تهران بیشترین تراز آلودگی صوتی ایران را داراست

در این انجمن به عوامل زیان آور محیط کار در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

تهران بیشترین تراز آلودگی صوتی ایران را داراست

پست توسط elham9192 »

نصب دیوارهای صوتی در بزرگراه ها در اولویت کاری شهرداری تهران

</RIGHT>

تصویر
سبزپرس- گروه محیط شهری: مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: بزرگراه‌های شهیدمدرس، شهید همت، امام علی(ع)، یادگار امام(ره)، کردستان، شهید حکیم و رسالت از جمله بزرگراه‌هایی است که آلودگی صوتی دارند که از این میان بزرگراه همت با 85 دسیبل آلودگی صوتی بیشترین تراز را به خود اختصاص داده است.

[FONT=tahoma, arial, helvetica, sans-serif]یوسف رشیدی در گفت و گو با سبزپرس با اشاره به اینکه مناطق پر سرو‌صدای شهر تهران عبارتند از مناطق 6،10، 11، 12، 7، 13، 3، 19، 18 و 2 و این رتبه بندی براساس سرعت خودروها در منطقه، مقدار کیلومتر پیمایش خودروها و توزیع آنها در هر منطقه و میزان بزرگراه‌های موجود صورت گرفته است افزود : بزرگراه‌های شهیدمدرس، شهید همت، امام علی(ع)، یادگار امام(ره)، کردستان، شهید حکیم و رسالت از جمله بزرگراه‌هایی است که آلودگی صوتی دارند که از این میان بزرگراه همت با 85 دسیبل الودگی صوتی بیشترین تراز را به خود اختصاص داده است .
وی با اشاره به اینکه نقشه‌های تراز صوتی مناطق 22 گانه شهر تهران نیز تکمیل شده است و نقاطی که از آلودگی صوتی بالا رنج می‌برند و وضعیت بحرانی دارند، مشخص شده‌اند اظهار داشت: متأسفانه بر اساس این نقشه‌های تراز صوتی، بیشتر مراکز آموزشی و درمانی در شهر تهران در معرض آلودگی صوتی بیش از حد استاندارد قرار گرفته اند از این رو نصب دیواره های صوتی در حاشیه این مناطق در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا یاد آور شد: بزرگراه‌های شهید مدرس، شهید حکیم، شهید چمران، رسالت و شهید زین‌الدین در اولویت نصب دیواره‌های صوتی و بزرگراه‌های یادگار امام(ره)، شهید صیاد شیرازی و کردستان در مرحله بعدی قرار دارند.

نصب دیوارهای صوتی بهترین راهکار
یوسف رشیدی معتقد است در شهری مانند تهران که حدود سه میلیون خودرو در آن تردد دارد و بیشترین میزان آلودگی صوتی را در دنیا داراست، نصب دیواره‌های صوتی از جمله مهم‌ترین راهکارها در کنترل و کاهش آلودگی صوتی است زیرا با نصب این دیواره‌ها تا 75 درصد از آلودگی صوتی در منازل اطراف کاسته می‌شود.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در مورد قدرت انعکاس صدا در دیواره‌های صوتی گفت: در حالی که تراز صوتی در شهر تهران 75 دسی بل است، نصب دیواره عایق صوتی به‌طور متوسط میزان آلودگی صوتی را 10‌ دسی‌بل کاهش می‌دهد. این در حالی است که در خیابان‌ها و بزرگراه‌‌های شهر تهران خودروهای سواری و موتورسیکلت‌ها صدایی بالاتر از 81‌ دسی‌بل ایجاد می‌کنند درحالی که استاندارد آلودگی صوتی برای منازل مسکونی در روز 55 ‌دسی‌بل و در شب 45‌ دسی‌بل است.
وی با اشاره به اینکه در شهر تهران تنها دو دیوار صوتی تاکنون نصب شده است گفت: حدود دو سال قبل با نصب نخستین دیواره صوتی شیشه‌ای کشور در بزرگراه شهید چمران، آلودگی صوتی اطراف این بزرگراه به حد استاندارد رسید. این دیواره صوتی به طول 700 متر و با ارتفاع 5.6 متر در حاشیه غربی بزرگراه شهید چمران نصب شد و جنس آن از شیشه‌نشکن دوجداره است همچنین دومین دیوار نیز در پایانه شهید افشار در منطقه «پارک وی» نصب شده و آلودگی صوتی منطقه را 15 درصد کاهش داده است.
به گفته رشیدی، دیواره های صوتی از جنس های بتنی، فلزی یا پلیمری است اما با توجه به اینکه فاکتور چشم‌نوازی نمای دیواره نیز در نظر گرفته شده، از دیوار صوتی شفاف در سطح پایتخت استفاده می شود.
وی تاکید کرد: نصب پنجره های دوجداره در این مراکز نیز باید به عنوان یک اولویت قرار گیرد چرا که شیشه های دو جداره نیز در کاهش آلودگی صوتی بسیار موثر است.
مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با بیان این که برای کاهش آلودگی صوتی مراکز درمانی و آموزشی که جزء مناطق حساس هستند باید برنامه ریزی مناسب صورت گیرد گفت: کاهش آلودگی صوتی به منظور بالا بردن سطح کیفی زندگی و کم کردن اثرات این آلودگی بر سلامت شهروندان از اولویت های کاری مدیریت شهری محسوب می شود. اما برای رفع این معضل نیازمند مشارکت و همکاری جدی سایر نهادها و دستگاه های ذیربط و مسئول هستیم[/FONT]
ارسال پست

بازگشت به “عوامل زیان آور محیط کار”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان