند ديابت و همچنين پيري زودرس و بيماري‌هاي پوستي به عنوان آسيب‌هاي حاصل از تجمع سموم در مواد غذايي اشاره کرد و گفت: آموزش استانداردهاي مصرف سموم به کشاورزان و دست اندرکاران توليد مواد غذايي خصوصا ميوه‌ها و محصولاتي که به صورت گل خانه‌اي توليد مي‌شوند از راهکارهاي مقابله با اين مسئله است.

وي با بيان اينکه شناسايي باقي مانده سموم در محصولات کشاورزي و گلخانه‌اي و ندادن مجوز توزيع به اين محصولات به عنوان يک فعاليت معمول و لازم‌الاجرا، از ديگر راهکارهاي مبارزه با مصرف بيش از حد سموم آفت کش است، افزود: تشکيل کار گروه‌هايي که سموم تقلبي را از اصلي تشخيص دهد و دستور جمع‌آوري اين سموم را صادر کند، بايد در راس امور قرار گيرد.

تجمع نيترات در محصولات کشاورزي و بروز بيماري‌هاي مزمن، پيامد استفاده از فاضلاب براي آبياري مزارع

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با بيان اينکه تجمع نيترات در محصولات کشاورزي و گلخانه‌اي از ديگر مشکلاتي است که بايد بررسي شود، گفت: در برخي اوقات از فاضلاب نيز براي آبياري محصولات کشاورزي استفاده مي‌شود که اين مسئله مي‌تواند موجب بروز بيماري‌هاي مزمن در مصرف کنندگان اين محصولات شود.

رييس انجمن سم شناسي ايران توجه به سلامت کارکناني که در تماس مستقيم با سموم شيميايي هستند را از مهم‌ترين اولويت‌ها در اين زمينه دانست و افزود: کشاورزان، کارکنان گلخانه‌ها و پرسنل کارخانه‌هاي توليد کننده سموم آفت کش از گروهاي در معرض خطر مسمويت با اين سموم هستند که در صورت عدم استفاده از ماسک و پوشش حفاظتي مناسب دچار آلودگي خواهند شد. آسيب‌هاي پوستي و تنفسي در اين افراد شايع است.

اين عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران با تاکيد بر لزوم معاينه منسجم و مداوم کارکنان کارخانه‌هاي توليد کننده سموم آفت کش به ايسناگفت: بخشي از وظايف اداره بهداشت محيط و کار وزارت بهداشت، بازرسي از کارخانه‌هاي توليد سموم است و بايد تقويت لازم در زمينه اين امور در کشور انجام شود.

دکتر عبدالهي با اشاره به گستردگي گروه در معرض خطر آلودگي با سموم کشاورزي در مزارع و باغ‌هاي کشور و عدم امکان بازرسي و اجبار اين گروه به رعايت استانداردها، گفت: وظيفه اصلي در اين زمينه بر دوش سازمان صدا و سيما است تا با تدارک برنامه‌هاي آموزشي در اين زمينه کارساز باشد.
ارسال پست

بازگشت به “تصفیه فاضلاب شهری و صنعتی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان