پول و نقش آن در انتقال آلودگی ها و بیماریها

در این انجمن به ارگونومی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

پول و نقش آن در انتقال آلودگی ها و بیماریها

پست توسط naene »

انسانهای عصر قدیم جهت انـجام معـاملات بـاتوجه به عدم وجود پول معامـلات را بـه صورت داد و ستد انجام میدادند وداد و ستد نیز بصورت انـتقال کـالا به کالا انجام می پذیرفت بـا پیشرفته تـر شدن ارتباطـات انسانها و عدم جوابگوی خرید وفـروش بصورت کالا به کالا واینکه اشخاص فقط در محدوده کـوچک توانایی انجام ایـن کار را داشتند و برای معاملات کـلان و یا دوردست فاقد توانایی بوده اند لـذا این نیاز انسانها را به فکر چـاره انـدیشی جهت استفاده از ابـزاری برای خریدوفروش نموده و در نهایت تصمیم گرفته شده برای داد و ستد از ابزاردیگری استفاده نمایند. و این ابزار میبایست مورد قبول همة افراد جامعه قرار میگرفت لذا در ابتدا به فلزات مختلف برای داد و ستد رجوع نموده و سپس به شکل دهی آنها پرداختند تا فلزات را با اشکال مختلف بـرای داد و ستد استفاده نمایند .

در نتیجه همفکری و توسعه یافتن سیستم زندگی انسانها و با گذشت زمـان در نهایت انسانهای قدیم به پول با جنس فلز طلا و نقره ای که به صورت سکه ضرب می شد رسیدند و بـوسیله سکه های طلا و نقره معاملات و خرید وفروش خود را انجام میدادند خصوصیات این دو فلز ایـن بـوده که خود عامل ضد بـاکتریائی داشته و همجنین در اثـر یک شستشوی ساده نیز آلود گی آنها از بین می رفت.
لازم به توضیح است برای اینکه شفافیت به سکه هـای طلا و نقره بـرگردد از قـدیم الایـام مـرسوم بوده از سرکه یـا آبلبمو تـرش برای شستشوی آنها استفاده شود که این دو مــواد خــود نیز از عوامل ضد عفونـی کننده با توجه به خاصیت اسیدی آنهامی باشد لـذا هر چند گـاهی سرکـه ها را به جهت براق نمودن شستشو می نمودند. کـه این امر ضد عفونـی سکه ها را در پی داشته و سیکل انتقال آلودگی و میکروب و همجنین سرایت بیماریهای عفونی و انگلی از طریق پـول از شخصـی به شخص دیـگر قطع می گردید بـا تـوسعه صنعت و افزایش جمعیت و ارزشمـند بــودن طلا و نقره و استفاده آنها در زیـور آلات و همچنین مـحدود بودن منابع و مخازن طلا و نقره ومحدود بودن سکه های موجود و همچنین قرار نگرفتن سکه ها در جـریـان خـریـد و فـروش بـازارها تـوسط ثـروتمندان و هـم اینکـه طـلا و نقره مـوجود در هـر کشور پشتوانـه ارزی آن کـشور بحساب می آمـد و دولت مردان حـاضر به ورود سکه هــــــای ذخیره شده به جریان بازار نبوده لـذا این مسا ئل و مسا ئل متشابه مشکلات عدیده ای را در عصر صنعت بوجود آورد.
و در این راستا متخصصان امر تصمیم به تهیه پولی گرفتن که هم از ماده فراوان و ارزان قیمت باشد و هـم اینکه ذخیره کـردن آن مقرون به صرفه نباشد و هـم قا بلیت داد و ستد مانند استفاده از سکـه را داشته باشد
لـذا اقـدام به تهیه پول سکه ای از جنس آهن و فلزات دیگر نموده و در همین راستا با پیشرفت علم و تکنولوژی اقدام به تهیه پول فعلی یا اسکناس نموده اند.
در این راستا اسکناس چندین خصوصیات مهم و ارزندهای را نسبت به سایر پولها دارد:
-حمل و نقل ان اسان است .
-حجم کمتری می گیرد .
-براحتی استفاده می شود
-قابل قبول برای همه اقشار است .
-با پشتوانه ارزی هر کشور .
- برای همه اقشار قابل استفاده است.
-مقبولیت همه و قابل بکارگیری در همه جا .
- قابل جمع اوری و تعویض
- در کشورهای دیگر نیز قابل بکارگیری می باشد با توجه به تبدیل آن .
- قابلیت چاپ آسان و تکثیر زیاد و …
در کنار این همه خصوصیات ارزنده و ارزشمند ، استفاده از اسکناس دارای معایب ذیل نیز می باشد:
۱- جذب آلودگی های میکروبی و انگلی
۲-انتقال آلودگی های میکروبی و انگلی
۳- غیر قابل شستشو و ضد عفونی بودن آن
۴-هزینه بالا جهت تعویض پولهای مستعمل و همجنین آلوده
۵-استفاده همگانی به جهت در دسترس بودن اشخاص با مشاغل مختلف (بهداشتی وغیر بهداشتی)
۶- عدم شناسایی پول الوده از غیر الوده.
لذا با توجه به معایب بالا به نظر میرسد یکی از مهم ترین و شاید کم نظیرترین عامل انتقال دهنده بیماریهای عفونی و انگلی در جامعه ماپول میباشد و اینکه افراد در حین کار چه مشاغلی که با مواد غـذایی و چـه مشاغلی که با مواد عفونی و بیماریزا سرکار دارند با پول معامله و معاوضه می نمایند .
و از مشاغلی مثل رفتگران شهرداری و خدمتکاران بیمارستانها (بخشهای عفونی )گرفته تا مشاغلی مثل فروشگاهها و بنگاه ها از خرد و کلان همه با پول سرو کار دارند و پول در حین معامله علاوه بر آلوده شدن آلودگی را نیز به همه افراد جامعه انتقال میدهد.
با توجه به اینکه از نظر آموزش و روشن کردن افکارعمومی ازخطراتی که استفاده از پول آلوده برای انسان ایجاد مینماید .مشکلاتی را در پیش رو داریم و هـم اینکه این فرهنگ برای همة افراد جامعه جـا نیفتاده که بدون شستشوی دستها قبل از غذا از مواد غذائی استفاده نکنیم و بعضا متصدیان امـاکن تهیه و توزیع مواد غذائی خـود هم که مسئول سرو غذا و هم مسئول گرفتن بـهای غـذای فـروخته شده را به عهده دارند و در کلیه اینگونه اماکن به دلیل عدم وجود دستشوئی و مایع دستشوئی مناسب مراجعین بـدون شستشوی دست اقدام به استفاده از غذای سرو شده می نماید. و گـاهی کسبه هـا و متصدیـان مشاغـل مختلف از جمله ضایـعات فـروشان و خریداران ضایعات که اقـدام به خرید و فروش وسایل بیمارستانی هم مینمایند و وسایل با ضریب آلودگی بالا را حمل و نقل می کنند نـیز در حین کار از پول استفاده می کنند. و تنوع اینگونه مشاغل بیشترین آلـودگی پولی را ایجاد مینماید .
بـا تـوجـه بـه در جریان بودن پولها ی آلوده انتقال آلودگی میکروبی و انگلی از پائین ترین قشر جامعه تا بالاترین قشر جامعه مسجل می باشد و در این میان استثنایـی به نظر نمی رسد . مـگر برای کسانی که آیتم های بهداشت فردی را بشدت و با نظم خاص رعایت می نمایند .
لـذا در پایان برای اینکه به انتقال آلودگی های میکروبی و انگلی ناشی از پول که بـه نـظر ضعیف می رسد ولـی در اصـل یکی از عمده ترین موارد انتقال بیماری بـشمار می رود دچـار نشویم . رعایت موارد جند به نظر ضروری می رسد .
رعایت موارد ذیل برای جلوگیری از آلودگی های میکروبی و انگلی در استفاده اسکناس
بصورت فعالیت های روزانه ضروری بنظر میرسد.
۱- شتشوی دست و صورت قبل از صرف غذا با مواد شویندة مناسب
۲- استفاده از وسایل حفاظت فردی از جمله دستکش –روپوش – کلاه و غیره در حین کار
۳- آموزش به صورت همگانی توسط وسایل ارتباط جمعی در خصوص حفاظت از پول در برابر آلودگی و انتقال آلودگی ناشی از پول که همة جامعه رادر بر می گیرد
۴- آموزش به متصدیان تهیه و توزیع مواد غذایی و کسانی که با پخت و پز مواد غذایی سرو کار دارند به جهت اینکه در حین کار حق دریافت بهاء کالای فروخته شده را ندارند
۵- طراحی وتهیة پولهای روکش دار و استفاده از آنها
۶- استفاده از کیف ها و صندوق های مناسب جهت نگهداری پول
۷-رعایت نظافت و بهداشت در حین استفاده از پول (با دستهای آلوده پول را رد و بدل و یا شمارش نکنند )
۸- نخوردن غذا در حین فعالیت هایی که با پول سروکار دارند در مشاغل مرتبط
۹- آموزش به مردم در زمینة استفاده از کارت های اعتباری الکترونیکی( ودر دسترس قرار دادن کارت اعتباری به تعداد کافی )
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
ELHAM
جدید
جدید
پست: 5
تاریخ عضویت: 12 آگوست 2009 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط ELHAM »

مرسي عالي بود
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

سلام لطفا برای تشکر از دکمه تشکر بالای هر پست استفاده نمایید.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “ارگونومی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان