هم اندیشی در خصوص مشکلات بهداشتی لامپ های کم مصرف

در این انجمن اخبار بهداشت محیط در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

m-n
جدید
جدید
پست: 24
تاریخ عضویت: 30 آپریل 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

شکستن لامپهای کم مصرف

پست توسط m-n »

[JUSTIFY]در صورت شکستن لامپهای کم مصرف بلا فاصله اتاق را حد اقل برای مدت 15 دقیقه ترک کنید
لامپ های کم مصرف محتوی جیوه هستند که شدیدا سمی و خطرناک است و در صورت تنفس کردن آن میتواند موجب بروز میگرن، اختلال حواس، عدم تعادل، و عوارض دیگر شود و در کسانی که آلرژی دارند میتواند موجب التهاب شدید پوستی شود
همچنین برای جمع کردن شکسته ها نباید از جاروی برقی استفاده کرد، زیرا آلودگی را در خود نگاه داشته و به اتاقهای دیگر منتقل میکند. بهتر است خرده ریزه ها را با جاروی معمولی توی پاکتی ریخته و درش را بسته و هرچه زود تر از خانه خارج کرد[/JUSTIFY]
اين متن را براي تمام كساني كه به آنها علاقه مندين و سلامتي آنها براي شما مهم است بفرستيد


[LEFT]Warning from the British Ministry of Health about Energy Saving bulbs These type of bulbs which are called Energy Saving or low Energy bulbs, if broken, cause serious danger! So much so, that everybody MUST leave the room for
at least 15 minutes.

Because it contains Mercury (poisonous) which cause migraine, disorientation, imbalances and different other health problems while inhalation.And people with allergies, causes them severe skin condition and other diseases just by touching this substance or inhaling it.

Also the ministry warned about NOT cleaning the debris of the broken bulb with the vacuum cleaner, because it would spread the contamination to other rooms in the house while using the vacuum cleaner again.

It must be cleaned with a normal broom or brush and be kept in a sealed bag and thrown right away from the house in a bin for hazardous materials.


Notice: Mercury is dangerous, more poisonous than lead or arsenic!!!![/LEFT]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

نگرانی از استفاده لامپ های کم مصرف

پست توسط naderloo »

امروزه اين لامپ ها بخاطر كم مصرف بودن آن در بين مردم طرفداران زيادي دارد ودر سطح وسيعي از ادارات ، كارخانه ها و منازل استفاده مي شوندو ار اين رو بايد در باره مضرات و خطرات ناشي از اين نور اطلاع رساني كافي انجام شود.
يادآوري اين عوارض و مشكلات هر چند هم اندك باشد ضروري است تا راهكارهاي لازم براي كاهش آن عوارض ارايه داده شود. در عين حال بايد به خاطر داشت كه بسياري از عوارض خود را در دراز مدت نشان مي دهند و به صرف اينكه هم اكنون عارضه اي به چشم نمي آيد از آسيب هايي كه ممكن است در دراز مدت خود را نشان دهد ،نبايد غافل شد.
استفاده از لامپ هاي كم مصرف بدون شك از نظر مصرف كمتر انرژي مطلوب هستند اما متخصصان پوست به اين نتيجه رسيده اند كه بهتر است در محل هايي كه افراد مرتبا در آنها حضور دارند از اين لامپ ها استفاده نشود و در عوض در مكانهاي عبور و مرور و راهروها و پاركينگها و اتاقهاي انتظار و نظاير آن مي توان از اين گونه لامپها استفاده كرد تا هم در مصرف انرژي صرفه جويي شده باشد و هم اينكه به سلامت مردم آسيبي رسيده نشود.


جهت اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید:
لامپ هاي كم مصرف ؛ نگراني ها ادامه دارد...
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
tarus
جدید
جدید
پست: 24
تاریخ عضویت: 03 می 2010 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

هشدار در مورد لامپ های کم مصرف

پست توسط tarus »

[CENTER][SIZE=3]هشدار کمیسیون اروپا[/SIZE][/CENTER][SIZE=3]
در صورت شکستن لامپهای کم مصرف بلا فاصله اتاق را حد اقل برای مدت 15 دقیقه ترک کنید.
لامپ های کم مصرف محتوی جیوه هستند که شدیداً سمی و خطرناک است و در صورت تنفس کردن آن میتواند
موجب بروز میگرن، اختلال حواس، عدم تعادل، و عوارض دیگر شود.
و در کسانی که آلرژی دارند میتواند موجب التهاب شدید پوستی شود.
همچنین برای جمع کردن شکسته ها نباید از جاروی برقی استفاده کرد، زیرا آلودگی را در خود نگاه داشته
و به اتاقهای دیگر منتقل میکند. بهتر است خرده ریزه ها را با جاروی معمولی توی پاکتی ریخته و درش را بسته
و هرچه زود تر از خانه خارج کرد. [/SIZE]
elham9192
مدیر بخش
مدیر بخش
پست: 184
تاریخ عضویت: 07 ژولای 2010 00:00

لامپ‌هاي كم مصرف عوارضي براي انسان ندارد

پست توسط elham9192 »

[JUSTIFY]رئيس مركز سلامت محيط و كار گفت: كاربرد لامپ‌هاي كم مصرف با رعايت موازين بهداشتي و ايمني، عوارضي براي سلامت انسان ندارد.دكتر كاظم ندافي در گفت و گو با خبرنگار وب‌دا، ضمن بيان اين مطلب افزود: با توجه به مزاياي اقتصادي استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف پيش‌‌بيني مي‌شود عده بيشتري از مردم به استفاده از لامپ‌هاي كم مصرف روي بياورند كه كاملاً طبيعي است ولي استفاده از اين لامپ‌ها بايد با رعايت ملاحظات و توصيه‌هاي بهداشتي و ايمني باشد[/JUSTIFY]

[JUSTIFY]كه مردم عزيزمان با رعايت آنها مي‌توانند با خاطري آسوده از اين لامپ‌ها استفاده كنند.وي ملاحظات بهداشتي كاربرد لامپ‌هاي كم مصرف را در سه مورد حائز اهميت عنوان كرد و در تشريح گفت: اولين ملاحظه بهداشتي كاربرد لامپ‌هاي كم مصرف، انتشار بخارات جيوه از اين لامپ‌ها است كه در اين زمينه بايد گفت: مقدار پرتوهاي فرابنفش حاصل از اين لامپ‌ها به قدري پايين است كه نمي‌تواند خطري را متوجه سلامت انسان نمايد. در عين حال رعايت فاصله 30 سانتيمتر يا بيشتر از اين لامپ‌ها توصيه مي‌شود كه در هر حال بايد رعايت شود.
دكتر ندافي دومين نكته بهداشتي مورد توجه در مورد لامپ‌ها و هر وسيله برقي ديگر را اثر ميدان‌هاي الكتريكي و مغناطيسي عنوان كرد و گفت: اين ميدان‌ها با حواس انساني قابل درك نيست. ميدان الكتريكي زماني كه يك وسيله برقي را به برق متصل مي‌كنيم تشكيل مي‌شود حتي اگر آن وسيله برقي خاموش باشد در اين حالت هرچه ولتاژ بالاتر باشد ميدان الكتريكي ايجاد شده نيز بيشتر است. ميدان مغناطيسي وقتي ايجاد مي‌شود كه جريان برق در سيستم يا وسيله برقي برقرار شود كه با افزايش ميزان جريان، ميدان مغناطيسي نيز افزايش مي‌يابد بنابراين ميدان‌هاي الكتريكي و مغناطيسي بسته به شرايط ممكن است به تنهايي يا همزمان با يكديگر وجود داشته باشند. مثلاً وقتي يك لامپ به برق متصل مي‌شود ميدان الكتريكي شكل مي‌گيرد حتي اگر لامپ خاموش باشد ولي زماني كه لامپ را روشن مي‌كنيد برقراري جريان، يك ميدان مغناطيسي نيز ايجاد خواهد كرد بنابراين مانند همه وسايل برق خانگي، لامپ‌هاي كم مصرف نيز داراي ميدان الكتريكي و مغناطيسي هستند.

وي با بيان اين مطلب كه خوشبختانه اندازه‌گيري‌هاي انجام شده در فاصله 20 سانتي‌متري از لامپ‌هاي كم مصرف مقادير كمتر از استاندارد را نشان مي‌دهد گفت: بنابراين از ديدگاه ميدان‌هاي الكتريكي و مغناطيسي نيز نگراني خاصي وجود ندارد و اين برداشت، با ديدگاه متخصصان و سازمان‌هاي بهداشتي معتبر دنيا مطابقت دارد.


رئيس مركز سلامت محيط و كار افزود: سومين موضوع كه در زمينه كاربرد اين لامپ‌ها بايد مورد توجه قرار گيرد و رعايت آن مورد توصيه و تاكيد وزارت بهداشت است، نحوه اقدام در زمان پايان عمر يا شكستن اين لامپ‌ها است كه بدليل وجود مقادير اندك ماده خطرناك جيوه در اين لامپ‌ها است.


به گفته دكتر ندافي تا زماني كه اين لامپ‌ها نشكند اين جيوه كه مقدار آن به اندازه پوشش نوك يك قلم ذكر شده، هيچ خطري براي كاربران ندارد بنابراين پس از پايان عمر اين لامپ‌ها بايد آن را داخل جعبه اوليه قرارداده و سپس داخل يك يا دو كيسه پلاستيكي مقاوم قرار داده شود و پس از بستن درب آن به مأمور جمع‌آوري پسماند تحويل شود.


دكتر ندافي در ادامه با تاكيد براين كه در مواقعي كه لامپ‌هاي كم مصرف در داخل خانه مي‌شكند بايد مراقب بود تا بدون هيچ‌گونه اثر سوئي بقاياي اين لامپ‌ها جمع‌آوري و دفع شود، در تشريح دستورالعملي درخصوص نحوه مواجهه با لامپ‌هاي كم مصرف گفت: به افراد خانواده توصيه كنيد از اتاقي كه لامپ در داخل آن شكسته است خارج شوند و مواظب باشند كه بر روي قطعات شكسته لامپ پا نگذارند، قبل از پاكسازي اتاق به مدت 15 دقيقه پنجره‌ها را باز بگذاريد تا بخارات جيوه از اتاق خارج شود و در صورتي كه اتاق داراي سيستم تهويه مركزي است آن را خاموش كنيد، به هيچ وجه از جاروبرقي براي تميز كردن بقاياي لامپ شكسته استفاده نكنيد چون بخارات جيوه را در فضا پخش مي‌كند و جارو نيز آلوده مي‌شود، يك دستكش يكبار مصرف بپوشيد تا از تماس مستقيم با بقاياي شكسته لامپ و بريدن دستان، جلوگيري شود، با دو تكه مقواي نازك بقاياي لامپ شكسته را بطور كامل با احتياط جمع كنيد، با يك پارچه مرطوب خرده‌هاي شيشه يا پودر باقيمانده را تميز كنيد تا همه بقاياي لامپ تميز شود، قطعات و بقاياي لامپ شكسته و اشيائي كه براي تميز كردن مورد استفاده قرار گرفته است در داخل يك ظرف شيشه‌اي يا پلاستيكي بريزيد و درب آن را محكم ببنديد و به مامور جمع‌آوري پسماند تحويل دهيد، پس از اتمام كار دستان خود را با آب و صابون بشوييد.

رئيس مركز سلامت محيط و كار در خاتمه يادآور شد: با رعايت اين نكات بهداشتي مردم عزيزمان مي‌توانند با خاطري آسوده از اين لامپ‌ها كه داراي مزاياي اقتصادي زيادي است استفاده كنند.
[/JUSTIFY][JUSTIFY]منبع:پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی [/JUSTIFY]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY]ابهام در عوارض لامپ کم مصرف
جام جم آنلاين: نتايج تحقيقي در کشور نشان مي دهد که لامپهاي کم مصرف داراي مضراتي هستند که استفاده از آن را تحت تاثير قرار مي دهد اما انجمن کارفرمايان توليد کنندگان لامپ روشنايي اين نتايج را رد و به تحقيقات مرکز بهداشت کانادا استناد مي کند.

به گزارش مهر، پژوهشگران کشور با تحقيقاتي اثرات نامطلوب لامپهاي کم مصرف بر مغز جنين، کاهش حافظه، پوست و چشم را به اثبات رساندند و ضمن هشدار نسبت به نحوه استفاده از اين لامپها خواستار ايجاد پروتکلي براي معدوم سازي يا استفاده صحيح از آن شدند.

مضرات لامپ هاي کم مصرف
محمود عابدي خرسند مدير گروه تحقيقاتي فناوري سبز (Green Tech) ، لامپهاي کم مصرف را لامپهاي فلوروسنتي يا مهتابي معرفي کرد و گفت: لامپهاي کم مصرف همانند لامپهاي فلوروسنتي لوله اي هستند که براي توليد نور سفيد به ميزان 5 ميليگرم "جيوه" (quicksilver) استفاده مي شود. لامپهاي مهتابي بر خلاف لامپهاي رشته اي که 5 درصد انرژي را به نور تبديل مي کند قادرند 95 درصد انرژي را به نور تبديل کنند.
وي با تاکيد بر اينکه "جيوه" ماده سمي است اظهار داشت: انتشار اين ماده در محيط، اثرات نامطلوبي بر روي مغز جنين، عقيم شدن، سردرد و کاهش حافظه دارد. از اين رو در حال حاضر در دنيا استفاده از اين ماده در توليد "ترموستات" و "دماسنج" ها ممنوع اعلام شده است.
اين محقق با تاکيد بر اينکه مشکل اصلي اين ماده سمي زماني است که لامپهاي کم مصرف شکسته مي شود و جيوه آن در محيط منتشر مي شود گفت: تنکستن موجود در لامپهاي رشته اي به مرور مستهلک و جباب شيشه اي آن به پودر "سيليس" تبديل مي شود ولي زماني که لامپهاي فلوروسنتي فشرده شکسته مي شود پودر جيوه بر روي وسايل و اشياي موجود در محيط مي نشيند که در اين صورت لازم است ضمن استفاده از دستکش و دستمالهاي تنظيف، سيستمهاي تهويه، برودتي و جاروبرقي خاموش شود تا از انتشار آن در محيط زيست جلوگيري شود. علاوه بر اين، لامپهاي کم مصرف بايد در مراکز بازيافت ويژه اي جمع آوري شود تا با زباله هاي معمول معدوم نشوند.
عابدي با اشاره به اجراي پروژه تحقيقاتي در اين زمينه به مضرات لامپهاي مهتابي پرداخت و يادآور شد: لامپهاي کم مصرف از تغيير فرکانس (شدت و ضعف نور) برخوردار هستند که اين امر موجب آسيب رساندن به چشم و ايجاد بيماريهايي چون آب مرواريد مي شود.
مدير عامل شرکت دانش بنيان شرکت ايده سازان تدبير يونيزاسيون (از دست دادن يا گرفتن الکترون توسط يون) را از ديگر معايب اين لامپها نام برد و به مهر گفت: يونيزاسيون نورهاي لامپهاي فلوروسنتي در دراز مدت اثرات تخريبي بر روي بافت هاي پوست ايجاد مي کند از اين رو بر اساس پروتکلهاي جهاني استفاده از اين لامپها در سوله هاي جوجه کشي، مرغداري ها، گاوداريها و صنايع تبديل چون پوست و چرم که زمينه هاي فساد آنها را فراهم مي کند جلوگيري مي شود.

وي لامپهاي کم مصرف را "بمبهاي شيميايي" معرفي کرد و يادآور شد: خطرات زيست محيطي لامپهاي فلورسنتي به گونه اي است که لامپ فلورسانتي بر روي خاک شکسته شود تا چند سال هيچ گياه و درختي در آن منطقه قادر به رشد نيست.

رويکرد جهاني در استفاده از لامپهاي کم مصرف
اين محقق به رويکرد جهاني در زمينه استفاده از لامپهاي کم مصرف اشاره و اضافه کرد: در ساير کشورها عمر مفيد لامپها از 5 تا 10 هزار ساعت عنوان شده است و مصرف کننده پس از پايان زمان عمر مفيد آن را به مراکز بازيافت تحويل مي دهند تا به روشهاي خاصي معدوم شود ولي در ايران به دليل نبود آيين نامه ها يا پروتکل ملي و جهاني تا زمان شکسته نشدن از آن استفاده مي کنند.

فناوريهاي نوين در خدمت توليد محصولات پرخطر
عابدي CFL و FL را از فناوريهاي کاربردي در توليد لامپها ذکر کرد و افزود: اين دو فناوري در مهندسي مدارهاي الکتريکي لامپها به کار مي رود.
وي اضافه کرد: در گذشته براي توليد لامپها از فناوري FL استفاده مي شد ولي در حال حاضر از فناوري CFL براي توليد مدار لامپهاي فلوروسنتي فشرده استفاده مي شود.

لزوم تدوين پروتکلي براي کاهش مضرات لامپهاي CFL
مديرعامل شرکت دانش بنيان شرکت ايده سازان تدبير با اشاره به طرح تحقيقاتي در اين شرکت افزود: نتايج آزمايشهاي استفاده همزمان از لامپهاي کم مصرف فلوروسنتي فشرده با لامپهاي آفتابي حاکي از کاهش اثرات لامپهاي کم مصرف است ضمن آنکه اين آزمايشها نشان داد که استفاده از لامپهاي کم مصرف رنگي اثرات نا مطلوب کمتري نسبت به لامپهاي کم مصرف نور سفيد دارد.
وي استفاده از لامپهاي فلوروسنتي فشرده (کم مصرف) در مراکز و محيط هاي عمومي و نصب آن در ارتفاع سه متر را از راهکارهاي کاهش اثرات تخريبي اين لامپها نام برد و اظهار داشت: نصب اين لامپها در ارتفاع زياد باعث مي شود که در طول مسير از اثرات نامطلوب آن کاسته مي شود.
عابدي همچنين بر تدوين پروتکلي در زمينه استفاده صحيح و معدوم کردن لامپهاي کم مصرف در کشور تاکيد کرد وگفت: اين پروتکل که مي تواند ضامن سلامت محيط زيست باشد بايد از سوي وزارت نيرو و با همکاري وزارتخانه هاي صنايع و بهداشت تدوين و در سطح ملي اجرايي شود.
انجمن کارفرمايان توليد کنندگان لامپ روشنايي و اجزاي مربوط در واکنش به اين گزارش با استناد به نتايج بررسي وزارت بهداشت کانادا تاکيد بر سلامت اين لامپها دارد.

جزئيات لامپ هاي کم مصرف
جيوه عنصر ضروري و تشکيل دهنده لامپهاي کم مصرف است. مقدار جيوه در لوله هاي شيشه اي CFL (لامپ کم مصرف) بسيار کم است و هر لامپ کم مصرف عادي داراي 5/2 ميليگرم جيوه است. در مقايسه بايد گفت باتريهاي ساعت در حدود 25 ميليگرم، دماسنج هاي قديمي منازل 500 ميليگرم و پرکننده هاي دندان حدود 100 تا 500 ميليگرم جيوه به فرم آلياژ آمالگام دارند.
اينکه استفاده از لامپهاي CFL در منازل بي خطر است يا خير بايد گفت که ما مي توانيم با رعايت نکات ايمني در نحوه برخورد با جيوه موجود در لامپهاي فلورسنت، در بيمارستانها، محيطهاي کار، مدارس و يا آسايشگاه ها استفاده کنيم.
لامپهاي CFL يا کم مصرف متشکل از لوله هاي شيشه اي هستند که در صورت وارد آمدن ضربه، مي شکنند لذا همواره بايد از پايه لامپ آن را باز و بسته کرد و هيچگاه با فشار زياد اين نوع لامپها را داخل سوکت با استفاده از لوله هايش نچرخانيد زيرا احتمال شکسته شدن شيشه آن وجود دارد. ضمن آنکه هنگام خريد لامپ کم مصرف نيز بايد به مرغوبيت و استاندارد بودن آن توجه شود.

اگر لامپ شکسته شود
از آنجا که مقدار اندکي جيوه در لامپهاي کم مصرف وجود دارد بزرگترين ريسکي که ناشي از شکستگي لامپ وجود دارد بريدگي ناشي از لبه هاي تيز شيشه يا حباب لامپ است. تحقيقات نشان داده است که ريسک براي سلامت مصرف کننده در صورت شکستگي لامپ وجود ندارد و بايد شکستگي ها را به طور درست و مناسب جمع آوري کرد.
با راهنماي زير در زمينه تميز کردن مناسب و دور انداختن لامپها مي توانيد هرگونه ريسکي را به حداقل برسانيد:
- اگر در اتاق کوچکتر از 3 در 5/2 متر مربع است 15 دقيقه آنجا را ترک کنيد.
- در صورت امکان پنچره ها را باز کنيد تا هواي اتاق تهويه شود.
- همه خرده شيشه ها و ذرات ريز بدون استفاده از جاروبرقي جمع آوري شود چرا که جارو برقي مي تواند جيوه را در هوا منتشر کند.
- اگر مجبور به استفاده از جارو برقي هستيد پنجره هاي اتاق را باز کنيد و پس از جارو کشيدن کيسه جارو برقي را تخليه کرده و داخل محفظه را با دستمال مرطوب تميز کنيد.
- خرده هاي شکسته شده را در کيسه پلاستيکي در بسته قرار دهيد و محدوده را با پارچه مرطوب پاک کنيد تا هرگونه ريزه هاي بسيار کوچک و ظريف شيشه پاک شود. پارچه به کار رفته را نيز در ظرف پلاستيکي قرار دهيد.
- در صورتي که قطعات لامپ شکسته شده بر روي فرش ريخته باشد قطعات آن را با استفاده از دو مقوا از روي فرش جمع آوري کنيد و قطعات ريز را با نوار چسب از سطح فرش جمع آوري کنيد. در صورت امکان فرش را در فضاي آزاد تکان دهيد تا ذرات آن کاملا ريخته شود.
- براي دفع زباله حاصله اجزا را داخل کيسه نايلوني قرار داده و در آن را ببنديد و در سطل زباله قراردهيد.
گزارش تحقيقات مرکز بهداشت کانادا بر روي پرتوهاي فرابنفش لامپهاي فلورسنت
ادعا مي شود که تابش پرتوهاي فرابنفش (UV) از لامپهاي CFL داراي پتانسيل ابتلا به کهير، آماس و تاول قرنيه (آب مراريد) است که در اين زمينه مرکز بهداشت تحقيقات کانادا تحقيقاتي انجام داده است و گزارش زير نتايج آزمايشهاي اين مرکز براي تعيين ميزان انتشار پرتوي فرابنفش (UV) و الکترومغناطيس از يک نمونه 30 تايي لامپ کم مصرف يا فلورسنت فشرده (CFL) است.

طبق نتايج اين تحقيقات لايه اضافي در لامپهاي کم مصرف مانع انتشار اشعه فرابنفش مي شود از اين رو مي توان از يک لامپ کم مصرف براي 4/5 ساعت در روز بدون اثر تخريبي بر پوست استفاده کرد. علاوه بر اين در فاصله سه سانتيمتري التهاب پوستي پس از 2/55 ساعت در صورت مواجه مداوم رخ مي دهد. همچنين مي توان از لامپهاي کم مصرف حباب دار براي 4/5 ساعت در روز بدون اثرات مخرب بر سلامتي استفاده کرد.
اين تحقيقات همچنين نشان مي دهد که مقادير حد آستانه هاي مورد استفاده در اين ارزيابي (اشعه فرابنفش) داراي شرايطي است که هر کسي مي تواند به کرات از اين لامپها بدون اثرات مخرب بر سلامتي استفاده کند به گونه اي که براي بيماران مبتلا به "پلي مورفيک"، "اکتينيک" مزمن، خارش پوستي اکتينيکي، کهير خورشيدي، لوپوس و پورفيري هستند اثري ندارد.
در عين حال از ميان صدها موادي که باعث حساسيت UV مي شود، بعضي مواد مانند آنتي بيوتيک هاي خاص، داروهاي ضد افسردگي، داروهاي مدر، لوازم آرايشيف داروهاي آرام بخش، عصاره رغال سنگ، رنگ و روغن ليمو و همچنين برخي از گياهان در مواجهه با منابع اشعه فرابنفش ممکن است باعث آسيب هاي پوستي و چشمي شوند. علاوه بر اين، اين مقادير به اشخاصي که لنز چشمي آنها با جراحي آب مرواريد خارج شده اعمال نمي شود.
نتيجه اينکه لامپهاي کم مصرف بدون حباب در فاصله کمتر از 30 سانتيمتري استفاده نشود تا از اثرات نا مطلوب بلند مدت بر سلامتي جلوگيري شود.

نتايج مربوط به شدت ميدان الکتريکي
هر دو ميدان الکتريکي ELF و LF در لامپهاي کم مصرف با دور شدن از لامپ تضعيف مي شود به طوري که لامپ هاي با وات کمتر داراي پرتو الکتريکي کمتر است. به عبارت ديگر ميدانهاي الکتريکي و مغناطيسي ناشي ار استفاده از لامپهاي کم مصرف کمتر از استاندارد است و خطري براي سلامت ندارد.
[/JUSTIFY]
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

مقاله(دانلود بدون محدودیت) :مقايسه مصرف جيوه ايران با اروپا
آلاینده های هوا - جیوه

[JUSTIFY]منابع نوری بی‌خطر
به گزارش سازمان بهره‌وری انرژی ایران، لامپ‌های کم‌مصرف استاندارد در زمره منابع نوری بی‌خطر قرار دارند. بنا به این گزارش در سال‌های اخیر وزارت نیرو با هدف کاهش مصرف برق بخش خانگی به‌ویژه در بخش روشنایی، شهروندان را به استفاده از این نوع لامپ‌ها تشویق کرده است و در همین راستا تاکنون 93میلیون شعله لامپ کم‌مصرف یارانه‌ای را در بین شهروندان سراسر کشور توزیع کرده‌ است.
این گزارش می‌افزاید: به همین سبب و رواج استفاده از این لامپ‌ها مطالبی نیز درخصوص لامپ‌های کم‌مصرف و اثرات سوء آن بر بدن انسان و محیط‌زیست، طی سال‌های اخیر گفته و شنیده شده که البته گاه ضد‌ و نقیض نیز بوده است. اما تاکنون هیچ مورد اثبات شده‌ای درخصوص تأثیر سوء لامپ‌های کم‌مصرف روی انسان گزارش نشده و طبق استاندارد IEC62471 (ایمنی فتوبیولوژیکی لامپ‌ها و سامانه‌های لامپ) لامپ کم‌مصرف در گروه منابع نوری بی‌خطر قرار دارد و درصورت رعایت پاره‌ای موارد چه هنگام استفاده از آن و چه بعد از سوختن آن، آسیب‌های احتمالی آن به حداقل می‌رسد.
براساس این گزارش نتایج تحقیقات انجام شده، میزان UV جذب شده توسط بدن انسان در اثر 8 ساعت کار مدام زیر نور لامپ کم‌مصرف، معادل با مقدار UV جذب شده طی یک‌دقیقه کار زیر نور خورشید است، ضمن اینکه شیشه استفاده شده در لامپ کم‌مصرف خود به‌عنوان یک فیلتر تابش فرابنفش عمل می‌کند.
در بالاست‌های الکترونیکی، فرکانس کار حدود 30 تا 40کیلو هرتز است که باعث حذف کامل پدیده سوسوزنی می‌شود، لذا نور لامپ‌های کم‌مصرف الکترونیکی هیچ مشکلی برای مصرف‌کننده ایجاد نمی‌کند. ضمنا لامپ‌های با بالاست الکترونیکی که دارای مهر استاندارد هستند، باعث هیچ‌گونه سردرد میگرنی برای مصرف‌کننده نمی‌شوند.

یک مقایسه اجمالی بین جیوه موجود در لامپ‌های کم‌مصرف و سایر تجهیزات حاوی جیوه نشان می‌دهد که در یک لامپ کم‌مصرف (23 وات) حدود یک تا 4 میلی‌گرم جیوه وجود دارد، در حالی‌که یک واحد مواد پرکننده دندان که در دندانپزشکی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، 800 میلی‌گرم جیوه دارد که حدود 200 برابر یک لامپ کم‌مصرف است، ضمنا باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که لامپ‌های کم‌مصرف برخلاف این مواد، بخار جیوه از خود آزاد نمی‌کنند. گفتنی است که ماهی تن و دیگر ماهی‌هایی که به راحتی در دسترس همگان قرار دارند، در هر کیلوگرم حاوی یک میلی‌گرم جیوه هستند.

نکته دیگر اینکه درصورت شکسته شدن یک لامپ کم‌مصرف جیوه وارد شده به محیط بسیار کمتر از جیوه وارد شده توسط یک ماهی تن است و یک باتری ساعت 25میلی‌گرم جیوه یعنی 5 برابر یک لامپ کم‌مصرف، یک ترمومتر جیوه‌ای 500 میلی‌گرم یعنی 100برابر لامپ کم‌مصرف و یک ترموستات 6 تا 18 گرم جیوه یعنی 1200 تا 3600برابر یک لامپ کم‌مصرف جیوه دارد.
از منظر تولید انرژی، میزان جیوه وارد شده توسط لامپ کم‌مصرف به محیط‌زیست بسیار کمتر از لامپ رشته‌ای آسیب می‌رساند.

آیا استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف خطرناک است؟
با توجه به محدودیت منابع انرژی فسیلی در جهان و لزوم کاهش مصرف انرژی، کشورهای توسعه‌یافته و صنعتی در جهت جایگزین کردن انواع دیگری از لامپ‌های روشنایی با لامپ‌های التهابی اقدام‌های وسیعی کرده‌اند و به‌منظور جلوگیری از اثرات نامطلوب لامپ‌های به‌خصوص کم‌مصرف که نوع فشرده لامپ‌های فلورسنت‌خطی (مهتابی) هستند تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند؛ یکی از این تحقیقات مربوط به مرکز بهداشت کاناداست که قسمت‌هایی از آن عینا آورده می‌شود:

این گزارش ارائه‌کننده نتایج آزمایش‌ها برای تعیین میزان انتشار پرتو فرابنفش و الکترومغناطیس از یک نمونه 30 تایی لامپ کم‌مصرف یا فلورسنت‌ فشرده‌ است. داده‌های پرتوافکنی طیفی برای پرتوفرابنفش به‌گونه‌ای اندازه‌گیری شده تا کمترین میزان التهاب پوستی و بیشترین میزان مواجهه توصیه شده با پرتو فرابنفش محاسبه شود. انگیزه این تحقیق درخواست‌هایی مبنی بر خارج کردن منابع روشنایی پرمصرف توسط دولت کانادا تا سال 2010 بود. بدین ترتیب نیاز به ارزیابی اینکه آیا پرتو فرابنفش و میدان‌های الکترومغناطیسی ساطع شده از لامپ‌های CFL از حد دستورالعمل‌های فعلی تابش فراتر می‌رود یا خیر، اهمیت پیدا کرده‌ است.

انتخاب و تهیه لامپ برای این تحقیق توسط یک شرکت مشاور تحت قرارداد با وزارت منابع طبیعی فدرال انجام شده است. معیارهای نهایی برای انتخاب عبارت بودند از اینکه لامپ‌ها دارای بالاست الکترونیکی یکپارچه بوده و از نوع سرپیچ دار باشند یا بتوانند به یک آداپتور سرپیچ دار متصل شوند. از یک گروه نمونه 30لامپی210 لامپ از نوع اسپیرال بدون حباب و 9 لامپ از نوع حباب‌دار و انعکاسی بودند. توان‌های نامی از 4 تا 27وات بوده‌اند. دو لامپ التهابی(60 وات و 100 وات) نیز برای مقایسه انتخاب شده‌اند.

بنا بر قانون دستگاه‌های پرتوزا درصورتی که هر وسیله‌ای خطری برای فرد یا عموم داشته باشد و یا باعث آسیب یا به خطر افتادن سلامت یا مرگ ناشی از تابش شود، هیچ احدی حق فروش و اجاره یا صدور یک دستگاه پرتوزا به کانادا را ندارد. ادعا شده است که تابش UV از لامپ‌های کم‌مصرف دارای پتانسیل ابتلا به کهیر، تاول و آماس قرنیه است. از آنجا که مطالعات چندانی درباره این موضوع در دست نیست تحقیقات بیشتری لازم بود تا معلوم شود آیا CFL‌ها می‌توانند به راستی این اثرات نامطلوب را بر سلامتی داشته باشند؟

برای تعیین خصوصیات UV در لامپ‌ها، زمان پایداری و نقطه داغ یا ماکزیمم تابش هر مدل با استفاده از پرتوسنج NIST تعیین شد. سپس خصوصیات تابش طیفی با استفاده از پرتوسنج طیفی NIST اندازه‌گیری شد، در حالی که ولتاژ روی VAC 115 ثابت بود. در معرض قرار گرفتن بلندمدت چشم زیر نور لامپ به دلیل انعکاس سریع چشم به نور غیرمحتمل است. در مقابل مواجهه بلندمدت پوست در فواصل نزدیک به لامپ‌های کم‌مصرف یعنی وقتی دست‌ها زیر یک لامپ رومیزی باشند یا فعالیت‌ کوتاه مدت نزدیک منبع نور انجام شود احتمال آسیب به پوست را افزایش می‌دهند.[/JUSTIFY]
منبع:همشهری آن لاین
آخرین ويرايش توسط 1 on naderloo, ويرايش شده در 26.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY]به گزارش روز دوشنبه ايرنا از سازمان بهره‌وري انرژي ايران (سابا)، در سالهاي اخير وزارت نيرو با هدف كاهش مصرف برق بخش خانگي بويژه در بخش روشنايي، شهروندان را به استفاده از اين نوع لامپها تشويق كرده و در همين راستا تاكنون 93 ميليون شعله لامپ كم‌مصرف يارانه اي را در سراسر كشور توزيع كرده است.
رواج استفاده از اين لامپها سبب شده است تا طي سالهاي اخير مطالبي نيز درخصوص لامپهاي كم مصرف و اثرات سوء آن بر بدن انسان و محيط زيست، گفته شود كه البته گاه ضد و نقيض نيز بوده است.
براساس اعلام سابا، تاكنون هيچ مورد اثبات‌ شده‌اي درخصوص تأثير سوء لامپهاي كم‌مصرف بر روي انسان گزارش نشده است و طبق استاندارد IEC62471 (ايمني فتوبيولوژيكي لامپ‌ها و سامانه‌هاي لامپ)، لامپ كم‌مصرف در گروه منابع نوري بي‌خطر قرار دارد.
با توجه به اين مساله، در صورت رعايت موارد اعلام شده در هنگام استفاده و بعد از سوختن آن، آسيب‌هاي احتمالي آن به حداقل مي‌رسد.
طبق تعريف اين استاندارد، لامپ بي‌خطر لامپي است كه استفاده‌ كننده از آن قادر است بدون هيچگونه آسيبي بر چشم و پوست به مدت هشت ساعت تحت روشنايي آن به ميزان 500 لوكس (شدت روشنايي كه تقريباً در فاصله 50 سانتيمتري از يك لامپ كم ‌مصرف 23 وات ايجاد مي‌شود) به فعاليت بپردازد.
براساس اين گزارش و نتايج تحقيقات انجام شده، ميزان يو.وي (UV) جذب شده توسط بدن انسان در اثر هشت ساعت كار مداوم در زير نور لامپ كم مصرف، معادل با مقدار يو.وي جذب شده طي يك دقيقه كار زير نور خورشيد است. ضمن اينكه شيشه استفاده شده در لامپ كم‌مصرف خود بعنوان يك فيلتر تابش فرابنفش عمل مي‌كند.
در بالاستهاي الكترونيكي فركانس كار حدود 30 تا 40 كيلوهرتز است كه باعث حذف كامل پديده سوسوزني مي‌شود. بنابراين نور لامپ‌هاي كم مصرف الكترونيكي هيچ مشكلي براي مصرف‌كننده ايجاد نمي‌كند.
در عين حال لامپهاي با بالاست الكترونيكي كه داراي مهر استاندارد هستند، سبب هيچگونه سردرد ميگرني و غيره براي مصرف‌كننده نمي‌شوند.
گفتني‌است لامپ‌هاي توزيع شده از سوي وزارت نيرو داراي بالاست الكترونيكي هستند و در نتيجه نور آنها هيچ مشكلي براي مصرف‌كننده ايجاد نمي‌كند.

مقايسه جيوه لامپ كم مصرف با ساير تجهيزات جيوه‌دار
براساس اين گزارش، يك مقايسه اجمالي بين جيوه موجود در لامپ كم‌مصرف و ساير تجهيزات حاوي جيوه نشان مي‌دهد كه در يك لامپ كم‌مصرف (23 وات) حدود يك تا چهار ميلي‌گرم جيوه وجود دارد، در حالي كه يك واحد مواد پركننده دندان كه در دندانپزشكي‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، 800 ميلي‌گرم جيوه دارد كه حدود 200 برابر يك لامپ كم‌مصرف است.
ضمن آنكه لامپ‌هاي كم مصرف بر خلاف اين مواد، بخارجيوه از خود آزاد نمي‌كنند. البته بايد متذكر شد كه ماهي تن و ديگر ماهيها كه به راحتي در دسترس همگان قرار دارند، در هر كيلوگرم حاوي يك ميلي‌گرم جيوه هستند.
نكته ديگر اينكه در صورت شكسته شدن يك لامپ كم‌مصرف، جيوه وارد شده به محيط بسيار كمتر از جيوه وارد شده توسط يك ماهي تن است. همچنين يا يك باتري ساعت، 25 ميلي‌گرم جيوه يعني پنج برابر يك لامپ كم‌مصرف، يك ترمومتر جيوه‌اي 500 ميلي‌گرم يعني 100 برابر لامپ كم‌مصرف و يك ترموستات 6 تا 18 گرم جيوه يعني 1200 تا 3600 برابر يك لامپ كم‌مصرف جيوه دارد.
در عين حال از نظر توليد انرژي، ميزان جيوه وارد شده توسط لامپ كم‌مصرف (در طول عمر نامي) خود به محيط زيست بسيار كمتر از لامپ رشته‌اي است.

منبع:ایرنا[/JUSTIFY]
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
yass
جدید
جدید
پست: 1
تاریخ عضویت: 10 سپتامبر 2011 09:20
تماس:

پاکسازی محیط از جیوه موجد در لامپهای کم مصرف

پست توسط yass »

باسلام.برای یک کارخانه تولید لامپ کم مصرف پیشنهاد شما برای زمانی که لامپها هنگام تست از دست کارگر به زمین می افتد ومیشکند وجیوه سمی وارد محیط میشود چیست؟با توجه به اینکه نمیتوان کارگر را از محیط کار دور کرد
نمایه کاربر
hesadat
فعال
فعال
پست: 266
تاریخ عضویت: 09 ژوئن 2009 00:00
حالت من: Badhal
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: پاکسازی محیط از جیوه موجد در لامپهای کم مصرف

پست توسط hesadat »

...

یه سرچ تو نت زدم،تونستم اینارو پیدا کنم:


[HR]
[FONT=Tahoma] [/FONT][FONT=Tahoma][SIZE=100]بهترین راه استفاده از گوگرد است که اگر بر روی جیوه پخش شده در محیط بریزیم تولید سولفید جیوه سیاهرنگ می کند که سمیت جیوه را ندارد وحالا میتوانید اقدام به پاکسازی محیط کنید.[/SIZE][/FONT]

[HR]
برای بی خطر کردن جیوه ی ریخته شده می تونین از گوگرد استفاده کنین...مقدار کافی و اضافی پودر گوگرد رو در جایی که جیوه ریخته شده بریزید و خوب مخلوط کنید.بعد از چند دقیقه جمع کنین و دور بریزین...

[HR]
[CENTER]پاکسازی لامپ‌های فلورسنت با استفاده از نانومواد[/CENTER]
یک نانوماده‌ی جدید این قابلیتِ بالقوه را دارد که آلودگی‌های ناشی از شکستن لامپ‌های برق فلورسنت و انتشار جیوه درون آنها را پاکسازی کند.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از فناوری نانو ، پروفسور “رابرت هرت”، از “دانشگاه براون”، در تحقیق اخیر خود، نانوماده‌ای ساخته ‌است که ۷۰ برابر کارامدترین فناوری‌های کنونی، جیوه را جذب می‌کند.
هم‌اکنون، نیاز مبرمی به این فناوری وجود دارد، زیرا سیاستگذاران مردم را تشویق می‌کنند تا به جای استفاده از لامپ‌های برقِ رشته‌ای معمولی از لامپ‌های فلورسنتِ کم‌مصرف استفاده کنند.
این جاذب جدید از نانوذرات سلنیوم ساخته شده و می‌تواند به پاکسازی جیوه پس از شکستن لامپ‌های فلورسنت در منزل و یا در حین خرید یا بازیافت کمک کند.
برای ساخت این جاذب، هرت و گروهش یک لایه سلنیومِ نانویی را در بین یک بافت و یک لایه‌ی پشتی نشت‌ناپذیر قرار دادند.
بنا به اظهارات هرت، با پوشش ‌دادن تکه‌های شکسته‌ شده با این کاغذ برای چندین روز، می‌توان تقریباً به طور کامل، مانع از انتشار جیوه شد.
بدون این کاغذ، جیوه به ‌آرامی و در طول چند روز، از روی لامپِ شکسته ‌شده، بخار می‌شود. هرت اظهار داشت که به‌ دلیل تبخیر جیوه، می‌توان آن را در اطراف منزل پخش کرد.
این گروه معتقدند که از کاغذ مذکور می‌توان در بسته‌بندی لامپ‌ها استفاده کرد تا به این شکل، از انتشار جیوه (که ممکن است در حین حمل ‌و نقل رخ دهد) جلوگیری شود.
گرچه قابلیت انتشار جیوه در منزل، ترسناک به نظر می‌رسد، اما هرت توضیح داد: “این پدیده، در حقیقت دارای خطر بالایی نیست. بسیار بعید به نظر می‌رسد که یک بزرگسال با یک CFL (لامپِ فلورسنتِ فشرده) مسموم شود.”
مقدار جیوه در این لامپ‌ها نسبتاً کم است و گرچه بیشترین انتشار، بلافاصله پس از شکستنِ لامپ اتفاق می‌افتد اما چند روز طول می‌کشد تا تمام جیوه از روی لامپ فرار کند.
اگر چنین لامپی در اتاقِ یک بچه بشکند یا چند لامپ هم زمان بشکنند، خطر مسمومیت، بیشتر خواهد بود.
هرت افزود: لوله‌های فلورسنت بزرگ نسبت به لامپ‌های فلورسنت فشرده، جیوه‌ی بیشتری دارند.
[CENTER]============================================
تشکر شما = دلگرمی ما
============================================
[/CENTER]محسن عباسی فرد...
moh3n.abfa87@gmail.com
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: پاکسازی محیط از جیوه موجد در لامپهای کم مصرف

پست توسط naderloo »

سلام،
اگر لامپ‌های کم مصرف شکسته شود به راحتی بخار جیوه در هوا پراکنده می شود، [url=viewtopic.php?t=225]جیوه[/url] فلز سنگینی است که به اصطلاح به آن 'نوروتوکسین' می‌گویند لذا تنها راه حل در کارخانه محدود کردن فعالیت کارگران با این لامپها در یک محل خاص و استفاده از هودهای مکنده موضعی در آن محل است تا بلافاصله پس از شکست هود های موضعی روشن شده و گازها و بخارات را از روی میز کار به محیط بیرون انتقال دهید

و همچنین لازم به توضیح است که:
وزارت بهداشت بریتانیا هشدار داده است که در صورت شکستن لامپ های کم مصرف بلافاصله اتاق را حداقل به مدت 15 دقیقه باید ترک کرد چرا که لامپ های کم مصرف [url=viewtopic.php?p=5276#5276]محتوی جیوه هستند که شدیدا سمی و خطرناک است[/url] و در صورت تنفس می تواند موجب بروز میگرن، اختلال حواس ، عدم تعادل و عوارض دیگر شود.
همچنین در کسانی که آلرژی دارند می تواند موجب التهاب شدید پوستی شود و برای جمع کردن شکسته ها نیز نباید از جاروی برقی استفاده کرد زیرا آنها آلودگی را در خود نگاه می دارد و به اتاق های دیگر هم منتقل می کند و به توصیه آنها می بایستی خرده ریزها را با جاروی معمولی در پاکتی ریخت و آن را هرچه زودتر از منزل خارج کرد.
پیش از این نیز کارشناسان انجمن پوست انگلیس نسبت به استفاده از لامپ های کم مصرف از نظر میزان اشعه ماورای بنفشی که توسط این لامپ ها پراکنده می شود و نقش آنها در بروز مشکلات و بیماری های پوستی هشدار داده بودند.
کارشناسان این انجمن اعلام کردند که لامپ های کم مصرف موجب تسریع ابتلاء به بیماری های پوستی و از جمله سرطان پوست و همچنین سرگیجه و میگرن در افراد مبتلا به صرع می شوند.


جهت اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به :
[url=363/%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D9%83%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81/]لامپ های کم مصرف و ادامه نگرانی ها[/url]
[url=398/Low-consumption-lamps-no-health-complications/]لامپ‌هاي كم مصرف عوارضي براي سلامت ندارد[/url]
[url=372/%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%BE-%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D9%83%D9%85-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%B4%D9%83%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%AE%D8%B7%D8%B1%D9%86%D8%A7%D9%83-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/]لامپ های کم مصرف شکسته خطرناک است[/url]
[url=./viewtopic.php?f=49&t=1200]نگرانی از استفاده لامپ های کم مصرف[/url]
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: پاکسازی محیط از جیوه موجد در لامپهای کم مصرف

پست توسط naderloo »

سلام،
چند مورد دیگر هم باید اضافه کنم یکی اینکه در هنگام شکستن لامپ های مصرف کارگران بلافاصله میتوانند حداقل به مدت 15 تا 20 دقیقه از ماسک مناسب با فیلتر ضد گازها و بخارات جیوه استفاده نمایند.این ماسکها به همراه فیلتر گازها و بخارات جیوه در بازار موجود هستند.

مورد دوم تغییر در روش کار میباشد میتوان بخشی از کار را که در حال حاضر توسط انسان انجام میشود را به ماشین سپرد تا این مشکل رفع شود و...
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

هم اندیشی براي مشکلات بهداشتی لامپ های کم مصرف

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY]یکی از موضوعات بهداشتی روز

خطرات بهداشتی لامپهای کم مصرف است که تفاسیر متفاوتی از آن ارائه شده است.طبق نظر رئيس مركز سلامت محيط و كار، كاربرد لامپ‌هاي كم مصرف با رعايت موازين بهداشتي و ايمني، عوارضي براي سلامت انسان ندارد. ولی رئیس اداره بهداشت پرتوهای وزارت بهداشت هشدار میدهد که: لامپهای کم مصرف فلورسنت فشرده (CFL) که اکنون به گستردگی در کشور مصرف می‌شوند، به علت نشت اشعه ماورا بنفش بیماری پوستی و چشمی به وجود می‌آورند و بخار جیوه آن نیز در صورت شکستن موجب بروز بیماریهای عصبی می‌شود.[/JUSTIFY]

[JUSTIFY]پیش از این نیز اختلافاتی در خصوص اشعه ماوراء بنفش،آلودگی هوا،آلودگی هوای، برخورد وزارت بهداشت در قبال آلودگي هوا،کم تحرکی وزارت بهداشت در بحث آلودگی هوا، اختلاف نظر ها در خصوصفوت ۳۶۴۱ نفر بر اثر آلودگی هوای تهران،علت موج آلودگی هوا، و،مشکل نیترات آب و،گزارش وزارت بهداشت در باره آلودگی آب تهران وجود داشت حال این سوال پیش میاید که حق با کیست،[/JUSTIFY]


[JUSTIFY] از کلیه بازدید کنندگان دعوت میشود که نظرات خود را در خصوص موضوعات مذکور در ادامه همین مبحث درج نمایند.[/JUSTIFY]
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: فراخوان هم اندیشی در خصوص مشکلات بهداشتی

پست توسط naderloo »

moh_1945 نوشته شده:
سلام

از این که میتونم در این نظر سنجی شرکت کنم متشکرم . نظر شخصی بنده در مورد موضوع لامپهای کم مصرف که اشعه ماوراء بنفش تولید

میکنن اینه که تمام مشکلات مربوط به این لامپها مربوط به فلز جیوه وگاز ارگون داخل لامپ هستش اینو میدونیم که نقطه جوش جیوه 375

درجه سانتی گراد و نقطه ذوب در حدود 38.9- درجه سانتی گراد است در این مورد شاید بتوان این ماده را با ماده یا ترکیب دیگری با msds

مشابه جایگزین نمود که البته این موضوع در تخصص بنده نیست و تازه اگر بتوان چینن عملی انجام داد یا اینکه کلا این لامپها را با لامپهای

دیگری که این عوارض را نداشته و در بازار موجود هستند جایگزین کرد باید صرفه اقتصادی انرا در سطح ملی سنجید شاید تعلل نهادهای

مربوطه در این مورد بی ربط با مسئله صرفه اقتصادی موضوع خصوصا حالا که تحریم ها فشار زیادی به اقتصاد کشور اورده نباشه

به هر حال من به شخصه ازاین که میبینم سایتهایی مثل این سایت هستند که نسبت به این موضوعات حساس هستند واقعا خوشحالم

واقعا دستتون درد نکنه وخسته نباشید
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
navidsafavy
آماتور
آماتور
پست: 182
تاریخ عضویت: 25 آپریل 2010 00:00
تماس:

Re: فراخوان هم اندیشی در خصوص مشکلات بهداشتی

پست توسط navidsafavy »

اون طور یکه بنده خوندم و شنیدم باید بگم که اکنون دیگه بحث سر این نیست که لامپ های کم مصرف اشعه های مضر دارن یا نه؟ بلکه این موضوع عنوان میشه که چون این محصولات در فاصله ای از انسان نصب و استفاده میشن پس اشعه این لامپها با اینکه مضر هست اما در فاصله مذکور تا حدی ضعیف و بی خطر میشه که نیازی به نگرانی و دلواپسی وجود نداره

البته این فاصله منبع تا گیرنده(انسان) همیشه زیاد نیست مثلا مغازه بنده لامپ کم مصرف وقتی بایستم در فاصله نیم متری من قرار میگیره که باعث میشه بنده متضرر بشم

اطلاعته تکمیلی بماند برای سایر کاربران........دریغااااااااااااا

تصویر
چرخ بر هم زنم ار غیر مرادم گردد
من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک
سید نوید صفوی
kazemi
جدید
جدید
پست: 1
تاریخ عضویت: 04 آپریل 2010 00:00
تماس:

Re: فراخوان هم اندیشی در خصوص مشکلات بهداشتی

پست توسط kazemi »

با سلام
با اندازه گبری که من در مورد میزان UVA,UVB,UVC این لامپها چند سال پیش انجام دادم نتیجه ای در بر نداشت انداره گیری کامل برای کنجکاوی شخصی صورت گرفته بود اگر نتایج جدیدی بدست آوردم در اختیار دوستان خواهم گذاشت اما در مورد جیوه بدلیل تبخیر سریع در محیط آزاد و انتشار سریع آن بهتر است بلا فاصله محیطی را که در آن لامپ های یک بار مصرف شکسته به مدت 15-20 دقیقه ترک نمایید.
ارسال پست

بازگشت به “اخبار بهداشت محیط”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان