گزارش ارزیابی زیست محیطی - EIA

در این انجمن به کارشناسی ارشد در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

نمایه کاربر
1431
جدید
جدید
پست: 6
تاریخ عضویت: چهار شنبه 10 مهر 1392, 5:54 pm
تماس:

گزارش ارزیابی زیست محیطی - EIA

پست توسط 1431 »

با سلام......خسته نباشید...من برای تکمیل پروزه ارزیابی زیست محیطی باید یک گزارش رو نقد کنم آیا کسی می تونه کمک کنه؟نمی دونم چجوری نقدش کنم....اگر گزارشی هم دارید که نقد کردنش راحت باشه می شه در اختیارم قرار بدید؟ با تشکر


نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 3105
تاریخ عضویت: شنبه 18 آبان 1387, 12:00 am
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: گزارش ارزیابی زیست محیطی

پست توسط naderloo »

1431 نوشته شده:با سلام......خسته نباشید...من برای تکمیل پروزه ارزیابی زیست محیطی باید یک گزارش رو نقد کنم آیا کسی می تونه کمک کنه؟نمی دونم چجوری نقدش کنم....اگر گزارشی هم دارید که نقد کردنش راحت باشه می شه در اختیارم قرار بدید؟ با تشکر
سلام، لطفا قبل از ارسال سوال با استفاده از جستجو گر پیشرفته سایت در سایت جستجو نمایید:

برخی از گزارش های EIA موجود در سایت موژ:

دوره آموزش تخصصی ارزيابی اثرات زيست محيطی EIA
Environmental Impact Analysis Process and Methods
بررسی اثرات زیست محیطی سدها مطالعه موردی سد پلرود
دستورالعمل ارزیابی اثرات محیط زیستی خطوط لوله انتقال نفت و گاز
ارزیابی اثرات زیست محیطی به روش ارزشیابی چند معیاره مکانمند
ارزيابي اثرات محيط زيستي محل دفن پسماند با ماتريس ايراني-اصلاح شده لئوپولد
ارزيابي زيست محيطي گزينه هاي پيشنهادي محل دفن پسماند هاي ويژه
مروري بر ارزيابي اثرات بهداشتي (HIA)، چارچوب ساختاري و انواع آن
ارزيابي اثرات زيست محيطي طرح هاي عمراني
و سایر مطالب دیگر که با جستجو میتوانید بیابید
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
omid2559
جدید
جدید
پست: 1
تاریخ عضویت: یک شنبه 19 دی 1389, 12:00 am
حالت من: Badhal
محل اقامت: mashhad
تماس:

Re: گزارش ارزیابی زیست محیطی - EIA

پست توسط omid2559 »

با سلام لطفا گزارش رو ایمیل بفرمایید تا بتونم کمکتون بکنم
omid_niazabadi@yahoo.com
نمایه کاربر
1431
جدید
جدید
پست: 6
تاریخ عضویت: چهار شنبه 10 مهر 1392, 5:54 pm
تماس:

Re: گزارش ارزیابی زیست محیطی - EIA

پست توسط 1431 »

خواهش می کنم کمکم کنید بهش احتیاج دارم
نمایه کاربر
hses
حرفه ای
حرفه ای
پست: 569
تاریخ عضویت: پنج شنبه 16 مرداد 1393, 12:15 pm
تماس:

Re: گزارش ارزیابی زیست محیطی - EIA

پست توسط hses »

فرآيند مطالعات ارزيابي اثرات زيست محيطي
مراحل ارزيابي اثرات محيط‌زيستي مشتمل بر مراحل زير است:
- پيش امكان سنجي فني-اقتصادي
- غربال‌گري (SCREENING):تصميم‌گيري‌درمورد لزوم انجام ارزيابي اثرات توسعه، سطح وعمق مطالعات مربوط به‌آن
- تعيين محدوده (SCOPING): تعيين مسايل عمده و تعيين محدوده و شرح خدمات مطالعه
- تعيين و تحليل اثرات (IMPACT ANALYSIS): پيش‌بيني اثرات طرح و تعيين اهميت آن
- اقدامات اصلاحي (MITIGATION): اقداماتي در جهت جلوگيري، كاهش يا جبران اثرات
- تهيه گزارش‌ (REPORTING): آماده سازي اطلاعات لازم جهت تصميم‌گيري در مورد پروژه
- بازنگري (REVIEWING): آزمون كيفيت گزارش تهيه شده
- تصميم‌گيري (DECISION MAKING): پذيرش، رد و يا پذيرش پروژه مشروط به رعايت ضوابط ‌زيست محيطي
- پيگيري (FOLLOW UP): كنترل، مديريت و مميزي اثرات اجراي پروژه،
- مشاركت مردمي (PUBLIC INVOLVEMENT): آگاه‌ سازي و دخالت گروه‌هاي ذينفع وذي‌نفوذ درفرآيند تصميم‌گيري.
مراحل وگردش کار تهيه گزارش ارزيابی اثرات محيط زيستی
تهيه گزارش ارزيابی درصورت الزام به انجام آن، درمراحل مختلف توسط کارفرما انجام می‌پذيرد. جدول شماره 1نمودار مراحل گردش کاری ارزيابی مشاهده می شود.ترتيب مرحله‌ای تهيه‌ گزارش ارزيابی برای جلوگيری ازاتلاف زمان و کاهش هزينه ها، تاييد گزارش، اخذ مجوز اجرا و يا عدم دريافت آن به شرح زير می باشد :
- سازماندهی و مديريت
- زمان بندی مطالعات
- تامين اعتبارات مالی و هزينه ها
- تعيين محدوده مطالعات(مرزهای پروژه پيشنهادی اعم از : اکولوژيک، اجتماعی،اداری)
- تعيين شرح خدمات مطالعات
- تهيه اطلاعات پايه مورد نياز
- تدوين گزارش
گزارشات ارزيابی در دو شيوه تهيه می شوند :
- گزارش ارزيابی اجمالی(مقدماتی)
- گزارش ارزيابی (جامع)
الف : گزارش ارزيابی مقدماتی(اجمالی)
در ايران اين گزارش اهميت زيادی دارد چون با صرف بودجه کم و با بکارگيری داده ها، آمارها و اطلاعات قابل دسترس و يا توليد کم هزينه آنها ضرورت و الزام تهيه گزارش وعدم نياز به ارايه آن مشخص میشود.هدف تشخيص زود هنگام اثرات مهم و جدي بر محيط زيست اطراف است. چنين تشخيصي مي تواند در مراحل اوليه طرح معدني، بر اساسمطالعات مقدماتي ويژگيهاي طرح، اطلاعات عملياتي و ساير اطلاعات موجود صورت پذيرد.
اين گزارش در برگيرنده موارد زير می باشد :
- چکيده غير فنی
- تشريح طرح يا پروژه پيشنهادی
- تشريح مرحله آماده سازی و اقدامات زير بنايی
- آلاينده ها و پسماندهای مهم توليد شده
- خطرات سوانح و عدم ايمنی مرتبط با طرح
- پيش بينی آثار و پيامدهای مثبت و منفی طرح برای هر يک از گزينه ها
- تجزيه و تحليل آثار کاربردی و پيامد های محيط زيستی طرح
- مديريت و پايش محيط زيستی طرح
- ارايه شيوه های پيشگيری ، کاهش وکنترل برای هر يک از آثار منفی محيط زيستی مرتبط با فعاليت‌های طرح
- منابع و مراجع مورد استفاده
- نام و مشخصات مسئوليت و تجربيات ارزيابی هر يک از مشاوران و تهيه کنندگان
- پيوستها
ب : گزارش ارزيابی مشروح (جامع)
درشرايطی که يک گزارش ارزيابی مقدماتی مورد تاييد سازمان مسئول‌ دولتی واقع نشود، موارد زيرنياز به تهيه و ارايه گزارش ارزيابی (جامع) را الزامی می نمايد.
- پروژه هايی که دارای اثرات پايدار منفی در محيط زيست بوده و يا اينکه اثرات آنها ناشناخته اند. درنتيجه به اطلاعات بيشتری نياز دارندکه‌ در گزارش ارزيابی(جامع) ارايه می شود.
- پروژه هايی که برحسب تجربه و سابقه دارای اثرات منفی و ناسازگار در محيط زيست می باشند لازم است که بررسی های بيشتری انجام گيرد.
در اين مرحله پس از ارزيابي اثرات فعاليتهاي طرح معدني و بررسي امكان كاهش اثرات، پيش بيني هاي لازم براي تعقيب، كنترل و نظارت انجام مي شود.
مندرجات پيشنهادی يک گزارش ارزيابی اثرات محيط زيستی در ايران :
1- خلاصه غير فنی :
شامل نوع ويژگيهای پروژه ، گزينه های موجود ، خلاصه ای از وضعيت موجودمحيط زيست ، آثارمهم طرح برمحيط زيست و برنامه های پيشگيری ، کاهش و کنترل آثار نامطلوب ونتيجه گيری از ارزيابی محيط زيستي
2- شرح پروژه :
2-1- عنوان طرح
2-2- اهداف ، نيازها و ضرورتهای طرح
2-3- جايگاه طرح در برنامه ها و سياست‌های کلی مملکت
2-4- قوانين ، مقررات و استانداردهای محيط زيستي مرتبط با طرح
2-5– موقعيت مکان پيشنهادی طرح
2-6– گزينه های مکانی و فنی طرح
2-7- فازبندی کلی طرح
2-8- تشريح ريز فعاليتهای طرح به تفکيک فاز احداث و بهره برداری
2-9- نمودار خط توليد و تشريح فرايندها برای واحدهای صنعتی و معدنی
2-10- تاسيسات جانبی و پروژه های پی آيند (احداث راه ، اماکن و خدمات عمومی و...)
2-11- ويژگی های طرح در هر يک از گزينه ها و فازهای طرح شامل
2-11-1- ارايه ظرفيت توليد و يا ارايه سطح خدمات رسانی برای طرحهای عمرانی – خدماتی
2-11-2- تخمين کلی سرمايه
2-11-3- براورد نوع و ميزان مواد اوليه ، محل تامين و نحوه انتقال آنها
2-11-4- براورد نوع و ميزان منابع آب و موارد مصرف ، محل تامين و نحوه انتقال آنها
2-11-5- براورد نيروی انسانی و محل تامين
2-11-6- براورد و ميزان محصول اصلی و جانبی
3- تشريح مرحله آماده سازی و اقدامات زير بنايی :
که منجر به تغيير و تخريب محيط زيست می شود به صورت فهرستیاز:خاکبرداری، برداشت پوشش گياهی ، احداث استخرباطله، زه کشی ،حفاری و...
4- آلاينده ها و پسماندهای مهم توليد شده طی فرايند و عمليات درهر يک از گزينه ها و فازهای طرح شامل : آلاينده های هوا، فاضلابهای بهداشتی و صنعتی ، زايدات و ضايعات زباله ، سروصدا و...
5- خطرات سوانح وعدم ايمنی مرتبط با طرح شامل:
احتمال انفجار، نشت،پيامدهای وقوع بلايای طبيعی
6- تشريح وضعيت موجود محيط زيست منطقه:
6-1- تعريف محدوده مطالعاتی و نمايش روی نقشه
6-2- محيط فيزيکی شامل(خاکشناسی، زمين شناسی، منابع آب، هواواقليم، صدا و ارتعاش)و آلودگی های هر يک ازآنها
6-3- محيط طبيعی(زيستگاههای آبی و خشکی با ذکر جوامع گياهی و جانوری وگونه های نادر،مناطق چهار گانه سازمان حفاظت محيط زيست)
6-4- محيط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی(جمعيت ويژگی‌ها و تحولات آن،اشتغال، تسهيلات، آموزش، بهداشت، اعتقادات فرهنگی و مذهبی، ميراث فرهنگی)
6-5- معرفی اجمالی ساير طرحهای توسعه مصوب ويا در دست اجرا در محدوده مطالعاتی روی نقشه
6-6- تشريح کاربری های اراضی در محدوده مورد مطالعه وراهبردهای طرح های برنامه ريزی بالادست برای محدوده موردنظر
7- پيش بينی آثاروپيامدهای مثبت ومنفی طرح برای هريک ازگزينه ها و فازهای پيشنهادی
به صورت (اثر برمحيط فيزيکی، طبيعی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، کاربری اراضی )
8- تجزيه و تحليل آثار کاربری ها و پيامدهای طرح
9- مديريت و پايش محيط زيستی طرح
9-1- ارايه شيوه های پيشگيری، کاهش و کنترل برای هر يک از آثار منفی محيط زيستی مرتبط با فعاليتهای طرح
9-2- ارايه برنامه کلی مديريت محيط زيستی برای اندازه گيری و پايش آثار محيط زيستی وبازرسی و نظارت بر حسن انجام اقدامات پيشنهادی کنترل و کاهش
10- منابع و مراجع مورد استفاده
11- نام و مشخصات مسئوليت و تجربيات ارزيابی هريک از مشاوران
12- پيوستها
روش‌های ارزيابی محيط زيستي
روشهای مختلفی برای ارزيابی اثرات محيط زيستی پروژه‌ها وجود دارد که هريک با توجه به صلاحيت متخصصين ، ‌دسترسی به‌ اطلاعات لازم،بودجه،زمان و فن آوری رايانه‌ای براساس قابليت استفاده ازآنها دريک کشورانتخاب‌ می شود.
انتخاب روش‌هاي ارزيابي زيست محيطي به موارد زير بستگي دارد:
v نوع و اندازه پروژه
v نوع گزينه هايي كه بايد مورد ارزيابي قرار گيرند
v ماهيت اثرات احتمالي
v ماهيت روشهاي ارزيابي زيست محيطي
v تجربه در كاربرد روش ارزيابي زيست محيطي
v منابع قابل دسترسي
v ماهيت مشاركت مردم
v تجربه كارفرما

اين روشها در گروههای زير قرار می گيرند :

1- كارشناسي ويژه (تخصصي) 2- چک ليستها 3- ماتريسها 4- روش کمی 5- شبکه ها 6- رويهم گذاری نقشه ها 7- روش منوری2001
اقدامات اصلاحي
در يک پروژه، پيامدها و يا اثرات سوء ومهم محيط زيستی بندرت قابل حذف است. ولی‌ با اقدامات امکان پذيرمی‌توان آنهارا کاهش داد. اين اقدامات که برای کاهش اثرات ناسازگار مهم به کار میروند به نام اقدامات اصلاحی ، جبرانی و يا کاهش ، حذف و بازسازی يا ترميم اثرات ناميده میشوند.
اين اقدامات از طريق عمليات مهندسی و مديريت انجام پذير می گردند و به عنوان يک اصل مهم گزارش ارزيابی اثرات محسوب می شوند که يک گزارش بدون ارايه برنامه هايا اقدامات اصلاحی مورد تاييد سازمان نخواهد بود.
پايش
پايش محيط زيستی يک پروژه علی‌رغم عدم وجود نگرانی از بروز احتمالی يک يا چند پيامد ناسازگار و حتی باشدت و اهميت کم در اثر فعاليتهای آن پروژه از اهميت زيادی برخوردار است.
هدف از ارايه اين برنامه دستيابی به اطلاعاتی است که مشخص می نمايد اثرات وپيامدهای فعاليتهای يک طرح يا پروژه مورد سنجش قرار گرفته و نتايج آن حاکی ازاقدامات مقبول و يا غير مقبول انجام شده و يا در حال انجام می باشد.
پايش محيط زيستی به عنوان گردآوری و ارزيابی اطلاعات جهت موارد زير به کارمی رود:
- تعيين ميزان اثراقدامات حفاظت محيط زيست
- بهبود مديريت پروژه و برنامه های مرتبط آن و...
يافته های برنامه پايش اطلاعات و خط مشی های مناسب را برای کنترل و اجرای‌ اقدامات اصلاحی و کاهش اثرات سوء فراهم می نمايد.در شرايط عدم تطابق يافته ها با قوانين، مقررات، ضوابط و استانداردها و نهايتا با برنامه های پايش، اقدامات مورد نياز و ضروری اعمال خواهد گرديد.
مشاركت مردم
مشارکت جامعه به عنوان بخش تلفيقی يک ارزيابی محيط زيستی به شمار می‌رود. ديدگاهها و نظرات مشارکت کنندگان در اين فرايند می تواند به ارزيابی موثرتری برای شناسايی پيامدهای مهم پروژه و تصميم گيری بهينه کمک نمايند.
دليل مشارکت جامعه و مشاوره ها در اين فرايند در موارد زير خلاصه می شود:
- آشنايی بيشتر جامعه با پروژه
- کمک کردن ديدگاهها و نظرات در مورد پروژه به برنامه ريزی
- شناسايی عدم رضايت گروهها از پروژه و اقدام برای رفع نگرانی های آنان
- تحليل و ارزيابی نظرات و نگرانی های جامعه
در ايران جلب مشارکت عموم از طريق ”فرم نظرخواهی ارزيابی زيست محيطی“در روزنامه ها اجرا می گردد.
مميزی
هر چند در گزارشات ارزيابی اثرات ناسازگار پيش بينی شده و برنامه راهکارهای اقدامات اصلاحی‌ و پايش ارايه می گردند ولی نياز به نوع ديگری از سيستم مديريت محيط زيست وجود دارد.
مميزی به عنوان يک ابزار مديريتی دارای ويژگيهای زير است :
- تعيين اثرات
- بررسی شرايط موجود در گزارش ارزيابی انعکاس يافته
- آزمون صحت پيش بينی اثرات در ارزيابی
- شناسايی نواحی که دراثر ارزيابی بايد بهبود می يافته اند
دارا بودن نگرش توسعه کيفی برای ارزيابی های محيط زيستی که در آينده انجام خواهند شد.
منابع
- شريعت ، سيد محمود و منوري ، سيد مسعود ، 1375 ، مقدمه اي بر ارزيابي اثرات زيست محيطي ، تهران ، انتشارات سازمان حفاظت محيط زيست ، چاپ اول
- منوري ، مسعود، 1384 ، ارزيابي اثرات زيست محيطي ، تهران ، انتشارات ميترا ، چاپ اول
- محرم نژاد ، ناصر، 1385 ، مديريت و برنامه ريزي محيط زيست ، تهران ، انتشارات ميران
- نوري ، جعفر، جزوه ارزيابي زيست محيطي و آمايش محيط زيست
atar_abasi_m_58
جدید
جدید
پست: 8
تاریخ عضویت: سه شنبه 8 تیر 1389, 12:00 am
حالت من: Badhal
محل اقامت: همدان
تماس:

Re: گزارش ارزیابی زیست محیطی - EIA

پست توسط atar_abasi_m_58 »

با سلام
عالي بود ممنون
نمایه کاربر
payammohamadi79
جدید
جدید
پست: 59
تاریخ عضویت: چهار شنبه 2 آذر 1390, 2:13 pm
حالت من: Badhal
محل اقامت: شیراز
تماس:

Re: گزارش ارزیابی زیست محیطی - EIA

پست توسط payammohamadi79 »

لینک گزارش ارزیابی اثرات بهداشتی HIA خرابه جناب مدیر
من کس نمیدانم جز او...
نمایه کاربر
hses
حرفه ای
حرفه ای
پست: 569
تاریخ عضویت: پنج شنبه 16 مرداد 1393, 12:15 pm
تماس:

زباله سوز، مرکز کمپوست و پسماند مشمول ارزیابی زیست محیطی است

پست توسط hses »

تهران- ایرنا- معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست، زباله سوز، مرکز کمپوست و پسماند را مشمول ارزیابی زیست محیطی دانست وگفت: برای برطرف کردن مشکل زباله تولیدی از صنایع مستقر در شعاع 120 کیلومتری نیز راه حل های ممکن از طریق کمیسیون زیربنایی در حال پیگیری و تدوین است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار در جلسه هماهنگی اجرای فاز دوم طرح مسیر سبز، ساحل پاک افزود: به دلیل برخورداری انرژی از یارانه و قیمت ناچیز انرژی در ایران، تبدیل کامل زباله به انرژی از طریق زباله سوزها، صرفه اقتصادی ندارد از این رو نباید صرفا همه زباله را تبدیل به انرژی کرد.
وی در خصوص سواحل و مدیریت صحیح سواحل پیشنهاد داد: پایه مطالعات سواحل در سازمان بنادر و دریانوردی است ولی این مطالعات نیاز به بازنگری و اصلاح با نظر سازمان حفاظت محیط زیست دارد و اگر این موضوع مورد موافقت قرار گیرد، اصلاح و بازنگری می تواند در کارگروه سواحل استان های شمالی با شرح و خدمات ارائه شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد.
ابتکار ادامه داد: مطالعات سواحل می تواند پس از بازنگری و تصویب و قرار گرفتن در دستور کار شورای برنامه ریزی استان ها، مورد استفاده و اجرا قرار گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت سواحل موضوع آمایش و پسماند نیز را در بر می گیرد و از این بسیار حائز اهمیت است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: هم اکنون به واسطه برخورداری بیشتر استان ها از برنامه پنج ساله مدیریت پسماند، اقدام عملیاتی در این حوزه تسریع خواهد شد.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: در برنامه بلند مدت مدیریت پسماند استان ها، مسائل به صورت فنی تر و تخصصی تر پیگیری خواهد شد که البته وزارت کشور در این زمینه همکاری بسیار مناسبی دارد.
ابتکار با بیان اینکه تلاش می کنیم مدیریت پسماند در کشور، اقتصادی، علمی و برخوردار از فنآوری های نوین ملی و بین المللی شود، اظهار کرد: در بخش فرهنگی، اجتماعی و مشارکت جویانه پسماند نیز ارزیابی ها نشان داد، اجرای طرح مسیر سبز، ساحل پاک، در فروردین 93 موفق و ضروری بوده و از این رو برای فروردین 95 نیز ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد: احتمال ادامه اجرای این طرح در سال آینده به ویژه در تابستان به دلیل حجم بالای سفرها و افزایش تخریب و آلودگی به ویژه در استان های ساحلی شمالی وجود دارد از این رو افزایش مشارکت مردمی و بهبود و ارتقای آموزش های ارائه شده در این طرح ضروری است.
ابتکار ضمن اشاره به کارگروه مشترک صدا و سیما و سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: پیش از این رایزنی هایی با رئیس صدا و سیما به منظور پوشش فرهنگی و آموزشی این طرح از طریق صدا و سیما ملی و مراکز استان های درگیر در پروژه صورت گرفته است.
معاون رئیس جمهور تاکید کرد: محتوای آموزشی که قرار است توسط شهرداری ها، وزارت کشور و سازمان حفاظت محیط زیست تهیه شود می تواند در برنامه های صدا و سیما مورد استفاده قرار گیرد.
وی افزود: فرهنگ سازی از طریق آموزش و پرورش نیز از طریق کارگروه های مشترک و زمینه های همکاری ایجاد شده، پیگیری خواهد شد.
*** ضرورت استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و گروه های مرجع برای انتقال مباحث آموزشی و فرهنگ سازی
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اشاره ای به حضور فعال سازمان های مردم نهاد از نخستین جلسه برنامه ریزی این طرح در سال 92 و مراحل اجرایی فاز نخست این طرح در سال 93 داشت و گفت: استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و گروه های مرجع همچون هنرمندان و ورزشکاران در این عرصه و انتقال مباحث آموزشی از طریق آن ها ضروری است.
ابتکار ضمن تاکید بر جنبه های علمی و تخصصی این طرح، تصریح کرد: سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری از جمله نهادهای موثر همکار در این زمینه خواهد بود.
وی با بیان اینکه وزارت راه مسکن و شهرسازی برای همکاری در این زمینه اعلام آمادگی کرده است، پیشنهاد داد: کارگروه مشترکی در استان ها با همکاری وزارت راه و شهرسازی، شهرداری ها و شوراهای شهر و روستاها برای پیگیری هماهنگ و بهتر موضوع و تداوم طرح به ویژه در مسیرهای اصلی استان ها شکل گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: برنامه های پنج ساله مدیریت پسماند استان ها الزاما باید با نگاه اقتصادی تهیه و تدوین شود.
*** تاکید اتحادیه اروپا برای بازگشت پسماند به چرخه اقتصادی
معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه پسماند در تمام دنیا موضوعی اقتصادی است، گفت: به همین دلیل اتحادیه اروپا درسال 2015 اقتصاد خود را با تمرکز بر موضوع بازیافت و بازچرخانی تعریف کرده است.
ابتکار افزود: اتحادیه اروپا تاکید می کند از محل استفاده صحیح از منابع اولیه و خام، استفاده مجدد از منابع فرآوری شده و بهره برداری شده و تبدیل به انرژی یا بازیافت، پسماند باید به چرخه اقتصادی باز گردد.
وی با ذکر نمونه کاغذ A4 ، گفت: در ایران نهایتا کاغذ A4 را به شکل نگهدارنده تخم مرغ بازیافت می کنیم در حالیکه همین کاغذ در اروپا تا هفت بار با همان کیفیت نخستین مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر ضرورت برنامه ریزی اقتصادی در حوزه پسماند و توجه به این موضوع در برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت مدیریت پسماند استان ها و ملی، تصریح کرد: با این نگاه، جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در این عرصه نیز راحت تر خواهد بود.
معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به توافق پاریس در زمینه تغییرات آب و هوایی و برنامه مشارکت ملی کشورهای جهان در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای داشت و اظهار کردک با توجه به این توافق مهم، بسیاری از سرمایه گذاران خارجی از حضور در این عرصه استقبال خواهند کرد.
ابتکار ادامه داد: در سطح ملی نیز ایران برخوردار از ظرفیت ها و فناوری های بسیار خوبی در حوزه پسماند است و البته مصوبه دولت در حوزه زباله سوزها هم، فعالیت در این زمینه را اقتصادی می کند و از این رو کمک بزرگی است.
وی خاطرنشان کرد: امکان بازیافت تمام پسماندها وجود ندارد و همواره برخی از پسماندها همچون زباله های عفونی و بیمارستانی هستند که نیاز به استفاده از زباله سوز دارند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت سواحل موضوع آمایش و پسماند نیز را در بر می گیرد و از این بسیار حائز اهمیت است.
*** ادامه تخلیه زباله در دریاها 50 درصد تنوع زیستی دریایی را در 30 سال آینده از بین خواهد برد
معاون رئیس جمهور با بیان اینکه تحقیقات و گزارش های جهانی حاکی از آن است که در صورت ادامه روند کنونی تخلیه زباله در دریاها طی 30 سال آینده 50 درصد تنوع زیستی و گونه های دریایی از بین خواهد رفت و البته خزر نیز متاسفانه در این حوزه با چالش های بزرگی مواجه است.
ابتکار ضمن اشاره به گزارش های ارائه شده از سوی استان ها، از تلاش استانداران در زمینه رفع چالش پسماند به ویژه در استان های شمالی کشور به رغم چالش های اعتباری موجود تقدیر کرد.
*** ضرورت ورود پسماند به چرخه اقتصادی کشور
هوشنگ خندان دل معاون عمرانی وزارت کشور معاون عمرانی وزارت کشور نیز در این نشست با اعلام اینکه حدود یک سوم زباله کشور در سه استان ساحلی شمالی تولید می شود، گفت: اجرای درست و دقیق برنامه مدیریت پسماند برای این سه استان می تواند بخش بزرگی از معضل پسماند کشور را رفع کند و الگویی برای سایر بخش های کشور باشد.
خندان دل ضمن تاکید بر لزوم اقتصادی کردن موضوع پسماند، تصریح کرد: این موضوع نیازمند تهیه و تدوین فرآیندهایی به منظور ایجاد توجیه اقتصادی برای ورود سرمایه گذار بخش خصوصی در این عرصه است.
معاون عمرانی وزارت کشور ادامه داد: برای حرکت در مسیر اقتصادی کردن پسماند، باید بازیافت و تولید انرژی از زباله را در دستور کار قرار دهیم و بازارهای انرژی و کمپوست را تقویت کنیم.
وی به مصوبه اخیر هیات دولت اشاره کرد و افزود: تخصیص ضریب فزاینده برای قیمت انرژی حاصل از تولید برق از زباله نسبت به سایر انرژی های تولیدی، گام بسیار مهمی در زمینه ایجاد چرخه اقتصادی پسماند و مداخله بخش خصوصی در این حوزه است.
خندان دل تاکید کرد: انتخاب راهکارهای اقناعی برای سرمایه گذاری و تشویق بخش خصوصی به منظور ورود در این عرصه، بسیار مهم است و البته در کنار این موضوع باید ساماندهی بخش خصوصی ذی صلاح و ایجاد و ساماندهی بازار لازم برای این حوزه مثلا در بخش کمپوست در نظر گرفته شود.
وی افزود: ضروری است تمام این اقدامات زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست و با نظر تخصصی این سازمان باشد و البته در بازدید از مراکز زباله سوز ساری و مازندران هم تاکید کردم که انتخاب تکنولوژی های به کار گرفته شده در این عرصه و محل استقرار این تکنولوژی ها باید با تایید سازمان حفاظت محیط زیست صورت گیرد.
خندان دل با اشاره به اینکه طبق قانون دستگاه های نظارتی از جمله سازمان حفاظت محیط زیست از حق نظارت بر مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستاها برخوردارند و در صورت مغایرت این مصوبات با اصول اصلی مجوز اعتراض به این مصوبات را دارند، پیشنهاد داد: سازمان حفاظت محیط زیست از این امکان قانونی برای لغو مصوباتی که ضامن حفظ محیط زیست نیست، بهره گیرد.
*** تفکیک 100 درصدی زباله در گیلان
محمدعلی نجفی استاندار گیلان با اعلام خبر تفکیک 100 درصدی زباله در این استان، یکی از مهمترین چالش های این استان و سایر استان ها در بحث مدیریت پسماند را بحث تامین اعتبارات دانست و گفت: البته به رغم چالش های اعتباری دولت یازدهم، تلاش هایی برای رفع چالش صورت گرفته است اما کافی نیست.
وی ضمن انتقاد از عدم تخصیص یارانه به محیط زیست و موضوعات مرتبط در این حوزه، اظهار کرد: محیط زیست باید از جمله اولویت های نخست سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و بودجه بندی ها باشد.
وی تاکید کرد: جذب مشارکت و توجه مردم به محیط زیست در افزایش حفاظت و حراست از محیط زیست به عنوان اصل حیاتی زندگی بشری بسیار مهم است و در همین راستا اجرای طرح هایی همچون مسیر سبز، ساحل پاک جایگاه ویژه ای برای رسیدن به این هدف خواهد داشت.
*** ضرورت توجه به مدیریت جامع سواحل
حسن صادق لو استاندار گلستان نیز با تاکید بر ضرورت توجه به موضوع مدیریت جامع سواحل، گفت: متاسفانه نگاه به سواحل تنها محدود به ساماندهی موضوعات فرهنگی سواحل در تابستان ها شده است.
وی تاکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات در خصوص مدیریت پسماند در کشور تشویق سرمایه گذاران به حضور در این عرصه است.
صادق لو در خصوص طرح مسیر سبز، ساحل پاک نیز با بیان اینکه اجرای این طرح به لحاظ تاثیر فرهنگی، اقدام پیشگیرانه محسوب می شود، خواستار گسترش اجرای این طرح در مسیرهای اصلی و فرعی استان های شمالی کشور شد.
همچنین سید محمد مجابی معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با مرور تفاهم نامه امضاء شده در فاز نخست طرح مسیر سبز، ساحل پاک با حضور شش استاندار استان های تهران، البرز، قزوین، گلستان، گیلان و مازندران در اسفندماه 1392، گفت: آنچه مورد تاکید بود، حرکت جمعی و عمومی به منظور پاکسازی راههای عمومی کشور از زباله با محوریت استان های شمالی و سواحل این منطقه بود.
مجابی ادامه داد: پس از ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست توسط مقام معظم رهبری و توجه و تاکید دولت یازدهم در موضوع محیط زیست، ضروری است چالش های مختلف این حوزه از جمله پسماند با جدیت بیشتری دنبال شود.
وی تاکید کرد: جذب مشارکت و توجه مردم به محیط زیست در افزایش حفاظت و حراست از محیط زیست به عنوان اصل حیاتی زندگی بشری بسیار مهم است و در همین راستا اجرای طرح هایی همچون مسیر سبز، ساحل پاک جایگاه ویژه ای برای رسیدن به این هدف خواهد داشت.
پروین فرشچی معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به اهمیت بحث سواحل و مدیریت درست سواحل، گفت: بسیار مناسب است که اصلاح و بازنگری طرح کنونی مدیریت سواحل به سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی مدیریت سواحل سپرده شود.
فرشچی به تلاش های صورت گرفته برای تدوین نقشه ساحلی کشور، جانمایی شناگاه های جدید و تهیه طرح جامع ساحلی اشاره کرد و افزود: شروع این اقدام بر اساس اطلاعات سازمان بنادر و دریانوردی صورت گرفته است.
مهناز مظاهری معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی و آموزش در حوزه محیط زیست، گفت: بعد پاکسازی طرح نباید بر آموزش و فرهنگ سازی صورت گرفته طی اجرای طرح غالب شود.
وی افزود: سازمان های مردم نهاد همواره به عنوان کنشگران اجتماعی، از جایگاه ویژه ای در حوزه نقد و نظر برخوردار بوده اند که البته می توانند با ارائه پیشنهادات سازنده برای رفع نواقص، به جایگاه های جدیدتری نیز ورود پیدا کنند.
مظاهری اشاره ای هم به جایگاه های سوخت و معضلات زیست محیطی این جایگاه ها داشت و خواستار توجه به این بخش در فاز دوم طرح مسیر سبز، ساحل پاک شد.
محمد درویش مدیرکل دفتر آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست نیز با بیان برخی از نظرات، پیشنهادات و انتقادات سازمان های مردم نهاد در خصوص این طرح، خواستار اصلاح و بازنگری در بخش هایی از آن شد.
ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مازندران با ارائه گزارشی از وضعیت پسماند استان مازندران، گفت: بر اساس اهداف بلند مدت برنامه مدیریت پسماند استان، فعالیت در این عرصه از شکل فعلی که تنها محدود به جمع آوری و دفن زباله است به مدیرت منابع ارتقاء خواهد یافت.
مهردادی ادامه داد: بر اساس این برنامه شاهد کاهش 40 درصدی مواد دفنی تا سال 1396، کاهش 60 درصدی مواد دفنی تا سال 1400 و کاهش 80 درصدی مواد دفنی تا سال 1404 خواهیم بود.
وی افزود: ساخت و فعال سازی پارک های بازیافت در محل های دفن زباله، ساخت و راه اندازی ایستگاه های پردازش و تفکیک زباله های مخلوط جهت جداسازی مواد قابل بازیافت از مواد کمپوست از دیگر اهداف این طرح است.
در ادامه این جلسه، محمدهادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با ارائه گزارشی از وضعیت پسماند استان تهران، گفت: طرح پنج ساله مدیریت پسماند استان تهران به تصویب رسیده و در حال پیگیری و انجام است.
وی همچنین با اشاره به مصوبه سفر استانی رئیس دولت یازدهم مبنی بر ساخت و احداث دو نیروگاه زباله سوز در تهران، افزود: انجام این مصوبات نیز در دست اقدام است.
حیدرزاده در خصوص طرح مسیر سبز، ساحل پاک نیز ضمن یادآوری همکاری سمن های محیط زیستی در اجرای فاز نخست این طرح، خواستار واگذاری اجرای طرح به فعالان عرصه محیط زیست شد.
بر اساس این گزارش، قربانعلی محمدپور مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان نیز با ارائه گزارشی از وضعیت پسماند این استان، گفت: در این راستا یکی از اقدامات مهم استان گیلان، همکاری با اداره زندان های استان برای پاکسازی مسیرهای ورودی و خروجی به استان است.
وی همچنین به پاکسازی 320 هکتار از تالاب انزلی از سنبل آبی همزمان با روز جهانی تالاب ها اشاره داشت و افزود: این اقدام نیز با همکاری با اداره زندان های استان صورت پذیرفت.
محمدپور ضمن تاکید بر ضرورت هماهنگی بین بخشی برای رفع مشکل پسماند استان، تصریح کرد: تلاش می کنیم تا از تمام ظرفیت های استانی در این عرصه بهره گیریم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان گزارشی از مرکز دفن زباله سراوان و روند اجرایی شدن برنامه این مرکز ارائه کرد.
اسماعیل مهاجر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان نیز با ارائه گزارشی از وضعیت پسماند این استان، شرحی از سیستم زباله سوز نوینی که به دست متخصصان داخلی در گلستان ایجاد و در حال فعالیت است، ارائه کرد.
در ادامه جلسه شهردار قزوین و معاون عمرانی استانداری البرز، مدیران کل حاضر و سایر شرکت کنندگان در این جلسه به ارائه نظرات و پیشنهادات خود در خصوص اجرای فاز دوم طرح مسیر سبز، ساحل پاک پرداختند.
هادی بهرامی نماینده بنیاد بین المللی آموزش های زیست محیطی در ایران نیز با اشاره به برخی از تجربیات فاز نخست طرح مسیر سبز، ساحل پاک، گفت: آموزش نیازمند فعالیت بلند مدت است و از این رو پیشنهاد می شود با تاسیس دبیرخانه دائمی طرح مسیر سبز، ساحل پاک؛ فعالیت های آموزشی این طرح در قالب دراز مدت پیگیری شود.
موضوع جدید ارسال پست

بازگشت به “کارشناسی ارشد”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان