آیا استفاده جوش شرین در کباب مجاز است

در این انجمن به کنترل بهداشتی مواد غذایی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

آیا استفاده جوش شرین در کباب مجاز است

پست توسط hses »

در زمینه جوش در کباب دستورالعملی ندیدم ولی آیا جوش شیرین در کباب ممنوعه ؟؟
نمایه کاربر
nad
آماتور
آماتور
پست: 132
تاریخ عضویت: 17 دسامبر 2009 00:00

Re: آیا استفاده جوش شرین در کباب مجاز است

پست توسط nad »

hses نوشته شده:در زمینه جوش در کباب دستورالعملی ندیدم ولی آیا جوش شیرین در کباب ممنوعه ؟؟


استفاده غیر مجاز از جوش شیرین در تهیه مایه کباب کوبیده در رستوران ها وکبابی ها ممکن است که علاوه بر مشکلاتی که بعلت خنثی کردن اسید معده در گوارش و هضم غذا، باعث عدم جذب برخی از فلزات مفید در بدن شده و زمینه جذب فلزات سنگین و سرطانزا را زیاد و ایجاد اختلال در جذب آهن و فسفر و کلسیم خواهد کرد. جوش شیرین رنگ کباب را کدر کرده و گوشت آن را سفت می کند که از ایندو می توان وجود آن را تشخیص داد.
نمایه کاربر
mjsadeh
حرفه ای
حرفه ای
پست: 438
تاریخ عضویت: 26 آپریل 2010 00:00
حالت من: Mashghool
محل اقامت: سمنان
تماس:

Re: آیا استفاده جوش شرین در کباب مجاز است

پست توسط mjsadeh »

[JUSTIFY]
hses نوشته شده:در زمینه جوش در کباب دستورالعملی ندیدم ولی آیا جوش شیرین در کباب ممنوعه ؟؟
[/JUSTIFY][JUSTIFY]سلام[/JUSTIFY][JUSTIFY]بله استفاده از جوش شیرین ممنوعه اما بعید میدونم کبابی ای باشه که استفاده نکنه!!!!!![/JUSTIFY][JUSTIFY]یکی از انواع تخلفات در مواد غذایی به شمار میاد و تشخیص اون با فرستادن نمونه به آزمایشگاه و تائیدیه جوابیه آزمایشگاه اثبات میشه.[/JUSTIFY][JUSTIFY]استفاده از جوش شیرین باعث "پف کردن" کباب میشه و از اون مهمتر باعث میشه کباب در حین عملیات طبخ از سیخ جدا نشه و بر روی اجاق نریزه! که این جنبه اون برای متصدیان فوق العاده مهم و حائز اهمیته![/JUSTIFY][JUSTIFY]
[/JUSTIFY][JUSTIFY]خاطره ای مرتبط:[/JUSTIFY][JUSTIFY]با یکی از بازرسین قدیمی و خبره رفته بودیم بازدید. [/JUSTIFY][JUSTIFY]بر حسب اتفاق وارد رستورانی شدیم که آشپزش در حال گرفتن کباب به شیوه سنتی (دستی) از گوشتِ چرخ کرده بود. [/JUSTIFY][JUSTIFY]- همکار بازرس من رو به آشپز کرد و گفت: چرا جوش شیرین میزنی توش؟[/JUSTIFY][JUSTIFY]من که یکه خوردم؛ با خودم گفتم عجب بازرس تیزیه این مهندس! میخواد یه دستی بزنه![/JUSTIFY][JUSTIFY]- آشپزم سفت و محکم در جواب گفت: جوش شیرین دیگه چیه؟!!![/JUSTIFY][JUSTIFY]- متصدی که همراه ما بود ادامه داد: مهندس این چه فرمایشی! ما از این چیزا استفاده نمیکنیم. شما یه نگاه به گوشت بنداز...[/JUSTIFY][JUSTIFY]- مهندس گفت: منم به گوشت نگاه کردم و گفتم![/JUSTIFY][JUSTIFY]خلاصه صحبت بی نتیجه بود و ادامه اون داشت با چرب زبونی متصدی به نفع اونا پیش میرفت که یهو متصدی برگشت گفت: " اصلاً مهندس شما یه نمونه از این کباب رو بفرست آزمایشگاه. اگه ایرادی داشت!" (متصدی هم خیلی زرنگ و حرفه ای بود؛ حالا چراش بماند؟!)[/JUSTIFY][JUSTIFY]منم با خودم گفتم به کاه دون زدیم!!! آخه مگه میشه از روی شکل گوشت فهمید جوش شیرین داره یا نه؟! حالا چطوری قضیه رو جمش کنیم؟! تازه بالفرضم که مهندس درست بگه؛ ما که نه شرایط نمونه برداری رو داریم نه وسایلش رو!!! چطوری حرفمون رو ثابت کنیم؟[/JUSTIFY][JUSTIFY]مهندس در تمام مدت مکالمه اش، زیر چشمی داشت دنبال شواهدی دال بر وجود جوش شیرین می گشت تا گفته اش رو ثابت کنه اما چیزی یافت نمیکردیم! که یهو بعد از حرف متصدی که گفت "نمونه بفرستید آزمایشگاه" انگار حجت بر مهندس تمام شد و مطمئن شد که کباب جوش شیرین داره چندتا سیخ کباب رو برداشت، زیر و رو کرد، نگاه کرد و گفت: بفرما، داد میزنه جوش شیرین داره![/JUSTIFY][JUSTIFY]خلاصه از ما اصرار و از متصدی و آشپز انکار تا اینکه تجربه و هوش مهندس در هم آمیخته شد و گفته اش رو به اثبات رسوند! [/JUSTIFY][JUSTIFY]مهندس که هرچی زیر چشمی گشته بود و چیزی پیدا نکرده بود، بی وقفه به نمک دست برد و مزه اش کرد؛ معما حل شد!!! مزه نمک عوض شده بود و دیگه شور نبود، به عبارتی جوش شیرین رو با نمک قاطی کرده بودن و به کباب اضافه میکردن!!! [/JUSTIFY][JUSTIFY]من که به شخصه کفم بریده بود!!! متصدی و آشپز رو که دیگه نگو و نپرس... (شرمنده از نوع ادبیاتی که استفاده میکنم؛ میخوام حس رو منتقل کنم!)[/JUSTIFY][JUSTIFY]خلاصه ماجرا این شد که متصدی رو به تعزیرات معرفی کردیم، جریمه شد و تمام!!![/JUSTIFY][JUSTIFY]و من مطمئنم "روز از نو، روزی از نو"...[/JUSTIFY][JUSTIFY]اما از همه دلچسب تر حس خاصی بود که در اون لحظه ما داشتیم و خِفَت و خواری متصدی و آشپز که دیگه صداشون در نمیومد...[/JUSTIFY]
نمایه کاربر
shimaa
آماتور
آماتور
پست: 129
تاریخ عضویت: 16 سپتامبر 2013 22:32
تماس:

Re: آیا استفاده جوش شرین در کباب مجاز است

پست توسط shimaa »

:21::21:
از خاطره و تجربه ی کاریتون که جدا بسیار بسیار عالی بیان کردید ممنون
منم به متصدی میگم جوش شیرین که نریختی? میگه وای نه زبونم لال خانم مهندس مگه ما کار غیر قانونی انجام میدیم??!!!
ولی از کبابهای تپل و پف کردشون مشخصه که دستکاری شده متاسفانه
بازم مرسی مهندس 'منم این بار نمک مصرفیشونم یه چک میکنم
این نیز بگذرد....
نمایه کاربر
jafarajorlou
جدید
جدید
پست: 26
تاریخ عضویت: 08 آگوست 2011 13:17
حالت من: Badhal
محل اقامت: کرج
تماس:

Re: آیا استفاده جوش شرین در کباب مجاز است

پست توسط jafarajorlou »

ممنون از خاطره خوبتون فقط یه نکته لازم به ذکر هستش همون طور که شما فرمودید جوش شیرین باعث پف کردن کباب می شه و همچنین برشته و خوشرنگ شدنش ولی تاثیری در ریختن یا نریختن کباب از سیخ نداره و عامل این قضیه آبگیری کامل پیاز یعد از آن که کاملا اب انداخت حدود یک ساعت پس از رنده شدن می باشد( این هم از فوت و فن کباب کوبیده. از این جهت عرض کردم که متصدیان اینرو به عنوان بهانه استفاده نکنند)
نمایه کاربر
omidvaram
فعال
فعال
پست: 255
تاریخ عضویت: 26 آگوست 2014 01:59
تماس:

Re: آیا استفاده جوش شرین در کباب مجاز است

پست توسط omidvaram »


[CENTER]خیلی برام جالب بود ممنون از خاطره ی خوبتون تصویر
تصویر میدونید من یه اعترافی باید بکنم تا حالا نمیدونستم تو کباب هم جوش شیرین اضافه می کنند داخل نان رو میدونستم ولی کباب نه؟؟؟
ممنون به اطلاعات افزوده شد.
تصویر[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “کنترل بهداشتی مواد غذایی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان