آلودگی آب و بیماریهایی که توسط آب منتقل می شوند

در این انجمن به بیماریهای منتقله آب در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
dadashali
جدید
جدید
پست: 9
تاریخ عضویت: 10 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: شيراز
تماس:

آلودگی آب و بیماریهایی که توسط آب منتقل می شوند

پست توسط dadashali »

[JUSTIFY]در صورت آلودگی آب به فاضلاب یک سری عوامل بیماری زا در آب باعث بیماری می شود که شامل بیماری های باکتریایی ، بیماری های پروتوزوآیی ، بیماری های ویروسی و بیماری های کرمی مي باشد.

1_بیماری های باکتریایی
1-1.وبا : عامل آن باسیل گرم منفی ویبریو کلرآ است و بیوتیپ التور می باشد . این بیماری مختص انسان است و در روده ی انسان زندگی می کند . پس از تکثیر باسیل وبا در روده یک نوع انتروتوکسین ( سم درون روده ای ) ترشح می کند که روی اپی تلیوم روده ( بافت پوششی داخلی روده )

تاثیر می گذارد و باعث دفع شدید آب و الکترولیت ها می شود . در صورت تامین نشدن الکترولیت ها ، باعث مرگ می شود .
1-2.حصبه ( تیفوئید ) : عامل آن باسیل سالمونلا تیفی است .انسان تنها میزبان این بیماری است که از طریق آب آلوده منتقل می شود . این باسیل پس از ورود به بدن وارد سیستم لنفاوی می شود و وارد جریان خون می شود و ایجاد سپتی سمی می کند . سپس وارد کیسه ی صفرا ، کلیه و روده می شود . علایم این بیماری تب بالا رونده ، بی قراری ، سردرد و پس از ظهور دانه های قرمز روی بدن اسهال تشدید می شود . در صورتی که باعث سوراخ شدن جدار روده شود می تواند باعث مرگ شود .

1-3 . شبه حصبه ( پاراتیفوئید ) : عامل بیماری باسیل سالمونلا پارا تیفی است که نوع A آن در انسان ایجاد بیماری می کند . به جز آب از طریق شیر و لبنیات و تخم مرغ هم منتقل می شود .
1-4 . اسهال باسیلی : عامل آن شیگلا ها ( دیسانتری ، فلکسنری ، بوئیدی و سونئی ) هستند . خطرناک ترین نوع آن
دیسانتری است و با تولید یک نوع انتروتوکسین باعث بیماری و مرگ می شود .
1-5 . اسهال مسافرین : عامل بیماری ناشناخته است ولی برخی گونه های اشریشیا کلی و یا به ندرت شیگلا هم می تواند باعث بیماری شود .
1-6 . لپتوسپیروزیس : توسط یک دسته از اسپیروکت ها منتقل می شود . این باکتری در آب به مدت طولانی زنده می ماند در نتیجه می تواند باعث بیماری در شناگران و ماهی گیران شود . از طرسق دهان ، بینی ، ملتهمه ی چشم و پوست خراشیده وارد بدن می شود .

2 _ بیماری های پروتوزوآیی
2-1 . اسهال آمیبی : عامل بیماری آمیب آنتامبا هیستولیتیکا است که در روده ی انسان زندگی می کند و کسیت هم تولید می کند . لذا با خوردن آب آلوده یا کیست دفع شده بیماری منتقل می شود . کیست پس از ورود به بدن به فرم فعال ( تروفوزوئیت ) در می آید و به مخاط روده ی بزرگ حمله می کند و باعث خونریزی آن می شود .

2-2 . ژیاردیازیس : عامل بیماری ژیاردیا لامبلیا است که در روده ی کوچک زندگی می کند . بیماری اغلب بدون نشانه است . در عفونت های شدید به این انگل اختلال در جذب ویتامین های محلول در چربی ایجاد می شود و باعث ضعف ، کم خونی و کاهش وزن می شود .

2-3 .بالانتیدیازیس : عامل آن تک یاخته ای به نام بالانتیدیوم کولی است که تولید کیست هم می کند و ایجاد اسهال خونی شدید می کند .

3 _ بیماری های ویروسی
3-1 . گاستروآنتریت ویروسی : عامل بیماری روتا ویروس ها و پارو ویروس ها هستند . علائم این بیماری اسهال است که ممکن است 8-5 روز ادامه یابد .
3-2. پولیومیلیت : عامل آن پولیو ویروس ها هسنتد که باعث فلج می شود .
3-3 . هپاتیت : عامل آن نوعی ویروس است که در روده به سر می برد و در صورت آلوده شدن آب و غذا به آن باعث بیماری می شود .تهوع ، استفراغ ، حساسیت کبدی و نکروز حاد کبدی از علایم آن است .

4_ بیماری های کرمی
4-1 : شیستوزومیازیس ( بیلاریازیس ) : عامل آن نوعی کرم قلابدار است از نوع شیستوزوم که از انواع آن می توان به مانسونی ، هماتوبیوم و ژاپونیکوم اشاره کرد . این کرم ها در رگ های مثانه بسر می برند و تخم خود را ازطریق ادرار یا مدفوع دفع می کند . این کرم دارای میزبان واسط می باشد به این معنی که پس از خارج شدن از بدن برای بلوغ در بدن یک نوع حلزون تکامل پیدا می کند . می تواند به کبد و سایر اندام های حیاتی آسیب برساند .
4-2 . خارش شناگران : عامل آن شیستوزوم هایی است که در پرندگان ایجاد بیماری می کند . این بیماری هم دارای میزبان واسط است . کرم از طریق پوست وارد بدن می شود .
4-3 . آسکاریازیس : عامل آن آسکاریس لمبرکوئیدس است . تخم کرم از طریق آب و غذای آلوده شده به مدفوع به انسان منتقل می شود . این بیماری باعث ضعف ، لاغری ، دل درد و بی اشتهایی می شود .

4-4 . تب گینه : عامل آن دراکونکولوس مدینیانسیس است که به اژدهای مدینه معروف است .این کرم روی پوست تاول ایجاد می کند . اگر این تاول در آب شکفته شود لارو ها از
آن خارج می شوند . لارو در بدن میزبان واسط که سخت پوستی به نام سیکلوپس است تکامل می یابد و وارد آب می شود.[/JUSTIFY]
ARA
imanamir
جدید
جدید
پست: 1
تاریخ عضویت: 29 آگوست 2010 00:00
تماس:

پست توسط imanamir »

کارتون حرف نداره . هر چی نیاز دارم اینجا هست.
ارسال پست

بازگشت به “بیماریهای منتقله آب”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان