بررسی آلودگی شیمیایی و میکروبی در دریای خزر

در این انجمن اخبار بهداشت محیط در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
mz85bs
جدید
جدید
پست: 14
تاریخ عضویت: 15 می 2011 13:13
تماس:

آخرين وضعيت نوسانات تراز آب خزر

پست توسط mz85bs »

اختلال در چرخه آب، غرقابي تاسيسات دريايي و نفوذ آب شور به آبهاي شيرين از جمله عواقب پيشروي آب درياي خزر است که در اين راستا محققان دانشگاه انگلستان با استفاده از حلقه هاي درختان به تحليل بحرانهاي طبيعي از جمله تراز آب پرداختند.

تصویر

به گزارش خبرنگار مهر، درياي خزر بزرگترين درياچه جهان است که با درياهاي آزاد ارتباط ندارد. جدايي اين درياچه از درياهاي آزاد به اين مهم منجر شده است که سطح اين دريا در يک دوره زماني چند ساله به آرامي افزايش يافته و هنگامي که به حداکثر ارتفاع خود مي رسد با همين آهنگ رو به کاهش مي گذارد که اين امر به ايجاد پديده اي به نام تراز آب درياي خزر منجر شده است.
تغييرات آب ورودي رودخانه هاي منتهي به دريا و شدت تبخير از جمله دلائلي است که توسط کارشناسان براي تغييرات تراز آب درياي خزر عنوان مي شود.
نوسانات شديد تراز آب در بعضي از دوره هاي زماني باعث ايجاد خسارت هاي زيادي در کشورهاي حوزه درياي خزر شده است. در ايران نيز آثار مخرب بالا آمدن آب دريا در سواحل شمالي طي سال هاي 1373 تا 75 مشهود است و عواقب آن نيز همچنان دامنگير ساحل نشينان بوده که برخي از اين عواقب در کوتاه مدت قابل جبران نيست.
مطالعات آماري بلند مدت نوسان هاي تراز آب دريا تاکنون ما را به پيش بيني درست بالا و پايين آمدن آب دريا قادر نکرده است به گونه اي که دکتر حميد عليزاده رئيس پژوهشکده علوم دريايي موسسه ملي اقيانوس شناسي در گفتگو با مهر با تاکيد بر اينکه پيش بيني هاي روند تغييرات آب درياي خزر در حد چند ماه است يادآور شد که در کليه محيطهايي که شرايطي مشابه درياي خزر دارند پيش بيني ها تنها براي چند ماه است.
وي با تاکيد بر اينکه 70 درصد از تغييرات اقليم کشور متاثر از تغييرات اقليم اقيانوس اطلس و درياهاي وابسته به آن است گفت: براي برآورد تغييرات آب درياي خزر علاوه بر تغييرات اقليم بايد اثرات چرخه آب درياي خزر را مورد توجه قرار دهيم چراکه در صورتي که چرخه آب دريا سريع باشد به دليل آنکه آب سرد در سطح قرار مي گيرد، ميزان تبخير کاهش مي يابد از اين رو سطح آب افزايش مي يايد.
بررسي داده ها آمار بلندمدت تراز آب درياي خزر نشانگر آن است که در سال آبي 1355 تا 1356 سطح تراز آب به پايين ترين مقدار خود يعني به منهاي 44. 28 متر رسيد و پس از آن روند افزايشي خود را آغاز کرد به گونه اي که در ميان سال هاي آبي 1373 تا 1374 بيش از 2.3 متر افزايش يافت. تراز سطح آب در طول سالهاي بعد، داراي افت و خيزهاي مختصري بوده و مجددا از سال آبي 1379 تا 1380 تراز سطح آب شروع به افزايش کرده و تا پايان سال آبي 1384 تا 1385 حدود 20 سانتيمتر افزايش يافت.
نوسان هاي سطح آب درياي خزر از سال 1305 تا پايان سال 1385
عمده آب درياي خزر از حوزه "ولگا" است که مساحتي به اندازه ايران دارد در صورتي که بارندگي در اين حوزه زياد باشد با افزايش سطح آب در اين دريا مواجه هستيم. علاوه بر حوزه رود ولگا، تغييرات اقليم در اقيانوس آتلانتيک و درياي سياه نيز روي درياي خزر تاثير دارد از اين رو براي پيش بيني روند تغييرات در درياي خزر بايد تغييرات اقليم در اقيانوس اطلس شمالي را مورد بررسي قرار گيرد.
براي بررسي و تحليل ميزان جابجايي آب درياي خزر تاکنون روشهاي مختلفي ارائه شده است ولي اخيرا دانشمندان دانشگاه برونل انگلستان با استفاده از حلقه هاي درختان درصدد تحليل وقايع طبيعي چون توفانها، آتشفشانها، زمين لغزش ها و تراز آب شدند.

اين محققان اميدوارند با به دست آوردن شواهدي بتوانند در ايران از طريق حلقه هاي درختان تراز آب درياي خزر را تحليل کنند.
ظهور علم نوين براي تحليل بحرانهاي طبيعي
اندي مور پژوهشگر دانشگاه برونل انگلستان در گفتگو با خبرنگار مهر، تحليل حلقه هاي درخت را علمي ميان رشته اي توصيف کرد و اظهار داشت: اين رشته علمي از علوم اکولوژي، بيولوژي و مخاطرات طبيعي بهره مي گيرد و به تحليل ريسک وقوع مخاطرات طبيعي مي پردازد.
وي با بيان اينکه اين علم به تحليل وقوع بحرانهايي چون فوران آتشفشانها، زمين لغزشها، تراز آب درياها، توفان و سيل مي پردازد خاطرنشان کرد: مطالعات بحرانهاي طبيعي از طريق حلقه هاي درخت در آمريکا و اروپا آغاز شده است. در اين تحقيقات سعي مي شود تا با تحليل حلقه هاي درختان حوادث طبيعي که در گذشته رخ داده است را تحليل کنيم.
پژوهشگر دانشگاه برونل انگلستان در اختيار داشتن اطلاعات پديده هاي طبيعي منطقه را از پيش نيازهاي اين مطالعات دانست و ياداور شد: با استفاده از اين علم و داده هاي ثبت شده حتي مي توان تراز آب درياي خزر را تحليل کرد.
وي همچنين با تاکيد بر اينکه علم حلقه هاي درخت براي تحليل بحرانهاي طبيعي علم نويني است، ادامه داد: در حال حاضر تحقيقاتي در اين زمينه در دستور کار قرار دارد از اين رو به صراحت نمي توان پاسخ درستي در خصوص رابطه حلقه هاي درخت و بحرانهاي طبيعي ارائه داد. ما اميدواريم با ادامه اين تحقيقات بتوانيم به پاسخ منطقي دست يابيم.
مور به جزئيات اين تحقيقات اشاره کرد و توضيح داد: درختان داراي حلقه هايي هستند که از آنها براي تعيين سن آنها استفاده مي شود ميزان رشد و از بين رفتن اين حلقه ها نشان دهنده وقوع يکسري حوادث طبيعي است که با مطالعات آنها مي توان به اين وقايع پي برد. از اين طريق مي توان وقوع پديده هاي طبيعي چون آتشفشان، زمين لغزش، توفانها و يا تراز آب دريا را تحليل کرد.
اين محقق ادامه داد: با استفاده از علم ديرينه شناسي و مقايسه درختان نابود شده و درختان زنده مي توان پي برد که چه زماني پديده هاي طبيعي رخ داده است. اين مطالعه همچنين در زمينه تراز آب نيز کاربرد دارد. از اين طريق مي توان سطح تراز آب را تعيين کرد.
وي با تاکيد بر اينکه با کمک علم ديرينه شناسي و حلقه هاي درختان مي توان ميزان تغييرات تراز آب در درياي خزر تحليل کرد، اضافه کرد: اين علم در ايران ناشناخته است و اميدواريم با پيدا کردن شواهد در سواحل ايران با همکاري مشترک، اين علم را در ايران در زمينه بررسي و تحليل تراز آب در درياي خزر اجرايي کنيم.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

بررسی آلودگی شیمیایی و میکروبی در دریای خزر

پست توسط elham9192 »

معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست:
آلودگي‌هاي ميکروبي در شناگاه‌هاي درياي خزر از حد استاندارد بيشتر است
ايرن: معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست با بيان اينکه آلودگي‌هاي ميکروبي در شناگاه‌هاي درياي خزر از حد استاندارد بيشتر است، گفت: فاضلاب‌ها مهمترين عامل آلودگي ميکروبي درياي خزر استمحمد باقر نبوي در گفت‌‌وگو با فارس درباره نتيجه آخرين پايش سازمان محيط زيست در درياي خزر اظهار داشت: در درياي خزر پايش ميکروبي و فلزات سنگين انجام شده است.
وي ادامه داد: آلودگي‌هاي ميکروبي در شناگاه‌هاي درياي خزر از حد استاندارد بيشتر است ولي آلودگي‌هاي فلزي در ماهيان سنجش شده در درياي خزر در حد استاندارد بوده است.
نبوي افزود: هم‌اکنون در 18 مکان از درياي خزر مطالعات پايش را انجام مي‌دهيم که در اين خصوص نتايج آلودگي ميکروبي بيرون آمده است و استانداردهايي با وزارت بهداشت در حال نهايي شدن است تا ميزان آلودگي‌ها اعلام شود که اگر اين ميزان بالاتر برود مي‌تواند به عنوان آلودگي نام برده ‌شود.
معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست گفت: فاضلاب‌ها مهمترين عامل آلودگي ميکروبي درياي خزر است اين ميکروب‌ها وارد آب‌هاي ساحلي دريا مي‌شود البته وزارت نيرو موظف است که سيستم‌هاي تصفيه فاضلاب خود را در شهرهايي که در حد 30 هزار نفر هستند تا آخر امسال فعال کند همچنين بايد شهرهاي بيش از 30 هزار نفر را کمتر از 5 سال به سيستم فاضلاب مجهز کند ضمن اينکه اين عامل باعث مي‌شود که آلودگي ميکروبي در شناگاه‌ها و آب‌هاي ساحلي کاهش پيدا کند.
وي بيان کرد: در سال‌هاي گذشته سازمان محيط زيست در زمينه آلودگي‌هاي ميکروبي سنجش‌هايي را انجام داده است و سعي کرده تا گونه‌هاي ماهي که مردم بيشتر مصرف مي‌کنند را از نظر وجود اين آلودگي بسنجد که خوشبختانه به جز 2 مورد ماهي که در حد بالاي استاندارد بوده است بقيه در حد مجاز هستند پس نگراني از نظر آلودگي فلزات سنگين در ماهي‌هاي درياي خزر وجود ندارد و خوردن اين ماهي‌ها مشکلي ايجاد نمي‌کند.
نبوي عنوان کرد: در خليج فارس سنجش‌هايي در زمينه وجود ميکروب در ماهي‌ها انجام گرفته است. محيط زيست نتايج را به آزمايشگاه معتمد ارائه داده است و به زودي نتايج ارائه خواهد شد همچنين اگر قرار است که آلودگي گونه‌اي از اين ماهي‌ها بيش از حد مجاز باشد، مارسماً اعلام خواهيم کرد.
معاون محيط زيست دريايي سازمان محيط زيست خاطرنشان کرد: در آب‌هاي ساحلي همه جاي دنيا آلودگي وجود دارد.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

لکه های مازوت روی دریای خزر پاکسازی شد

پست توسط naderloo »

ساری-ایرنا- کارشناس ارشد محیط زیست نیروگاه شهید سلیمی نکاء در استان مازندران گفت: لکه های مازوت سطح دریای خزر پاکسازی شد.
مازوت سوخت دوم نیروگاه شهید سلیمی نکاء محسوب می شود که در 6­ ماهه اول امسال­ بالغ بر 620 میلیون و 723 هزار لیتر مازوت در واحدهای بخاری نیروگاه نکا مصرف شد.
سوخت اصلی نیروگاه نکا از گاز است که در شش ماهه اول امسال 1.5میلیارد مترمکعب گاز در این واحد نیروگاهی مصرف شده است. به دلیل کمبود گاز این نیروگاه در برخی از ماههای سال بخشی از سوخت خود را از مازوت تامین می کند.
عبدالناصر جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ,وجود لکه های ناشی از مازوت در سطح دریای خزر در نزدیکی این نیروگاه را ناشی از نشت لوله پساب آغشته به مازوت این واحد صنعتی اعلام کرد.
وی اظهارکرد : در شرایط فعلی تمام سطح دریای خزر در حاشیه نیروگاه شهید سلیمی نکاء از این لکه ها پاکسازی شد و مشکلی وجود ندارد.
جعفری هرگونه نشت مستقیم مازوت در آب دریای خزر را رد کرد وگفت: تامین سوخت مازوت در نیروگاه شهید سلیمی نکاء منابع ذخیره ای در انبار است و هیچ گونه اتصالی این لوله ها به آب دریای خزر وجود ندارد.
کارشناس ارشد محیط زیست نیروگاه نکاء از کارشناسان محیط زیست استان نیز خواست تا برای بررسی صحت این ادعا به نیروگاه مراجعه کنند.
روز گذشته محیط زیست مازندران در بررسی کارشناسی، آلودگی های مازوتی را در سطح دریای خزر در حاشیه نیروگاه شهید سلیمی نکاء در شرق این دریا مشاهده کرد که دستور لازم را برای بررسی و پاکسازی این لکه ها صادر کرد.
این نیروگاه دارای چهار واحد 440 مگاواتی بخار، یک بلوک سیکل ترکیبی متشکل ازدو واحد 136 مگاواتی گازی و یک واحد 160 مگاواتی بخار و دو واحد توربین انبساطی به قدرت 4/9مگاوات است و درآینده نه چندان دوردر بخش طرح و توسعه زیرمجموعه های تولیدی دیگری باتوجه به رشد مصرف برق درکشور نیز به این واحد اضافه خواهند گشت .
نیروگاه شهید سلیمی نکاء در 20 کیلومتری شمال شهر نکاء در شرق استان مازندران واقع است.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

کاهش آب دریای خزر آلودگی های زیست محیطی را در خزر افزایش می

پست توسط naderloo »

تهران - ایرنا - مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پدیده پس رفت و کم شدن آب دریای خزر زمینه های افزایش تردد کشتی های تجاری و افزایش آلودگی های زیست محیطی را در دریای خزر تشدید می کند.
خسرو سرایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، افزود: طبق مطالعات انجام شده دریای خزر در یک موج سینوسی در هر 30 سال شاهد پدیده بالا آمدن آب و پدیده پس رفت و کاهش آب می شود.
وی اضافه کرد :اکنون دوران پس رفت آب دریای خزر است و هر دو این پدیده برای کشتیرانی و بنادر موجود در حاشیه دریای خزر مشکلات زیادی را به بار می آورد.
مدیرکل ترانزیت و تعرفه سازمان بنادر و دریانوردی یادآور شد: چنانچه آب دریا کاهش یابد، عمق بندر نیز کم می شود و این مساله در پهلوگیری کشتی های تجاری در بنادر خزر و زیر ساخت های آن مشکلات زیادی را به وجود می آورد.
سرایی افزود: کاهش عمق آب در خزر در صورتی که یک کشتی تجاری 6 هزار تن بار حمل کند به علت کم شدن عمق آن مجبور است که یک هزار تن بار کمتری را حمل کند و این سبب خواهد شد که برای جا به جایی بار در خزر، شناورها تردد خود را افزایش دهند.
وی اظهارداشت: افزایش رفت وآمد کشتی های تجاری و شناورها در دریای خزر پیامد آلودگی های زیست محیطی بیشتری را به دنبال دارد و این هزینه های حمل بار در دریای خزر را افزایش خواهد داد، زیرا هرچه تناژ حمل بار کاهش یابد تجارت در این منطقه گرانتر تمام خواهد شد.
سرایی گفت هفتمین اجلاس مدیران بنادر دریای خزر به میزبانی بندر امیرآباد در روزهای 25 و 26 آبان ماه سال جاری در ساری برگزار شد و مدیران بنادر خزر در این اجلاس توافق کردند برای مقابله با پدیده پس رفت آب خزر، کارگروهی تشکیل تا با ارایه راهکارهای مناسب با آثار این پدیده مقابله شود.
دریای خزر با طول تقریبی یکهزار و 200 کیلومتر و عرض متوسط 320 کیلومتر و مساحت 438 هزار کیلومتر مربع و حجم 770 هزار کیلومتر مکعب بزگترین دریاچه جهان است که عمق این دریاچه در قسمت های شمالی آن 25 متر و مناطق جنوبی آن بین 900 تا 1000متر است و حفظ محیط زیست این دریا برای پنج کشور ایران، روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان در حاشیه این دریا اهمیت زیادی دارد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

كاهش آب خزر تا منفی 8 خزر مستعد بروز سونامی است

پست توسط hses »

تهران-ایرنا- دبیراجرایی شبكه علم و فناوری كشورهای اسلامی گفت: اگر سطح آب دریاها را صفر در نظر بگیریم امروزه سطح آب دریای خزر منفی 28 است در حالی كه در گذشته مثبت 100 بوده است كه علت آن می تواند تغییر اقلیم باشد.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مصطفی ارگون روز یكشنبه در كارگاه آموزشی تغییر اقلیم و دریای خزر درباره نوسانات آب دریای خزر اظهار كرد: سطح آب دریای خزر در گذشته بالاتر از تمام دریاها بوده است و آب آن وارد دریای سیاه ، مرمره و اژه می شد اما امروز برعكس شده است و سطح آب دریای خزر پایین تر از سطح آب تمام دریاها قرار دارد.
وی درباره بازگشت تراز آب خزر گفت: امكان همه چیز وجود دارد اینكه بعد از میلیون ها سال دوباره به همان تراز اولیه خود برگردد دور از ذهن نیست زیرا در بازه زمانی زمین شناسی این تغییرات همواره رخ داده است.
وی اظهار كرد: در واقع دریای اطلس است كه آب و هوا و میزان نوسانات آبی در تمام دنیا و همچنین دریای خزر كنترل می كند.
*** خزر مستعد وقوع سونامی است
ارگون گفت: مطالعات در مورد دریای خزر نشان می دهد كه این حوضه آبی مستعد بروز سونامی است اما به شرطی كه شرایط آن فراهم شود.
وی افزود: در مورد حوضچه های آبی خزر، سیاه و مدیترانه تحقیقات و مطالعات زیادی انجام داده است و نتایج نشان داد برخی از زلزله هایی كه در ایران و تركیه رخ می دهد ناشی از رسوب گذاری دریای خزر و حركت و فشار صفحات تكتونیكی كف این دریا است.
ارگون اظهار كرد: لایه رسوبی كف دریای خزر تا 15 كیلومتر است در حالی كه این لایه در دریای سیاه 12 كیلومتر است، در واقع صفحه عربی به بخش ایرانی و تركیه فشار وارد می كند و زلزله ایجاد می شود.
به گفته وی 50 میلیون سال پیش دریای خزر و سیاه وجود نداشت بلكه كوه و دشت بودند اما اكنون كه به وجود آمدند خصوصیات خاص خود را دارند و برای حفاظت از آنها تلاش كنیم.
دبیر اجرایی شبكه علم و فناوری كشورهای اسلامی اظهار كرد: البته وقوع زلزله در خزر بستگی به مركز زلزله دارد اگر در خشكی باشد سونامی رخ نخواهد داد.

***محیط زیست در حال تجزیه شدن است/ نیاز خزر به یك برنامه اقدام عمل
مشاور كمیته همكاری های علمی فناوری كشورهای اسلامی نیز گفت: محیط زیست در حال تجزیه شدن است و علت آن انتشار گازهای گلخانه ای و تغییرات آب و هوایی است.
محمد قاسم جان در كارگاه آموزشی تغییر اقلیم و دریای خزر افزود: دنیا روبه گرمی می رود و روز به روز گرمتر می شود و انسان نقش بسیار اساسی در ایجاد این مشكلات دارد.
وی اظهار كرد: ما انسان ها مسوول اضافه كردن گازهای گلخانه ای به محیط زیست و بهره كشی از آن به نفع خود و به ضرر محیط زیست و سرزمین خود هستیم كه تضمین اضافه نكردن این فشارها به محیط زیست نیاز به یك استراتژی و راهكارهای جهانی دارد.
وی با اشاره به تاثیر این عوامل بر دریای خزر گفت: خزر از اهمیت زیادی برخوردار است نه فقط برای كشورهای اطراف بلكه برای تمام دنیا ارزشمند است زیرا دارای منابع بسیار غنی زیستی است.

*** لزوم تهیه برنامه اقدام عمل برای خزر
قاسم جان افزود: بهتر است بیشتر از این خزر را آلوده نكنیم تا بتوانیم باز هم از منابع آن استفاده كنیم ، خوشبختانه 5 كشور اطراف خزر به ویژه ایران، روسیه و قزاقستان از لحاظ علمی و مالی بسیار قوی هستند و می توانند اقدامات عمل خوبی صورت دهند.
وی اظهار كرد: برای اینكه دریای خزر را با جزییات بیشتری بشناسیم و به میزان آلودگی این دریا در دهه های اخیر پی ببریم نیازمند داشتن یك برنامه عمل هستیم.
مشاور كمیته همكاری های علمی فناوری كشورهای اسلامی تاكید كرد: كشورهای اسلامی باید بیش از پیش به اهمیت دریای خزر پی ببرند و به اهمیت علم برای سلامت اجتماعی و اقتصادی توجه كنند.
وی اظهار كرد: دركمیته همكاری های علمی فناوری كشورهای اسلامی یك برنامه عمل داریم اما كلی است و كشورها باید با توجه به شرایط منطقه ای یك برنامه اقدام عمل به صورت جداگانه تهیه كنند.
قاسم جان تاكید كرد: باید تایید كشورهای اسلامی را برای تهیه برنامه عمل داشته باشیم البته فقط منوط به تایید شفاهی نیست بلكه باید نسبت به تخصیص بودجه نیز اقدام كنند.
وی ادامه داد: دراین صورت و با همكاری كشورهای اسلامی می توانیم یك برنامه عمل در خصوص اقیانوس ها و دریای خزر تا 10 سال آینده داشته باشیم كه شامل مطالعات فضایی، شبیه سازی، زیست فناوری، منبع معدنی و انرژی خواهد بود.
وی اظهار كرد: نظر شخصی من این است كه كشورهای اسلامی نیاز به همكاری قوی تر و تخصیص اعتبار بیشتری برای این منظور دارند در غیر اینصورت علم در این زمینه پیشرفت نخواهد كرد زیرا آرزوهای بلند به ما كمك نمی كند بلكه باید كار جدی صورت گیرد.
كارگاه آموزشی تغییر اقلیم و دریای خزر از امروز 19 اردیبهشت به مدت سه روز در پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی ادامه دارد.

كاهش تراز آب خزر از 2006 تاكنون
تهران - ايرنا- معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اگرچه پيش بيني ها تا سال 2020 افزايش 70 تا 80 سانتيمتري تراز آب خزر را نشان مي دهد اما از سال 2006 همچنان شاهد كاهش تراز آب خزر از 3 تا 5 سانتيمتر هستيم.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا پروين فرشچي روز يكشنبه در كارگاه آموزشي تغيير اقليم و درياي خزر افزود: در نواحي جنوبي درياي خزر كاهش تراز آب تا حدود 18 سانتيمتر مشاهده شده كه موجب كاهش عمق تالاب هاي ساحلي شده است.
وي با تاكيد بر اهميت توجه به تراز آبي درياها و اقيانوس ها اظهار كرد: علم كنوني فقط توانسته پيش بيني نوسانات آب دريا را تا 6 ماه آينده انجام دهد.
فرشچي ادامه داد: در طول تاريخ نوسانات سطح آب درياي خزر بسيار پيچيده و ناشناخته بوده است حتي نوساناتي در حد منفي و مثبت 7 نيز داشته است ، يعني 7 متر كاهش و 7 متر افزايش داشته است.
وي گفت: تاكنون تئوري هاي گوناكوني در رابطه با دلايل نوسانات آب درياي خزر مانند چشمه هاي كف دريا، حركات تكنوتيكي صفحه هاي كف دريا، خشك شدن درياي آرال و فعاليت هاي بشري مانند احداث سدها و ايجاد خليج قره بوغاز و تغييرات بالانس آب دريا و تعادل ورودي آبها به دريا و خروجي از طريق تبخير ارايه شده است.
فرشچي افزود: تغييرات اقليم و نوسانات آب درياي خزر اثرات گسترده اي بر جمعيت ، اقتصاد و توسعه منطقه دارد و تبعات زيست محيطي، اقتصادي، اجتماعي و تغييرات اقليم و نوسانات آب دريا در اين منطقه چند بعدي بوده و متاسفانه تاكنون به خوبي مورد مطالعه قرار نگرفته است.
وي گفت: اثرات تغييرات اقليم و نوسانات آب دريا بر فعاليت هاي كشاورزي، واحدهاي صنعتي، تصفيه فاضلاب، آب شيرين كن ها ، خطوط ارتباطي و واحدهاي مسكوني مستقر در سواحل در سال هاي گذشته بسيار گسترده بوده است.
وي با تاكيد بر اينكه نوسانات آب درياي خزر مي تواند باعث بروز سيل در مناطق پست سواحل شمالي آن شود افزود: سيل مي تواند مناطق تحت بهره برداري نفت و گاز در مناطق ساحلي به خصوص چاه هاي نفت رها شده در سواحل شمالي درياي خزر را مورد تهديد آلودگي قرار دهد، همچنين اثرات بر كيفيت آب آشاميدني نيز بسيار حاير اهميت است.
معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت محيط زيست گفت: از آنجاييكه كشورهاي حاشيه درياي خزر عضو كنوانسيون تهران ، قرارداد همكاري هاي هيدرومتئولوژي، كنوانسييون چارچوبي تغيير اقليم سازمان ملل هستند و تعهد به اجراي نشست پاريس در خصوص كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي را دارند بايد امكان ايجاد كميته منطقه اي تغييرات اقليم و نوسانات سطح آب درياي خزر را مورد بررسي قرار دهند.
فرشچي اظهار كرد: ماهيت اصلي اين كميته تهيه اطلاعات و داده هاي علمي در رابطه با تغييرات اقليم و نوسانات آب دريا و در اختيار گذاشتن آن به سياستگذاران است.
كارگاه آموزشي تغيير اقليم و درياي خزر از امروز 19 ارديبهشت به مدت سه روز در پژوهشگاه ملي اقيانوس شناسي و علوم جوي ادامه دارد.

تاثیر تغییر اقلیم بر دریای خزر بررسی شد
تهران - ایرنا - كارگاه تغییر اقلیم و دریای خزر با حضور نمایندگان پنج كشور ایران، آذربایجان، روسیه، قزاقستان و تركمنستان و پژوهشگرانی از تركیه، لبنان، عراق، پاكستان و انگلیس امروز یكشنبه در پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی آغاز شد و به مدت سه روز ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، ناصر حاجی زاده ذاكر رئیس پژوهشگاه اقیانوس شناسی و علوم جوی در این مراسم گفت: این یك كارگاه بین المللی است كه در خصوص تغییرات آب و هوایی و اثرات آن بر محیط های زیست دریایی با تاكید بر دریای خزر برگزار می شود.
وی با اشاره به این كه در این كارگاه آخرین اطلاعات در زمینه تغییر آب و هوا و اثر آن بر محیط های دریایی ارائه می شود، افزود: تغییرات آب و هوا یك مساله اساسی در بحث اقیانوس شناسی است و تاثیر زیادی بر خصوصیات دریاها و اقیانوس ها چه از طریق تراز آب، درجه حرارت، شوری، محیط زیست، اكوسیستم های دریای ـ جانوری و گیاهی و به تبع آن بهره برداری می گذارد.
وی گفت: در سطح جهان مطالعه تاثیر اقلیم روی محیط زیست دریایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، از این رو با همكاری شبكه علمی و فناوری اقیانوس شناسی كشورهای اسلامی و كمیته دائمی همكاری های علمی و فناوری كشورهای اسلامی این كارگاه برگزار شد.
وی گفت: درك اثر تغییر اقلیم و تهدیدات آن بر محیط زیست دریاهای محصور در خشكی با تاكید بر دریای خزر، تبادل دانش در مورد طرح های اجرایی تغییر اقلیم برای مدیریت آمادگی در برابر خطر با توجه به تجارب موجود، تبادل دانش و تجربه كشورهای عضو در زمینه تاثیر تغییر اقلیم در محیط های دریایی و برنامه ریزی همكاری های علمی و تحقیقات آینده برای كشورهای عضو شركت كننده در كارگاه در زمینه تاثیر تغییر اقلیم در محیط های دریایی اهداف این كارگاه است.
رئیس پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم طبیعی اظهاركرد: در این كارگاه تغییراتی كه تغییر اقلیم بر خزر ایجاد می كند و اثرات آن روی اكوسیستم دریایی مورد مطالعه قرار می گیرد.
وی گفت: فرآیندهای اقیانوسی، تغییر در تابش خورشیدی دریافت شده توسط زمین، فوران آتشفشان ها و تغییرات ناشی از فعالیت های بشری از جمله عوامل تاثیرگذار بر تغییر اقلیم در جهان هستند و در حال حاضر تغییرات ناشی از فعالیت های بشری مسبب اصلی گرمایش جهانی بوده كه در اثر افزایش گازهای گلخانه ای در جو است.
وی افزود: دریای خزر به عنوان بزرگ ترین حوزه آبی داخل خشكی در جهان در مرز قاره آسیا و اروپا واقع است و اكنون پنج كشور ساحلی پیرامون آن تحت تاثیر اثرات ناشی از تغییر اقلیم هستند.
وی ادامه داد: تغییر طراز آب دریای خزر، تغییر مسیر جریانات دریایی، گسترش بیابان زایی به ویژه در سواحل شرقی آن، افزایش فراوانی طوفان های دریایی، افزایش دمای سطح آب، كاهش تنوع گونه و بوم سازان دریایی و ورود گونه های مهاجر از جمله اثرات تغییر اقلیم در دریای خزر است كه خسارات زیادی به اكوسیستم ساحلی، سازه ها، كشتیرانی و صیادی به همراه دارد.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار بهداشت محیط”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان