دانلود و آموزش نرم افزار طراحـی شبـکه فاضلاب EGOUT

در این انجمن به آموش EGOUT طراحی شبکه فاضلاب در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

قوانین انجمن
1.تهیه فایل های راهنما و نصب EGOUT و اتوکد ACAD2007 یا 2008 همچنین آشنایی کار با اتوکد برای آموزش ضروری می باشد.
2.به تعدادی از کاربرانی که این دوره را با موفقیت طی نمایید کد های رجستری جهت استقاده کامل از نرم افزار EGOUT اهدا میگردد.
3.پس از پایان دوره مجازی در نظر است گارگاه آموزش نرم افزار EGOUT هم برگزار گردد.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

راهنمای استفاده از نرم افزار EGOUT

1- مقدمه
نرم افزار طراحـی شبـکه فاضلاب EGOUT توسط مجتبی محمـودی مجدابادی تهیه شده است . زبان برنامه نویسیVisual Basic می باشد.برنامه بطور مستقیم با AutoCAنسـخه های 2000 & 20002 ارتباط بر قرار می کـند.نرم افزار از اطلاعات ترسیمی درنقشه استفــاده می کـند.و بدون نیـاز به ورود داده های متنی شبکه را طراحی و داده های طراحی را بر روی پلان ثبت میکند.برنامه داده های خروجـی را در جـداول مختـلف ارايه میکند که قابل ارسال به EXCELمیبا شد.نقشـه های پروفیـل طولـی نیز در محیط برنامه نمایش داده می شود ودر محیط ACADقابل ترسیم و پلات می باشد.

2- نصب و راه اندازی نرم افزارEGOUT
1- سی دی نرم افزار را در درایو بگذارید.
2- وارد پوشه EGOUT-setup شوید.
3- فایل SETUP.exeرااجرا نمایید.در صورت نمایش پیام وجود فایل گزینه Yesرا برای حفظ فایل انتخاب نمایید.
4- وارد پوشه EGOUTشوید و SETUP.exeرا اجرا نماییدو مسیر نصب برنامه را تعیین نمایید.
5- وارد مسیری که برنامه نصب شده شوید و EGOUT.exeرا اجرا نمایید.
3- قابليتهاي نرم افزار EGOUT

3-1- قابليتهاي EGOUT عبارتند از :

1- ارتباط مستقيم با ACAD و دريافت داده ها از نقشه و درج داده هاي فروجي بر روي نقشه
2- تعريف خطوط شبكه فاضلاب از طريق ترسيم خطوط شبكه در محيط ACAD و شناسايي ارتباطات خطوط شبكه توسط برنامه
3- ميانيابي رقوم ارتفاعي زمين از كدهاي رقومي موجود در نقشه و درج رقوم ميانيابي شده در نقشه بطوريكه رقوم درج شده قابل ويرايش توسط كاربر مي باشد و انتقال رقوم درج شده به خطوط شبكه فاضلاب توسط برنامه
4- حوزه بندي مساحتي و تراكمي بر روي نقشه با كنترل كامل طرح و اختصاص سطوح و جمعيت به خطوط شبكه توسط برنامه
5- امكان مشاهده مشخصات هر لوله در پنجره Property محيط ACAD با امكان ويرايش)غیر فعال)
6- امكان شاخه بندي، تعيين نام مسير و نام آدمرو بطور خودكار منطبق به نظرات كاربر و شماره آدمرو و مسير بر روي نقشه درج مي گردد.
7- انعطاف پذير برنامه براي دريافت مباني طراحي
8- طراحي، بهينه سازي و شبيه سازي شبكه جمع آوري فاضلاب با قابليت انعطاف براي دريافت مباني طراحي
9- نمايش پروفيل طولي شبكه جمع آوري فاضلاب در محيط اختصاصي برنامه و قابليت هاي كنترل ، تغيير شيب و عمق لوله ها و ابزار قوي و سريع براي تغييرات همزمان در پروفيل و مشخصات هيدروليكي شبكه و ترسيم پروفيل طولي شبكه در محيط ACAD
10- نمايش داده هاي ورودي و خروجي شبكه در پنجره اختصاصي محيط برنامه و قابليت انتقال داده ها به Excel
11- برآورد احجام عمليات لوله گذاري و احداث آدمرو
12- قابليت قطعه بندي شبكه براي اسناد پيمان و تهيه جداول هيدروليكي و احجام براي هر قطعه با حفظ كليه ارتباطات قطعه هاي مجاور
13- قابليت ايجاد GIS شبكه جمع آوري فاضلاب براي مديريت و كنترل پروژه ، نظارت ، اجرا و بهره برداري و نگهداري

3-1-1- ارتباط مستقيم با ACAD
امكان ارتباط مستقيم برنامه با ACAD نسخه هاي 2000 و بالاتر از ويژگيهاي برنامه است بطوريكه براي تهيه داده هاي ورودي شبكه فاضلاب نیازبه تهيه و استخراج اطلاعات از نقشه ها بطور دستي و يا برنامه واسطه نمي باشد.
برنامه مستقيما“ با نقشه شبكه در محيط ACAD كار مي كند و ضمن فرآيند آماده سازي داده هاي اوليه شبكه، تحليل و طراحي شبكه نقشه نيز متناسبا“ كامل مي شود.
نقشه طرح شبكه به عنوان مرجع ورودي و خروجي برنامه مي تواند در مراحل مختلف طراحي ، مناقصه، نظارت ، مديريت پروژه و بهره برداري مورد استفاده قرار گيرد. برنامه ابزار مناسب دريافت داده ها، نمايش اطلاعات ، پردازش داده ها و ارائه گزارش در قالب جداول مختلف را براي هر يك از مراحل فوق الذكر فراهم كرده است.

3-1-2- تعريف خطوط شبكه فاضلاب
خطوط شبكه فاضلاب از طريق ترسيم خطوط بر روي نقشه مشخص مي گردد. هر خط ترسيم شده در لايه هاي Sewer به منزله يك خط لوله شبكه مي باشد و ابتدا و انتهاي خط به ترتيب موقعيت آدمروي ابتدا و انتهاي آن خط لوله مي باشد. براي ترسيم خطوط لزومي براي رعايت جهت جريان و يا اجزاي فرعي و اصلي شبكه نمي باشد اگر چه در تعيين موقعيت آدمروها و همچنين طول خطوط شبكه بايد با دقت كافي انجام شود ولي طراح در هر زمان مي تواند براحتي موقعيت ابتدا و انتهاي خطوط و ارتباط خطوط لوله را تغيير و يا خطوط لوله را حذف و اضافه نمايد. براي تعريف خطوط شبكه نيازي به وارد كردن نام آدمرو، شماره خط يا شماره مسير نمي باشد.

3-1-3- ميانيابي رقوم ارتفاعي زمين
برنامه از رقوم ارتفاعي زمين در لايه Elevation ، رقوم ابتداي هر خط لوله را ميانيابي كرده و بصورت Text در ابتداي هر خط و در لايه Gelv درج مي نمايد. شعاع جستجوي رقوم قابل تعيين است و با توجه به پوشش رقوم و دقت مورد نياز شعاع جستجو تعيين مي شود. برنامه درهرجهت جغرافيايي حداكثر 4 رقوم ( جمعا“16 نقطه ) را كه فاصله كمتري نسبت به نقطه مورد نظر دارند ميانيابي مي كند.
رقوم درج شده در لايه Gelv قابل ويرايش توسط كاربر است. پس از تعيين كليه رقوم خطوط برنامه رقوم مندرج در لايه Gelv را به خطوط شبكه منتقل مي كند و متناسبا“ رقوم انتهاي خطوط را با توجه به نحوه ارتباط خطوط شناسايي مي كندورقوم زمین را به مختصات Zابتدا و انتهای هر خط اختصاص میدهد.

3-1-4- حوزه بندي مساحتي و تراكمي
با رسم خطوط حوزه فاضلابگير در لايه Area و خطوط حوزه تراكمي در لايه Density خطوط مشترك فاضلابگير و تراكم در لايه Area-density برنامه حوزه بندي مذكور را شناسايي و سطوح و جمعيت هر حوزه را به نسبت طول هر يك از خطوط به طول كل حوزه اختصاص مي دهد جمعيت كل و يا تراكم هر
حوزه تراكمي بايد در لايه Density بصورت Text درج گردد. بديهي است چنانچه يك حوزه فاضلابگير داراي چند تراكم باشد در هنگام آناليز حوزه ها تراكم وزني را محاسبه و لحاظ مي نمايد.
طراح با توجه به جهت جريان سطح تحت پوشش هر خط لوله را شناسايي و با ترسيم خطوط مرز حوزه ها را مشخص مي كند. حوزه بندي فاضلابگير مي تواند شامل يك حوزه كلي براي كليه خطوط و يا شامل حوزه هاي كوچك براي يك يا چند خط باشد كه تعداد و دقت آن به تشخيص طراح بستگي دارد.

3-1-5- مشاهده خصوصيات هر لوله در ACAD
در محيط ACAD پنجره اي به نام Property وجود دارد كه كليه مشخصات هر موجوديت نقشه را نشان مي دهد برنامه قابليت الصاق اطلاعات شبكه به خطوط لوله ترسيم شده در ACAD را دارد و با فعال كردن آن مي توان مشخصات لوله از قبيل شماره آدمرو ابتدا و انتها، مساحت، جمعيت، قطر و شيب و غيره را در پنجره Property مشاهده و مقدار هر يك از مشخصات را تغيير داد.)ای دکمه غیر فعال است.)

3-1-6- شاخه بندي و شماره گذاري خطوط و مسيرها
شاخه بندي مسيرهاي اصلي و فرعي بسادگي توسط برنامه امكان پذير است. با تغيير رنگ سرشاخه هاي اصلي و فرعي به رنگ هاي قرمز (1) ، زرد(2) تا سفيد (7) برنامه شاخه هاي اصلي و فرعي را متمايز و رنگ كليه خطوط هر شاخه را به رنگ مشخص شده در سرشاخه تغيير مي دهد.
در يك شبكه شاخه بندي شده مسير اصلي با رنگ قرمز (1) و شاخه هاي فرعي درجه 2،3 و… به ترتيب به رنگ هاي زرد(2)، سبز(3) و… خواهند بود.
پس از شاخه بندي شبكه برنامه قابليت نام گذاري مسيرها را دارد نام مسيرهاي اصلي كه قابل تعيين توسط كاربر مي باشد ( مثلا“ A ) توسط برنامه به شاخه هاي فرعي منتهي به اصلي به صورت (A-1 ، A-2 ،… ) و به مسيرهاي منتهي به A-1 بصورت ( A-1-1 ، A-1-2 و … ) نام گذاري مي كند.
پس از نام گذاري شاخه ها برنامه شماره گذاري آدمروها را از آدمروي خروجي به اولويت اصلي يا فرعي بودن مسير به سمت سرشاخه ها انجام مي دهد. شماره آدمروي خروجي توسط كاربر قابل تعيين مي باشد.

3-1-7- انعطاف پذيري در دريافت مباني طراحي
برنامه مباني طراحي شبكه را در پنجره هاي مختلف دريافت مي كند مباني طراحي شامل سرانه فاضلاب ابتدا و انتهاي طرح، درصد اتصال به شبكه پوشش حداقل روي لوله ، گزينه هاي نشتاب ، گزينه هاي جمعيت و تراكم، درصد آبهاي ورودي و همچنين ضرايب محاسبه رواناب سطحي مي باشد.
برنامه دبي ابتدا و انتهاي طرح و همچنين كليه پارامترهاي هيدروليكي را براي ابتدا و انتهاي طرح محاسبه و ارائه مي نمايد.
همچنين درصد اتصال به شبكه براي ابتدا و انتهاي طرح قابل تعريب مي باشد. پوشش حداقل روي لوله به عنوان پيش فرض گرفته مي شود ولي براي هر خط لوله مقدار پوشش حداقل قابل تعريف است.
برنامه گزينه هاي مختلف محاسبه نشتاب ( مترمكعب در هكتار، مترمكعب بر كيلومتر طول لوله، سرانه نشتاب و منحني نشتاب ) و همچنين گزينه هاي مختلف محاسبه جمعيت ( دريافت تراكم، دريافت جمعيت هر خط ، دريافت جمعيت تجمعي خط و منحني تراكم ) را دارد. برنامه براي محاسبه رواناب ورودي به شبكه برنامه ضرايب محاسبه رواناب را دريافت مي كند و شبكه را همزمان براي فاضلاب و رواناب سطحي طراحي مي كند.

3-1-8- طراحي – بهينه سازي و شبيه سازي شبكه جمع آوري فاضلاب
برنامه داراي روالهاي قوي طراحي شبكه فاضلاب مي باشد. ابتدا دبي طراحي و دبي ابتداي طرح هر خط لوله با توجه به مباني طراحي محاسبه مي شود و بطور همزمان رقوم كف لوله با كنترل عمق ، سرعت حداقل ، سرعت حداكثر، رقوم كف و قطر لوله هاي بالادست ، شيب، قطر و رقوم كف لوله محاسبه و انتخاب مي گردد.
ابزارهاي كنترل طراحي عبارتنداز:
1- شيب حداقل
2- سرعت حداكثر در دبي پر لوله
3- حداقل سرعت در لوله هائيكه به سرعت شستشو نمي رسند با شرط كنترل H/D
4- گزينه هاي نحوه انتخاب قطر
5- شيب تعريف شده SDF و قطر تعريف شده DDF
6- لوله موجود EXIST
7- پمپاژ بالا آورنده

3-1-8-1- شيب حداقل
كاربر مي تواند شيب حداقل براي هر قطر را در پنجره Diameter تعريف نمايد. در صورتيكه برنامه با شيب منفي زمين و يا عمق زياد مواجه شود شيب حط لوله را در حد شيب حداقل هر قطر حفظ مي كند.

3-1-8-2- سرعت حداكثر براي هر قطر در پنجره Diameter قابل تعريف است چنانچه سرعت خط لوله براي دبي پر از مقدار حداكثر سرعت مشخص شده بيشتر شود برنامه شيب خط لوله را كم كي كند تا سرعت پر لوله به حداكثر سرعت كاهش يابد. كاهش شيب لوله منجر به ايجاد ريزش در منهول ابتداي خط مي گردد.

3-1-8-3- چنانچه خط لوله اي به سرعت شستشو نرسيده باشد در صورتيكه در H/D لوله از مقدار حداقل مورد انتظار بيشتر باشد برنامه شيب لوله را افزايش مي دهد تا به حداقل سرعت مورد انتظار برسد . اگر H/D خط لوله به مقدار حداقل برسد برنامه از به سرعت رساندن خط لوله صرف نظر مي كند. انتخاب دقيق حداقل سرعت و حداقل H/D در طراحي شبكه مهم است و بستگي به تصميم گيري طراح دارد. چنانچه H/D بيشتر از 5/0 حداقل و سرعت در حد سرعت شستشو انتخاب گردد عملا“ برنامه وارد اين گزينه نمي شود.
براي تعيين مقدار مناسب H/D طراح مي تواند شبكه را با H/D مختلف ( مثلا“ 25/0 ، 2/0، 15/0 و 1/0) طراحي و نتايج عمق شبكه را بررسي و عدد مناسب را انتخاب نمايد.

3-8-4- گزينه هاي نحوه انتخاب قطر
برنامه براي انتخاب قطر چند گزينه را در اختيار طراح قرار داده است. در گزينه 1 برنامه براي حفظ عمق كمتر شيب كم و در نتيجه قطرهاي بزرگتر را انتخاب مي كند اين گزينه براي شهرهاي با شيب عمومي كم مناسب است.
در گزينه هاي 2، 3 تا 5 به ترتيب برنامه به سمت انتخاب قطر كوچكتر رفته و در نتيجه در هر گزينه نسبت به گزينه بالاتر ممكن است عمق شبكه و همچنين درصد پرشدگي لوله ها افزايش يابد.

3-8-5- امكان تعيين شيب و قطر خط توسط طراح
يكي از ابزارهاي طراحي نرم افزار امكان تعيين شيب و قطر خطوط توسط طراح مي باشد چنانچه طراح بخواهد قطر يك خط را بيشتر از قطر محاسبه شده در نظر بگيرد مي تواند آن خط را DDF نمايد. برنامه در صورتيكه قطر تعريف شده ظرفيت كافي دبي خط را داشته باشد قطر تعريف شده را حفظ مي كند.
اگر طراح شيب يك خط را SDF‌ نمايد. برنامه شيب تعريف شده را حفظ و آنرا تغيير نمي دهد فقط در موقع بهينه سازي شبكه برنامه كليه خطوط را از SDF خارج مي كند.

3-1-8-6- خطوط لوله موجود EXIST
چنانچه شبكه فاضلاب داراي لوله هاي موجود باشد طراح يا تعيين شيب، قطر و رقوم كف لوله در منهول ابتدا را تعيين و آن لوله را EXIST تعريف مي كند. در اين حالت برنامه شيب، قطر و رقوم كف لوله منهول را حفظ مي كند و در صورتيكه ظرفيت لوله براي عبور دبي كافي نباشد هشدار مي دهد.

3-1-8-7- ايستگاه پمپاژ بالا آورنده
طراح با انتخاب LIFT براحتي مي تواند هر يك از منهولهاي شبكه را بصورت LIFT تعريف نمايد در اين حالت چنانچه منهول ابتداي يك خط LIFT تعريف شده باشد برنامه رقوم كف خط لوله را از حداقل پوشش محاسبه مي كند.

3-8-8- بهينه سازي شبكه فاضلاب
بهينه سازي شبكه فاضلاب با توجه به قيمت خريد لوله، هزينه لوله گذاري و هزينه احداث آدمرو با توجه به عمق خط لوله و درصد افزايش هزينه براي هر متر افزايش عمق انجام گيرد. برنامه خطوط شبكه را براي حالتهاي مختلف طراحي و هزينه آنها را مقايسه و شيب و قطر اقتصادي را انتخاب مي كند.

3-8-9- شبيه سازي شبكه فاضلاب
در حالت شبيه سازي برنامه قطر و شيب خطوط را همچنان حفظ مي كند و فقط با ضريب بار مشخص شده حل هيدروليكي نموده و H/D لوله هائيكه بيشتر از مقدار مشخص شده براي هر قطرباشد هشدار مي دهد. از اين گزينه براي تحليل شبكه موجود و يا ارزيابي شبكه طراحي شده براي ضريب هاي افزايش ظرفيت مي توان استفاده كرد.


3-1-9- نمايش پروفيل طولي شبكه جمع آوري فاضلاب
در محيط اختصاصي برنامه پروفيل طولي شبكه جمع آوري نمايش داده مي شود و ابزارهاي قوي تغيير شيب ، تغيير عمق ، جستجوي خط لوله شيت بندي، مشاهده پارامترهاي هيدروليكي، SDF ، DDF ، LIFT و EXIST و يكنواخت كردن چندين خط لوله مي باشد و تغييرات همزمان در كل شبكه اعمال مي گردد. طراح كليه پارامترهاي طراحي شبكه از نظر عمل،قطر ، شيب ، سرعت، رقوم كف لوله را مي تواند تحت كنترل داشته و در صورت لزوم آنها را تغيير دهد. پس از طراحي شبكه و مشاهده پروفيل طولي برنامه پروفيل را مستقيما“ در محيط ACAD ترسيم مي كند همچنين گزينه تهيه فايل DXF از پروفيل وجود دارد.

3-1-10- نمايش داده هاي خروجي شبكه در پنجره اختصاصي برنامه
برنامه قابليت نمايش داده هاي ورودي ، داده هاي مربوط به قطر و مشخصات لوله ها اطلاعات مربوط به شاخه ها، داده هاي خروجي و غيره را در پنجره اختصاصي خود دارد و امكان انتقال داده هاي نمايش داده شده به محيط EXCEL وجود دارد.

3-1-11- برآورد احجام عمليات لوله گذاري و احداث آدمرو
طول لوله گذاري برحسب عمق و قطر در يك جدول ارائه مي گردد. برنامه با دريافت عمق مبناي فهرست بها براي هر قطر طول لوله گذاري را براي عمق هاي 1+ تا 6+ نسبت به عمق مبنا را محاسبه و در جدول به تفكيك قطر ارائه مي نمايد. برنامه مشخصات ترانشه شامل عرض (W ) شيب ( Z ) و حفاظت ترانشه، مشخصات خاك را در سه لايه بصورت عمق برخورد به لايه A ، عمق برخورد به لايه B و عمق برخورد به لايه C همچنين عمق برخورد به آب زيرزميني و مشخصات بسترسازي را بصورت تيپ A ، B و C دريافت و احجام خاكبرداري ، خاكريزي، سطح حفاظت ،‌حجم بستر در تيپهاي مختلف را محاسبه و نشان مي دهد.
برنامه مشخصات هندسي آدمروي تيپهاي مختلف ، ابعاد گودبرداري آدمرو، شيب حفاظت گود را دريافت و احجام خاكبرداري ، خاكريزي، بتن مسلح و غيره را محاسبه و ارائه مي نمايد.

3-1-12- قطعه بندي شبكه جمع آوري
با تعيين محدوده هاي هر قطعه بصورت چند خطي برنامه اطلاعات قطعه مورد نياز را استخراج با حفظ مشخصات لوله هاي ورودي و خروجي از قطعه شبكه را حل مي كند و كليه داده هاي ورودي و خروجي شامل داده هاي هيدروليكي ، رقوم كف لوله حجم عمليات و غيره مربوط به قطعه مورد نظر را ارائه مي نمايد. از اين قابليت براي تهيه اسناد مناقصه و پيمان ، كنترل پروژه و نظارت مي توان استفاده كرد.

3-1-13- تهيه GIS شبكه فاضلاب
با توجه به اينكه كليه مراحل تهيه داده ها، طراحي و قطعه بندي و داده هاي خروجي همگي برر روي نقشه پلان شهر انجام مي شود مي توان در تهيه GIS شبكه فاضلاب از داده هاي خروجي و ورودي برنامه و از ابزارهاي مختلف برنامه شامل پنجره Property ، جداول، شاخه بندي تغيير رنگ و غيره برنامه استفاده كرد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ares61
جدید
جدید
پست: 22
تاریخ عضویت: 13 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

پست توسط ares61 »

خواهش مي كنم منم دوست دارم مثله بقيه دوستان سهمي توي كمك به دوستاي خودم داشته باشم نرم افزارو دارم اما هركاري مي كنم آپلود نميشه اينبار مشكل از طرفه منه بايد از جاي ديگه اقدام كنم.
نمایه کاربر
majdabadi
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 51
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط majdabadi »

با سلام و احترام
من مجدآبادی هستم و ار لطف و توجه دوستان تشکر میکنم.
برنامه های طراحی شبکه فاضلاب و آبهای سطحی من به شرخ زیر است:
  • برنامهEGOUT تحت DOS در سالهای (1380-1372)
  • برنامهEGOUT تحتWiinبا استفاده از data
  • برنامهEGOUT تحتWIN با لینک به ACAD از 1380
  • برنامهSTORM تحت DOS در سالهای (1380-1374)
  • برنامهSTORM تحتWiinبا استفاده از data
  • برنامهSTORM تحتWIN با لینک به ACAD از 1380

نرم افزارهای EGOUT و STORM در شرکت های مهدرسین مشاور و شرکتهای شهرکهای صنغتی استفاده میشود ازجمله:
- شهرکهای صنغتی ایران
- شهرکهای صنغتی تهران
- شهرکهای صنغتی آذربایجان شرقی
-امکوایران
-رستاب
-آب محیط
-دزآب
-سازآب پردازان
-پارساب تدبیر
-پدیداب
سروآب
کاوش پی
هیدروتک طوس
آبران
مهراب سپاهان
بازآب
آب کرخه
صدراب پویا
آب و خاگ

فایل های EGOUTدر سایت EGOCAD.COM قابل DOWNLOADاست
برای آموزش برنامه در صورت تمایل دوستان آماده همکاری می باشم

با تشکر
مجدابادی
آخرین ويرايش توسط 2 on majdabadi, ويرايش شده در 29.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY]آقای مجد آبادی سلام
قطعا آشنایی با برنامه های تخصصی سبب افزایش مهارتهای محاسبات و تجزیه و تحلیل شبکه فاضلاب و آبهای سطحی است این آشنایی سبب افزایش قدرت رقابت اعضاء جهت فعالیت در شرکت های فنی پیمکانکاری و مهندسین مشاور آب و فاضلاب خواهد شد.


ضمن تشکر از برنامه های شما ما و دوستان آماده یادگیری مطالب شما راجع به برنامه هاتون هستیم.[/JUSTIFY]
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
majdabadi
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 51
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط majdabadi »

EGOUT نرم افزار

نحوه نصب :
در فولدر نصب EGOUT-setup فایل setup.exe را اجرا نمایید.
در حین نصب در پنجره سوال گزینه Ok را انتخاب نمایید.
براي كار با ACAD2007 فولدر 2007 EGOUT-Acad را را روی هارد کپی نمایید..
برای کار با برنامه بایداتوکد ACAD 2007 یا 2008 کامپیوتر بدون مشکل کار کند.
برنامه برای ورژن های مختلف اتوکد تهیه شده است.(2000,2002,2004,2006و2008)
اگر برنامه EGOUT با نسخه ACAD مطابقت نداشته باشد خطاي Type mismatchميدهد.
برنامه EGOUT را از فولدر EGOUT2008 اجرا نمائید. پنجره زیر نمایش داده می شود.
(به فایل EGOUT-setup.doc مراجعه نمائید.)
برای downloadفایل روی دکمه <وب سایت> زیرکادر این پیام کلیک نمائید.
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
آخرین ويرايش توسط 1 on majdabadi, ويرايش شده در 29.
ares61
جدید
جدید
پست: 22
تاریخ عضویت: 13 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

پست توسط ares61 »

سلام آقاي مجدآبادي اين ورژني كه اينجا گذاشتين خرابه فايلش ظاهراً لطفاً كنترل كنيد.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

سلام دوست عزیز ares61
کنترل شد فایل مذکور راهنمای برنامه EGOUT به زبان فارسی و تحت برنامه WORD است و مشکلی ندارد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
majdabadi
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 51
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط majdabadi »

با سلام

1-همانطور كه توضيح داده شد.برنامه براي ورِن هاي مختلف اتوكد ارائه شده است و بايد توجه نمود ورژن برنامه با اتوكد مورد استفاده همخواني داشته باشد.
2-فايل پيوست egout-setup.doc در تاپيك فوق نحوه استفاده از نرم افزار بطور اجمالي تشريح شده است. سعي من اين است كه هر يك از مراحل ترسيم پلان، آماده سازي پلان براي طراحي(شناسائي و اصلاح EDIT، مرتب نمو دن و ايجاد جذاول مشخصاتي هر خط لوله شبكه و تطبيق اطلاعات ترسيمي Matchشاخه بندي با رنگ(Set Lateral)،نام گذاري شاخه ها Latname،شماره گذاري خودكارمنهولها Mhnameميانيابي رقوم Elv set ،رقوم داركردن خطوط لوله Gelvو حوزه بندي شبكه Region) را بصورت كاربردي تشريح نمايم. در هر مرحله يكي از مراحل فوق توضيح داده مي شود و انتظار بر اين است كه دوستان مراحل را با اجراي برنامه همگام با آموزش آن انجام و سوالات را عنوان نمايند.
حهت اطلاع دوستان موارد زير را به استحضار ميرساند:
1-برنامه EGOUT درحالت Unrejister حداكثر تا 100 خط لوله كار ميكند و خروجي ترسيم پروفيل روي اتو كد را ندارد.
2-برنامه بدون ديتافايل بوده و اطلاعات شبكه به صورت اطلاعات ترسيمي در فايل dwg ذخيره مي شود.
3-سعي نمائيد فايل طراحي را در پوشه طراحي نگهداري نموده و فايل هاي نقشه كشي در فولدرهاي ديگر باشد.
4-سعي نمائيد از فايل سبك طراحي استفاده نمائيد.براي اين كار فايلهاي پلان شهر را بصورت Xref دز فايل طراحي احضار نمائيد و فقط لايه elevation را در فايل طراحي ايجاد و كدهاي ارتفاعي به صورت text در نقشه طراحي آورده شود. بهتر است نقشه هاي پلان طبق مختصات باشد و كليه نقشه ها با مختصات مر بوطه الصاق( Xref)شوند
5 بعد از انجام هر مرحله فايل طراحي را ذخيره نمائيد. مشكل اجرا يا خروج بزنامه باعث از بين رفتن عمليات انجام شده نقشه نمي شود.
6-مراحل آماده سازي نقشه را پشت سر هم و با رفع خطا در مرحله مربوطه انجام دهيدو در صورت انجام مراحل بدون رعايت توالي آن مشكلات عدم كاركرد برنامه دور از انتظار نخواهد بود. در صورت اشكال برنامه در فايل بهتر است دكمه مراحل آماده سازي را از اول انجام و رفع خطا نمائيد.
7-توصيه ميشود ترسيم خطوط شبكه توسط طراح انجام شوذ به عبارتي ديگر كليه عمليات ترسيم ،آماده سازي،طراحي و فايلهاي خروجي توسط طراح انجام شود و لذا لازم است طراح آشنائي كافي با اتوكد داشته باشد . موارد آشنائي حداقل شامل
آشنائي با مقياس و مختصات نقشه
ترسيم خطوط و متن و ساير اشكال
آشنائي با block attrib و نحوه اديت آن
كار با لايه ها ،رنگ بندي ، انتخاب يك يا چندين موضوع(خط ، تكست و ...) و كار در پنجره property اتوكد.

به اميد موفقيت
نمایه کاربر
majdabadi
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 51
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط majdabadi »

با سلام
فيلم آموزشي استفاده از نرم افزار با حجم حدود 4 مگابايت روي سايت egocad.com قرار ميگيرد. متون توضيحي در مورد نسخه 2000-2002 مي باشد كه براي ساير نسخه ها تفاوت چنداني نخواهد داشت.
با آرزوي موفقيت

[URL=http://www.mozh.org/download-file-501.html]لینک دانلود فیلم آموزشی نرم افزار egocad به صورت مستقیم از سایت موژ مهندسی بهداشت، ایمنی و محیط زیست
[/URL]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

سلام و ضمن تشکر
امتیاز کاربری شما افزایش یافت.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
majdabadi
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 51
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط majdabadi »

[RIGHT][font=Times New Roman]با سلام[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Times New Roman]1-برنامه EGOUTرا اجرا نمایید. اتوکد با ورژن مرتبط یا برنامه را باز کنید[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Times New Roman]2-روی دکمه Start کلیک نمایید. دکمه ها فعال می شود.[/font][font=Times New Roman]ارتباط با ACAD بر قرار می شود.در پنجره متنی اقدامات انجام شده نمایش داده میشود.[/font][font=Times New Roman]اگر فایل DWGخاصی مورد نظراست در اتوکد آن را باز نمایید.و دکمه Start رامجددا" کلیک نمایید. برنامه همیشه با فایل فعال اتوکد مرتبط میشود. بروی فایل فعال علائم EGOUTودوایر مربوطه نشان داده می شود.[/font][font=Times New Roman]در نقشه فعال شده لایه ها و بلاکهای مورد نیاز ایجاد توسط برنامه ایجاد میشود[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Times New Roman]3-ترسیم شبکه فاضلاب:[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Times New Roman]لایه SEWERرا در ACADجاری نمایید . هرخط لوله را با دستور lineبصورت Endبه Endترسیم نمایید.[/font][font=Times New Roman]هر خط رسم شده نماینده یک خط لوله و ابتدا و انتهای آن منهول میباشد.[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Times New Roman]برای ترسیم دقیق روی فایل پلان به مقیاس 1:1(ترجیحاَََََ" دارای شبکه مختصات)[/font][font=Times New Roman]ترسیم شود.طول هر خط ترسیمی به عنوان طول خط لوله در نطر گرفته میشود.(برحسب متر)[/font][font=Times New Roman]در محل خروجی شبکه بلاک Endblockگذاشته شود.(با دستورinsert)[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Times New Roman]توجه شود که ارتباط خطوط شبکه با خروجی قطع نباشند.و خطوط باهم تلاقی نداشته باشند.[/font][/RIGHT]
[RIGHT][font=Times New Roman]4-Edit شبکه ترسیم شده:[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Times New Roman]روی دکمه EDIT کلیک کنید.برنامه شبکه ترسیم شده را کنترل نموده چناچه ارتباط باخروجی قطع باشد .خط error شماره 1(قرمز)با پیام Connection errorرا نشان می دهد .در صورت وجود خطا نسبت به رفع آن اقدام و مجدداَ Editنمایید.[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Times New Roman]در صورت تقاطع در شبکه خطای شماره 2 (سبز)نشان داده می شود.[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Times New Roman]در خاتمه EDIT…در پنجره متنی نمایش داده می شود.[/font][font=Times New Roman]فایل dwgرا ذخیره کنید.[/font][/RIGHT]
[RIGHT][font=Times New Roman]با آرزوی موفقیت[/font][/RIGHT]
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
آخرین ويرايش توسط 1 on majdabadi, ويرايش شده در 20.
نمایه کاربر
majdabadi
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 51
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط majdabadi »

با سلام
دكمه MATCH در EGOUT
1-برنامه EGOUT را اجرا كنيد
2-اتوكد را باز كنيد
3-فايل dwg شبكه ترسيم شده را باز كنيد.(در صورت عدم ترسيم شبكه طبق تاپيك فوق شبكه را ترسيم و با دكمه EDITشبكه ترسيمي را نهائي كنيد.)
4-روي دكمه Start كليك كنيد . بزنامه با فايل اكتيو باز شده اتوكد لينك ميشود.
5-روي دكمه Match كليك كنيد. Match data به شرح زير عمل مي كند:
-هر چند عملكرد MATCh قابل رويت نمي باشد ولي كنترل داده هاي شبكه ترسيمي را انجام ميدهد
-با الصاق جدول Xdata به هر خط لوله شماره آن خط ،خطوط بالا دست و خط پائين دست را در آن ذخيره مي كند. قبل از انجام هر عمليات داده هاي اين جدول كنترل شده و در صورت عذم تطابق خطاي Match errorاعلام ميكند.
-در صورت اعلام خطا روي دكمه Match كليك نمائيد.
دكمه Set Lateral
در بر نامه EGOUT شبكه فاضلاب با رنگبندي سريع شاخه ها از يكديگر متمايز ميگردد. (بر خلاف ساير برنامه ها كه طراح بايد مسير را خط به خط براي ترسيم پروفيل و مشاهده انتخاب نمايد.)
براي شاخه بندي شبكه فقط رنك سرشاخه ها توسط طراح تعيين ميشود .برنامه رنگبندي كل شبكه را با توجه به رنگ سر شاخه ها انجام ميدهد.
[RIGHT][font=Tahoma,sans-serif]برای شاخه بندی شبکه ابتدا رنگ کلیه خطوط را [/font][font=Tahoma,sans-serif]magenta [/font][font=Tahoma,sans-serif]نمایید. سپس رنگ سرشاخه ها را با توجه به اصلی یا فرعی بودن تغییر دهید.[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Tahoma,sans-serif]رنگ قرمز (1) برای شاخه اصلی[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Tahoma,sans-serif]رنگ زرد(2) وسبز(3) برای شاخه های نیمه اصلی[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Tahoma,sans-serif]رنگ فیروزه (4)و آبی(5) برای شاخه های نیمه فرعی[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Tahoma,sans-serif]رنگ بنفش(6) برای شاخه های فرعی[/font][/RIGHT][font=Tahoma,sans-serif][FONT=Times New Roman][RIGHT][SIZE=2][COLOR=#0f243e][FONT=Tahoma,sans-serif]پس از تغيير رنگ سر شاخه ها روی دکمه [/font][font=Tahoma,sans-serif]Setlatral[/font][font=Tahoma,sans-serif]کلیک نمایید. برنامه شبکه را رنگ بندی میکند.[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Tahoma,sans-serif]توجه نمائيد قبل از رنگبندي شبكه رنگ كليه خطوط به بزرگترين شماره رنگ مورد نظر(6 يا 7 حتي شماره هاي بزرگتر قابل رويت ديگر) تغيير دهيد تا در اولويت رنگ بندي برنامه صحيح كار كند.[/font][/RIGHT][RIGHT][font=Tahoma,sans-serif]در صورتيكه طراح بخواهد مسير اصلي و فرعي را تغيير دهد روي دكمه Color rest برنامه كليك شود. در اين صورت رنگ شبكه به سر شاخه ها منتقل مي شود. پس از تغيير رنگ سرشاخه ها[/font][font=Tahoma,sans-serif]مجدداّ روي دكمه Set Lateral كليك كنيد. [/font][/RIGHT][RIGHT][font=Tahoma,sans-serif]فايل dwgرا ذخيره نمائيد.[/font][/RIGHT]
[RIGHT][font=Tahoma,sans-serif]با آرزوي موفقيت[/font][/RIGHT]
[RIGHT][font=Times New Roman][/font][/RIGHT][/SIZE][/FONT][/COLOR][/FONT]
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
نمایه کاربر
majdabadi
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 51
تاریخ عضویت: 16 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط majdabadi »

با سلام
Latname
در برنامه EGOUTآماده سازي نقشه پلان بصورت ترسيمي و بدون نياز به وارد نمودن ديتا صورت مي كيرد. در راستاي آماده سازي نقشه پلان شبكه جمع آوري فاضلاب
نام گذاري شاخه ها يا محور هاي اصلي و فرعي شبكه با تو جه به رنگ بندي انجام شده دز مرحله قبل صورت ميگيرد. [font=Tahoma][SIZE=4][FONT=Times New Roman][SIZE=3][SIZE=3]برنامه شماره گذاری پیش فرض انجام میدهد.[/SIZE][/font][/SIZE][SIZE=2][font=Tahoma]برای اینکار روی دکمه [FONT=Times New Roman][SIZE=4]Latname[/font]کلیک نمایید. [/FONT][/SIZE][/SIZE][/FONT][/SIZE]
[RIGHT][font=Tahoma]برای تغییر نام محور [/font][font=Tahoma]attrib[/font] [font=Tahoma]بلاک ایجاد شده درمیان خط خروجی شبکه[/font] [font=Tahoma]به نام [/font][font=Tahoma]Latblock[/font][font=Tahoma]را اصلاح نموده مجدداَروی دکمه [/font][font=Tahoma]Latname کلیک نمایید.[/font][font=Tahoma]میتوان بلاک [/font][font=Tahoma]latblock[/font][font=Tahoma]را بر روی میان خط انتهای محورهای دیگر نیز کپی کرد و [/font][font=Tahoma]attrib[/font][font=Tahoma]آن را اصلاح نمود.در این حالت شماره محوراز آن خط به بالا دست طبق نام تعریف شده انجام می شود.[/font][font=Tahoma]چنانچه دو شاخه فرعی منتهی به یک آدمرو هم رنگ باشند در حین نامگذاری [/font][font=Tahoma]error[/font][font=Tahoma]میگیرد.برای رفع خطا باید رنگ بندی اصلاح گردد. برای برگردان رنگ به سر شاخه ها روی کلید [/font][font=Tahoma]Color reset[/font] کلیک نمائید.[/RIGHT][RIGHT][font=Tahoma]با آرزوی موفقیت[/font][/RIGHT]
[RIGHT][font=Tahoma][/font][/RIGHT]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

آقای مهندس ضمن سلام و عرض خسته نباشید من مشکلی با اجرای برنامه EGOUT داشتم

برنامه با موفقیت نصب و اجرا میشود ولی در هنگام فشردن دکمه Start خطای زیز ظاهر میشود:
ActiveX component can't create object
البته بنده از ویندوز 7 استفاده میکنم، و هنوز برنامه اتوکد را نصب نکردم گویا برنامه EGOUT بدون نصب اتوکد فعال نمیشود البته در محیط اصلی برنامه هم فرمان Connect To AutoCAD اجرا میشود. ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایید.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “EGOUT طراحی شبکه فاضلاب”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان