سیگار

در این انجمن به عوامل زیان آور محیط کار در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

سیگار

پست توسط naene »

[JUSTIFY][font=Arial]سیگار کشیدن افراد دیگر ممکن است علت مشکلات بینی و سینوس شما باشد[/font]

دود سیگار محیطی خطر مشکلات بینی و سینوس را بالا می‌برد .


یک پژوهش جدید نشان می‌دهد سیگار کشیدن افراد دیگر ممکن است مقصر بیشتر موارد خارش مزمن، آبریزش بینی و ناراحتی سینوس – که به نام رینوسینوزیت خوانده می‌شود – باشد.
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از رویترز ، دکتر سی مارتین تامماگی از دانشگاه بروک در سنت کاترین اونتاریوی کاندا یکی از این پژوهشگران گفت: “اگر شما سابقه رینوسینوزیت مزمن دارید یا مجاری بینی یا سینوس حساس دارید، در این صورت مطلقا باید از دود سیگار محیطی پرهیز کنید.”

تماممگی و همکارانش دریافتند که قرارگیری در معرض دود سیگار محیطی – به خصوص در محل کار و در گردهمایی‌های خصوصی مانند مهمانی‌ها و عروسی‌ها- احتمال ابتلا به رینوسینوزیت مزمن را می‌افزاید. در واقع آنها نتیجه گرفتند که استنشاق دود سیگار محیطی مسئول ۴۰ درصد موارد این عارضه است.
تماممگی و همکارانش در گزارش‌شان متذکر می‌شوند که دو بررسی قبلی نشان‌دهنده آن بود که رابطه‌ای میان دود سیگار محیطی و رینوسینوزیت مزمن وجود دارد.
آنها برای بررسی از ۳۰۶ فرد بزرگسال غیرسیگاری را که دچار این عارضه شده بودند، و ۳۰۶ فرد بزرگسال غیرسیگاری سالم به عنوان “گروه شاهد” در مورد قرارگیری‌شان در مقابل دود سیگار محیطی در خانه، محل کار، مکان‌‌های عمومی، و جمع‌های خصوصی سوال کردند.
۹ درصد از گروه شاهد و ۱۳ درصد از بیماران در خانه؛ ۷ درصد از گروه شاهد و ۱۹ درصد از بیماران در محل کار؛ ۸۴ درصد گروه شاهد و ۹۰ درصد بیماران در مکان‌های عمومی؛ و ۲۸ درصد گروه شاهد و و۵۱ درصد بیماران در جمع‌های خصوصی در معرض دود سیگار محیطی بودند.
تماممگی و همکارانش پس از در نظر گرفتن وضعیت اجتماعی-اقتصادی، آلودگی هوا، قرارگیری در معرض مواد شیمایی و سایر عوامل مربوط دریافتند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار خطر در محل کار خطر ابتلا به رینوسینوزیت را تقریبا سه برابر و استنشاق دود سیگار محیطی در جمع‌های خصوصی این خطر را بیش از دوبرابر می‌کند.
با اینکه استنشاق دود سیگار محیطی در خانه و مکان‌های عمومی نیز خطر رینوسینوزیت را می‌افزودند، اما این افزایش از لحاظ آماری قابل‌توجه نبود، به عبارت دیگر ممکن است اتفاقی بوده باشد. اما هر چه فرد در مکان‌های بیشتری در معرض دود سیگار محیطی بود، خطر رینوسینوزیت در او بیشتر می‌شد؛ به طوری که با افزایش هر مکان دودآلود این خطر دوبرابر می‌‌شد.
[/JUSTIFY]
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

پست توسط naene »

[JUSTIFY]باقیمانده‌های نیکوتین که در سطح اجسام باقی می‌ماند ، می‌تواند به خصوص برای نوزادان و نوپایان بسیار خطرناک باشد




یک تهدید بهداشتی جدید را به سیگار کشیدن اضافه کنید: علاوه بر آسیب ناشی از خود سیگار کشیدن (دود سیگار دست اول) و استنشاق دود سیگار محیطی (دود سیگار دست دوم)، دود سیگار دست سوم هم ممکن است به خصوص برای نوزادان و نوپایان خطرناک باشند.



، یک بررسی جدید نشان می‌دهد که باقیمانده‌های نیکوتین که در سطح اجسام باقی می‌ماند، می‌تواند با سایر مواد شیمیایی دیگر در هوا واکنش کند، و مواد سرطان‌زای قویی را تشکیل دهد – مواد شیمیایی که با سرطان‌های گوناگون پیوند دارند.
در حالیکه دود سیگار دست اول به طور مستقیم بوسیله فرد سیگاری استنشاق می‌شود، و دود سیگار دست دوم دود سیگاری است که به محیط وارد می‌شود و دیگران آن را استنشاق می‌کنند،‌ دود سیگار دست سوم باقیمانده دود محیطی یا دست دوم بر روی سطوح است.
هوگو دستایلاتس، متخصص شیمی در آزمایشگه ملی لاورنس برکلی در سانفرانیسیسکو و یکی از این پژوهشگران گفت: “سوختن توتون، نیکوتین را به شکل بخار آزاد می‌کند که به شدت جذب سطوح درون خانه مانند دیوارها، سقف‌ها، فرش‌ها،‌ پرده‌ها و اسباب و اثاث خانه می‌شود. نیکوتین می‌تواند روی این مواد برای روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌ها باقی بماند.”
دانشمندان از چندین سال قبل می‌دانسته‌اند که دود سیگار روی سطوح می‌‌نشیند و در آنجا می‌تواند با سایر مواد شیمیایی وارد واکنش شود. اما به گفته پژوهشگران این بررسی جدید نشان داد که واکنش‌های دود سیگار باقیمانده در محیط می‌تواند به ایجاد مولکول‌‌هایی در هوا بینجامد که تا به حال به عنوان منبع مواد آلاینده زیانبار نادیده گرفته شده بودند.
دستایلاتس و همکارانش تشکیل مواد شیمیایی زیانبار در هوا پس از سیگار کشیدن را مورد بررسی قرار دادند. و دریافتند دود سیگار با یکی از مواد شیمیایی به خصوص وارد واکنش می‌شود.
دستایلاتس گفت:‌”بررسی ما نشان می‌دهد که این نیکوتین باقیمانده در محیط با اسید نیترو محیطی و ارد واکنش می‌شود و نیتروزامین‌های سرطان‌زای خاص توتون یا TSNA ‌ها را به وجود می‌آورد. TSNA ها جزو مواد سرطان‌زای قدرتمند و وسیع‌االاثر هستند که هم در توتون سوخته‌نشده و هم دود توتون وجود دارند.”
اجاق‌ گازهای بدون تهویه مناسب منبع اصلی اسید نیترو در هوای خانه هستند.
این پژوهشگران از سلولز به عنوان مدلی از مواد داخل خانه استفاده کردند، و آن را در معرض دود سیگار قرار دادند. آنها سپس سلولز را برای سه ماه در معرض غلظت‌ “بالا اما قابل‌قبول” اسید نیترو قرار دادند. میزان TSNA های تشکیل‌شده پس از قرارگیری در معرض اسید نیترو، ۱۰ برابر بیشتر بود. این پژوهشگران همچنین دریافتند که TSNA ها به سرعت تشکیل می‌شوند.
سرپرست این پژوهش‌، محمد سلیمان، از آزمایشگاه برکلی، در این باره گفت: ‌”با توجه جذب و حفظ مقادیر بالای نیکوتین در سطوح درون خانه، از جمله لباس‌ها و پوست انسان، یافته‌های ما بیانگر آن است این دود دست سوم از طریق جذب از راه پوست، استنشاق غبار و بلع یک خطر بهداشتی قبلا مورد توجه قرار نگرفته است.”
از آنجایی که اغلب وسائل نقلیه مقداری اسید نیترو آزاد می‌کنند که می‌تواند به بخش مسافران نفوذ کند،‌ همچنین آزمایش‌های در سطوح داخلی ماشین افراد شدیدا سیگاری از جمله سطح استیل جعبه داشبورد انجام شد. این اندازه‌گیری‌ها نشان‌دهنده میزان قابل‌ توجه TSNA‌ها در این محل بود.
افراد بیش از همه از طریق استنشاق غبار یا تماس پوستی با فرش یا لباس‌ها در معرض این TSNAها قرار می‌گیرند، بنابراین دود سیگار دست سوم بیشترین خطر را برای نوزادان و نوپایان دارد.
یافته‌‌های این تحقیق که به طور مشروح در شماره ۸ فوریه ژورنال “پیشرفت‌های آکادمی ملی علوم” آمده است، بیانگر آن است که باز کردن یک پنجره یا به راه انداختن هواکش در اتاق هنگام سیگار کشیدن خطرات این دود سیگار دست سوم را برطرف نمی‌کند.
حتی سیگار کشیدن در بیرون از خانه هم مشکل را کاملا حل نمی‌کند.
لارا گاندال، یکی دیگر از این پژوهشگران از آزمایشگاه برکلی گفت: “سیگار کشیدن در بیرون از خانه بهتر از سیگار کشیدن درون خانه است، اما همچنان باقیمانده‌های نیکوتین به پوست و لباس فرد سیگاری خواهد نشست. این باقیمانده هنگامی فرد سیگاری به درون خانه بازمی‌گردد، در همه جا منتشر خواهند شد.”
کاملش آستورا از برنامه پژوهش در باره بیماری‌های مربوط به دخانیات در دانشگاه کالیفرنیا که هزینه این تحقیق را پرداخته است، گفت: “آنچه ما از این تحقیق درمی‌یابیم این است که و اکنش نیکوتین باقیمانده در محیط با اسید نیترو بر روی سطوح به ایجاد یک عامل بالقوه سرطان‌زا می‌‌‌انجامد، و این نتایج ممکن است تنها نوک کوه یخ باشد.”
این پژوهشگران در مقاله‌شان راه‌های متعددی را برای محدود کردن اثر دود سیگار دست سوم پیشنهاد می‌کنند، از جمله کاربرد محیط‌های ۱۰۰ درصد عاری از دود سیگار در مکان‌های عمومی و محدودیت‌های شخصی در مکان‌های سکونت و اتومبیل‌ها. در ساختمانی که مقادیر بالای دود سیگار در آن وجود داشته است، تعویض فرش‌ها، پرده‌ها و کاغذ دیواری‌ها می‌تواند به کاهش قرارگیری در معرض این مواد سرطان‌زا کمک کند.
[/JUSTIFY]
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

«دادگاه بهداشت»

پست توسط naene »

[font=Tahoma]عضو ناظر ستاد كشوري كنترل و مبارزه با دخانيات تأكيد كرد؛ [/font]

[font=Tahoma]تأسيس «دادگاه بهداشت» ضرورت امروز نظام سلامت [/font][font=Tahoma][COLOR=#000000 name=mc1][/COLOR][/font]
[JUSTIFY][COLOR=#NaNNaNNaN][font=Tahoma,sans-serif]براي اجراي قوانين و مصوبات نظام سلامت در كشور و افزايش ضمانت اجرايي مصوبات نهادهايي مثل ستاد كشوري مبارزه با دخانيات تأسيس «دادگاه بهداشت» ضروري است. [/font][/COLOR][COLOR=#NaNNaNNaN][font=Tahoma,sans-serif]<?XML:NAMESPACE PREFIX = O /><O:P></O:P>[/font][/COLOR][/JUSTIFY]
[JUSTIFY][font=Tahoma]دكتر اكبر رنجبرزاده عضو ناظر ستاد كشوري كنترل و مبارزه با دخانيات در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي اين وزارتخانه ضمن بيان اين مطلب گفت: سازماني به بزرگي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه مسأله‌اي با اهميت سلامت مردم را پيگيري مي‌كند براي هرچه كارآمدتر شدن مصوبات و قوانين اين حوزه نيازمند دادگاهي است كه تخلفات اين عرصه را پيگيري كرده و ضمانت اجرايي دستورالعمل‌ها، قوانين و مصوبات خود را افزايش دهد. <O:P></O:P>[/font][/JUSTIFY]
[JUSTIFY][font=Tahoma]اين نماينده مجلس افزود: مباحث كلاني نظير بهداشت محيط، بهداشت و امنيت غذايي، نظارت بر استانداردهاي حوزه سلامت و پيگيري مسايل دارويي كشور كه برعهده وزارت بهداشت است بدون وجود «دادگاه بهداشت» امكانپذيري نيست. <O:P></O:P>[/font][/JUSTIFY]
[JUSTIFY][font=Tahoma]وي با انتقاد از مؤسسات و شركت‌هايي كه در اجراي مصوبات ستاد كشوري مبارزه با دخانيات تعلل مي‌كنند اظهار داشت: براي هرچه بهتر اجرايي شدن اين مصوبات عضويت وزراي دادگستري و صنايع معادن براي ارتقاء ضمانت اجرايي اين مصوبات در ستاد كشوري مبارزه با دخانيات ضروري است كه اميدواريم با مساعدت نمايندگان مجلس اين طرح در قالب اصلاحيه قانون جامع مبارزه با دخانيات به تصويب برسد. <O:P></O:P>[/font][/JUSTIFY]

منبع:وزارت بهداشت
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

بازیافت ته سیگار ...

پست توسط naene »

تحقيقات جديد نشان مي دهد كه مي توان از ته سيگارهاي كشيده شده براي جلوگيري از زنگ زدن فولاد استفاده كرد. تاكنون زماني كه واژه بازيافت مورد استفاده قرار مي گرفت، بيشتر ذهن افراد به سمت موادي مانند روزنامه، پلاستيك و قوطي هاي آلومينيومي مي رفت، اما به نظر مي رسد بايد به اين ليست ته سيگار نيز اضافه كرد.
براساس تحقيقات انجام شده توسط تيم تحقيقاتي يکي از دانشگاه هاي چين، مي توان از ته سيگار براي عايق بندي لوله هاي فولادي در صنعت نفت استفاده كرد كه با اين كار ميليون ها دلار صرفه جويي رخ خواهد داد.يكي از مواد شيميايي موجود در سيگار يعني نيكوتين كارآيي بالايي از خود در زمينه حفاظت از لوله هاي فولادي در مقابل زنگ زدن نشان داده است. براساس برآورد ها سالانه 5/4 تريليون عدد ته سيگار به محيط زيست لطمه وارد مي كند.
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

دود یک نخ سیگار حاوی ۴۰۰۰ ماده مختلف است،

پست توسط naene »

ژن‌های انسان نیز از ضرر سیگار مصون نمی‌مانند .
محققان برای اولین بار ارتباط روشنی بین مصرف سیگار و عملکرد ژن‌های بدن انسان یافته‌اند. بر اساس داده‌های تحقیقی جدید، مصرف سیگار در فعالیت بیش از ۳۰۰ ژن مختلف اختلال ایجاد می‌کند.

، مصرف سیگار موجب ابتلا به بیماری‌های مزمن ریوی متعددی می‌شود. سرطان وعفونت ریه، آسم، برونشیت مزمن و سل از این جمله بیماری‌ها هستند. این لیست بلند است و افراد سیگاری هم دیگر از اخطارهای پزشکان خسته شده‌اند.
اکنون مورد دیگری نیز به این لیست اضافه شده است. نتیجه‌ی تحقیقی وسیع نشان می‌دهد که مصرف مداوم سیگار، بیش از آنچه که تا به حال گمان می‌رفت، ضرر دارد. پژوهشگران مؤسسه بیوپزشکی “سان آنتونیو” (San Antonio) در ایالت تگزاس، ۳۰۰ ژن مختلف را شناسایی کرده‌اند که به دلیل مصرف سیگار درعملکردشان اختلال ایجاد می‌شود.
ژن‌های سیستم ایمنی بدن در خطر
دانشمندان قصد داشتند تحقیق کنند که مصرف سیگار دقیقا به چه میزانی بر فعالیت ژن‌ها تاثیر می‌گذارد. به این خاطر آنان عملکرد ژن‌های دو گروه افراد سیگاری و غیر سیگاری را بررسی کردند. در کل ۱۲۰۰ نفر در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند که یک چهارم آنان سیگاری بودند.
تمام ژن‌هایی که محققان در ارتباط مستقیم با رفتار سیگاری‌ها یافته بودند، پیوند مستقیمی نیز با بیماری‌هایی داشتند که از مصرف سیگار نشات می‌گیرند. در این جریان بیشتر ژن‌هایی که مربوط به سیستم ایمنی بدن هستند ضرر می‌بینند.
در هر ۶ ثانیه یک نفر به دلیل مصرف سیگار می‌میرد
دود یک نخ سیگار حاوی ۴۰۰۰ ماده مختلف است. از بین این مواد، حداقل ۵ ماده می‌توانند باعث سرطان شوند. علاوه ‌براین، مواد سمی دیگری نیز وجود دارند که از طریق حباب‌های ریوی وارد خون شده و از این راه در تمام بدن پخش می‌شوند.
آمار سازمان بهداشت جهانی نشان می‌دهد که اثرات مصرف سیگار به چه اندازه فاجعه‌آمیز است. بر اساس این آمار در هر ۶ ثانیه یک نفر به دلیل مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهد. شمار کسانی که سالانه قربانی اپیدمی سیگار می‌شوند بیشتر است از آنانی که از ایدز، سل یا مالاریا می‌میرند.
محققان در نهایت به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف سیگار ضررهایی بیش از آن که تاکنون گمان می‌رفت با خود به همراه دارد. یکی از این محققان می‌گوید: «تا به حال چنین رابطه‌ی شفاف و مستقیمی بین مصرف سیگار و عملکرد ژن‌ها کشف نشده بود.» اما برعکس این موضوع نیز درست است. محققان اخیرا به این نتیجه رسیده‌‌اند که گرایش انسان‌ها به سیگار به ژن‌های آنها بستگی دارد.
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

تمایل به سیگار ارثی است

پست توسط naene »

نقش موثر ژن‌ها در تمایل به سیگار
نتیجه یک تحقیق گسترده که در آن بیش از ۱۴ هزار فرد داوطلب شرکت کردند نشاندهده آن است که تمایل به سیگار ارثی است در این تحقیق رابطه تعداد مشخصی از ژن‌های جهش یافته و تمایل فرد برای کشیدن سیگار بررسی شد. بیش از ۱۴ هزار فرد داوطلب در این تحقیق شرک کردند.
، دانشمندان می‌گویند دسته‌ای از ژن‌ها تمایل به نیکوتین را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این ژن‌ها حتی می‌توانند تعیین کننده تعداد سیگارهایی باشند که یک فرد در طول روز دود می‌کند. افرادی که ریخته ژنتیکی آنها در کروموزوم‌های ۸ و دچار جهش‎ شده است تمایل بیشتری به مصرف دخانیات دارند.
محققان پژوهشکده پزشکی ملکولی در دانشگاه هلسینکی می‌گویند مسئله اینجاست که این افراد نه تنها در مقایسه با دیگران، دست‌کم یک سیگار در طول روز بیشتر مصرف می‌کنند بلکه ضریب خطر بیماری سرطان ریه نیز در آنها حدود ۱۰ درصد بیشتر است. این محققان همچنین تأکید می‌کنند که تغییر در ریخته ژنتیکی کروموزوم شماره ۱۵ نیز وابستگی به نیکوتین و احتمال بروز بیماری‌های از قبیل سرطان ریه را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یا به عبارت ساده‌تر تشدید می‌کند.
نیکوتین و آزاد شدن هورمون‌های خوشبختی در مغز
نتیجه این تحقیق بین‌المللی همچنین حکایت از آن دارد که جهش روی کروموزوم شماره ۱۱ به احتمال زیاد، موجب سیگاری شدن فرد می‌شود. کروموزوم شماره ۹ نیز حاوی ژنی است که اگر یک فرم مشخص از آن در ریخته ژنتیکی فرد موجود باشد ترک سیگار را برای سیگاری‌ها راحت‌تر‌می‌کند. اما برای این سوال که “به چه دلیل برخی از ژن‌های تغییر یافته، بر تمایل به سیگار کشیدن تأثیر می‌گذارند؟” پاسخی قطعی وجود ندارد.

به عنوان مثال در ساختار یکی از این ژن‌های تغییر یافته محلی برای تولید آنزیم‌هایی وجود دارد که در تجزیه نیکوتین نقش دارند. نیکوتین در مغز موجب تحریک و باز شدن گیرنده‌هایی می‌شود که به گیرنده نیکوتین معروف‌اند. این گیرنده‌ها نیکوتین را می‌گیرند و به جای آن “هورمون‌های خوشبختی” مانند دوپامین و سروتونین آزاد می‌کنند.
نتیجه همه این یافته‌ها را دانشمندان اینگونه جمع‌بندی می‌کنند: سیگار کشیدن اعتیادآور و مضر است. برای برخی اعتیادآورتر و مضرتر. پژوهشگرانی که در این تحقیق شرکت کردند می‌گویند که یافته‌های آنها این امکان را فراهم می‌کند که روش‌های ترک سیگار موثری به افرادی معرفی شود که بیشتر در خطرند و ترک سیگار برایشان سخت‌تر است.
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

مصرف سیگار در دانشگاه‌های کشور ایران ممنوع شد

پست توسط naene »

هرچند طرح ممنوعیت فروش سیگار در ۱۰۰ متری مدارس معلوم نشد به کجا کشید اما دبیر شورای مرکزی انضباطی دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران در تازه ترین اقدام خود با اشاره به جزئیات شیوه نامه جدید اجرایی انضباطی دانشجویان از ممنوعیت مصرف سیگار و مواد دخانی در محیط دانشگاه‌ها و اجرای تنبیهات در این حوزه خبر داد.

علاوه بر آن، براساس قوانین موجود فروش سیگار به افراد زیر ۱۸ سال هم ممنوع است. هرچند قوانین سریعی درباره فروش دخانیات در کشور وجود داشته اما هرگزآماری که نشان دهد قوانین اجرا شده است وجود ندارد. به رغم گذشت زمان زیادی از ممنوعیت فروش سیگار در ۱۰۰ متری مدارس، یک نوجوان به راحتی قادر به تهیه سیگار خود از سوپری‌های محله است.
با این وجود سید مهدی طیبی تفرشی به مهر می‌گوید: در شیوه نامه جدید اجرایی انضباطی دانشجویان استعمال دخانیات در دانشگاه و اماکن مرتبط یعنی هر فضایی که به دانشجو و دانشگاه مرتبط باشد، تخلف اخلاقی محسوب می‌شود.
او می‌گوید: در صورت ارتکاب دانشجویان به این تخلف در مرحله اول بندهای دو تا پنج شیوه نامه اجرایی که از اخطار شفاهی تا درج در پرونده است، اعمال می‌شود و در صورت تکرار تا بند ۱۲ که در نهایت به دو ترم محرومیت (تعلیق) می‌انجامد قابل تشدید است.
البته به گفته طیبی تاکنون حکمی در این زمینه صادر نشده است که دانشجویان به‌طور عمدی بخواهند فضا را آلوده کنند و تاکنون با اخطار شفاهی موضوع حل شده است. این درحالی است که یکی از مراکز توزیع مواد مخدر اطراف دانشگاه‌ها و مراکز علمی است.
ممنوعیت سیگار برای دختران و پسران
او هیچ استثنایی برای دانشجویان قائل نمی‌شود و می‌گوید: این شیوه برای تمامی دانشجویان دختر و پسر اجرا می‌شود و تفاوتی نیز میان دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت یا علوم وجود ندارد.
به گزارش مهر، پیش از این دکتر مرضیه وحیددستجردی، وزیر بهداشت در همایش روز جهانی مبارزه با دخانیات نسبت به افزایش دانشجویان دختر سیگاری هشدار داده بود.
از سوی دیگر، آخرین تحقیقاتی که مرکز تحقیقات و کنترل دخانیات امسال انجام داده است نشان می‌دهد ۷۵ درصد افراد سیگاری در سنین زیر
۲۰ سال سیگار کشیدن را آغاز می‌کنند و تحقیقات انجام شده در مورد میزان مصرف سیگار در بین دانشجویان کشور نشان می‌دهد میزان مصرف سیگار در بین دانشجویان ۱۶ درصد است.
بر اساس این تحقیق میزان مصرف سیگار در دانشجویان پسر ۲۵ درصد و در دانشجویان دختر شش درصد است. بر اساس نتایج این تحقیق، میزان مصرف سیگار در بین دانشجویان پزشکی نسبت به سایر رشته‌ها بیشتر است.
در مطالعه دیگری که بیش از یک هزار نفر از دانشجویان مورد بررسی قرار گرفتند یک هزار و ۶۶ نفر از دانشجویان دانشگاه‌های تهران پرسشنامه‌ای را تکمیل کردند که نتایج نشان داده ۱۶٫۳ درصد آنها سیگاری هستند که از این تعداد ۲۵٫۴ درصد مذکر و پنج درصد مونث بودند.
بر اساس دیگر نتایج این مطالعه دانشجویان پسر به اندازه جامعه عمومی ‌سیگار می‌کشند و دانشجویان دختر در مقایسه با آمار طرح سلامت نسبت به زنان جامعه عمومی ‌بیشتر سیگار می‌کشند.
همچنین با توجه به یافته‌ها مشخص شده است میزان استعمال دخانیات طی دوره تحصیل دانشگاه به ‌نحو معنی‌داری افزایش می‌‌یابد.
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
naene
فعال
فعال
پست: 217
تاریخ عضویت: 05 نوامبر 2009 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

میان افسردگی و وابستگی عاطفی به سیگار رابطه عمیقی وجود

پست توسط naene »

بر اساس یک تحقیق در آمریکا مشخص شد که رابطه میان افسردگی و کشیدن سیگار آن قدر عمیق است که هر چه افسردگی روحی و روانی فرد بیشتر باشد، احتمال ترک کمتر است!


یکی از کارشناسان و محققان مرکز تحقیقات دانشگاه کالیفرنیا به نام لورا آی . پرات معتقد است؛ طی سه سال تحقیق بر روی افراد ۲۰ سال و بالاتر به این نتیجه دست یافتیم که هر قدر میزان افسردگی روحی و روانی فرد بیشتر باشد، وی بیشتر سیگار می‌کشد و احتمال ترک در این افراد بسیار کمتر است؛ چرا که رابطه بسیار تنگاتنگی میان این دو عامل وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: فرد افسرده نیازمند وابستگی به یک شی و یا عامل است و این وابستگی و اعتماد کاذب به ماده مخدر ویا سیگار در این افراد بیشتر از دیگران است.
همچنین مردان بیشتر از زنان تمایل به کشیدن سیگار دارند، اما اگر فاکتور افسردگی را دخیل کنیم، زنان افسرده بیشتر از مردان تمایل به کشیدن سیگار دارند؛ به طوری که ۴۸ درصد از زنان و ۴۰ درصد از مردان با افسردگی شدید تمایل به کشیدن سیگار دارند، در حالی که در حالت عادی زنان ۱۷ درصد و مردان ۲۵ درصد تمایل به کشیدن سیگار دارند.
همچنین بیش از نیمی از سیگاری‌های افسرده در هر پنج دقیقه یک سیگار روشن می‌کنند؛ در حالی که تنها ۳۰ درصد از سیگاری‌های معمولی در هر پنج تا ۱۰ دقیقه اقدام به سیگار کشیدن می‌کنند.در این میان سیگاری‌های افسرده دو برابر بیشتر از سیگاری‌های عادی اقدام به کشیدن سیگار می‌کنند؛ به طوری که سیگاری‌های افسرده بیش از یک پاکت سیگار در روز می‌کشند.
در هر گروه سنی افراد افسرده کمتر تمایل به ترک سیگار دارند و حتی مصرف روزانه خود را بنا به شدت افسردگی روحی خودشان تغییر می‌دهند. همچنین افراد افسرده بیش از سایرین تمایل به کشیدن سیگار و امتحان کردن آن دارند.
هیچگاه به خاطر “هیچکس” دست از “ارزشهایت” نکش …
چون زمانی که آن فرد از تو دست بکشد ، تو می مانی و یک “من” بی ارزش !



الهه السادات امیری نایینی
ارسال پست

بازگشت به “عوامل زیان آور محیط کار”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان