فناوری‌نانو می‌تواند ترک سیگار را آسان‌تر کند

در این انجمن به عوامل زیان آور محیط کار در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

فناوری‌نانو می‌تواند ترک سیگار را آسان‌تر کند

پست توسط naene »

[TABLE][TR][TD]محققان در آمريکا نشان داده‌اند که با استفاده از يک غشايي که نانولوله‌هاي کربني در آن درج شده‌اند، مي‌توان مقدار مشخصي از نيکوتين را با کمک يک سويچ به صورت کنترل ‌شده و مرحله‌اي تحويل بدن داد. در حال حاضر براي کمک به افراد سيگاري براي ترک سيگار، اين دارو (نيکوتين) با استفاده از وصله‌هاي پوستي رايج به صورت پيوسته وارد بدن مي‌شود. اين پژوهشگران مي‌گويند که با استفاده از اين غشاء مبتني بر نانولوله‌ها مي‌توان بر اساس الگوي رفتاري شخص سيگاري، موقعي که بدن بيشترين نياز را دارد، نيکوتين را به بدن تحويل داد.[/TD][/TR][TR][TD][/TD][/TR][TR][TD][IMG]http://www.nano.ir/news/attach/4260.JPG[/IMG] [/TD][/TR][TR][TD]اين سيستم مي‌تواند داروها را به صورت مرحله‌اي و با استفاده از يک سويچ تحويل دهد.[/TD][/TR][TR][TD][/TD][/TR][TR][TD]بروس هيندس و همکارانش در دانشگاه کنتاکي نانولوله‌هاي کربني چندجداره را در يک کامپوزيت درج کردند و با استفاده از يک ميکروتومي غشاء نازکي ساختند. آنها سپس به صورت الکتروشيميايي مولکول‌هاي دي‌آزونيوم را به دو انتهاي نانولوله‌ها پيوند دادند. اين مولکول‌ها تجزيه شده و لايه‌ي يکنواختي از اسيد پلي‌بنزوئيک تشکيل دادند. اين لايه در مرحله بعد با يک مولکول رنگ‌دانه‌اي حاوي مقادير زيادي گروه‌هاي سولفوناتِ داراي بار منفي، واکنش داد. اين غشاء که به اين صورت عامل‌دار شده است، مي‌تواند بعنوان يک الکترود رفتار کند.

اين گروه سپس مخزني از نيکوتين را بالاي اين غشاء قرار داد که حاوي الکترود ثانويه بود. هيندس مي‌گويد: موقعي که ما يک ولتاژ منفي در انتهاي اين غشاء و يک ولتاژ مثبت در محلول اعمال کرديم، توانستيم يون‌هاي مثبت را از اين مخزن در سرتاسر اين نانولوله‌ها پمپ کنيم. اين عمل مهاجرت يون‌ها، مولکول‌هاي خنثي را به طرف خود مي‌کشاند؛ فرآيندي که به اصطلاح الکترواسمز گفته مي‌شود. در
>
>>پتانسيل هيدروژن که اندازه‌ درجه اسيدي يا بازي بودن را بيان مي‌کند. "> pH
برابر هشت، پنجاه درصد نيکوتين کاتيوني است؛ بنابراين نصف مولکول‌هاي نيکوتين ‌داراي بار مثبت هستند و نصف ديگر خنثي مي‌باشد و اين خاصيت حرکت اين دارو در سرتاسر اين غشاء را تقويت مي‌کند.

هيندس مي‌گويد: ما با فقط يک منبع‌ کوچک توان، چيزي شبيه به يک باتري ساعت، تواستيم نيکوتين را به طور مؤثري پمپ کنيم. نانولوله‌هاي کربني خواص عالي بسياري دارند که يکي از آنها نرمي بي‌نهايت اتمي ديواره‌هاي داخلي‌شان مي‌باشد. اين خاصيت باعث مي‌شود که مقاومت کمي در مقابل حرکت مولکول‌ها از داخل‌شان وجود داشته باشد. اين مقاومت کم مي‌تواند دليل براي راندمان بالاي اين سيستم باشد.

هيندس مي‌گويد که در يک تست آزمايشگاهي، اين سيستم مي‌تواند در يک مرحله (با فشار يک دکمه) به طور مؤثري يک دوز از نيکوتين را تحويل دهد.

اين سيستم همچنين مي‌تواند براي تحويل ديگر داروها نيز مورد استفاده قرار گيرد.

نتايج اين تحقيق در مجله‌ي Proc. Natl. Acad. Sci. منتشر شده است.[/TD][/TR][/TABLE]
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
ارسال پست

بازگشت به “عوامل زیان آور محیط کار”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان