سندم تونل کارپال در کارگران

در این انجمن به مهندسی بهداشت حرفه ای در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.
ارسال پست
tex_mojtaba
جدید
جدید
پست: 19
تاریخ عضویت: 24 آگوست 2010 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

سندم تونل کارپال در کارگران

پست توسط tex_mojtaba »

تاندونهای 9 گانه که نقش خم کردن انگشتان را برعهده دارند و عصب میانی ( Median ( ازاین تونل عبور میکنند. این عصب از سومین یا چهارمین مهره گردنی و نخستین مهره پشتی مشتق میشود و عصب حسی سطح داخلی کف دست و انگشت شصت انگشتهای میانی و نشانه و قسمتی از انگشت انگشتری است.

در نتیجه تحریک و التهاب تاندونی در مچ دست این عصب تحت فشار قرار میگیرد و عمل حسی و حرکتی آن دچار اختلال میشود.

فشردگی عصب میان به علل مختلف از جمله شکسته شدن استخوان مچ – آرتریت روماتوئید و ابتلا به تومور استخوانی – تحریک تاندونی – ضخیم شدن بافت پیوندی – آکرومگالی بدلیل پرکاری تیروئید رخ میدهد ولی رایج ترین علل مربوط به انجام حرکات تکراری و تروماهای تجمعی شغلی میباشد.



علائم ابتلا به CTS :



CTS در مراحل اولیه با علائمی از جمله خارش – درد و بی حسی انگشت شصت – اشاره و میانی شناخته میشود و عمدتا در افرادی که به انجام حرکات تکراری در حرفه خود مشغولند رخ میدهد . در جوامع سنتی زنان قالیباف و جوامع پیشرفته زنان تایپیست بیش از هر گروه شغلی دیگری به این بیماری مبتلا میشوند

علائم تشخیصی CTS عبارتند از :

l بی حسی – درد – خارش در انگشت شصت اشاره وسطی معمولا در دست غالب . این علائم اکثرا شبها بروز میکند که گاهی در هنگام برخاستن از خواب در صبح هم وجود دارد.

l بروز علائم در زمان قرار دادن بازو در حالتی ثابت

l دشواری در حرکت انگشتان

l کاهش چنگش قوی مخصوصا هنگام فشار دادن بطری

l کاهش حس لامسه

l احساس کاذب ورم انگشتان درحالی که ورم خیلی کم است یا اصلا وجود ندارد

l تحلیل رفتن عضلات کف دست در ناحیه شصت در زمان پیشرفت بیماری



روشهای تشخیص:



با توجه به امکانات پزشکی امروزه روشهای عمومی و کلینیکی مختلفی برای تشخیص CTS وجود دارد از جمله :

Tinel's test:



در این روش با بستن مچ دست عصب Median بصورت آزمایشی تحت فشار قرار میگیرد که باعث خارش در یک یا همه انگشتان دست مبتلا به CTS میگردد.

Phalen's test :



در این آزمایش از بیمار خواسته میشود که دو دستش را در پشتش قرار بدهد و به مدت یک دقیقه مچ دستش را خم کند در این حالت افزایش خارش در انگشتان دست نشانه مثبت بودن CTS خواهد بود.

تست الکترومیوگرام EMG :



در این تست به آرنج یک تحریک الکتریکی داده میشود و برای تعیین عملکرد سنسورهای عصب میانی زمان انتقال پیام عصبی در مچ دست اندازه گیری میشود . اندازه گیری سرعت هدایت یا زمان هدایت بین دو نقطه روی عصب و نحوه عملکرد ماهیچه ها عامل بسیار خوبی در تشخیص بیماری سیستم عصبی است .

ارتعاش سنجی :



این آزمایش در تشخیص زود هنگام CTS خیلی کاربرد دارد . در این روش با استفاده از ارتعاش در محدوده 8 الی 500 هرتز و ارسال به مچ دست و سنجش ارتعاش در مچ دست بیماری را در مراحل اولیه تشخیص داد.

سنجش اندازه های مچ دست :



این روش روشی جدید در تشخیص میزان استعداد افراد در ابتلا به بیماری میباشد . در مطالعات مختلفی که انجام شده رابطه معنی داری بین اندازه های مچ دست افراد و بیماری CTS بدست آمده حتی در یک مورد مطالعه مشخص شده خیلی از مبتلایان مچ دست مربع شکل دارند.



نسبت مچ دست و شانس ابتلا به CTS :



یکی از فاکتورهای دخیل در بروز بیماریهای اسکلتی عضلانی وضعیت فیزیولوژیکی و خصوصیات فردی افراد است مثلا ثابت شده افراد قد بلند و لاغر مستعد بیماریهای ستون مهره ها هستند .
با توجه به ابعاد مچ دست نسبت مچ دست تعریف میشود که عبارت است از :

نسبت قطر کوچک مچ به قطر بزرگ مچ . این اقطار با استفاده از کولیس دیجیتال و با دقت فراوان محاسبه میگردد .

در مطالعه ای که توسط " رادکی " در 1994 انجام گرفته نسبت 7/0 میلیمتر به عنوان مبنای ابتلا به سندروم اعلام شده بدین معنا که افرادی با نسبت مچ بیش از 7/0 میلیمتر شانس بیشتری برای ابتلا به CTS در مقایسه با سایرین تحت شرایط کاری یکسان دارند
ارسال پست

بازگشت به “مهندسی بهداشت حرفه ای”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان