آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و عوامل خشک شدن دریاچه ارومیه

در این انجمن به مهندسی محیط زیست در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

نشست خاکریز پل میان گذر دریاچه ارومیه خطرناک است

پست توسط naderloo »

کیش- ایرنا- عضو هیات علمی دانشگاه تهران برداشت بی رویه آبهای زیرزمینی را سبب نشست خاکریز پل میان گذر دریاچه ارومیه دانست و تاکید کرد این امر خطرهایی برای بخش حمل و نقل در پی دارد.
مهدی معتق روز چهارشنبه در آخرین روز برگزاری سومین کنفرانس بین المللی سنجنده ها و مدل ها در فتوگرامتری و سنجش از دور به ایرنا گفت: تحقیق ها نشان می دهد برداشت آبهای زیرزمینی نه فقط سطح آب دریاچه را کاهش داده بلکه سبب نشست خاکریز پل میان گذر شده است.
عضو هیات علمی دانشکده مهندسی و نقشه برداری و اطلاعات مکانی دانشگاه تهران درباره مقاله خود توضیح داد: : با استفاده از داده های ماهواره ای راداری و از طریق سنجنده ها، میزان نشست پل میان گذر را با دقت زیاد اندازه گیری کرده ایم.
وی استخراج بی رویه آبهای زیر زمینی را سبب نشست زمین در بسیاری از دشت های ایران دانست و گفت: این نشست ها که به آن اثرهای ثانویه پدیده های طبیعی گفته می شود، نزدیک به 30 سانتیمتر است و اگر این رویه ادامه یابد خطرهای جدی به همراه خواهد داشت.
معتق افزود: بارندگی ها راهی برای احیا به شمار می رود اما به دلیل برداشت مستمر آبهای زیر زمینی طی سالیان پیاپی، سفره ها خالی شده و زمان زیادی برای جبران این کمبودها نیاز است.
وی اضافه کرد: بارندگی ها سبب می شود میزان نشست ها کمتر شود .
عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: نشست هایی را با مسئولان برگزار کردیم و اطلاعات لازم درباره تحقیق های انجام گرفته را در اختیار آنان قرار دادیم.
وی ابراز امیدواری کرد سیاست های تازه برای احیای سفره های آب زیرزمینی نتیجه بخش باشد.
سومین کنفرانس بین المللی سنجنده ها و مدلها در فتوگرامتری و سنجش از دور سنجش از دور با محور مهندسی اطلاعات مکانی در خدمت پایش و مدیریت محیط زیست که روز دوشنبه در پردیس بین المللی کیش دانشگاه تهران آغاز به کار کرد، با برگزاری نشست های تخصصی عصر چهارشنبه به کار خود پایان می دهد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

رهاسازی آب سد بوکان برای احیای دریاچه ارومیه

پست توسط naderloo »

ارومیه- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از رهاسازی بخشی از آب مخزن سد زرینه رود بوکان به سمت دریاچه ارومیه خبر داد.
افشین امیرپور دیلمی سه شنبه شب به خبرنگار ایرنا گفت: در راستای اجرای مصوبات ستاد احیای دریاچه ارومیه و بر اساس برنامه زمان بندی تهیه شده، مرحله اول عملیات رهاسازی آب از سد بوکان با دبی 70 متر مکعب در ثانیه از ابتدای آذر ماه سال جاری اجرا شد.
وی افزود: در پی بارندگی های اخیر و افزایش حجم آب ورودی به مخزن سد بوکان، میزان آب ورودی به این سد حدود 55 میلیون مترمکعب بیشتر از پیش بینی انجام شده و با توجه به بررسی وضعیت حجم مخزن و تحقق پیش بینی های انجام شده و بررسی برنامه منابع و مصارف این سد، امکان اجرای برنامه رهاسازی زودتر از موعد پیش بینی شده و از اول آذر ماه سالجاری مقدور شد.
وی بیان کرد: با رهاسازی این میزان آب، مناطق پایین دست این سد تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و به همین علت مردم محلی در زمان رهاسازی و جاری بودن آب در بستر رودخانه، از نزدیک شدن به حریم و بستر رودخانه زرینه رود خودداری کنند.
به گزارش ایرنا، پیش از این آب رودخانه زرینه رود در جنوب دریاچه ارومیه پخش شده و تبخیر می شد و به همین منظور اتصال زرینه رود به سیمینه رود برای ورود به دریاچه ارومیه به عنوان یکی از پروژه های مهم احیای دریاچه ارومیه در راس برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه قرار گرفت و عملیات انتقال آب آغاز شده و از روز پنجشنبه 28 آبان آب این دو رودخانه پس از ادغام وارد بدنه دریاچه شد.
هم اکنون در نتیجه اتصال زرینه رود به سیمینه رود، در هر ثانیه 30 متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه می شود.
دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی ایران و دومین دریاچه آب شور دنیا است.
آب این دریاچه بیشتر از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گادر، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
این دریاچه چند سالی است با بحران خشکی مواجه شده و بیش از 95 درصد آب خود را از دست داده است.
اکنون ستاد احیای دریاچه ارومیه با تصویب 26 پیشنهاد در قالب مصوبه ای تلاش می کند این حوضه آبی ارزشمند را نجات دهد
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

احیای دریاچه ارومیه در 26 پروژه کلی تدوین شده است

پست توسط naderloo »

تبریز-ایرنا- استاندار آذربایجان شرقی گفت: طرح های احیای دریاچه ارومیه در 26 پروژه کلی تدوین شده است؛ هیچ محدودیتی برای اختصاص منابع مالی وجود ندارد و این طرح ها به صورت ملی اجرا می شود.
اسماعیل جبارزاده روز چهارشنبه در نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان در شهرستان شبستر افزود: قبل از روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، اقدام اساسی برای احیای دریاچه ارومیه انجام نشد.
وی ادامه داد: روند خشکی دریاچه از چندین سال قبل آغاز شده و پیش از دولت دکتر روحانی اقدامات عملی و موثر برای احیای آن صورت نگرفت؛ بر این اساس احیای دریاچه نیز با توجه ویژه مسئولان روند طولانی خواهد داشت.
وی ادامه داد: انتقال آب از رودخانه ذاب در کردستان برای احیای دریاچه انجام خواهد شد که منابع مالی خاص خود را در آن استان خواهد داشت؛ یعنی در واقع بودجه هایی که در آذربایجان غربی و کردستان هزینه می شود همه مربوط به احیای دریاچه است.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: 90 درصد آب دریاچه ارومیه از طریق آذربایجان غربی تامین می شود و تنها 10 درصد آن متعلق به آذربایجان شرقی است که بر همین اساس نیز اعتبارات احیا توزیع می شود.
وی افزود: در اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه به ویژه در بخش کشاورزی شهرستان شبستر در اولویت است و اجازه نمی دهیم که حتی یک خانوار به دلیل مشکل دریاچه از خانه و کاشانه خود کوچ کند.
جبارزاده ابراز امیدواری کرد: تراز آب دریاچه ارومیه در آینده به حد معقول و برنامه ریزی شده برسد.
پارک ملی دریاچه ارومیه، از زیستگاه های طبیعی جانوران با 462 هزار و 600 هکتار وسعت در شمال غرب ایران بین دو استان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی واقع شده و یکی از 9 ذخیره گاه زیست کره در ایران است.
دریاچهٔ ارومیه، بزرگ ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ بزرگ آب شور دنیاست و به طور عمده از رودخانه های زرینه رود، سیمینه رود، تلخه رود، گدار، باراندوز، شهرچای، نازلو و زولا تغذیه می شود.
دریاچه ارومیه زیستگاه 212 گونه از پرندگان٬ 41 گونه خزنده٬ 7 گونه دوزیست و 27 گونه از پستانداران شامل گوزن زرد ایرانی می باشد.
** ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی آذربایجان شرقی در شبستر
استاندار آذربایجان شرقی همچنین اعلام کرد: نخستین نیروگاه خورشیدی استان با ظرفیت حداقل 100 مگاوات توسط یک شرکت آلمانی در شهرستان شبستر ساخته می شود.
جبارزاده گفت: در حال مذاکره با شرکت آلمانی برای آغاز ساخت این نیروگاه سیکل ترکیبی در استان هستیم.
وی، از پیشرفت طرح ساخت بزرگراه صوفیان - سلماس نیز خبر داد و افزود: این طرح به علت اینکه به صورت طرح ملی با 13 طرح دیگر تجمیع شده و ردیف مستلی ندارد به کندی پیش می رود وبه همین دلیل از نماینده مردم شهرستان در مجلس می خواهیم تا این طرح را به صورت مجزا و مستقل ارایه کند تا بتوان از تزریق منابع مالی دیگر جهت تسریع و تکمیل طرح بهره برد.
استاندار آذربایجان شرقی اظهار کرد: اگر این اتفاق رخ دهد قول می دهیم دو ساله این طرح به پایان برسد.
وی همچنین با اشاره به تدوین سند توسعه و تدبیر شبستر، گفت: پیشرفت در سه هسته کلیدی این شهرستان قابل قبول است و مهمترین این هسته که موضوع تغییر الگوی کشت است در 10 هکتار کاشت گلخانه ای برای منطقه پیش بینی شده بود که تاکنون 1/5 هکتار آن انجام شده است.
جبارزاده گفت: برای کشت جایگزین نیز کاشت زعفران در 5 هکتار برای منطقه پیش بینی شده بود که تاکنون یک هکتار آن محقق شده است.
وی ادامه داد: کاشت پسته نیز در 30 هکتار از اراضی کشاورزی شبستر برنامه ریزی شده بود که بیش از یک هکتار کاشت و برای 10 هکتار نیز کاشت نهال به صورت صد در صد محقق شده است.
جبارزاده گفت: آبیاری کم فشار در بخش کشاورزی برای 550 هکتار زمین کشاورزی شبستر برنامه ریزی شده بود که 225 هکتار آن انجام شده است و در تبدیل دامداری سنتی به صنعتی نیز از 120 هزار واحد دامی پیش بینی شده 24 هزار واحد محقق شده است.
استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به روند رو به توسعه شهرستان شبستر و با بیان اینکه چهره این منطقه بسیار تغییر یافته است، افزود: شبستر سال 94 با شبستر سال 90 بسیار متفاوت است و این آهنگ توسعه بسیار مبارک است و در سایه استمرار این تغییرات شاهد توسعه بیشتر خواهیم بود.
وی در خصوص مشکل آب شرب شبستر، گفت: طی دو سال اخیر بخش مهمی از مشکلات مربوطه حل شده است اما همچنان ترمیم این طرح ها در اولویت آب و فاضلاب شهری استان قرار دارد.
جبارزاده با ابراز رضایت از میزان اشتغال در شبستر، گفت: نرخ چهار و 6 دهم درصدی نرخ بیکاری در این شهرستان از متوسط کشوری بیش از دو برابر بهتر است.
وی با بیان اینکه جوانان نباید اشغال را با استخدام یکی بدانند، اظهار کرد: دانش آموختگان باید حرفه و مهارت را فرا بگیرند تا در مرحله پساتحریم که رونق اقتصادی خواهد بود با تبحر در بازار کار مشغول کار شوند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

کاهش 35 درصدی مصرف آب با اجرای طرح کشاورزی پایدار در حوضه در

پست توسط naderloo »

مهاباد- ایرنا- مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران گفت: با اجرای طرح 'همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی' از مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه این دریاچه به میزان 35 درصد کاسته شده است.
محسن سلیمانی عصر روز دوشنبه در حاشیه نشست مسوولان سازمان جهاد کشاورزی و ادارات کل محیط زیست آذربایجان غربی و شرقی که در تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد برگزار شد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای فاز نخست این طرح که در وسعت 30 هزار هکتار از حوضه این دریاچه با موفقیت به اجرا گذاشته شد، نتایج خوبی در بحث صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی به دست آمد.
وی بیان کرد: این طرح که از طریق مشارکت جوامع محلی در قالب همکاری دولت ژاپن و جمهوری اسلامی ایران از سال گذشته آغاز شده است در فاز نخست در 41 روستا واقع در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان های آذربایجان شرقی و غربی با معرفی شیوه های کشاورزی پایدار به این روستاها با موفقیت به اجرا درآمد.
سلیمانی اضافه کرد: اجرای این طرح منتج به کاهش مصرف آب در سطح مزرعه، کاهش استفاده از نهاده های کشاورزی، حفظ و یا افزایش درآمد کشاورزان در واحد سطح، حمایت از تنوع زیستی دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری و اطلاع رسانی و آگاه سازی عمومی در مورد نقش ذینفعان مختلف در احیای این دریاچه شد.
وی گفت: فاز دوم اجرای برنامه استقرار کشاورزی پایدار با راهبرد IPMC هم اکنون در 75 روستا آغاز شده که در این راستا توافق نامه همکاری با سازمان جهاد کشاورزی به انجام رسیده و سایت های پروژه در کمیته راهبری استان های آذربایجان غربی و شرقی مشخص و با شرکت های اجرایی محلی نیز عقد قرارداد انجام شده است.
سلیمانی برگزاری کارگاه های آموزشی تسهیل گری و مستندسازی و برگزاری کارگاه های آموزشی فنی و مدیریت آب در مزرعه و خاک ورزی حفاظتی در استان های آذربایجان غربی و شرقی را در سال جاری در همین راستا عنوان کرد.
وی ادامه روند اجرایی پروژه کشاورزی پایدار در 41 روستای فاز اول و 34 روستای جدید در فاز دوم را از جمله اقدامات اجرایی پیش بینی شده در این طرح عنوان کرد.
وی ادامه داد: در قالب این طرح اجرای تکنیک ها و فنون کشتورزی پایدار برای باغات و تکمیل یک فصل زراعی کامل با پوشش کشت پاییزه و بهاره، اجرای پروژه های مکمل کشاورزی پایدار شامل معیشت جایگزین، بسیج اجتماعی با ایجاد کمپین و اطلاع رسانی پیامکی در جهت حساس سازی و اطلاع رسانی عمومی به منظور جلب مشارکت حداکثری در فرآیند احیای دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری و پیگیری فرآیند اجرای پروژه در فاز نخست انحام می شود.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالابهای ایران با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند یک تلاش همگانی هستیم و تنها طرح کشاورزی پایدار جوابگو نخواهد بود، اظهار کرد: تا زمانی که فضای مناسب برای همکاری جوامع محلی فراهم نشود و مردم طرح احیای دریاچه ارومیه را متعلق به خود ندانند، امکان اینکه دولت به تنهایی بتواند این طرح را به اجرا گذارد، میسر نخواهد شد.
سلیمانی گفت: یکی از علل مهم خشک شدن و کاهش آب دریاچه ارومیه در گذر زمان عدم حضور موثر و مشارکت مردم محلی در تصمیم سازی، تصمیم گیری و بهره برداری ها بوده است.
وی اضافه کرد: توسعه ناپایدار هم مساله ای مضر برای دریاچه ارومیه است که زنگ خطر آن توسط کارشناسان داخلی و خارجی در 15 سال قبل نواخته شد.
به گزارش ایرنا، کشاورزی پایدار با راهبرد IPCM روشی است که هم اکنون در روستاهای استان های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی در حال اجراست.
این کشاورزی نوعی از کشت و زراعت است که مشارکت مردمی را در کاهش میزان مصرف آب و افزایش راندمان تولید در واحد سطح در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مد نظر قرار می دهد.
این طرح با مشارکت 15 هزار کشاورز و 300 کارشناس غیردولتی در دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و با همکاری ایران و ژاپن و نیز UNDP (برنامه عمران سازمان ملل متحد) انجام می شود.
از کل مساحت 5700 کیلومتری سطح آبی دریاچه ارومیه که روند خشک شدن آن از 18 سال گذشته آغاز شده، هم اکنون فقط 750 کیلومتر باقیمانده است.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

روند تخریبی دریاچه ارومیه متوقف شده است

پست توسط naderloo »

مهاباد - ایرنا - مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران گفت: با اقدام های انجام شده در دو سال گذشته روند تخریبی دریاچه ارومیه متوقف شده است.
محسن سلیمانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: مشاهده آمارهای امسال با سال گذشته نشان می دهد که روند تخریبی که این دریاچه با آن در سالیان گذشته مواجه بوده متوقف شده و تغییرات سطحی و حجمی آب نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی ندارد.
وی گفت: هرچند که این دریاچه هم اکنون وضعیت مناسبی ندارد ولی توقف روند تخریبی آن بسیار امیدوار کننده است و این نشان می دهد که تلاش ها و توجه دولت و مشارکت جوامع محلی و مردم برای احیای این پهنه آبی نتیجه بخش بوده است.
سلیمانی با ابراز خرسندی از نگاه ویژه دولت به محیط زیست به ویژه احیای دریاچه ارومیه اضافه کرد: اقدام های دولت برای احیای دریاچه ارومیه موجب شده تا مردم و تشکل های زیست محیطی نیز به طور جدی پای کار آمده و تمام تلاش و توان خود را برای احیای این دریاچه به کار گیرند.
وی با بیان اینکه اکنون 90 درصد از سطح دریاچه ارومیه از دست رفته است، گفت: نیاز آبی دریاچه ارومیه سالانه سه میلیارد متر مکعب است که این نیاز باید از سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان تامین شود از این رو نقش وزارت نیرو در زمینه تامین حقابه این حوضه آبی بسیار حائز اهمیت است.
سلیمانی افزایش سه برابری زمین های کشاورزی در 30 سال گذشته از حدود 150 هزار هکتار زمین کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه به حدود 500 هزار هکتار را از دلایل مهم چالش های حال حاضر دریاچه ارومیه عنوان کرد.
وی با اشاره به اجرای طرح توسعه پایدار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه گفت: با اجرای این طرح که با عنوان 'همکاری در احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی' است در طی دو سال گذشته از مصرف آب در بخش کشاورزی در حوضه این دریاچه به میزان 35 درصد کاسته شده است.
سلیمانی مشارکت مردم در فرایند احیای دریاچه ارومیه را از اهداف اصلی این طرح عنوان کرد و افزود: در تلاش هستیم برای مدیریت مناطق حفاظت شده و بخش های تالابی از رویکرد سنتی به سمت جامع نگر و پیشرفته حرکت کنیم که برای رسیدن به این هدف باید سازمان ها و دست اندرکاران مختلف در قالب برنامه جامع مدیریت در کنار هم قرار گیرند.
وی اظهار کرد: در اجرای فاز نخست این طرح که در وسعت 30 هزار هکتار از حوضه این دریاچه با موفقیت به اجرا گذاشته شد، نتایج خوبی در بحث صرفه جویی در مصرف آب در بخش کشاورزی به دست آمد.
مدیر طرح ملی حفاظت از تالاب های ایران با بیان اینکه برای احیای دریاچه ارومیه نیازمند یک تلاش همگانی هستیم و تنها طرح کشاورزی پایدار جوابگو نخواهد بود، اظهار کرد: تا زمانی که فضای مناسب برای همکاری جوامع محلی فراهم نشود و مردم طرح احیای دریاچه ارومیه را متعلق به خود ندانند، امکان اینکه دولت به تنهایی بتواند این طرح را به اجرا گذارد، میسر نخواهد شد.
از کل مساحت 5700 کیلومتری سطح آبی دریاچه ارومیه که روند خشک شدن آن از 18 سال گذشته آغاز شده، اکنون فقط 750 کیلومتر باقی مانده است.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

بارندگی های مناسب ارتفاع آب دریاچه ارومیه را 13 سانتیمتر افز

پست توسط hses »

مهاباد- ایرنا- معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: بارندگی های مناسب سال آبی جاری ارتفاع آب دریاچه ارومیه را به میزان 13 سانتیمتر افزایش داده است.
حجت جباری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: افزایش ارتفاع آب دریاچه ارومیه در مناطق جنوبی این دریاچه بیشتر از مناطق شمالی بوده به طوری که ارتفاع آب در این مناطق به 15 تا 20 سانتیمتر رسیده است.
وی با بیان اینکه مناطق جنوبی دریاچه ارومیه پیش از سال آبی جاری به طور کامل خشک شده بود، افزود: هم اکنون ارتفاع آب دریاچه ارومیه از سطح دریاهای آزاد 1270.20 متر می باشد که 13 سانتیمتر افزایش نشان می دهد.
جباری اضافه کرد: این افزایش ارتفاع آب دریاچه موجب شده تا بیش از 700 کیلومتر مربع از مساحت این دریاچه در طی بیش از دو ماه اخیر دارای آب شود.
وی اظهار امیدواری کرد: با تداوم بارندگی ها در ادامه پاییز و زمستان امسال، شاهد افزایش بیشتر سطح آب این دریاچه خواهیم بود.
جباری همچنین گفت: به علت ذوب برف در ارتفاعات و بارندگی های بهاره بیشترین افزایش سطح دریاچه ارومیه در فصل بهار اتفاق می افتد.
وی ادامه داد: سطح تراز دریاچه ارومیه نسبت به سطح تراز متوسط درازمدت دریاچه در حدود چهار و نیم متر کاهش دارد که برای جبران کاهش آب دریاچه پروژه های مختلفی تعریف شده که بخشی در حال اجرا و بخشی نیز در مراحل مطالعات و تامین اعتبارات لازم قرار دارد.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 18 سال گذشته به مرور آب موجود در آن رو به کاهش گذاشت به گونه ای که از سال 80 تا سال 93 سالانه از یک تا 30 سانتیمتر میزان آب دریاچه کاهش یافته است.
مساحت این زیست بوم ارزشمند 5700 کیلومتر مربع است که در سال های اخیر 95 درصد آن خشک شده و هم اکنون با تلاش های دولت تدبیر و امید 1100 کیلومتر مربع دارای آب شده که به گفته کارشناسان دریاچه در سال های تثبیت به سر می برد.
سه سال اول اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه سال تثبیت نامگذاری شده است.
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

سانتیمتر از برنامه ستاد احیای دریاچه ارومیه عقبیم

پست توسط hses »

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر حوضه های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بیش از 50 سانتیمتر از برنامه سالیانه ستاد احیای دریاچه ارومیه عقبیم اما با افزایش بارش تا پایان سال و بهره برداری از طرح های کارگروه ملی، تراز دریاچه ارومیه بالا می رود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، «سیدمرتضی موسوی» آخرین تراز آبی دریاچه ارومیه را 1270.27 متر نسبت به سطح دریاهای آزاد اعلام کرد و افزود: انتظار می رود تراز آبی به بیش از 1270.80 متر نسبت به سطح دریاهای آزاد برسد
وی ادامه داد: از آغاز سال آبی (در مهرماه) تاکنون، 103 میلیمتر بارش در حوضه آبریز دریاچه گزارش شده که نسبت به مدت مشابه پارسال، 24 درصد کاهش یافته است اما نسبت به متوسط بارش های بلندمدت منطقه، افزایش 43 درصدی نشان می دهد.
مدیرکل دفتر حوضه های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه کرد: بارش های گذشته و رهاسازی 60 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان در آذرماه، موجب بهبود تراز دریاچه شده است.

** بهبود نسبی تراز دریاچه
موسوی گفت: اجرای طرح اتصال رودخانه زرینه رود به سیمینه رود، بازگشت جریان آب از این مسیر را به دنبال داشته است.
این مسئول گفت: بخشی از آب سد بوکان و جریانی که میان حوضه ها در اثر بارش های تازه ایجاد شد، از همین مسیر بازگشایی شده به پیکره اصلی دریاچه رسید.
مدیرکل دفتر حوضه های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران به جریان رودخانه های مهاباد چای، گدار چای و سیمینه رود به موازات رودخانه زرینه رود اشاره کرد و افزود: با لایروبی رودخانه های یادشده و تجمیع جریان آنها، آب چهار رودخانه منطقه با انرژی کامل به پیکره اصلی دریاچه وارد می شود.
به گفته او، شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی برای این منظور از اعتبارهایی بهره برد که از ستاد احیای دریاچه ارومیه دریافت کرده است.
وی تصریح کرد: لایروبی رودخانه آجی چای در منطقه آذربایجان شرقی نیز سبب ورود جریان های آبی بیشتری به دریاچه ارومیه شد.
موسوی ادامه داد: پیش از لایروبی ها و اتصال زرینه رود به سیمینه رود، جریان ورودی رودخانه زرینه رود نمی توانست به پیکره دریاچه ارومیه راه یابد و در نتیجه به مانداب تبدیل می شد.
وی خاطرنشان کرد: یکی از این برنامه های زودبازده احیای دریاچه ارومیه، انتقال آب از حوضه های مجاور است که امید می رود از آغاز سال 1395 اجرا شود.

** ادامه برنامه رهاسازی آب از سدها
موسوی تصریح کرد: برنامه رهاسازی 200 میلیون مترمکعب آب از سدهای در حال بهره برداری در بهمن و اسفند در دستور کار وزارت نیرو است.
وی گفت: پس از انقلاب، شیوه کشت به سوی الگوهای پرمصرف آب مانند تبدیل زمین دیم به آبی، افزایش سطح زیر کشت چغندر و یونجه و تبدیل زمین کشاورزی به باغی سوق پیدا کرد و همین مساله موجب شد مصرف آب در بخش کشاورزی افزایش یابد و نیاز آبی دریاچه به مرور تامین نشود.
مدیرکل دفتر حوضه های آبریز دریای خزر و دریاچه ارومیه شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: طرح های وزارت نیرو به کشاورزی منطقه لطمه نخواهد زد.
به گفته او، وزارت جهاد کشاورزی نیز طرح هایی برای استفاده از فناوری های نوین در آبیاری ارائه کرده است تا به مرور شاهد احیای دریاچه با حفظ تولید کشاورزی باشیم.
دریاچه ارومیه دومین دریاچه شور جهان است که در 18 سال گذشته به مرور آب آن رو به کاهش گذاشت؛ به گونه ای که از سال 1380 تا سال 1393 سالیانه از یک تا 30 سانتیمتر میزان آب دریاچه کاهش یافت.
مساحت این زیست بوم، 5700 کیلومتر مربع است که در سال های گذشته، 95 درصد آن خشک شده و هم اکنون با تلاش های دولت تدبیر و امید 1100 کیلومترمربع آن دارای آب شده است.
به گفته کارشناسان، این دریاچه در سال های تثبیت به سر می برد.
سه سال نخست اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه، دوره تثبیت نامگذاری شده است.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

خشک شدن دریاچه ارومیه زنگ خطری برای ایران و جهان است

پست توسط naderloo »

ارومیه - ایرنا - معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تهدید خشک شدن دریاچه ارومیه، زنگ خطر جدی برای کل ایران، منطقه و جهان است.

معصومه ابتکار روز پنجشنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی افزود: کشورهای مختلف با توجه به این وضعیت، تصمیم گرفته اند که حفظ محیط زیست را در دستور کار اصلی خود قرار دهند.
وی وضعیت فعلی دریاچه ارومیه را نشانه بی توجهی در سال های متمادی به موضوع محیط زیست دانست و گفت : دریاچه ارومیه سرمایه ای فراملی است .
وی افزود: این دریاچه متعلق به کل بشریت است و آیندگان در این خصوص از ما سوال خواهند کرد و ما ناگزیر هستیم در راستای بهبود وضعیت و احیای آن تمام توان خود را به کار بگیریم.
وی افزود: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به موضوع دریاچه ارومیه داشته و برنامه ریزی دقیقی را در این خصوص انجام داده که مطمئن هستیم این برنامه ریزی ها با همراهی مردم در راستای احیای دریاچه ارومیه به نتیجه می رسند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آلودگی هوا در کشور نیز اظهار کرد: با این آلودگی که محصول نبود برنامه ریزی مناسب در سال های گذشته است، در حال حاضر زندگی 30 میلیون نفر از مردم کشور تحت تاثیر قرار گرفته که رقم قابل توجهی است.
ابتکار اضافه کرد: آلودگی خاک نیز در کشور زیاد است که این امر نتیجه کشاورزی آسیب زا در گذشته و حال بوده و باید برای پیشگیری از تبعات آن، از اکنون برنامه ریزی کنیم.
وی توجه به اقتصاد نوین که بر پایه خلاقیت جوانان شکل می گیرد را یکی از مهمترین عوامل جلوگیری از آسیب به محیط زیست در کنار توسعه عنوان کرد و ادامه داد: اقتصاد نوین، اقتصادی بر مبنای خلاقیت و نوآوری است که به آن اقتصاد سبز نیز می گویند و ما باید به این سمت حرکت کنیم.
ابتکار گفت : توسعه پایدار همراه با حفظ محیط زیست تنها راه پیش روی انسان در برهه کنونی است که این امر باید در برنامه ریزی های مسئولان، فعالان صنعتی، معدنی و کشاورزی و آحاد مردم لحاظ شود.
وی اضافه کرد: در سال های گذشته بسیاری از فعالیت ها با محوریت توسعه بدون در نظر گرفتن مخاطرات زیست محیطی انجام گرفته که نتیجه آن تخریب و آلودگی روز افزون محیط بوده و بسیاری از جوامع را با مشکل جدی مواجه کرده است.
وی با اشاره به توجه ویژه در اجلاس گذشته سران کشورها در سازمان ملل به موضوع توسعه پایدار با لحاظ کردن حفظ محیط زیست اضافه کرد: در دنیای امروز همه دولت ها و صاحب نظران بر این باور رسیده اند که توسعه پایدار با بی توجهی به محیط زیست امکانپذیر نیست.
وی سیاست های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب در خصوص محیط زیست، برنامه ششم توسعه و برنامه های دولت تدبیر و امید را نشان دهنده توجه نظام مقدس جمهوری اسلامی به حفظ محیط زیست دانست و اظهار کرد: این اهمیت تا حدی است که رئیس جمهوری، دولت یازدهم را دولت محیط زیست نامیده و با وجود برنامه ریزی های مختلف در حوزه های افزایش اشتغال، رشد اقتصادی، خروج از رکود، رفع موانع تولید، ورود به دوران پساتحریم و توسعه اجتماعی و سیاسی، بر امر محیط زیست همواره تاکید داشته است.
معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: در صورتی که موضوع محیط زیست را در بخش های مختلف صنعت، کشاورزی و معدن جدی نگیریم به نقطه شکست می رسیم و عامل شکست نیز تخریب و آلودگی محیط زیست خواهد بود.
معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز پنجشنبه در سفری یکروزه به آذربایجان غربی، ضمن دیدار با مدیران و بازدید از دریاچه ارومیه و حاشیه آن، با فعالان حوزه محیط زیست نیز دیدار و گفت و گو می کند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

آذربایجان غربی برای احیای دریاچه ارومیه علاقمند به توسعه همک

پست توسط naderloo »

ارومیه - ایرنا - استاندار آذربایجان غربی گفت: ما در راستای اجرای برنامه های احیایی دریاچه ارومیه علاقمند به توسعه همکاری با ترکیه به ویژه استان هایی نظیر ارزروم هستیم.
قربانعلی سعادت روز چهارشنبه در دیدار با رئیس دانشگاه آتاتورک ارزروم افزود: ترکیه در رابطه با ایجاد روشهای نوین در کشاورزی مثل توسعه آبیاری های نوین، اصلاح بذر و نهال و ارتقای ظرفیت های تولید پیشرفتهای چشمگیری به دست آورده است که می توان از آنها به بهترین شکل ممکن بهره برد.
وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید برنامه ریزی های وسیعی را برای احیای دریاچه ارومیه آغاز کرده و مصمم است که این دریاچه را از خشکی نجات دهد که در این راستا از توان علمی و تجربی همه اساتید حوزه مرتبط در داخل و خارج کشور استفاده می کند.
وی اظهار کرد: ما در این زمینه ها به ویژه در راستای کمک به روند احیای دریاچه ارومیه علاقمند به توسعه همکاری ها با ترکیه هستیم.
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به پیشرفت های استان ارزروم ترکیه در حوزه های مختلف علمی، کشاورزی، فنی و مهندسی ادامه داد: استفاده از تجربه دانشگاه ارزروم در حوزه های مختلف علمی در دستور کار جدی مسئولان استانی است و از همکاری مسئولان این دانشگاه نیز استقبال می کنیم.
حکمت کوچاک رئیس دانشگاه آتاتورک ارزروم ترکیه نیز در این دیدار پیشرفت های دانشگاهی آذربایجان غربی را قابل توجه ارزیابی کرد و گفت: این دانشگاه در رابطه با توسعه ارتباطات علمی با دانشگاههای این استان آمادگی دارد.
دانشگاه آتاتورک ارزروم ترکیه یکی از دانشگاههای قدیمی و ریشه دار ترکیه است که در سال 1957 تاسیس شده و با چند دانشگاه کشورمان از جمله دانشگاه ارومیه تفاهم نامه همکاری دارد.
آذربایجان غربی تنها استان مرزی کشورمان با ترکیه است و حدود 550 کیلومتر با این کشور مرز مشترک دارد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

دریاچه ارومیه به تراز اکولوژیک خود نخواهد رسید

پست توسط naderloo »

تهران- ایرنا- عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین گفت: کف دریاچه انباشته شده از نمک است بنابراین هرچه آب وارد آن شود تبخیر خواهد شد از این رو هیچگاه به تراز اکولوژیک خود نخواهد رسید.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مرضیه لک روز پنجشنبه در کارگاه آموزشی همایش حامیان محیط زیست به حجم شوری آب دریاچه اشاره کرد و افزود: اکنون شوری آب این دریاچه 400 گرم بر لیتر است در حالی که دریاچه 99 درصد از حجم آب خود را از دست داده و با این میزان شوری برگشتن به تراز اکولوژیک غیرممکن است.
وی اظهار کرد: پنج میلیارد تن نمک کف دریاچه وجود دارد که با این میزان حجم باید شوری را به 250 گرم بر لیتر برسانیم بنابراین رسیدن به این هدف به حجم بسیار زیادی آب نیاز دارد که اگر این کار نیز صورت گیرد نمک ها شروع به حل شدن می کنند و شوری را افزایش می دهند بنابراین مجبوریم نمک کف دریاچه را کاهش دهیم.
لک گفت: هرچه آب وارد دریاچه شود، شدت تبخیر و میزان شوری آن را از بین می برد و ادامه این روند موجب می شود منابع آب شیرین خود را نیز از دست بدهیم اگر 30 میلیارد مترمکعب آب مورد نیاز را نیز وارد دریاچه کنیم دیگر به زمان گذشته خود برنمی گردد.
به گفته وی، در مدت یک سال 35 سانتیمتر نمک در بستر دریاچه رسوب می کند و تبخیر آب یک متر در سال است بنابراین رسیدن به تراز اکولوژیک کاری بسیار دشوار و غیرممکن است.
لک گفت: عده ای معتقدند دریاچه را به حال خود رها کنیم در این صورت تنها سه لکه از دریاچه باقی می ماند که خشک نمی شود برخی هم معتقدند آب را از حوضه های دیگر وارد دریاچه کنیم اما ما معتقدیم حوضه آبی دریاچه باید پایدار باشد.
عضو هیات علمی پژوهشکده علوم زمین اظهار کرد: تغییر اقلیم، بهره برداری بی رویه از منابع آبی و میانگذر شهید کلانتری مولفه هایی بودند که در سازمان زمین شناسی درخصوص خشک شدن دریاچه ارومیه مورد بررسی قرار گرفتند.
وی اظهار کرد: بررسی ها نشان می دهد نقش تغییر اقلیم در خشک شدن دریاچه ارومیه بسیار کمرنگ بوده است؛ بعد از سه سال خشکسالی تراز دریاچه در سال 2000 کاهش یافت اما بعد از آن به رغم بهبود بارش ها در منطقه، تراز آب همچنان روند کاهشی خود را ادامه داده است.
لک، گفت: سازمان زمین شناسی این مساله را در سال 1388 به نهادهای مرتبط ارائه داد اما مورد قبول قرار نگرفت و آنها گفتند که عواملی مانند تبخیر و باد نیز باید مدنظر قرار گیرد. وی افزود: بر این اساس سازمان زمین شناسی اقدام به مغزه گیری از کف دریاچه ارومیه کرد و رسوبات را از عمق 6.5 متری بستر بیرون آورد که در این عمق اثری از خشکسالی نبود این به آن معنا است که طی 13 هزار سال گذشته ارومیه خشک نشده است.
لک، به عامل بعدی یعنی استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی اشاره کرد و گفت: بیش از 100 هزار حلقه چاه مجاز و غیرمجاز در اطراف دریاچه ارومیه حفر شده که باعث پایین رفتن سطح آب های زیرزمینی شده و همچنین روی تمام رودخانه های مهم دریاچه ارومیه بدون درنظرگرفتن حقابه محیط زیستی دریاچه، سد احداث شده است.
وی با بیان اینکه متولیان سد اعلام کردند که فقط سه میلیارد مترمکعب آب پشت سدها ذخیره شده است که در برابر 30 میلیارد مترمکعب کمبود آب دریاچه ارومیه عددی نیست، افزود: این گفته شاید درست باشد اما اتفاقی که در این میان افتاد این بود که تمام آب های شیرین پشت این سدها ذخیره شده از این رو تعادل ورود آب شیرین و شور به دریاچه به هم خورد که این مساله باعث افزایش شوری آب دریاچه شده است.
لک، در ادامه به احداث میانگذر شهید کلانتری اشاره کرد و گفت: این میانگذر قرار بود به صورت پل احداث شود زیرا گردش آب در دریاچه ارومیه از جنوب به شمال است اما زمانی که میانگذر به طول 17 کیلومتر احداث شد، فقط یک 1.7 کیلومتر برای جریان آب جنوب و شمال دریاچه درنظرگرفته شد از این رو این حجم کوچک دریچه موجب متوقف شدن جریان طبیعی دریاچه شد که این مساله نیز تعادل شوری و شیرینی دریاچه را به هم زد.
وی تاکید کرد: اکنون دیگر امحای میانگذر فایده ای ندارد چون کف دریاچه پر از رسوب شده و ارتباط بخش شمالی و جنوبی قطع شده است.
لک به تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه اشاره کرد و گفت: تشکیل این ستاد کار بسیار مناسبی است که قرار است در یک برنامه 10 ساله دریاچه را به تراز اکولوژیک خود برساند اما معتقدم که دریاچه به تراز اکولوژیک خود نخواهد رسید.
همایش یک روزه حامیان محیط زیست با رویکرد توسعه کیفیت زیست محیطی در سالن همایش های صدا و سیما در حال برگزاری است.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

نمایشگاه آشنایی با روش های آبیاری به شهرهای حوضه دریاچه اروم

پست توسط naderloo »

تهران - ایرنا - مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران گفت: قرار است نمایشگاه آشنایی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با روش های کاهش مصرف آب و نهاده های شیمیایی در شهرهای مختلف این حوضه برپا شود.
محسن سلیمانی روزبهانی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگارعلمی ایرنا افزود: نمایشگاه آشنایی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با روش های کاهش مصرف آب و نهاده های شیمیایی اواخر دی ماه به مدت چهار روز در شهر ایلخچی استان آذربایجان شرقی برگزار شد.
وی اظهار کرد: نمایشگاه فناوری های استقرار کشاورزی پایدار به منظور فراهم آوردن بستری برای تبادل تجارب و اطلاعات بین کشاورزان تحت پوشش پروژه، آشنایی بیشتر کشاورزان با روش های مرتبط با کاهش مصرف آب و نهاده های شیمیایی در سطح مزارع و همچنین انتقال یافته های علمی و تحقیقاتی به کشاورزان از طریق کارشناسان و محققان حاضر در نمایشگاه، برگزار شد.
وی با تاکید بر نقش مردم و جوامع محلی در اجرای فرایند احیای دریاچه ارومیه گفت: در این نمایشگاه کشاورزان از نزدیک با فناوری های روز بخش کشاورزی در زمینه آبیاری و نوع کشت آشنا می شوند.
سلیمانی اظهار کرد: بر این اساس تصمیم گرفته ایم تا این نمایشگاه به صورت سیار در شهرهای حوضه دریاچه ارومیه برگزار شود زیرا تمام وسایل موجود در آن قابل حمل و نقل است، این کار در سالجاری انجام می شود.
وی گفت: ماکت هایی از مدل های قدیم و جدید آبیاری و برخی ادوات کشاورزی به نمایش گذاشته می شود که کشاورزان با مضرات روش های قدیمی و فواید روش های جدید به صورت ملموس آشنا می شوند.
مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران افزود: نمایشگاه آشنایی کشاورزان حوضه آبریز دریاچه ارومیه با همکاری طرح حفاظت از تالاب های ایران و جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی برگزار شد و سیار شدن آن نیز با همکاری این دو نهاد انجام می شود.
وی گفت: دفتر طرح حفاظت از تالاب های ایران طی سال های 94-93 در قالب پروژه ' همکاری در احیاء دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی' تلاش کرد استفاده از پتانسیل و ظرفیت های جوامع محلی در راستای احیای دریاچه ارومیه را الگوسازی کند.
به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران، این پروژه با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست به نمایندگی طرح حفاظت از تالاب های ایران و سازمان های جهاد کشاورزی در استان های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی در حال اجرا است و با استفاده از روش های کشاورزی پایدار، که بر پایه آموزش و مشارکت کشاورز است، کوشش کرده تا مصرف منابع آب و نهاده های شیمیایی کشاورزی در سطح مزرعه را کاهش داده و از این طریق علاوه بر پایدارسازی فعالیت های کشاورزی، بخشی از آب دریاچه ارومیه را نیز تامین کند.
در مدت برپایی این نمایشگاه در 19 تا 23 دی ماه مدیر ملی طرح حفاظت از تالابهای ایران، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی، معاونت بهبود تولیدات گیاهی، مدیر باغبانی استان آذربایجان شرقی، دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی، مشاور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای، مدیران جهاد کشاورزی شهرستانهای آذرشهر و اسکو، مدیریت ترویج جهاد کشاورزی استان های آذربایجان غربی و شرقی، کمیته اجتماعی فرهنگی ستاد احیای دریاچه ارومیه به همراه کارشناسان پژوهشکده سیاستگذاری علم و فن آوری شریف و همچنین بیش از 350 نفر از کشاورزان حاشیه دریاچه ارومیه از نمایشگاه بازدید کردند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

تراز آبی دریاچه ارومیه از 1271 متر فراتر رفت

پست توسط naderloo »

[JUSTIFY]تراز آبی دریاچه ارومیه از 1271 متر فراتر رفت
ارومیه- ایرنا- مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: سطح تراز آبی دریاچه ارومیه با 33 سانتیمتر افزایش نسبت به زمان مشابه پارسال، به 1271.03 متر رسیده است.
كیومرث دانشجو روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در زمان مشابه سال آبی گذشته تراز آبی دریاچه ارومیه 1270.70 متر بود.
وی با اشاره به تراز 1270.08 متری دریاچه ارومیه در ابتدای سال آبی جاری اظهار كرد: در حدود هفت ماه گذشته سطح آب دریاچه ارومیه 95 سانتیمتر افزایش یافته كه رقمی قابل توجه است.
مدیرعامل شركت آب منطقه ای آذربایجان غربی ادامه داد: میزان افزایش سطح تراز دریاچه ارومیه در زمان مشابه سال گذشته نسبت به ابتدای سال آبی حدود 55 سانتیمتر بود.
دانشجو گفت: طبق بررسی های صورت گرفته این میزان افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه از سال 73 تاكنون در این زمان از سال بی سابقه بوده است.
وی افزود: این میزان افزایش تراز در حالی است كه میزان بارش در سال آبی جاری در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 5.5 درصد معادل 18 میلیمتر از سال گذشته كمتر شده و به 315 میلیمتر رسیده است.
وی اضافه كرد: در مدت مشابه سال آبی گذشته میزان بارش های صورت گرفته در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود 334 میلیمتر بود.
به گزارش ایرنا، در سال آبی جاری از چهار سد مهاباد، بوكان، زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع بیش از 700 میلیون متر مكعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
دریاچه ارومیه از 20 سال پیش با روند كاهش میزان آب و سطح تراز رو به رو بوده و در این مدت، سطح آن هفت متر و 41 سانتیمتر نسبت به حداكثر سطح تراز كاهش یافته است.
تراز این دریاچه در ابتدای سال آبی 93-94 حدود 1270.15 و در ابتدای سال آبی 94-95 حدود 1270.08 متر بود كه نشان از كاهش ناچیز سطح دارد و دریاچه به وضعیت تثبیت رسیده است.
این در حالی است كه در برخی سال ها سطح تراز آبی دریاچه ارومیه بیش از یك متر كاهش داشته است.
با روی كار آمدن دولت یازدهم برنامه های 26 گانه برای احیای این دریاچه تصویب شده و به اجرا درآمد كه نتیجه آن، تثبیت میزان آب دریاچه در دو سال متوالی گذشته است.[/JUSTIFY]
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

تثبیت وضعیت دریاچه ارومیه نتیجه اهتمام و اقدام های دولت

پست توسط hses »

ارومیه- ایرنا- دریاچه ارومیه با رسیدن به تراز آبی 1271.10 متری وضعیت تثبیت را می گذراند كه این امر دركنار بار ش خوب باران و برف، نتیجه اهتمام و اقدام های همه جانبه دولت در اختصاص بودجه قابل توجه و تلاش دستگاه های اجرایی مرتبط با مدیریت ستاد احیای دریاچه بوده است.
به گزارش ایرنا، دریاچه ارومیه پس از گذراندن دوره سخت حدود 2 دهه ای در كاهش مستمر تراز آبی و كاهش نزدیك به هشت متری این تراز و دهها میلیارد مترمكعبی آب، امسال با عنایت ی الهی و همت دولت تدبیر و امید، مسئولان دستگاه های اجرایی و همراهی مردم، روزگار خوشی را می گذراند و تراز آن به حدود 1271.1 متر رسیده كه در چند سال اخیر بی سابقه بوده است.
این دریاچه در حالی به تراز بالاتر از 1271 متری رسیده كه در ابتدای سال آبی جاری تراز آن اندكی بیش از 1270 متر بوده و در سال آبی گذشته نیز عددی كمتر از 1270.5 متر را نشان می داد.
به گفته مسئولان در حال حاضر از وسعت بیش از پنج هزار كیلومتر مربعی دریاچه ارومیه، بیش از سه هزار كیلومتر مربع در گستره آبی قرار گرفته و حجم آب آن نیز به بیش از سه و نیم میلیارد متر مكعب رسیده است كه همه اینها خبرهایی خوش برای هواداران میلیونی احیای دریاچه ارومیه است كه نظیر این خبرها را در سال های اخیر نشنیده بودیم.
برخی از صاحب نظران معتقد هستند كه این میزان آب به دلیل ورود سامانه های بارشی متعدد و تحقق بارش های قابل توجه برف و باران در منطقه در حوضچه دریاچه ارومیه جمع شده ولی آمارها نشان می دهد كه بارش های امسال در حوضه آبریز دریاچه ارومیه حدود 9 درصد و 32 میلیمتر كمتر از سال قبل بوده است.
به منظور بررسی وضعیت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته و همچنین اقدامات انجام شده توسط دستگاه های مختلف اجرایی در خصوص برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه عصر شنبه جلسه ای در استانداری آذربایجان غربی برگزار شد كه در آن نیز اجرای طرح های تثبیتی و احیایی و همچنین برنامه های فرهنگی و اجتماعی درخصوص كاهش مصرف آب و اصلاح الگوی مصرف و كشت یكی از عوامل افزایش تراز آبی دریاچه ارومیه و رسیدن به اهداف تثبیتی ستاد عنوان شد.

** اجرای چند طرح برای احیای دریاچه ارومیه
قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در این جلسه گفت: ارزیابی های صورت گرفته نشان می دهد كه به رغم كاهش بارش نزولات آسمانی، شاهد افزایش قابل توجه تراز دریاچه ارومیه بوده ایم كه این امر ناشی از تلاش مستمر دولت و دستگاه های اجرایی برای رسیدن به شرایط تثبیتی و احیایی در دریاچه ارومیه است.
وی افزود: در سال گذشته میزان بارش صورت گرفته بیشتر از امسال بود ولی امسال به علت اجرای طرح های ستاد احیای دریاچه ارومیه، آب ناشی از باران و برف در كنار اجرای طرح های احیایی، وارد بستر دریاچه شده و حجم آب به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
وی ضرورت توجه بیشتر دستگاه های اجرایی كشوری به موضوع اشتغال جایگزین را در حوضه آبریز دریاچه ارومیه مورد تاكید قرار داد و اضافه كرد: در یكی از موارد توسعه اشتغال صنعتی در این حوضه، سرمایه گذار لازم برای استحصال پتاس از نمك دریاچه ارومیه وجود دارد ولی سازمان های دخیل، توجه لازم را به این امر نداشته و مجوزهای لازم را ارائه نمی كنند.
استاندار آذربایجان غربی با قدردانی از فعالیت های فرهنگی صورت گرفته در استان، لزوم تلاش بیشتر در این خصوص را یادآوری كرد و ادامه داد: یكی از نتایج قابل توجه این امر، تجمیع بیش از سه هزار هكتار زمین و استفاده از آبیاری قطره ای برای آن است كه توسط خود كشاورزان صورت گرفته و كار ارزشمندی به شمار می رود.
سعادت اظهار كرد: دولت تدبیر و امید، به مشاركت مردم در احیای دریاچه ارومیه اعتقاد جدی دارد و این امر را با قوت و قدرت ادامه می دهد.
وی با اشاره به كمبود آب در آذربایجان غربی و لزوم توجه به صرفه جویی در مصرف آن تاكید كرد: در صورتی كه مشكل دریاچه ارومیه نیز اتفاق نمی افتاد ما ملزم به اجرای طرح های اصلاح الگوی مصرف آب و اصلاح الگوی كشت در استان بودیم ولی خشك شدن دریاچه ارومیه، عمق مشكل را به خوبی به ما نمایان كرد.
وی تلاش در راستای افزایش راندمان محصولات كشاورزی در آذربایجان غربی را مورد تاكید قرار داد و گفت: در حال حاضر از هر هكتار باغ سیب در استان حدود 30 تن محصول برداشت می شود در حالی كه در باغ نمونه شهر ورامین كه اصلاج الگوی كشت در آن صورت گرفته، از هر هكتار بیش از 60 تن سیب برداشت می شود كه ما باید تلاش كنیم به این نقطه برسیم.

** تخصیص 10 هزار و 190 میلیارد ریال اعتبار توسط دولت به احیای دریاچه ارومیه
مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: در 2 سال گذشته 10 هزار و 190 میلیارد ریال اعتبار از سوی دولت تدبیر و امید به موضوع احیای دریاچه تخصیص داده شده كه در شرایط مالی نامناسب كشور، اعتباری قابل توجه بوده و نشانه توجه دولت به این امر است.
وی افزود: از این میزان چهار هزار و 450 میلیارد ریال در سال 93 و پنج هزار و 740 میلیارد ریال در سال گذشته تخصیص یافته است.
وی اضافه كرد: اختصاص این میزان اعتبار، زمینه ساز تسریع در اجرای پروژه های احیایی دریاچه ارومیه بوده و اهتمام دولت را به این امر نشان می دهد.
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه بر اصلاح الگوی كشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه با همراهی مردم تاكید كرد و ادامه داد: این امر می تواند تاثیری دوچندان در احیای دریاچه ارومیه داشته و مانع رشد بی رویه مصرف آب در بخش كشاورزی در این حوضه شود.
در این جلسه گزارشی از وضعیت اجرای طرح های احیایی دریاچه ارومیه توسط دستگاه های اجرایی مسئول ارائه شد.
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

تراز دریاچه ارومیه در همسنجی با پارسال 34 سانتیمتر بالا رفت

پست توسط naderloo »

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر مدیریت به‌هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه گفت: تراز دریاچه ارومیه با وجود افت 74 درصدی بارش حوضه آبریز ارومیه در سال آبی 96-1395، در همسنجی با پارسال 34 سانتیمتر افزایش داشته است.

به گزارش وزارت نیرو، «سیدمرتضی موسوی» اضافه کرد: تراز سطح آب دریاچه ارومیه اینک به 1270 متر و 47 سانتیمتر رسیده و میزان بارش در حوضه آبریز دریاچه از آغاز سال آبی جاری تا امروز 23 میلیمتر ثبت شده است که در مقایسه با سال آبی گذشته 74 درصد و نسبت به میانگین درازمدت 52 درصد کاهش نشان می دهد.
موسوی یادآوری کرد: دولت یازدهم برای احیای دریاچه در سال آبی 96-1395 مصوباتی دارد که بر اساس آن مقرر شده است امسال هشت درصد و به صورت تجمعی تا 24 درصد کاهش مصرف آب نسبت به سال‌ مبنا (که در سومین سال اجرای آن هستیم) از طریق سدهای حوضه آبریز دریاچه ارومیه اعمال شود.
مدیرکل دفتر مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز دریای خزر و ارومیه اضافه کرد: در سال آبی جاری رهاسازی آب به میزان دستکم 370 میلیون مترمکعب از سدها برای احیای دریاچه ارومیه قابل پیش بینی است.
به گفته این مسوول، اگر شاهد بارش‌ها و روان‌آب‌های خاصی در منطقه باشیم، بدون اعمال افزایش در سایر مصارف، می‌توان میزان رهاسازی آب از سدها را برای دریاچه به‌طور متناسب افزایش داد.
وی ادامه داد: وزارت نیرو برنامه‌ریزی کرده است 716 میلیون مترمکعب آب را برای مصارف کشاورزی از محل سدها اختصاص دهد.
موسوی یادآور شد: به دلیل کمبودهای مالی، اعتبارات اجرای پروژه‌ها و رفع موانع انتقال آب از حوضه‌های مجاور به دریاچه ارومیه بموقع پرداخت نشده و به همین دلیل لایروبی رودخانه‌ها و مرمت و بازسازی تاسیسات آبی نیز به تعویق افتاده است.
وی ابراز امیدواری کرد برای اجرایی شدن حداکثر آبرسانی به پیکره آبی دریاچه ارومیه،‌ اعتبارات مورد نیاز در ماه‌های باقیمانده سال به واحدهای اجرایی تزریق شود تا شرایط مطلوب تری برای دریاچه فراهم شود؛ هرچند شرکت‌های آب منطقه ای از محل اعتبارات داخلی خود، در حال لایروبی رودخانه‌های همجوار هستند.
به گزارش ایرنا، چندی پیش وزیر نیرو احیای دریاچه ارومیه را یکی از اولویت های جدی دولت یازدهم اعلام کرد و گفت 27 راهکار اجرایی برای احیای این دریاچه برنامه ریزی شده است.
به گفته چیت چیان، از آنجا که این دریاچه در شرایط سخت و ناگواری قرار دارد، از آغاز فعالیت دولت یازدهم کارگروهی برای نجات این دریاچه تشکیل شد و دولت با همه توان و استفاده از دانش و تجربیات سایر کشورها برای حل این معضل اقدام کرد و از متخصصان کشورهای مختلف مانند آمریکا، آلمان، روسیه و ژاپن کمک گرفت.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

احیای کامل دریاچه ارومیه در1402 محقق نخواهمد شد !

پست توسط naderloo »

به دلیل پرداخت نشدن بودجه احیای کامل دریاچه ارومیه در1402 محقق نمی شود
تهران-ایرنا- دبیر کارگروه و مجری طرح نجات دریاچه ارومیه با بیان اینکه قصد فریب رییس جمهور و مردم را نداریم گفت:زمان احیای دریاچه ارومیه، به دلیل پرداخت نشدن بودجه ‌برای احیای آن، طبق برنامه اولیه در سال 1402 محقق نخواهد شد.
به گزارش روز چهارشنبه ایرنا ازستاد احیای دریاچه ارومیه، عیسی کلانتری در سی و هشتمین کمیته هماهنگی این ستاد با اشاره به اینکه ما طبق وظیفه‌ای که دولت به ما محول کرده است وظایف خود را دنبال می کنیم، افزود:وقتی به جای پرداخت منابع مالی طبق برنامه هیچ بودجه ‌ای در اختیار دستگاه‌های زیرمجموعه ستاد قرار نمی ‌گیرد، ما نمی‌ توانیم کار زیادی از پیش ببریم.
وی اظهار کرد: البته طبق مصوبه هشتمین جلسه کارگروه ملی و دستور معاون اول رییس جمهوری قرار است خزانه تا پایان سالجاری ٦٠٠ میلیارد تومان از بودجه مورد نیاز پروژه‌ها را در اختیار سازمان ‌های مجری مصوبات ستاد قرار دهد.
کلانتری ادامه داد: زمان احیای دریاچه ارومیه، به دلیل پرداخت نشدن به موقع بودجه برای احیای، طبق برنامه اولیه در سال 1402 محقق نخواهد شد، باید به مردم و رییس‌ جمهوری اعلام کنیم، اگر سال آینده نیز روند پرداخت بودجه به این شکل پیش رود، ما نیز شاهد تاخیر مجدد خواهیم بود.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه تاکید کرد: اعلام این وضعیت به معنای شکست احیای دریاچه ارومیه نیست بلکه به معنای این است که ما قصد داریم، بیش از پیش به صورت دینامیک حرکت کنیم، ما نمی خواهیم مردم را فریب دهیم به همین دلیل صادقانه اعلام می‌ کنیم به دلیل تامین نشدن منابع مالی مورد نیاز طبق برنامه مدون برنامه 10 ساله اجرا نخواهد شد.
وی افزود: اگرچه دریاچه را طبق برنامه در شهریورماه 1395 به حالت تثبیت رساندیم ولی اگر بتوانیم از سال آینده همچون سال‌های قبل با تامین به موقع منابع مالی مواجه شویم و مشکل خاصی پیش نیاید؛ احیای کامل در سال 1403 خواهد بود.
وی تاکید کرد: ما با دینامیک کردن برنامه می‌ توانیم هرساله وضعیت خود را بررسی و بر اساس آن به درستی قدم برداریم تا به احیای قطعی برسیم.
وی افزود: به این ترتیب اگر سال آینده نیزهمچون سال جاری دولت با کمبود منابع روبرو باشد، این برنامه به جای یکسال تاخیر به دو سال تاخیر می ‌رسد و البته اگر این روند در سال‌‌های بعد هم اتفاق بیفتد امکان عدم احیای قطعی نیز امکان‌ پذیر است البته ما اکنون نمی‌ خواهیم پیش ازهر اتفاقی سخنی قطعی بگوییم اما این احتمالات را بیان می ‌کنیم تا مردم و رییس‌ جمهور بدانند ما تمام تلاش خود را خواهیم کرد، ولی اگر تمهیدات این برنامه تامین نشود؛ ما نمی‌ توانیم کار زیادی از پیش ببریم.
کلانتری در بخش دیگری از سخنانش گفت: ما قصد نداریم دولت را تحت فشار قرار دهیم چون می دانیم آنها نیز با محدودیت مواجه هستند ولی موظف هستیم به مردم و به ویژه رییس ‌جمهوری اطلاع دهیم شرایط کنونی چندان مناسب نیست و سال آینده در بهترین وضعیت شرایط کنونی را خواهیم داشت.
کلانتری درباره آینده وضعیت رهاسازی آب پشت سدها از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: ما خوش بین هستیم در سالجاری حداقل رهاسازی آب پشت سدها همچون گذشته طبق مصوبات شورای هماهنگی پیش رود، ما همیشه گفتیم ستاد خواهان همراهی و همکاری با وزارتخانه های مرتبط با احیای دریاچه است؛ در این زمینه هم برای درست اجرا شدن این مصوبه و سایر مصوبات ، تمام تلاش خود را خواهیم کرد.
دبیر و مجری کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، سپس از مسولان شرکت مدیریت منابع آب خواست به وظایف خود در خصوص رها سازی به خوبی عمل کنند و افزود: مدیران وزارت نیرو به خوبی بر وظایف خود واقف هستند و اگر رهاسازی به موقع آب برای تامین نیاز دریاچه انجام نشود؛ این آب برخلاف برنامه، صرف کشاورزی خواهد شد اتفاقی که قطعا به برنامه کاهش 40 درصدی مصرف آب کشاورزی لطمه خواهد زد.
*** ستاد خواهان همکاری بهتر با وزارت نیرو است
همچنین مسعود تجریشی مدیر دفتر برنامه ‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه در خصوص وضعیت پرداخت‌های دولت توضیح داد: از ابتدای سال جاری تاکنون خزانه پولی به دستگاه‌های اجرایی ستاد نداده است؛ یعنی به رغم تخصیص بودجه 300 میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه در اواخر دی ماه، تاکنون از سوی خزانه مبلغی در اختیار وزارتخانه‌ها برای انجام وظایف خود در ستاد از محل ماده ١٠ و ١٢ قرار نگرفته است.
وی درباره وضعیت رها سازی آب پشت سدها به دریاچه ارومیه گفت: در دومین جلسه شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه به ریاست وزیر نیرو مقرر شد 357 میلیون متر مکعب آب از سدها به سمت دریاچه از سوی شرکت مدیریت منابع آب رها شود؛ طبق برنامه این رها‌سازی در ماه‌های بهمن و اسفند و فروردین خواهد بود؛ که امیدواریم این اتفاق بیفتد.
*** بازبینی مجدد برنامه احیای دریاچه ارومیه
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد: از این پس سالانه در این دفتر با توجه به محدودیت ها و از سویی فرصت ها تجربیات خود را در اختیار برنامه نویسان اولیه ستاد قرار می دهیم و آنها ضمن تحلیل میزان عملکرد دستگاه ها نسبت به برنامه با راهکارهای جدید برای بهبود وضعیت منطبق بر واقعیات ارائه خواهند کرد.
تجریشی گفت: از سویی برنامه جدید را در اختیار دولت و مردم قرار می دهیم تا آنها به طور شفاف نسبت به آخرین وضعیت قطعی دریاچه مطلع شوند یعنی بدانند به دلیل چه مشکلاتی از برنامه اولیه یکسال یا دو سال عقب هستیم، در مقابل اگر منابع بیش از انتظار تزریق شود و مشکلی نباشد؛ از پیشرفت احیا جلوتر از برنامه خبر دهیم.
شورای هماهنگی مدیریت بهم پیوسته منابع آب حوضه آبریز دریاچه ارومیه ، شورایی است که به ریاست وزیر نیرو و با حضور اعضای دستگاه‌‌‌های اجرایی مرتبط با احیای دریاچه ارومیه و حضور دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه به عنوان ناظر با هدف هم‌افزایی و همکاری دستگاه ها در کمک به وزارت نیرو در انجام به تکالیف خود تشکیل می‌ شود.
آب رها سازی پشت سدهای حوضه آبریز، طبق قانون مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، بخشی از آب تامین کننده دریاچه است که سالانه در دی، بهمن و اسفند رها سازی می شود پس از این دوره آب مورد نیاز کشاورزان برای آبیاری مزارع و باغات رها خواهد شد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “تالار مهندسی محیط زیست”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان