وجود روغن پالم در شیر

در این انجمن به کنترل بهداشتی مواد غذایی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
vasigi
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 1
تاریخ عضویت: 05 آگوست 2014 01:36
تماس:

وجود روغن پالم در شیر

پست توسط vasigi »

قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت در حاشیه همایش تغذیه با شیر مادر ضمن هشدار به مردم در مورد مصرف شیرهای پرچرب گفت: وجود روغن پالم در شیر به اثبات رسیده و گزارش آن نیز به رئیس‌جمهور داده شده است.
وزیر بهداشت اعلام کرد نمیتوانیم همه کارخانجات لبنی را با هم تعطیل کنیم اما مردم خودشان دقت کنند بابت چه چیزی پول بیشتر میدهند.
روغن پالم چربی بسیار مضر برای انسان است.
دوستان تا اطلاع ثانوی از خرید ماست و شیر "پر چرب" خودداری کنید.

وجود روغن پالم در شیر تایید شد
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

Re: وجود روغن پالم در شیر

پست توسط hses »

میزان واردات روغن پالم در سال جاری کمتر خواهد شد
دکتر دلاوری با اشاره به این که تا سال گذشته میزان واردات روغن پالم 50 درصد روغن های مصرفی را تشکیل می‌داده است، ادامه داد: از آنجایی که روغن پالم فاکتوری به نام "اسید پالمتیک" دارد و این اسید به عنوان یک فاکتور ایجاد کننده تصلب شرایین محسوب می شود و با توجه به این که روغن پالم میزان اسید چرب بالای 50 درصد دارد، روغن مناسبی برای مصرف نیست.
به گفته رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت تا سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول واردات این روغن بود و از امسال وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت این کار را به عهده گرفته و خوشبختانه مصوبات این وزارتخانه در سال جاری حداکثر میزان روغن پالم را 30 درصد اعلام کرده است؛ این یعنی میزان واردات روغن پالم در سال جاری کمتر خواهد شد.
وی با بیان این که وزارت جهاد کشاورزی بنا دارد در طی سال آینده این میزان واردات را به 15 درصد برساند، افزود: این عدد در کشورهای دیگر نیز معقول به شمار می‌آید و باید به آن برسیم تا بتوانیم روغن های مناسب تر را جایگزین روغن پالم کنیم.
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

Re: وجود روغن پالم در شیر

پست توسط hses »

رئیس دبیرخانه شورای سیاستگذاری سلامت تصریح کرد: بر اساس اقداماتی که در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی صورت گرفت و گزارشی که در حضور رییس جمهور ارائه شد، با وزارت جهاد کشاورزی به تفاهم نامه های خوبی در بحث امنیت غذایی رسیدیم ضمن این که با این وزارتخانه هر 45 روز یکبار جلسه ای طراحی کرده ایم که در آن جلسه وضعیت مسائل مربوط به امنیت غذایی را پیگیری می کنیم.
به گفته دلاوری، سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت به طور دائمی بر روی عرضه این روغن نظارت دارد و در تلاشیم آزمایشگاه هایمان را برای بررسی میزان روغن پالم در فرآورده های غذایی مجهزتر کنیم.
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

Re: وجود روغن پالم در شیر

پست توسط hses »

حافظی(رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران) با اشاره به اینکه روغن پالم روغنی صنعتی است و نباید در مواد غذایی مصرف شود، گفت: در سال 85 طی تحقیقاتی متوجه شدیم میزان اسیدهای چرب به نام اسیدهای ترانس در محصولات غذایی بین 40 تا 50 درصد است که استاندارد آن زیر 10 درصد است در نتیجه تکلیف شد کارخانه‌ها در یک مقطع یک ساله میزان اسید چرب را کاهش دهند که این اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در روغن پالم اسید ترانس بین 45 تا 50 درصد است و جز در مواردی مانند پنیر پیتزا نباید استفاده شود، گفت: به عنوان نمایندگان مردم درخواست کردیم که این موضوع مورد بررسی قرار گیرد و نظارت‌های لازم اتفاق افتد تا اگر جایی تخلف رخ می‌دهد اطلاع رسانی شود و دستگاه‌های نظارتی هم به این موضوع ورود کنند.

وی با اشاره به انجام مطالعاتی که در حوزه سلامت در کمیسیون تشکیل شده است، گفت: آلودگی آب، هوا و غذا نخستین موردی بود که مشخص شد. آمارها نشان می‌داد در شهر تهران سالانه 2400 مورد مرگ در اثر آلودگی هوا، 4500 مورد بستری و 2500 مورد بستری بیمار قلبی در ارتباط با آلودگی هوا صورت می‌گیرد.
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

تناقضات استفاده از روغن در شیر رو شد

پست توسط hses »

ایسنا: در حالی که وزرای بهداشت و کشاورزی استفاده از روغن پالم در شیر را تایید و میزان آن را با وجود کاهش مصرف، 30 درصد اعلام کرده‌اند، مدیرکل استاندارد استان تهران استفاده از چربی نباتی (روغن پالم) را در تولید محصولات لبنی ممنوع اعلام کرده است!

از ابتدای هفته که استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب از سوی وزیر بهداشت تایید و اعلام شد گزارش این موضوع به رییس‌جمهور ارائه شده است، موج نگرانی‌ در بازار مصرف شیر و لبنیات شکل گرفت و پرده‌هایی از موضوع از سوی دست‌اندرکاران و تولیدکنندگان برداشته شد که هریک با دیگری تناقضاتی دارد و تامل‌برانگیز است.

در شرایطی ‌که کارخانه‌های لبنی اعلام می‌کنند به دلیل فشار اقتصادی وارده به کارخانه‌ها، استفاده از "پالم" در محصولات لبنی موضوع تازه‌ای نیست و با هدف کاهش قیمت فرآورده‌های لبنی، آنها مجاز به این اقدام هستند و وزرای بهداشت و کشاورزی میزان مصرف آن را 30 درصد عنوان می‌کنند، مدیرکل استاندارد استان تهران از ممنوع بودن استفاده از چربی نباتی (روغن پالم) در تولید محصولات لبنی خبر می‌دهد!

به گفته مسلم بیات اداره استاندارد تهران در تاریخ 19 فروردین امسال نیز طی اطلاعیه‌ای بار دیگر بر غیرقانونی بودن استفاده از روغن پالم در تولید محصولات لبنی تاکید کرده است و بر این اساس طبق قانون استاندارد استفاده از روغن پالم در تولید اغلب محصولات لبنی مانند شیر پاستوریزه، کره پاستوریزه، خامه پاستوریزه استریل، شیر طعم‌دار، شیر استریل، شیرخشک، پنیر رسیده در آب نمک، پنیر تازه، دوغ، کشک، کشک و ماست پروبیوتیک و محصولاتی از این دست ممنوع است.

مدیرکل استاندارد استان تهران اعلام کرد سال قبل یک مورد تخلف در این زمینه کشف و برخورد شد و قرار است اواخر هفته آینده نیز نتایج تازه‌ترین نمونه‌گیری انجام شده از محصولات لبنی اعلام شود.

از سوی دیگر هاشمی، وزیر بهداشت و حجتی، وزیر جهاد کشاورزی می‌گویند " با برنامه‌های مشترک دو وزارتخانه مبنی بر کاهش مصرف روغن پالم، مصرف این روغن در سال گذشته بیش از 20 درصد کاهش یافته و اکنون میزان مصرف آن 30 درصد است که امیدواریم در آینده نیز این رقم بیش از این پایین بیاید".

به گفته وزیر جهاد کشاورزیبه دلیل قیمت پایین روغن پالم نسبت به دیگر روغن‌ها در کشور، مصرف این روغن بالاست که با توجه به شرایط نامطمئن سلامتی آن باید میزان مصرف آن کاهش پیدا کند لذا اگر اثبات شود هر واحد تولیدی به شکل غیرمجاز از روغن پالم در شیر پرچرب استفاده کرده، طبق قانون و توسط مراجع ذیربط پیگیری و با آن برخورد می‌شود.

در این میان جای سوال است اگر مصرف روغن پالم در شیر و لبنیات ممنوع است چرا وزرای مربوطه مصرف آن را تایید و برای کاهش مصرف آن با توجه به شرایط نامناسبی که برای سلامتی دارد برنامه‌ریزی می‌کنند؟!

از سوی دیگر اگر اداره استاندارد مصرف این روغن را در شیر و فرآورده‌های آن ممنوع اعلام کرده چرا بر اجرای آن نظارت نمی‌کند؟ و حال که موضوع علنی شده مجبور به شکستن سکوتشان شده‌اند و تازه قرار است موضوع را بررسی کنند؟

و اما تناقض قابل توجه دیگر در این خصوص این است که پس از تایید استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب از سوی وزیر بهداشت و اعلام ورود دولت و شخص رییس‌جمهور به این مسئله، هر کدام از تولیدکنندگان، صنایع لبنی و دستگاه‌های ذیربط واکنش‌های متعدد و جالبی نسبت به موضوع نشان داده و توپ را به زمین دیگری انداختند و البته در نهایت متخلفان خود را لو دادند.

چراکه کارخانه‌ لبنی که تخلفش در این زمینه محرز شده اعلام کرده است این تخلف در دامداری صورت گرفته اما دیگر صنایع لبنی به این موضوع اعتراف کردند که این اقدام به دلیل فشار مالی در کارخانه‌های لبنی صورت می‌گیرد!

انتظار می‌رود وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید شیر و لبنیات و سازمان دامپزشکی به عنوان تایید کننده سلامت این محصولات که طرح پایش سلامت محصولات مختلف کشاورزی از جمله شیر را انجام داده و می‌دهند نسبت به موضوع حساسیت بیشتری به خرج دهند و سازمان استاندارد هم که مردم به اعتماد آنها این محصولات را مصرف‌ می‌کنند، توضیح قابل قبولی برای روشن شدن افکار مصرف‌کنندگان و برطرف کردن نگرانی‌اشان داشته باشند.
ارسال پست

بازگشت به “کنترل بهداشتی مواد غذایی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان