نظر خواهی: علوم بهداشتی، مهندسی یا مدیریتی؟؟

در این انجمن به مهندسی بهداشت محیط در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست

جامعه علمی بهداشت محیط بر کدامیک از شاخه های اصلی بهداشت محیط باید تاکید بیشتری کرد

1-علوم بهداشتی
3
30%
2-علوم مهندسی
7
70%
3-علوم مدیریتی
0
بدون راي
 
مجموع رای گیری: 10

نمایه کاربر
farshid
ارشد
ارشد
پست: 776
تاریخ عضویت: 23 ژوئن 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

نظر خواهی: علوم بهداشتی، مهندسی یا مدیریتی؟؟

پست توسط farshid »

با عرض سلام
این سوال مطرح است که با توجه به سه موضوع نیاز های جامعه، شرایط آموزشی حاکم بر دانشگاه و در آخر میزان تخصص جامعه علمی بهداشت محیط بر کدامیک از شاخه های اصلی بهداشت محیط باید تاکید بیشتری کرد ؟؟؟
1-علوم بهداشتی
2-علوم مهندسی
3-علوم مدیریتی
F.ghanbari8@gmail.com

Advanced Oxidation Processes
Electrochemical remediation
Risk assessment
Ethics in publication

نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: نظر خواهی: علوم بهداشتی، مهندسی یا مدیریتی؟؟

پست توسط naderloo »

سلام پاسخ زیر که توسط آقای مهندس ماروسی ارائه شده است بسیار کامل است لذا عینا درج میگردد:

mmaroosi نوشته شده:مقدمه
در حال حاضر کدام یک از جنبه های بهداشت محیط اهمیت بیشتری دارد؟؟؟
جنبه های مهندسی یا جنبه های مدیریتی؟؟
برای تحلیل بیشتر موضوع بایستی از جنبه های مختلف به مساله نگاه کرد.
1- جایگاه رسمی بهداشت محیط که در درون نظام سلامت و وزارت بهداشت تعریف شده است
2- جایگاه نیمه رسمی بهداشت محیط که در درون شرکت های اب و فاضلاب به چشم می خورد.
3- جایگاه غیر رسمی بهداشت محیط که در بازار آزاد از جمله در شرکت های مهندسی مشاور دیده می شود.
برای رسیدن به جایگاه نخست( وزارت بهداشت) کدام دسته از آموزش های آکادمیک به کار می آید؟ به نظر می رسد که محتوای آموزشی بهداشت محیط با جایگاه رسمی آن تناسب چندانی ندارد. و برای رسیدن به آن صرف داشتن مدرک و قبولی در آزمون های استخدامی کفایت می کند. و در آزمون استخدامی نیز سوالی از محتوای آموزشی مطرح نمی شود و بیشتر جنبه عمومی دارد. و در حیطه کاری نیز محتوای آموزشی کاربرد چندانی ندارد.
اما در جایگاه نیمه رسمی ( شرکت های آبفا)موضوع کمی متفاوت تر! است و محتوای آموزشی نیز در کسب آن جایگاه تاثیر دارد. و در حیطه کاری نیز محتوای آموزشی موثر است.
جایگاه سوم نیز حکایت متفاوتی دارد!!! برای کار در شرکت های مهندسی مشاور و بازار آزاد کسی از مدرک شما و محل آن سوال چندانی نمی کند. و سوالی که مطرح می شود این است که چقدر کاربلد هستید؟؟؟
برای کسب این جایگاه نیز علاوه بر محتوای آموزشی یادگیری آموزش های غیر رسمی ( مانند نرم افزار ها) ضروری است.
به سوال اول برگردیم. در حال حاضر کدام یک از جنبه های بهداشت محیط اهمیت بیشتری دارد؟؟؟ آیا عنوان مهندسی به قول برخی از جمله مهندس دادمهر فائزی به ارزش ذاتی بهداشت محیط می افزاید؟ یا به بیان دکتر نبی زاده در حال حاضر جنبه های مدیریتی اهمیت بیشتری دارد؟؟؟
پاسخ به این سوال که از جانب دکتر ندافی مطرح شده است در 28 تیر 1387 مطرح شده است رفتن نیمی از راه است. و تمام آن نیست.

بایستی قبل از آن ارزش های ذاتی بهداشت محیط از جنبه های مختلف مهندسی، مدیریتی و جایگاه رسمی آن تعیین شود و سپس بر اساس جایگاه غالب اظهار نظر نمود.
حال بایستی دید که غالب فارغ التحصیلان بهداشت محیط ( جدای از فلسفه ایجاد این رشته) به اتکای کدام یک از ارزش های آن نقش آفرینی می کنند. و بر اساس کدام یک از آموخته های درسی وارد بازر کار می شوند؟؟
از دوستان می خواهم در این زمینه اظهار نظر نمایند
و نمیه دیگر این است که عنوان مهندسی به تنهایی قادر به ایجاد ارزش افزوده است یا نیازمند ساختار جهت نهادینه نمودن آن است؟؟؟
در اینجاست که لزوم شکل گیری نظام مهندسی مطرح می شود.
در حال حاضر دو نظام صنفی بر مبنای دو دیدگاه در حال شکل گیری است
گروهی با غالب دانستن دیدگاه مدیریتی معتقند که باید بهداشت محیط به جرگه نظام بهداشت ملحق شود و در کنار سایر رشته های بهداشتی از جمله بهداشت حرفه ای، حشره شناسی، بهداشت عمومی و ...به دنبال حل مشکلات حل ناشده و یا به عبارتی برداشتن بارهای زمین مانده باشد.
و عده ای دیگر نیز با تاکید بر جنبه های مهندسی بهداشت محیط معتقدند که رشته بهداشت محیط بایستی به نظام مهندسی محیط زیست بپیوندد و وارد کارزاری برای احقاق حقوق از دست رفته خود ( از جمله امتیاز آن در رتبه بندی شرکت های مهندسی مشاور و اخذ پروانه کار) بانظام های مهندسی گردد.

درخواست:
دوستان وارد بحث شوند و نظر بدهند پیوستن به کدام نظام ارزش افزوده بیشتری نصیب بهداشت محی خواهد نمود؟


آدرس بحث:ساختار یا محتوا؟؟؟
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
tooba
جدید
جدید
پست: 3
تاریخ عضویت: 26 ژولای 2009 00:00
تماس:

Re: نظر خواهی: علوم بهداشتی، مهندسی یا مدیریتی؟؟

پست توسط tooba »

با سلام
به عنوان کسی که نه به دلیل علاقه به این رشته بلکه به دلیل قبولی در این رشته ،در این حیطه وارد شده ام به نظر می رسد مسئله از ابتدای شکل گیری این رشته بایستی بررسی شود و تخصص های علمی بنیان گذاران رشته بهداشت محیط مورد توجه قرار گیرد .رشته ای بسیار وسیع ،جالب ولی ناقص که نمی توان به قدرت در هیچ حیطه ای از آن ابراز نظر نمود .لذا بایستی یا مباحث باز شده در بهداشت محیط به طور جامعتر تدریس شود و یا تعداد مباحث کاهش یابد.وقتی تکلیف سطح علمی و اجرایی کارشناس فارغ التحصیل مشخص شد می توان تعیین کرد که ساختار بهداشت محیط در شاخه مدیریتی و یا مهندسی آن تقویت شود .هر چند مشکل اشتغال نیز از همه این حرفها مهمتر می باشد.نظر جناب آقای مهندس ماروسی نیز جامع و کامل بود.با تشکر از اهمیتی که به موضوع داده شده است . موفق باشید
AYROMO
جدید
جدید
پست: 2
تاریخ عضویت: 17 می 2011 16:43
تماس:

Re: نظر خواهی: علوم بهداشتی، مهندسی یا مدیریتی؟؟

پست توسط AYROMO »

با سلام وعرض ادب

با توجه به اینکه اساس وشالوده رشته تحصیلی مهندسی بهداشت ، علوم بهداشتی میباشد لذا شایسته است در مقطع کارشناسی بیشتر به سمت فراگیری دانش بهداشت با در نظرگرفتن علوم جدید بهداشتی وشاخه هائی از این علوم که بر اساس پیشرفت تکنولوژی و استفاده از آن در جوامع انسانی و اثرات مخربی که بر روی کاربرها ومحیط دارد وراههای پیشگیری از این مخاطرات ،گام برداشت وبحث های مدیریتی ومهندسی نیز بصورت تخصصی در مقاطع بالاتر آموزش داده شود در هرحال رسالت بهداشت محیط ارتقای سطح سلامتی میباشد ودور شدن از این اصل باعث سردرگمی خواهد بود این حقیر که مدت 15سال به عنوان یک کارشناس بهداشت فعالیت میکنم تناسب زیادی بین علومی که فرا گرفته ام با نوع فعالیت خود نمی بینم. چرا دانش اموختگان این رشته از اینهمه اموخته های علمی که در زمینه های مختلف دارندباید به چند واحد درسی مانند بهداشت مسکن واماکن عمومی وکاربرد سموم بسنده کنند با یک نگاه به شرح وظایف کارشناس بهداشت محیط در وزارت بهداشت براحتی میتوان فاصله علم وعمل را در این رشته ملاحظه نمود در هرحال ارزودارم مهندسین بهداشت این مملکت بتوانند به تعریف سازمان جهانی بهداشت از یک مهندس بهداشت برسند .
ارسال پست

بازگشت به “مهندسی بهداشت محیط”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 3 مهمان