خنک کاری کامپیوتر با مایعات

دراین بخش سخت افزار میپردازید

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
monaa
جدید
جدید
پست: 25
تاریخ عضویت: 10 آگوست 2010 00:00
تماس:

خنک کاری کامپیوتر با مایعات

پست توسط monaa »

[JUSTIFY]احتمالاً براي شما بسيار پيش آمده است وقتي با كامپيوتر كار مي كنيد احساسكنيد جز سر و صداي زياد فن صداي ديگر نمي شنويد و اگر يك كارت گرافيكقدرتمند داشته باشيد احتمالاً صداي فن آن هم به ديگر فن ها اضافه مي شود.
در اغلب كامپيوترها اين فن ها به خوبي از عهده وظيفه خود كه همان خنك كاريچيپ هاست به خوبي برمي آيند اما براي افرادي كه مي خواهند از بهترين سختافزار و آخرين تكنولوژي استفاده كنند و در عين حال بار پروسسي زيادي رويكامپيوتر خود مي اندازند ممكن است فن به تنهايي قادر به تهويه گرماي توليدشده نباشد. در اين حالت خنك كاري با مايعات يا آب راه حل مسئله است اينعمل ممكن است كمي غير منطقي به نظر برسد (آب آن هم در درون كامپيوتر!) امااين حقيقتي است كه براي خنك كاري، آب به مراتب بهتر از هوا عمل مي كند.

سيستم خنك كاري با آب در كامپيوتر بسيار شبيه سيستم خنك كاري اتومبيل است.با اين تفاوت كه به جاي موتور اتومبيل، پروسسور كامپيوتر با آب خنك ميشود. همه اين سيستم ها براساس يك اصل ساده ترموديناميك كار مي كنند كه ميگويد: «گرما از جسم گرمتر به جسم سردتر كه در مجاورت آن قرار دارد منتقلمي شود. تا زمانيكه آن دو جسم هم دما شوند.»

مي دانيم كه پروسسور كامپيوتر به شكل يك چيپ ست است اين چيپ شامل تعدادبسيار زيادي ترانزيستور است كه هر كدام مانند يك سوئيچ صفر و يك (قطع ووصل جريان) عمل مي كنند وقتي پروسسور در حال كار است اين ترانزيستورها باسرعت بالا در حال صفر و يك شدن هستند و اين يعني عبور جريان بالا ازپروسسور و در نتيجه ايجاد مقدار قابل توجه گرما.

در بيشتر كامپيوترها اين گرما با استفاده از يك قطعه آلومينيومي كه سطحتماس بالايي دارد به نام heat sink و يك فن اين گرما را دفع مي كنند تا ازسوختن پروسسور شما جلوگيري كنند. يعني براساس همان اصل ترموديناميكي چيپهيت سينك را گرم مي كند. و هيت سينك هوا را گرم مي كند و فن هواي گرم ازآن منطقه خارج و هواي سرد را جايگزين مي كند.

در بيشتر مواقع اين سيستم به خوبي كار مي كند اما بعضي مواقع اين قطعاتالكترونيكي گرماي بيشتري از توان سيستم تهويه هوا توليد مي كنند. و نيزگاهي بعضي از چيپ overclock مي شوند يعني به گونه اي تنظيم مي شوند كه ازسرعت حالت كار عادي خود سريعتر كار كنند و بنابراين گرماي بيشتري توليد ميكنند.

و در ست همينجاست كه سيستم خنك كاري با آب وارد كار مي شود. آب هدايتگرمايي بيشتري از هوا دارد. و مي تواند گرما را سريعتر از هوا منتقل كند.همچنين آب ظرفيت گرمايي ويژه بالاتري دارد. و قبل از اينكه شروع به گرمشدن كند مي تواند گرماي بيشتري جذب كند.

بنابراين دو دليل مي توان براي ضرورت استفاده از سيستم خنك كاري با آب آورد:

1ــ قطعات الكترونيكي گرمايي بيشتر از آنچه هواي اطراف مي تواند جذب كند توليد كنند.
2ــ فن بايد به اندازه كافي بزرگ و قوي باشد تا گرماي اضافي را دور كندبنابراين برق بيشتري مصرف مي كند. و گرد و غبار بيشتري وارد كامپيوتر ميشود. و همين طور سر و صداي زياد توليد مي كند.[/JUSTIFY]
نمایه کاربر
Shahin8
جدید
جدید
پست: 2
تاریخ عضویت: 24 آپریل 2012 12:48
تماس:

Re: خنک کاری کامپیوتر با مایعات

پست توسط Shahin8 »

آیا این خنک کننده ها تو ایران هم آمده اگر آمده ممنون میشم راهنمایی کنید از کجا می تونم تهیه کنم
نمایه کاربر
davoudinejad
جدید
جدید
پست: 13
تاریخ عضویت: 06 اکتبر 2011 19:42
تماس:

Re: خنک کاری کامپیوتر با مایعات

پست توسط davoudinejad »

سلام
به این تکنولوژی heat pipe گفته می شه که برای تسریع در عمل انتقال گرما به جای تکیه به هدایت گرمایی فلز از جابه جایی بخار تولید شده در ناحیه heat sink به ناحیه heat source استفاده میشه که سرعت انتقال گرما رو به 5000 برابر بهتر از رساناهای فلزی میرسونه. مایع داخل لوله گرمایی با جذب گرما در heat sink بخار میشه و به سمت heat source حرکت میکنه و در اونجا گرما رو به محیط (توسط فن) میده و مایع میشه و دوباره به heat sink برمیگرده. در این تکنولوژی به علت جابجایی بخار با سرعت بالا در لوله و همچنین کار در دمای جوش مایع و جذب گرمای نهان تبخیر، گرمای زیادی جذب و با سرعت بسیار بالایی منتقل میشه. درنتیجه کارآیی انتقال گرما به شدت افزایش پیدا میکنه. در این تکنولوژی نیاز به فن از بین نمیره ولی تعداد فن ها به یک عدد کاهش پیدا میکنه.
موفق باشید
ارسال پست

بازگشت به “رایانه و نرم افزار”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان