آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت

در این انجمن به آلودگی هوا و کنترل آن در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

آلودگی هوا و تاثیر آن بر سلامت

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY]1 - مقدمه
هوا يكي از پنج عنصر ضروري (هوا، آب، غذا، گرما و نور)براي ادامه حيات انسان است. هر فرد روزانه نزديك 22000بار تنفس مي‌كند و تقريباْ به 15 كيلوگرم هوا در روز نياز دارد. معمولاْ انسان مي‌تواند به مدت 5 هفته بدون غذا و مدت 5 روز بدون آب زنده بماند، اما نمي‌تواند بدون هوا حتي 5 دقيقه زنده بماند.
با توجه به گسترش شهرها و افزايش منابع آلاينده‌هاي هوا، هواي اغلب شهرهاي بزرگ و صنعتي آلوده مي‌باشد و با توجه به خطراتي كه اين آلودگي براي سلامت افراد ساكن در مناطق آلوده دارد شناخت و آگاهي نسبت به جوانب مختلف اين مساْله از اهميت بسزائي برخوردار مي باشد و تنها با آگاهي و شناخت از اين مساْله امكان جلوگيري يا كاهش خطرات آن وجود دارد.
بطور كلي در بررسي‌هاي آلودگي هوا سه مرحله مد نظر قرار مي‌گيرد:
الف: نحوه و نوع اتشار آلودگي هوا
ب: نحوه پراكنش آلودگي هوا
ج: تاْثيرات آلودگي هوا
در اين بروشور آموزشي سعي شده است مراحل فوق مورد بررسي قرار گيرد.

2- آلودگي هوا چيست؟
انواع متعددي از آلاينده‌ها در اثر فعاليتهاي طبيعي و مصنوعي ناشي از فعاليتهاي بشر كه در زمين انجام مي‌گيرد، وارد اتمسفر مي‌گردند، بنابراين بطور كلي آلودگي هوا بمعني حضور يك ماده خارجي در هواست. بر اساس يكي از تعاريف، آلودگي هوا بدين صورت تعريف مي‌گردد:
آلودگي هوا عبارتست از وجود هر نوع آلاينده اعم از جامد، مايع، گاز و يا تشعشع پرتوزا و غيرپرتوزا در هوا به تعداد و در مدت زمانيكه كيفيت زندگي را براي انسان و ديگر جانداران به خطر اندازد و يا به آثار باستاني و اموال خسارت وارد آورد.
3-منابع آلاينده هوا:
براي سهولت مطالعه منابع مختلف آلودگي هوا بصورت ذيل دسته‌بندي مي‌شوند:
منابع طبيعي و منابع مصنوعي( خانگي، صنعتي،حمل و نقل )
1-3- منابع طبيعي :
منابع طبيعي آلودگي هوا از قبيل طوفانهاي گرد و غبار، آتش‌سوزي جنگلها، آتشفشانها ، گرده گياهان و نشت گاز طبيعي مي‌باشد و آلودگي ناشي از آنها يك پديده دائمي است كه بعلت گردش فرآيندهاي طبيعي مقدارش كمابيش در سطح زمين ثابت است. مقدار آلودگي طبيعي در مقايسه با آلودگي مصنوعي خيلي بيشتر و قابل توجه مي‌باشد. اما در طبيعت چندين مكانيسم خودپالايي وجود دارد كه سطح زمين را براي حيات موجودات مناسب و قابل تحمل مي‌سازد. نقش انسان در كنترل آلودگي ناشي از منابع طبيعي خيلي كم است. اما انسان بوسيله بر هم زدن تعادل اكولوژيكي و طبيعي ناشي از آلودگي مصنوعي مي‌تواند وضع را بدتر نمايد و به آلودگي طبيعي بيافزايد.

2-3- منابع مصنوعي
1-2-3-‌ آلودگي خانگي :
آلودگي خانگي در اثر فعاليتهاي خانگي يا نظافت منازل يا استفاده از حشره‌كشها جهت نظافت و نگهداري منازل ايجاد مي‌شود. اگرچه مقدار اين آلودگي در مقايسه با منابع ديگر زياد نيست اما همين مقدار به تغيير كيفيت محيط شهري كمك مي‌كند. روشهاي صحيح نگهداري منازل به كاهش آلودگي كمك خواهد نمود.

2-2-3-‌ آلودگي صنعتي:
آلودگي ناشي از صنايع منبع اصلي آلودگي است كه در اثر فعاليتهاي مصنوعي ايجاد مي‌شود. در ميان صنايع نيروگاههاي حرارتي، كارخانه‌هاي توليد مواد شيميايي، سيمان سازي، كاغذسازي، نساجي، دباغي و غيره منابع اصلي آلودگي هوا هستند. بكارگيري روشهاي مناسب كنترل آلودگي در كاهش آلودگي منابع كمك خواهد كرد.

3-2-3- آلودگي ترافيك (حمل و نقل):
آلودگي ناشي از حمل و نقل بعلت شهرسازي بي‌رويه و سريع به اندازه آلودگي صنعتي مهم و از اهميت برخوردار مي‌باشد. آلودگي ناشي از حمل و نقل و وسايل نقليه به شكل گازهاي خروجي از اگزوز، ذرات معلق، صدا و غيره مي‌باشد. اين آلودگي با اتخاذ روشهاي برنامه‌ريزي كشوري، منطقه‌اي و شهري و استفاده از اتومبيلها و سوخت‌هاي مناسب همراه با اعمال تكنولوژي كنترل آلودگي به حداقل مي‌رسد.
اما EPA منابع عمده آلودگي هوا را به صورت زير طبقه‌بندي كرده است:
الف: حمل و نقل مانند: كشتي‌ها، هواپيماها، قطارها و اتومبيلها
ب: احتراق سوخت از منابع ثابت مانند نيروگاههاي برق و غيره
ج: فرآيندهاي صنعتي مانند: كارخانه‌هاي فولادسازي، نساجي و كاغذسازي
د: دفع مواد زائد جامد مثل: سوزاندن زباله درفضاي باز، دفن بهداشتي زباله و سوزاندن زباله با دستگاه زباله‌سوزي
ي: فرآيندهاي متفرقه نظير فعاليتهاي خانگي مانند : كاربرد حشره‌كشها و تميز كردن حشره كش

4- عوامل مؤثر بر آلودگي هوا
عواملي كه بر آلودگي هوا تأثير مي‌گذارند به شرح ذيل مي‌باشند.

1-4-‌ خصوصيات هواشناسي
پارامترهاي جوي مانند اندازه و جهت باد، ميزانهاي افت اتمسفري ، رطوبت نسبي و غيره يك منطقه، آلودگي هوا را تحت تأثير قرار خواهد داد. باد با حركت افقي آلاينده را حمل و جابجا خواهد نمود.
آلودگي حمل شده توسط سرعت رو به پايين باد. غلظت آلاينده‌ها در سطح زمين اساساً به اندازه و جهت باد و ميزان افت بستگي دارد. تغيير درجه حرارت هوا با افزايش ارتفاع سبب حركت نسبتاً سريع آلاينده‌ها مي‌گردد.

2-4- ‌ شكل توپوگرافي
ناهمواري موجود در زمين و موانعي مانند كوه‌ها و غيره بر انتشار آلاينده‌ها اثر مي‌‌گذارد. بسته به شرايط محلي و مكاني، توپوگرافي ممكن است مفيد يا زيان‌آور باشد.

3-4-‌ خصوصيات آلاينده‌ها
اهميت مسائل آلودگي هوا به نوع و اندازه آلاينده به جامد يا مايع يا گاز بودن آن بستگي دارد. همچنين بستگي به انرژي يا صدا يا گرما يا راديو اكتيويته يا تركيبي از اين عوامل دارد. واكنش بين آلاينده‌ها در اتمسفر بسته به خصوصيات آلاينده‌ها ممكن است مقدار آلاينده در اتمسفر را افزايش يا كاهش دهد.

4-4-‌ روش آزادسازي آلاينده‌ها
چگونگي ورود آلاينده‌ها و همچنين سرعت آزادسازي آلاينده‌ها به اتمسفر بر آلودگي هوا تأثير دارد. آلاينده‌ها ممكن است بطور متناوب يا پيوسته يا دوره‌اي آزاد شوند يا از يك منبع يا از چندين منبع يا از منابع نقطه‌اي و غير نقطه‌اي آزاد شوند. همچنين پراكندگي آلاينده‌ها به طريقه ورود آنها به اتمسفر بستگي دارد.

5- تقسيم‌بندي آلاينده‌‌ها
مؤسسه حفاظت از محيط زيست آمريكا EPA، شش آلاينده اصلي را به عنوان معيار انتخاب نموده و اينها را به دو دسته اوليه و ثانويه تقسيم كرده است. آلاينده‌هاي اوليه موادي هستند كه از منابع مستقيماً به هواي محيط وارد مي‌شوند و شامل پنج آلاينده منواكسيدكربن (CO)، دي‌اكسيدنيتروژن (NO2)، دي‌اكسيدگوگرد (SO2)، ذرات معلق با قطر كمتر از 10 ميكرون (PM-10) و سرب (pb) مي‌باشد. آلاينده‌هاي ثانويه به موادي اطلاق مي‌شود كه در اثر فعل و انفعالات موجود در هواي اطراف زمين بوجود مي‌آيد و در اين گروه مي‌توان از ازن (O3) نام برد.

1-5-‌ منواكسيدكربن (CO)
گازي است بي رنگ وبي بو ولي بسيار سمي. منبع اصلي توليد اين گاز اتومبيلها هستند . گاز منواكسيد كربن در هواي آزاد و به مقدار كم، زندگي بيماران قلبي و ريوي را به خطر مي اندازد و در افراد سالم باعث سردرد، سرگيجه، خستگي زياد و تحريك اعصاب مي شود. استنشاق اين گاز در محيط هاي در بسته و سقف دار باعث خفگي و مرگ مي شود.
منو اكسيد كربن 200 برابر سريعتر از اكسيژن با هموگلو بين خون تركيب شده و توبيد كربوكسي هموگلوبين مي كند. اين گاز نه تنها با اتصال به هموگلوبين مانع چسبيدن اكسيژن به آن مي شود، بلكه از آزاد شدن اكسيژن از اكسي هموگلو بين باقيمانده نيز جلو گيري مي كند .
به اين ترتيب نسوج بدن با كمبود اكسيژن روبرو شده و اعضاي حياتي بويژه قلب آسيب مي بيند، گذشته از اين منواكسيدكربن خود ، به طور مستقيم نيز به سلولهاي قلب آسيب رسانده و به روند تنگي عروق سرعت مي بخشد .

2-5-‌ ذرات معلق(10-PM)
ذرات معلق با قطر كمتر از 10 ميكرومتر بدليل راهيابي به سيستم تنفسي تحتاني به عنوان شاخص اصلي مواد معلق در هوا معرفي مي‌شوند. بر اساس مطالعات ذرات معلق در مقايسه با اكسيدهاي گوگرد و اكسيدهاي ازت براي سلامتي مخاطره آميزتر است و مقدار 10-PM در تشديد بيماريهاي قلبي _ ريوي ، كاهش مقاومت سيستم ايمني بدن در مقابل بيماريها، از بين رفتن بافت ريه، آسم كودكان، مرگ ومير زودرس و سرطان نقش عمده‌اي دارد.

3-5-‌ اكسيد هاي نيتروژن ((NOX
دي‌اكسيد‌نيتروژن كه بيشتر از ساير اكسيدهاي نيتروژن در هوا منتشر مي‌شود گازي است قهوه‌اي رنگ و بدبو كه به وسيله وسايل نقليه موتوري و كارخانجاتي كه از موتورهاي درون‌سوز استفاده مي‌كنند وارد هوا مي‌شود. اين گاز باعث تحريك چشمها و قسمتهاي عمقي ريه‌ها شده و موجب بروز خستگي مفرط و افزايش موارد بيماري مي‌گردد. علاوه بر اين به گياهان نيز صدمات زيادي وارد مي‌كند.

4-5-‌ اكسيدهاي گوگرد (SOX)
دي‌اكسيد گوگرد (SO2)كه بيشتر از ديگر اكسيدهاي گوگرد در هوا منتشر مي‌شود، گازي است بي‌رنگ و بدبو كه باعث تحريك مجاري تنفسي بخصوص حلق، بيني و حنجره شده و ايجاد برونشيت‌هاي مزمن، آسم و آمفيزم مي‌كند. منبع اصلي توليد اين گاز، احتراق گازوئيل و مازوت در منازل، كارخانجات و وسايل نقليه موتوري است.
دي‌اكسيد گوگرد وقتي با بخار آب موجود در هوا تركيب مي‌شود تبديل به اسيد شده و بارش آن بصورت باران اسيدي، باعث خوردگي فلزات، سنگ و پارچه مي‌شود. اين گاز نيز همچون دي‌اكسيد‌نيتروژن بر گياهان اثر گذاشته و باعث از بين رفتن آنها مي‌شود.

5-5-‌ ازن (O3)
ازن در اثر واكنش‌هاي فتوشيميايي توسط هيدروكربنهاي خروجي از اگزوز ماشينها و اكسيدهاي نيتروژن در اتمسفر بوجود مي‌آيد و به اين ترتيب جزء آلاينده‌ةاي ثانويه بشمار مي‌رود.
از جمله اثرات مضر اين آلاينده بر سلامتي انسان، سوزش چشم‌ و ريه‌ها مي‌باشد.آمارها نشان مي‌دهد كه حملات آسم در روزهاييكه غلظت بالايي از اين آلاينده مشاهده شده بطور مشخصي افزايش يافته است. ازن موجود در هوا آسيب‌هاي شديدي به كودكان، افراد سالخورده و افراد داراي ناراحتي تنفسي وارد مي‌كند. ازن همچنين موجب كاهش بازدهي محصولات كشاورزي و از بين رفتن جنگل‌ها و اكوسيستم گياهي مي‌شود.

6-5-‌ هيدروكربن‌هاي فرار (VOCs)
برخي از بخارات هيدروكربن‌ها در اتمسفر نقش بالقوه‌اي در تخريب سلامتي انسانها دارند. بنزن بعنوان يكي از مهمترين هيدروكربن‌هاي فرار با وجوديكه بعلت حلاليت بالا نقش عمده‌اي در صنعت بعهده دارد ولي استنشاق آن موجب جلوگيري از تشكيل گلبول قرمز در مغز استخوان مي‌شود. منبع اصلي توليد بنزن، بنزين مورد استفاده در خودروهاست. در مواردي چند، سرطان خون (لوسمي) در افراديكه بعلت مسايل شغلي براي طولاني مدت در معرض بخارات بنزن بوده‌اند، گزارش شده است.

6-‌ شاخص استاندارد آلودگي (PSI)
كميت (Pollutant Standard Index) PSI استانداردي است كه براي گزارش روزانه كيفيت هوا مورد استفاده قرار مي‌گيرد و معمولاً از پنج آلاينده منواكسيدكربن، ازن، دي‌‌اكسيدنيتروژن، دي‌اكسيد گوگرد و ذرات معلق استفاده مي‌گردد. با توجه به غلظت آلاينده‌‌ها و استانداردهاي بهداشتي سازمان حفاظت محيط زيست امريكا EPA، غلظت آلاينده‌ها به يك مقياس عددي بين صفر تا پانصد PSI تبديل مي‌گردد.
PSI از اين نظر كه غلظت آلاينده‌ها را بر اساس يك مقياس واحد مي‌سنجد، ارجحيت دارد.
7-‌ اثرات زيست محيطي آلودگي هوا

1-7-‌ ‌بيماريهاي ناشي از آلودگي هوا:
1-1-7-‌ آمفيزم
اين بيماري در نتيجه انقباض لوله‌هاي بونشيال وتخريب كيسه‌هاي هوايي توسط آلاينده‌ها به وجود مي‌آيد و باعث كوتاهي نفس در فرد بيمار مي‌شود.

2-1-7-‌ برونشيت مزمن
از مشخصات اين بيماري‌ سرفه‌هاي پي در پي و جريان خلط مستمر در شخص مبتلا است. مواد آلوده كننده باعث تخريب مژك‌هاي مجاري تنفسي‌- كه مواد محرك را از ريه خارج مي كنند – شده و در نتيجه سرفه تنها راهي خواهد بود كه ذرات از ريه بيرون رانده شوند. در صورتي كه برونشيت مزمن درمان نشود، منجر به مرگ بيمار خواهد شد.

3-1-7-‌ حساسيت
مواد آلاينده مي‌تواند باعث عكس‌العمل‌هاي آلرژيكي مختلف از جمله آبريزش بيني، تنگي نفس، خارش پوست، اشك چشم و عسطه‌هاي پي در پي شوند.

4-1-7-‌ آسم
عبارت است از مقاومت مجراي تنفسي در مقابل عبور هوا، دريك حمله آسمي، مجاري تنفسي باريك شده و عبور هواي تنفسي به حداقل مي‌رسد و در نتيجه بيمار دچار تنگي نفس مي‌شود.
مي‌تواند موجب انفاركتوس يا التهاي قلب گردد كه عمدتاً به صورت سينه درد، طپش قلب، تنگي نفس و اختلال در سيستم قلب تظاهر مي‌كند.

5-1-7-‌ سرطان ريه، معده و بيماريهاي قلبي
هر چندكه اين بيماريها مستقيماً و منحصراً مربوط به آلودگي هوا نيست، اما آلودگي هوا يكي از عوامل مهم به وجود آورنده و تشديد كننده آنها به حساب مي‌آيد.

2-7-‌ اثر آلودگي هوا بر گياهان
آلودگي هوا در متابوليسم (سوخت و ساز) گياهان نيز تأثير سوء داشته و ضمن ضعيف كردن گياه، موجب پديد آمدن امراض و آفات مختلف در آنها مي‌شود. اين مسئله بخصوص با گسترش روزافزون شهرها و تبديل مناطق روستايي و كشاورزي به مناطق صنعتي، فزوني مي‌يابد. به طور كلي اثر ناشي از آلودگي هوا بر گياه مي‌تواند به صورت ظاهر شدن لكه‌هاي خشكيده در برگ، از دست دادن رنگ، كاهش رشد گياه، كاهش محصول و حتي از بين رفتن گياه جلوه‌گر شود.
توجه به نقش مهم گياهان در پاكيزگي هوا سبب شده تا اقداماتي جدي در حفظ و نگهداري و افزايش فضاهاي سبز صورت گيرد. با اين همه آلودگي هوا براي گياهان خطري جدي محسوب شده و فضاهاي سبز را تهديد به نابودي مي‌كند. بنابراين دادن آگاهي به مردم و انجام اقدامات جدي و سريع براي جلوگيري از تخريب بيش از پيش جنگلها و منابع طبيعي و ايجاد فضاهاي سبز امر حياتي است.

3-7- اثرات جوي
1-3-7-‌ وارونگي جوي
معمولاً در لايه پايين جو، درجه حرارت هوا با افزايش ارتفاع كاهش مي‌يابد، بنابراين طبيعي است كه يك حركت صعودي هوا به وجود مي‌آيد و آلودگي‌ها را با خود به طبقات بالاي جو برده و از محل تنفس دور مي‌سازد. اما در بعضي شرايط جغرافيايي خاص – مانند احاطه شدن يك شهر به وسيله كوهها – يك لايه هواي گرم، همچون سقف شيشه‌اي كه بالاي شهر را پوشانده باشد، هواي سرد پايين را محبوس مي‌كند و مانع از بالا رفتن ودور شدن آلودگي ازسطح شهر مي‌شود. در اين حالت جريان هوا بر عكس شده و باعث پايداري بيشتر هوا و تراكم گازهاي آلاينده تا حد بسيار خطرناك مي‌شود كه به اين حالت وارونگي جوي اطلاق مي‌شود. متأسفانه تهران بيش از دو سوم روزهاي سال (حدود 250 روز) با پديده وارونگي جوي روبرو است. اين حالت بيشتر در پاييز و زمستان روي مي‌دهد.

2-3-7-‌ اثر گلخانه‌اي (Green House Effect)
فعاليت و تحركت جو زمين نتيجه جريان مداوم انرژي از خورشيد به زمين و از زمين به فضاست. حدود 3 درصداز انرژي خورشيد، دوباره به فضا منعكس مي‌شود و قسمتي از اين انرژي منعكس شده، به وسيله گازهاي معروف به گازهاي گلخانه‌اي - شامل دي‌اكسيدكربن، متان و اكسيد نيترو و غيره – دوباره به سطح زمين باز تابانيده مي‌شود. اين پديده كه به اثر گلخانه‌اي معروف است، خود باعث افزايش درجه حرارت در مناطق آلوده مي‌شود. در هواي محبوس، ميزان آلودگي نيز بيش از پيش افزايش يافته و به دنبال آن خطرات ناشي از آلودگي نيز تا ميزان قابل توجهي بالا رفته و شهرنشينان را به طور جدي تهديد مي‌كند. بديهي است در صورت كاستن از گازهاي گلخانه‌اي با از بين بردن و يا محدود كردن منابع توليد كننده آن مي‌توان از بروز اثر گلخانه‌اي و خطرات ناشي از آن جلوگيري كرد.

3-3-7- بارش اسيدي
بارش اسيدي ، به باراني اطلاق مي "ردد كه نسبت به باران معمولي اسيدي‌تر است (6 ر 5 PH) معمولاً خصوصيات اسيدي آب توسط PH اندازه‌گيري مي‌شود كه گسترة طبيعي آن بين 5 ر 6 تا 5ر8 قرار دارد. اگر PH باران كمتر از 6 باشد، به عنوان بارش اسيدي منظور مي‌شود. ماهيت اسيدي شديد آب به علت آلودگي وسيع هوا ناشي از صنعتي شدن است. از اين رو به منظور اجتناب از بارش اسيدي، برنامه‌ريزي مناسب ضرورت دارد.
ضمن اينكه محل قرار گرفتن صنايع در يك منطقه يا يك كشور نيز نياز به بررسيهاي دقيق و حساب شده دارد.
به دليل فقدان برنامه‌ريزي و پيش‌بيني وضع هوا پيرامون، بارش اسيدي، اكنون چندين كشور توسعه يافته با مشكلات بارش اسيدي مواجه هستند. درياچه‌ها و جنگلها در مناطق حاصلخيز (پرباران) اروپا، كانادا، آمريكا و جنگلهاي آلمان غربي تحت تأثير عوارض سوء بارش اسيدي قرار دارند. در هند نيز بارش اسيدي در بمبئي گزارش شده است.
اكسيدهاي گوگرد، نيتروژن و هيدروكربنها پارامترهاي اصلي كمك كننده به بارش اسيدي هستند. مقادير عظيمي اكسيدهاي گوگرد و نيتروژن از دودكش‌هاي واحدهاي صنعتي و نيز از اگزوز اتومبيلها به اتمسفر وارد مي‌شوند. سوزاندن سوختهاي فسيلي براي تلويد انرژي عامل اصلي (60-70 درصد) ورود اكسيدهاي گوگرد به اتمسفر است. ذوب سنگهاي معدن گوگرد بويژه سرب، روي و مس نيز عامل افزايش در مقدار اكسيدهاي گوگرد اتمسفر به شمار مي‌رود. عوامل اصلي اكسيدهاي نيتروژن، آلاينده‌هاي خروجي از اگزوز اتومبيلها، نيروگاه‌ها و واحدهاي ذوب كننده هستند. زمانيكه اين آلاينده‌ها در حضور رطوبت واكنش مي‌دهند. آلاينده‌هاي ثانويه را تشكيل مي‌‌دهند. اغلب آلاينده‌هاي ثانويه حاصل از واكنش‌هاي فتوشيميايي از امواج خورشيدي انرژي مورد نياز خود را بدست مي‌آورند. بارش اسيدي موجب اثرات زير مي‌باشد:

الف: بارش اسيدي باعث كاهش PH آب رودخانه‌ و درياچه‌ها مي‌شود كه اين امر نيز نابودي موجودات آبزي (ماهي و غيره) را در پي دارد و منجر به كاهش رشد پلانكتونها و تكثير ما‌هي‌ها مي‌شود. تغيير در PH مانع از بيرون آمدن ماهي‌ها از تخم مي‌شود. جلبكهاي سبز وچندين نوع باكتري كه براي ادامة حيات مودات آبزي ضروري هستند، در محيط اسيدي قادر به ادامه بقاء ‌و حيات نيستند.
ب: بارش اسيدي براي جنگلها و مراتع مضر هستند. بارش اسيدي به برگهاي درختان صدمه زده و فرسايش سطح برگ را تسريع مي‌كنند. رشد برگها به علت اسيديته بالا كاهش مي‌يابد. زمانيكه رشد برگها تحت تأثير بارش اسيدي قرار مي‌گيرد، نابودي گياهان سبز نيز حاصل مي‌شود.
ج: اسيديته بر روي خاك تأثير مي‌گذارد. يك عنصر مغذي براي گياه نظير پتاسيم به تدريج از خاك شسته و خارج مي‌شود. تحت شرايط اسيدي، فلزات سمي براي گياه در خاك انباشته مي‌شوند.
د: همچنين بارش اسيدي فعاليت ميكروبهايي را كه مواد آلي موجود در خاك را به عناصر مغذي مورد نياز گياه تبديل مي‌كنند، مختل مي‌نمايند. زماني كه جمعيت ميكروبي كاهش پيدا مي‌كند، ميكروبها آنچنان قادر به تحمل محيط اسيدي خاك به علت بارش اسيدي نيستند.[/JUSTIFY]
منبع:شرکت کنترل کیفیت هوای تهران
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
asm
جدید
جدید
پست: 37
تاریخ عضویت: 06 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

بررسی آلاینده های هوا بر سلامت

پست توسط asm »

سلام
شما دسترسی جهت مشاهده فایل پیوست این پست را ندارید.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

آلودگی هوا ومشکلات خواب

پست توسط elham9192 »

[JUSTIFY]پژوهشگران هشدار دادند آلودگی هوا مشکلات خواب می‌آورد.
نتایج یک پژوهش جدید در دانشگاه هاروارد نشان می دهد آلودگی هوا می‌تواند سبب بروز مشکلات خواب شود . آنان می گویند میان آلودگی هوا و اختلالات خواب رابطه معنی دار وجود دارد . به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، محققان آمریکایی در یک پژوهش جدید به ارتباط بین آلودگی هوا و اختلال تنفسی خواب پی برده‌اند که عامل شناخته شده بروز بیماری‌های قلبی است. محققان دانشگاه هاروارد برای این تحقیقات از اطلاعات مربوط به بیش از شش هزار شرکت‌کننده بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۸ استفاده کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که ۱۷ درصد از بزرگسالان آمریکایی به اختلال تنفسی خواب مبتلا هستند. به گفته محققان؛ ذرات آلاینده موجود در هوا می‌توانند از طریق اثرگذاری روی سیستم اعصاب مرکزی روی خواب تاثیر بگذارند. به گزارش پایگاه اینترنتی یو پی آی، یکی از مکانیسم‌های خواب نامطلوب و آشفتگی خواب می‌تواند با میزان آلودگی محیط زیستی ارتباط داشته باشد. آلودگی هوا تهدیدی جدی برای سلامتی انسان‌هاست.

منبع :
سايت پزشكان بدون مرز

[/JUSTIFY]
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

الودگی هوا وسرطان

پست توسط elham9192 »

آلودگی هوا به سرطان ریه می‌انجامد .
یک بررسی بر روی ساکنان تکزاس آمریکا نشان می‌دهد که ذرات ریز فلزی در هوای آلوده شهرها می‌تواند به ایجاد انواع معینی از سرطان ریه نقش داشته باشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از هلث‌ دی نیوز ، دکتر ایون کویل استادیار طب داخلی در مرکز پزشکی جنوب غربی دانشگاه تکزاس در دالاس و سرپرست این تحقیق گفت: بسیار نگران‌کننده است که یک ماده آلاینده هوا در سرطان ریه نقش داشته‌باشد، بنابراین لازم است در مورد نقش این ذرات فلزی تحقیق بیشتری انجام شود.
به گفنه کویل ۰ تا ۱۵ درصد موارد سرطان ریه در غیرسیگاری‌‌ها رخ می‌دهد و یک توضیح احتمالی برای ابتلای این افراد به سرطان استنشاق هوای آلوده به خصوص ذرات بسیار ریز فلزی موجود در آن است که قابل مشاهده با چشم غیر مسلح نیستند، اما می‌توانند وارد ریه‌ها شوند.
به گفته دکتر کویل حفر معادن، ذوب فلزات و استخراج و تصفیه نفت و از همه مهم‌تر دود اگزوز ماشین‌ها این ذرات فلزی میکروسکوپی را وارد هوا می‌کند.
پژوهش‌های قبلی رابطه مستقیم میان آلودگی هوا و با بیماری‌های تنفسی و قلبی را ثابت کرده، اما نقش آلاینده‌های هوا در ایجاد سرطان ریه مورد بحث بوده‌است.
کویل و همکارانش میزان بروز سرطان ریه را در ۲۵۴ ناحیه ایالت تکزاس در سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۰ با گزارش‌های مربوط به آلاینده‌های هوا در همین مدت تطبیق دادند.
نتیجه آن بود که میان بروز انواع سرطان ریه و ورود روی، کروم و مس به هوا توسط کارخانه‌ها “همراهی” وجود دارد.
اما این تحقیق روشن نمی‌کند که قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها چه مقدار خطر سرطان ریه را بالا می‌برد.
دکتر مایکل تون رئیس بخش همه‌گیرشناسی انجمن سرطان امریکا هم معتقد است با توجه به اینکه در این تحقیق سیگار کشیدن مبتلایان به سرطان ریه مد نظر قرار داده نشده، در مورد پذیرش یافته‌های آن باید احتیاط به خرج داد تا تحقیقات دقیق‌تری در آینده انجام شود.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

الودگی هوا وبیماری قلبی

پست توسط elham9192 »

افراد در معرض آلودگی، نوار قلبی غیرطبیعی دارند .
نتایج جدیدترین تحقیقات پژوهشگران علوم پزشکی نشان می دهد که آلودگی هوا، استرس های قلبی و خطر بروز بیماری های قلبی را افزایش می دهد. بر این اساس گروهی از پژوهشگران در کالج ایالتی پنسیلوانیا اعلام کردند: توانایی بدن افراد برای تنظیم ضربان قلبشان در وضع آلودگی هوا کمتر می شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از پارسی طب ، به گفته این محققان، آلودگی هوا با افزایش بیماری های قلبی – عروقی همراه است و افرادی که در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، نوار قلبی غیرطبیعی دارند.
این گروه از محققان با بررسی ضربان قلب ۱۰۶ فرد غیرسیگاری ۴۵ سال و بالاتر، به مدت بیست و چهار ساعت، دریافتند؛ پس از گذشت شش ساعت از قرار گرفتن فرد در معرض آلودگی هوا به ذرات معلق کوچک، نوار قلبی آنان به طور محسوسی، تغییرات تخریبی نشان می دهد.
پژوهشگران می گویند در روزهای بحرانی آلودگی هوا حتی الامکان از تردد در محدوده های مرکزی و پر ترافیک شهر اجتناب کنید . استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در سفرهای روزانه درون شهری خود را جایگزین خودروهای شخصی نمائید . فعالیت یا بازی کودکان در محیطهای باز را محدود نمائید . و افراد مسن یا افراد با بیماریهای قلبی ، ریوی نظیر آسم ، برونشیت مزمن و نارسائی قلبی از خروج از خانه اجتناب نمایند .

همچنین دانشمندان در تحقیقات که در نشریه تحقیقات بالینی منتشر شده اعلام کردند ذرات ریز آلودگی هوا که کوچکتر از یک دهم قطر تار موی انسان هستند می‌توانند موجب لخته شدن خون شوند. این یافته دانشمندان را در توضیح اینکه چگونه آلودگی هوا موجب سکته قلبی و مغزی می‌شود، یاری می‌دهد.
تحقیقات در مورد آلودگی هوا نشان داده است که آلودگی ناشی از دود اگزوز کامیونها و اتوبوس‌ها و همچنین کارخانه‌های زغال سوز، خطر بروز سکته‌های قلبی و مغزی مهلک را افزایش می‌دهد.
اما محققان هنوز کشف نکرده‌اند که در واقع چگونه این ذرات میکروسکوپی انسان را از پا در می‌آورد.
دکتر “گوکان موتلو” از دانشگاه نورث وسترن شیکاگو که تاثیرات آلودگی هوا را بر موش‌ها مطالعه کرده است، گفت: اکنون می‌دانیم چگونه التهاب ریه ناشی از آلودگی هوا منجر به مرگ ناشی از بیماری قلبی می‌شود.
ریه‌های ملتهب از آلودگی، اینترلوکین ‪ ۶‬که یک ترکیب سیستم ایمنی است و موجب التهاب می‌شود ترشح می‌کنند و نشان داده شده است که این امر احتمالا خون بیشتری را به لخته تبدیل می‌کند.
مطالعه‌ای هفته گذشته در نشریه پزشکی نیو اینگلند منتشر شد که نشان می‌داد استنشاق دود دیزل در توانایی بازمانده‌های سکته قلبی برای بازکردن لخته‌های خونی تداخل ایجاد می‌کند.
موتلو دو سال پیش در حین مطالعه تاثیرات آلودگی هوا بر نارسایی قلبی موشها به شواهدی درباره مساله لخته‌شدن خون در آنها دست یافت. بر اساس آن تحقیقات موشهایی که درمعرض آلودگی هوا قرار داشتند خون ریزی بسیار کمتری داشتند.
در تحقیق اخیر، وی و همکارانش، موش‌ها را در معرض آلودگی هوا جمع‌آوری شده توسط سازمان محافظت از محیط زیست آمریکا قرار دادند. این آلودگی با محلول نمک ترکیب شده و به ریه موشها تزریق شد.
موش‌های قرار گرفته در معرض آلودگی هوا، تنها ‪ ۲۴‬ساعت پس از این تزریق، ‪ ۱۵‬برابر افزایش اینترلوکین- ‪ ۶‬داشتند. این چارچوب زمانی مهم است چراکه برخی مطالعات نشان داده‌اند افزایش آلودگی هوا می‌تواند خطر سکته قلبی را طی ‪ ۲۴‬ساعت افزایش دهد.
به گفته موتلو و دکتر اسکات بودینگر می‌توان با سرکوب سلولهای ایمنی ریه موسوم به ماکروفاژها که به مواد خارجی حمله کرده و اینترلوکین- ‪۶‬ ترشح می‌کنند، مانع از لخته شدن خون شد.
موش‌هایی که پاسخ‌های سیستم ایمنی آنها سرکوب شده بود، دچار افزایش لخته‌های خونی نشدند. این امر حاکی از آن است که اینترلوکین- ‪ ،۶‬یک نیروی محرک است.
وی افزود اغلب افراد می‌دانند میزان زیاد آلودگی هوا می‌تواند موجب بیماری ریوی از جمله وخیم شدن آسم شود.
وی با اشاره به اینکه این امر در بیماران مبتلا به عروق کرونر و یا نارسایی قلبی مشخص نشده است خاطرنشان کرد، فکر می‌کنم باید آگاهی خود را از ارتباط بین این عوامل افزایش دهیم.
دانشمندان اکنون قصد دارند این امر را بررسی کنند که آیا آسپیرین می‌تواند با تاثیرات لخته‌شدن خون در موش‌ها مقابله کند یا خیر. دوز کم آسپیرین که به رقیق شدن خون کمک می‌کند در حال حاضر برای افراد مبتلا به مشکلات قلبی توصیه می‌شود.
* شواهد قدرتمندی نشان می دهد که آلودگی هوا مضرات بسیار زیادی برای سلامت قلب انسان دارد.
همچنین سازمان قلب آمریکا اعلام کرد به شواهد بسیار قدرتمندی دست یافته است که نشان می دهد آلودگی ناشی از ترافیک، صنایع و کارخانه باعث بروز سکته و حمله قلبی می‌شود و مردم باید تا حد امکان از نفس کشیدن در این آلودگی‌ها اجتناب کنند.
در این گزارش آمده است ذرات بسیار ریز حاصل از سوخت بنزین، زغال و روغن از آشکارترین ترکیبات مضر برای سلامت بدن هستند.
دکتر رابرت بروک از دانشگاه میشیگان که گروه نویسنده این گزارش را رهبری کرده است در این باره گفت: این ذرات می‌توانند ظرف چند ساعت یا چند روز قرار گرفتن در معرض مقادیر بالای آلودگی، خطر سکته و حمله قلبی را افزایش دهند.
بازبینی یک مطالعه ۶ ساله شواهدی بسیار قدرتمندی را در اختیار دانشمندان قرار داده است که نشان می‌دهد آلودگی هوا می‌تواند خطر لخته شدن خون در رگ‌ها را افزایش داده و هم‌چنین این آلودگی‌ها می‌تواند منجر به مرگ زودرس شوند.
مهم‌ترین پیامی که این تحقیقات به همراه دارد این است که گروه‌های در معرض خطر باید فاکتورهایی مانند فشار خون، کلسترول و دیابت را کنترل کرده و حتما از کشیدن سیگار اجتناب کنند.
سازمان قلب آمریکا اعلام کرد این ذرات به شکل‌های گوناگون می‌توانند باعث بروز تورم شوند.
بروک در ادامه گفت: این احتمال وجود دارد که این ذرات بسیار ریز یا مواد شیمیایی که همراه با آن هستند وارد جریان خون شده و به طور مستقیم به بدن آسیب برسانند.
این عامل می‌تواند خطر لخته شدن خون را افزایش داده که عملکرد قلب و جریان خون را با اختلال روبه رو می کند.هم‌چنین افزایش فشار خون و کارکرد نامنظم فعالیت‌های الکتریکی قلبی نیز از دیگر عوارض ناشی از قرار گرفتن در معرض آلودگی‌هاست.
در این گزارش به سالمندان و افراد دارای بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت توصیه شده است که محیط زندگی خود را از شهرهای آلوده منتقل کنند و یا حداقل در زمان‌هایی که میزان آلودگی هوا بالاتر از حد مجاز است از خانه خارج نشوند.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

آلودگی هوا موجب بروز حمله قلبی می شود

پست توسط elham9192 »

آلودگی هوا موجب بروز حمله قلبی می شود
به گفته یک محقق آمریکایی، آلودگی هوای پکن نه تنها برای قهرمانان شرکت کننده در بازی های المپیک نگران کننده است بلکه می تواند موجب بروز حوادث قلبی عروقی در برخی تماشاچیان شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از یونایتدپرس، دکتر “گوخان موتلو” از “دانشکده فینبرگ نورت وسترن” گفت، استنشاق سطوح بالای آلودگی برای افرادی که در برخی از گروه های پر خطر قرار دادند می تواند در عرض ۲۴ ساعت موجب بروز حملات قلبی و سکته مغزی شود.
افراد مبتلا به بیماری قلبی عروقی یا دارای عوامل خطر ساز ابتلا به بیماری قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، دیابت، چاقی، بیماری ریوی و یا عادات سیگار کشیدن از جمله افراد آسیب پذیر هستند.
موتلو در بیانیه ای اعلام کرد،قرار گرفتن در معرض سطوح بالای آلودگی حتی اگر شخص هیچ یک از علائم ذکر شده را نداشته باشد می تواند موجب بروز بیماری قلبی شود.
موتلو سال گذشته تحقیقی منتشر کرد که نشان داد آلودگی میکروسکوپی هوا — ذراتی کوچکتر از یک دهم قطر موی انسان — خون را غلیظ تر و چسبنده می کند — و زمانیکه ریه ها بر اثر آلودگی هوا ملتهب می شوند ماده ای به نام “اینتر لوکین -۶″ ( interleukin-۶) ترشح می کنند که احتمال ایجاد لخته خون را بیشتر می کند.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

آلودگی هوا وسالمندان

پست توسط elham9192 »

قرار گرفتن در معرض هوای آلوده حتی به مدت کوتاه برای سالمندان خطرناک است هوای آلوده موجب افزایش احتمال انواع بیماریها از جمله ابتلای بیشتر سالمندان به ذات‌الریه و فشارخون بالا می شود .
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، به گفته محققان احتمال بستری شدن در بیمارستان به دلیل ذات‌الریه در سالمندانی که در مناطق آلوده زندگی می‌کنند، بیشتر است و تقریبا دلیل اصلی بستری شدن سالمندان بالای ۶۵ سال بوده است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، محققان پس از بررسی ۳۶۵ فرد سالمند بالای ۶۵ سال متوجه شدند آلودگی ناشی از ترافیک و آلودگی‌های صنعتی احتمال ابتلا به ذات‌الریه را دو برابر در سالمندان افزایش می‌دهد
همچنین هوای آلوده موجب افزایش فشار خون در سالمندان می شود .
محققان هشدار می دهند قرار گرفتن در معرض هوای آلوده حتی به مدت کوتاه باعث بالا رفتن فشار خون می شود.
پژوهشگران در یک مطالعه جدید دریافته اند، تنفس هوای آلوده حتی فقط به مدت دو ساعت می تواند باعث بالا رفتن فشار خون شود و به این ترتیب به طور بالقوه سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی می شود.
دکتر روبرت بروک، استادیار پزشکی در دانشگاه میشیگان با انتشار نتایج تحقیقات خود خاطر نشان کرد: هر چند این میزان افزایش در فشار خون ممکن است برای افراد سالم چندان خطرساز نباشد، اما همین افزایش اندک می تواند بویژه در افراد مستعد باعث بروز سکته مغزی یا حمله قلبی شود.
آمارها نشان می دهد، در آمریکا از هر سه نفر یک نفر به فشار خون بالا مبتلا ست.
در این پژوهش، محققان روی ۸۳ نفر آزمایش کردند که هوای آلوده مانند هوای درون شهر یا نزدیک به خیابان را تنفس می کردند.
محققان دریافتند، آلودگی هوا فشار دیاستولیک را طی دو ساعت بالا می برد و در این شرایط رگهای خونی حداقل به مدت ۲۴ ساعت دچار مشکل می شوند و کار خود را بخوبی انجام نمی دهند.
بر اساس آزمایشها، ذرات میکروسکوپی در هوا باعث بالا رفتن فشار خون و اختلال در عملکرد عروق خونی می شود.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

آلودگی هوا وآپاندیس

پست توسط elham9192 »

آلودگی هوا موجب التهاب آپاندیس می‌شود
محققان کانادایی دریافته اند آلودگی هوا می تواند موجب التهاب آپاندیس (آپاندیسیت) شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از شین هو ، دکتر “گیلاد جی کاپلان” و همکارانش از دانشگاه کالگاری در کانادا ۵ هزار و ۱۹۱ فرد بزرگسال را که طی سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۶ در بیمارستان این دانشگاه پذیرش شدند، مورد بررسی قرار دادند.
این پژوهشگران دریافتند در فصل بهار و تابستان که مردم بیشتر از خانه بیرون می روند و در معرض آلودگی هوا قرار می گیرند، تعداد افراد بیشتری با مشکل آپاندیسیت به بیمارستان مراجعه می کنند.
این محققان با بررسی داده های بیمارستانی و تحلیل آلودگی هوا دریافتند، ابتلا به آپاندیسیت در روزهایی که بالاترین غلظت ازون و دی اکسید نیتروژن وجود دارد، به بیشترین میزان می رسد.
این پژوهشگران می گویند: به نظر می رسد مردان زمانی که درمعرض آلودگی هوا قرار می گیرد بیشتر به آپاندیسیت مبتلا می شوند اما دلیل این تفاوت جنسیتی هنوز مشخص نیست.
آپاندیسیت‌ عبارت‌ است‌ از التهاب‌ زایده‌ کرمی‌ شکل‌ آپاندیس‌ که‌ از اولین‌ قسمت‌ روده‌ بزرگ‌ به‌ نام‌ سکوم‌ منشاء می‌گیرد. آپاندیس‌ هیچ‌ کار شناخته ‌شده‌ای‌ ندارد، ولی‌ باعث‌ بیماری‌ می‌شود. هر ساله‌ از هر ۵۰۰ نفر جمعیت‌ یک‌ نفر دچار آپاندیسیت‌ می‌شود.
آپاندیس‌ ممکن‌ است‌ توسط‌ محتویات‌ در حال‌ عبور در لوله‌ گوارشی‌ یا یک‌ رشته‌ بافتی‌ غیرطبیعی‌ که‌ از بیرون‌ به‌ آن‌ فشار وارد می‌آورد، مسدود شود.
زمانی‌ که‌ آپاندیس‌ عفونی‌ می‌شود، متورم‌ و ملتهب‌ و از چرک‌ پر می‌شود. آلودگی‌ با کرم‌های‌ حلقوی‌، یا عفونت‌ ویروسی‌ دستگاه‌ گوارش،‌ عوامل تشدید کننده بیماری است.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

ارتباط دیابت با الودگی هوا

پست توسط elham9192 »

ابتلا به دیابت با آلودگی هوا ارتباط دارد
بررسی‌ها نشان می‌د‌هد‌ آلود‌گی‌های محیطی نظیر آلودگی هوا یکی از د‌لایلی است که موجب می‌شود‌ روز به روز بر تعد‌اد‌ مبتلایان به د‌یابت نوع ۲ افزود‌ه شود‌.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، اخیرا دانشمندان دانشگاه کمبریج اعلام کردند که بین آلاینده‌های ارگانیک پایدار و ابتلا به دیابت نوع ۲ رابطه وجود دارد.
افرادی که در خون آنها مقدار بیشتری از آلاینده‌های ارگانیک پایدار وجود دارد بیشتر در معرض ابتلا به این نوع دیابت هستند.
وقتی میزان آلایند‌ه‌های محیطی و مواد‌ شیمیایی که عموماً مسموم‌کنند‌ه خون هستند‌، بالا باشد‌، تغییراتی د‌ر کار متابولیسم د‌اخلی بد‌ن بروز می‌کند.
چنانچه این افراد ‌حائز سایر عوامل مستعد کننده دیابت باشند، بیشتر د‌ر معرض این بیماری قرار می‌گیرند که از جمله این عوامل می‌توان به چاقی، کم تحرکی و عوامل وراثتی اشاره کرد‌ که نقش قابل ملاحظه‌ای د‌ر مستعد‌ ساختن بد‌ن برای ابتلا به د‌یابت د‌ارند‌.
این گزارش در مجله lancet به چاپ رسیده است .
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

آلودگی هوا باعث بروز درد شکمی می شود

پست توسط elham9192 »

آلودگی هوا باعث بروز دردهای شکمی بویژه در زنان می‌شود
محققان کانادایی اعلام کردند: آلودگی هوا می‌تواند باعث بروز دردهای شکمی شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، به گفته این محققان؛ دردهای شکمی یکی از شایع‌ترین علل مراجعه به بخش اورژانس در بیمارستان‌ها است که می‌تواند با آلودگی هوا در ارتباط باشد.
دکتر گیلاد کاپلان محقق دانشگاه کالگاری در بررسی‌های خود مشاهده کرد که بیش از ۹۵ هزار بیمار مبتلا به دردهای شکمی با دلایل نامشخص از بخش اورژانس بیمارستانهای شهر ادمونتون در ایالت آلبرتا در مدت مشخصی ترخیص شده‌اند. این تحقیق هم چنین روی بیش از ۲۵ هزار بیمار مبتلا به درد در ناحیه شکم در بیمارستانی در مرکز مونترال تکرار شد.
بعلاوه از اطلاعات مرکز ملی کنترل آلودگی هوا در کانادا برای تعیین سطح تماس با ازن، دی اکسید نیتروژن، دی اکسید سولفور، مونوکسید کربن و مواد ذره‌ای در اندازه‌های مختلف در هر ساعت در ادامه تحقیقات استفاده شد.
مطالعات نشان داد: نزدیک به دو سوم از بیمارانی که به علت درد شکمی نامشخص به بخش اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند زنان هستند و اکثر آنها نیز در گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال قرار دارند. همچنین معلوم شد تعداد مراجعه زنان جوان به دلیل بروز این قبیل دردها به بیمارستان در روزهایی که آلودگی هوا بیشتر است، افزایش می‌یابد.
کاپلان و همکاران وی دریافتند: بروز دردهای شکمی در زنان جوان در اثر افزایش آلودگی هوا بیشتر است و علت این امر افزایش نرخ ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر در بین زنان است.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

الودگی هوا باعث تولد نوزادان کم وزن می شود

پست توسط elham9192 »

الودگی هوا باعث تولد نوزادان کم‌وزن می‌شود .
محققان انگلیسی دریافتند هر چه بیشتر مادران در ابتدا و انتهای بارداری در معرض آلودگی قرار بگیرند احتمال اینکه نوزاد رشد مناسبی نداشته باشد ، بیشتر است.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، این مطالعه که نتایجش در مجله اپیدمیولوژی منتشر شد، بر روی ۳۳۶ هزار کودک در نیوجرسی که از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۴ به دنیا آمدند به انجام رسید. البته متخصصان اظهار داشتند که جزئیات بیشتری برای نتیجه گیری نهایی نیاز است.
در این پژوهش از اسناد موجود در بیمارستان و شناسنامه نوزادان استفاده شد و مواردی مانند آموزش ، روابط زناشویی ، چگونگی زندگی و اینکه آیا مادران سیگاری بودند یا نه مورد ارزیابی قرار گرفته است همچنین این گروه مقدار آلودگی هوا را نیز به طور مرتب با این موارد کنترل می کردند.
براساس این یافته ها مشخص شد مادرانی که جوان تر ، با تحصیلات پائین تر ، سیگاری و فقیرتر هستند احتمال اینکه دارای نوزادنی با وزن کم باشند ، بیشتر است.
اما به هر حال با این موارد یافت شده ارتباط افزایش آلودگی هوا با رشد مناسب نوزادان مرتبط بود براین اساس مهمترین عامل آلودگی که اثر بیشتری بر نوزادان داشت ، ذرات ریز معلق و دی اکسید نیتروژن گزارش شده است که این ذرات ریز به درون ریه نفوذ کرده و موجب بیماری های قلبی و دستگاه تنفسی و در نتیجه مرگ می شود
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

هوای آلوده در ارتباط باایجاد لخته های خون در پاها است

پست توسط elham9192 »

محققان گفتند، مشابه بیماری مسافران هوایی به نام سندرم درجه دو که از بی‌تحرکی در جریان پرواز ایجاد می‌شود، هوای آلوده مملو از ذرات کوچک نیز موجب ایجاد لخته‌های خونی در پاها می‌شود.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رویترز، دکتر آندرا باکارلی از دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در بوستون و همکارانش گفتند پس از بررسی ‪ ۸۷۰‬نفر در ایتالیا که در فاصله زمانی میان سال‌های ‪ ۱۹۹۵‬و ‪ ۲۰۰۵‬به ترومبوز (لخته‌های خونی) وریدهای عمقی مبتلا شده بودند، به این ارتباط پی بردند.
محققان در مقایسه با هزار و ‪ ۲۱۰‬نفر دیگر که در همین منطقه زندگی می کردند و به این مشکل مبتلا نشده نبودند، متوجه شدند که هر ‪ ۱۰‬میکروگرم در متر مربع افزایش در ذرات ریز موجود در هوا ، خطر ابتلا به ترومبوز وریدهای عمقی را ‪ ۷۰‬درصد افزایش داده است.
محققان در آرشیو پزشکی داخلی نوشتند، در آزمایش‌های بالینی دیده شد خون افرادی که بیشتر در معرض ذرات ریز معلق در هوا قرار گرفته بودند، سریعتر لخته می‌شد.
آلودگی هوا بر اثر دود ناشی از خودروها و فعالیت کارخانه‌ها می‌تواند حاوی ذرات ریزی از کربن، نیترات ها، فلزها و سایر موادی باشد که با ابتلا به انواع مشکلات سلامتی در سال‌های بعدی ارتباط دارد.
باکارلی و همکارانش گفتند، درحالیکه خطر ابتلا به بیماری ریوی اولین نگرانی است که در خصوص آلودگی هوا مطرح می‌شود، تحقیق این محققان نشان داده است که آلودگی هوا به دلیل افزایش سرعت لخته شدن خون می‌تواند موجب ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی شود.
تا کنون آلودگی خاصی به ایجاد لخته‌های خونی در رگ‌ها ارتباط داده نشده بود. مکانیزمی که موجب بروز مشکلات برای برخی مسافران هوایی می‌شود تنها به خود خون مربوط نمی‌شود بلکه اختلال در جریان خون که بر اثر نشستن بی تحریک در یک محل برای مدت طولانی ایجاد می‌شود نیز به بروز این مشکلات ارتباط دارد.
به گفته محققان، یافته‌های ناشی از این مطالعه خطر جدید و رایجی را برای ابتلا به ترومبوز وریدهای عمقی نشان می‌دهد.
آنها گفتند، این مطالعه بر درخواست اتخاذ استانداردهای محکم تر و انجام تلاش‌های مداوم با هدف کاهش تاثیر آلاینده‌های هوای شهری بر سلامت انسان بیشتر تاکید می‌کند
narsis_health
جدید
جدید
پست: 22
تاریخ عضویت: 17 نوامبر 2010 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

بداخلاقی و عصبانیت از اثرات جانبی آلودگی هواست

پست توسط narsis_health »

[JUSTIFY]رئيس دانشكده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: همواره در معرض دريافت مقداري از آلاينده هاي هوا هستيم.

دكتر مصداقي نيا، با اشاره به اهميت توجه به مسائل محيط زيست در كشور گفت: آلودگي هوا پيامد رشد جمعيت و گسترش شهرنشيني است.وي ادامه داد: اگر جمعيت تهران و حجم اتومبيل هاي شخصي در پايتخت به اين اندازه نبود قطعا از هواي مناسب تري برخوردار مي شديم.

رييس دانشكده بهداشت با اشاره به نقش آفريني دانشگاه های علوم پزشکی در وضعيت موجود گفت: دانشگاه علوم پزشكي تهران به عنوان بزرگترين و مهمترين مركز علمي در حوزه سلامت برخود واجب مي داند رابطه بين عوامل محيطي و سلامت جامعه و راه حل هاي علمي و عملي آن را ارائه نمايد.

دكتر مصداقي نيا با بيان اين كه ما همواره در معرض دريافت مقداري از آلاينده هاي هوا هستيم گفت: براي آلودگي هوا و غذا راه حل هاي مختلفي وجود دارد. در حقيقت ما مجبور به استفاده از آب و غذاي آلوده نيستيم اما ناگزير به تنفس هوا هستيم كه اگر همراه با آلودگي باشد عوارض ناشي از آن به صورت تجمعي اثرات نامطلوب خود را بر سلامت انسان خواهد گذاشت.

دكتر مصداقي نيا در پايان، سردرد، سر گيجه، بداخلاقي و عصبانيت و اثرات جانبي ديگر براي خانم ها را از جمله عوارض ناشي الودگي هوا برشمرد.

منبع :[/JUSTIFY]سايت وزارت بهداشت
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

تاثير آلودگي هوا در سالمندان

پست توسط elham9192 »

یک کارشناس سالمندان گفت: آلودگی هوای پایتخت به دلیل وجود آلاینده‌ های مُضر باعث پیری زودرس می ‌شود.

شهین شهبازی در گفت ‌و گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس اظهار داشت: آلودگی روزهای اخیر پایتخت به دلیل افزایش آلاینده‌ های مُضر بسیار در پیری زودرس تاثیر‌گذار است که در این راستا افراد سالمند باید از مواد غذایی حاوی ویتامین‌ های A، C، E و D مانند مرکبات، میوه‌ های زرد‌ رنگ و بادام خام بیشتر استفاده کنند.

وی با بیان این که بیماری ‌های قلبی و ریوی از شایع ‌ترین مشکلات سالمندان در هوای آلوده ی پایتخت به حساب می ‌آیند، افزود: در این راستا سالمندان حس تشنگی بسیاری در این روزهای آلوده به آنان دست می‌ دهد که باید هر 2 تا 3 ساعت آب بیاشامند.

شهبازی اظهار داشت: سالمندان باید در این روزهای آلوده از آب خالص استفاده کنند زیرا آب میوه و چای به هیچ عنوان نمی ‌تواند جایگزین آب خالص شود.

این کارشناس سالمندان با اشاره به این که سالمندان در این روزهای آلوده به هیچ وجه در سطح خیابان‌ ها رفت و آمد نکنند، گفت:‌ در صورت رفت و آمد اجباری در سطح شهر باید سالمندان از ماسک‌ های سه ‌لایه استفاده کنند و از ماسک‌ های کاغذی استفاده نشود که جذب مواد آلاینده آنان بسیار پایین است.

شهبازی تصریح کرد: سالمندان باید هر روز به طور منظم و به فراخور استفاده از ماسک ‌های سه لایه، آنان را تعویض کنند زیرا این نوع ماسک به دلیل جذب بسیار خوب آلاینده ‌ها بسیار زود کثیف می ‌شوند.

وی افزود سالمندان باید در این روزهای آلوده از تردد در محل‌ های پُر ازدحام هم چون زمین ‌های بازی خودداری کنند زیرا گرد و خاک این روزهای اخیر که در کف و بالای سطح شهر وجود دارد مملو از میکروب‌ های فعال است.

شهبازی اظهار داشت: سالمندان در این روزها به طور جد از مصرف کنسرو و غذاهای آماده ی بیرون خودداری کنند و بیشتر از غذاهای سنتی که در منازل تهیه می ‌شود مصرف کنند.

شهبازی با بیان این که در روزهای آلوده خون افراد به خصوص سالمندان غلظت می ‌یابد افزود: افزایش غلظت خون در بدن باعث کند شدن حرکت خون در قلب و رگ ‌ها می‌ شود، بنابراین سالمندان باید از مواد خوراکی همچون آب انار که باعث رقیق و صاف شدن خون می‌ شود، بیشتر استفاده کنند.

این کارشناس سالمندان خاطرنشان کرد: آلودگی هوای پایتخت بسیار در پیری زودرس تأثیر‌گذار است که باید در این راستا سالمندان از روغن زیتون جهت چرب کردن پوست خود بهره گیرند و در نهایت در صورت خارج شدن از منازل خود در محیط آلوده با بینی خود که دارای پُرزهای فیلتر مانند جهت تصفیه هوا است بیشتر از دهان برای تنفس استفاده کنند.
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

آلودگي هوا ودردهاي شكمي به ويژه در زنان

پست توسط elham9192 »

محققان كانادایی اعلام كردند: آلودگی هوا می‌تواند باعث بروز دردهای شكمی شود.
به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا، به گفته این محققان؛ دردهای شكمی یكی از شایع‌ترین علل مراجعه به بخش اورژانس در بیمارستان‌ها است كه می‌تواند با آلودگی هوا در ارتباط باشد.
دكتر گیلاد كاپلان محقق دانشگاه كالگاری در بررسی‌های خود مشاهده كرد كه بیش از 95 هزار بیمار مبتلا به دردهای شكمی با دلایل نامشخص از بخش اورژانس بیمارستانهای شهر ادمونتون در ایالت آلبرتا در مدت مشخصی ترخیص شده‌اند. این تحقیق هم چنین روی بیش از 25 هزار بیمار مبتلا به درد در ناحیه شكم در بیمارستانی در مركز مونترال تكرار شد. بعلاوه از اطلاعات مركز ملی كنترل آلودگی هوا در كانادا برای تعیین سطح تماس با ازن، دی اكسید نیتروژن، دی اكسید سولفور، مونوكسید كربن و مواد ذره‌ای در اندازه‌های مختلف در هر ساعت در ادامه تحقیقات استفاده شد.
مطالعات نشان داد: نزدیك به دو سوم از بیمارانی كه به علت درد شكمی نامشخص به بخش اورژانس بیمارستان‌ها مراجعه می‌كنند زنان هستند و اكثر آنها نیز در گروه سنی 15 تا 24 سال قرار دارند. همچنین معلوم شد تعداد مراجعه زنان جوان به دلیل بروز این قبیل دردها به بیمارستان در روزهایی كه آلودگی هوا بیشتر است، افزایش می‌یابد.
كاپلان و همكاران وی دریافتند: بروز دردهای شكمی در زنان جوان در اثر افزایش آلودگی هوا بیشتر است و علت این امر افزایش نرخ ابتلا به سندرم روده تحریك پذیر در بین زنان است.
ارسال پست

بازگشت به “آلودگی هوا و کنترل آن”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان