دانستنی های خودرو
مدیر انجمن: naderloo
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 3250
- تاریخ عضویت: شنبه 18 آبان 1387, 12:00 am
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 1418 دفعه
- تشکر شده: 2128 دفعه
- تماس:
مهمترین مشخصه های روغن موتور مناسب برای خودرو
تعویض روغن موتور یکی از ضروری ترین اقداماتی است که در رسیدگی های دوره ای به خودرو می بایست انجام داد.
شاید خیلی از ما، هنگامی که برای تعویض روغن خودرو به فروشگاه های تعویض روغن مراجعه می کنیم، به جای توجه به روغنی که واقعاً مورد نیاز موتور خودروی ماست، بیشتر تحت تاثیر توضیحات و تبلیغ فروشنده، برند، قیمت یا در بهترین حالت، کارکرد اسمی این محصولات قرار بگیریم. این در حالی است که با دانستن اطلاعات ضروری می توان خرید بهتر و آگاهانه تری داشت. دخل و خرج امروز، سری به بازار و کارشناسان زده و به بررسی سه مشخصه مهم به همراه دیگر نکات کاربردی در خرید روغن موتور پرداخته است.
2 عدد مهم
شاید بتوان گفت مهم ترین مشخصه برای انتخاب روغن موتور مناسب، توجه به شاخص گرانروی (لزجت) است که امروزه در قالب استانداردی با عنوان SAE و به صورت xxW-yy نوشته می شود. (xx و yy عدد هستند- به جای xx، مضرب 5از عدد صفر تا 20 قرار دارد و به جای yy هم مضرب 10 از عدد 20 تا 60).
به طور کلی عدد صفر در این استاندارد نشان دهنده کمترین میزان گرانروی و نمایانگر روغنی است که به راحتی جاری می شود، در عوض با حرکت به سمت عدد 60 میزان گرانروی افزایش می یابد و SAE 60 نشانگر روغنی با گرانروی بسیار بالا ست که سخت جاری می شود. استفاده از حرف W در این استاندارد نیز برای نشان دادن حداقل میزان گرانروی در سرمای زمستان است که از کلمه Winter می آید. عدد قبل از W نشان دهنده گرانروی روغن در سرماست و عدد بعدی گرانروی آن را در دمای کارکرد موتور نشان می دهد.
به عنوان مثال در روغن موتوری با مشخصه 10W-40 عدد 10 بیانگر حداقل گرانروی روغن موتور در فصل سرد سال است و عدد 40 میزان حداکثر گرانروی آن در فصول گرم و دمای موتور است. اگر این محصول را با روغن موتور دیگری با مشخصه 20W-50 مقایسه کنیم، روغن موتور دوم به دلیل برخورداری از عدد 50 در فصل گرما گرانروی بیشتری دارد و نسبت به روغن 10W-40 سفت تر است. بنابراین روغن موتور 20W-50 برای محیط های گرم تر مناسب است زیرا روغن بیش از حد شل نخواهد شد. شل شدن بیش از حد روغن، مانعی برای کارکرد روغن کاری آن به شمار می رود.
از سوی دیگر روغن موتور 10W-40 در فصل سرد گرانروی برابر 10 خواهد داشت؛ درحالی که این میزان برای روغن دوم 20 است و نشان می دهد روغن 20W-50 در سرما بیش از همتای خود سفت می شود. سفت شدن بیشتر به معنای آن است که تا زمانی که موتور گرم شده و روغن در آن جریان یابد، احتمالاً موتور با اصطکاک بیشتری کار خواهد کرد و این به موتور خودرو به مرور آسیب وارد می کند. ازاین رو روغن دوم برای مکان هایی که زمستان های بسیار سردی ندارند مناسب تر است و در محیط هایی با سرمای شدید بهتر است از روغن موتور 10W-40 استفاده کرد
ه طور کلی روغن موتورهای موجود در بازار از نظر فناوری ساخت، به سه نوع تقسیم بندی می شوند که تقریباً روی تمام آن ها این فناوری ساخت درج شده است. دسته اول روغن موتورهایی هستند که به اصطلاح پایه معدنی دارند و به طورمستقیم از نفت خام گرفته می شوند. این روغن ها از آن جایی که بیشتر، روان کاری موتور را انجام می دهند و افزودنی دیگری ندارند، ارزان ترین نوع روغن موتوردر بازار را تشکیل می دهند. به طوری که قیمت برخی ازانواع سه لیتری آن هم اکنون حدود 20 تا 30 هزار تومان است. دسته دیگر روغن موتورهای موجود در بازار، روغن موتورهای تمام یا فول سنتتیک هستند. این نوع روغن موتورها از طریق ترکیبات شیمیایی و در آزمایشگاه ها تولید می شوند. به دلیل ساختار شیمیایی خاص، این نوع روغن ها می توانند بهتر از انواع دیگر، در نقاط بسیار ریز موتور قرار گیرند و آن جا را نیز روغن کاری کنند.
این نوع روغن ها حاوی افزودنی هایی هستند که ویژگی های خاصی را به آن ها می بخشد. از جمله این ویژگی ها می توان به تبخیر کم و پایداری بهتر، حفظ خاصیت غلظت (گرانروی) در دماهای بالا و پایین، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، جلوگیری از خوردگی، کمک به کاهش مصرف سوخت، کاهش رسوبات موتور و.. اشاره کرد. روغن های تمام سنتتیک، گران قیمت ترین روغن موتور های بازار را تشکیل می دهند و قیمت برخی از انواع آن ها در بطری های پنج لیتری، به بیش از 200 هزار تومان هم می رسد. همچنین کارکرد آن ها به تبع کیفیت بهترشان بالاتر است.اما دسته سوم روغن موتورهای نیمه سنتتیک هستند که ویژگی ها و قیمتی بین دو نوع معدنی و تمام سنتتیک دارند.
شاخصی که کیفیت روغن موتور را می توان از آن فهمید
به طور خلاصه شاخصی به نام API معمولاً روی بطری های روغن درج می شود که می توان کیفیت روغن موتور را از روی آن متوجه شد. به این صورت که عمدتاً در مقابل عبارت API، حرف انگلیسی S و بعد از آن یکی از حروف A تا N (به غیر از I و K) درج می شود. بر این اساس، هر چه حرف انگلیسی درج شده در مقابل حرف اس، به N نزدیک تر باشد، نشان دهنده کیفیت بهتر روغن موتور است. می توان گفت هر چه کیفیت روغن موتور بهتر باشد، پایداری و کارکرد آن نیز بیشتر است. البته طبیعی است که در مناطق جغرافیایی مختلف، کارکرد روغن متفاوت خواهد بود. در این زمینه خاک نژاد کارشناس خودرو می گوید که برای شهری مانند مشهد، روغن موتورهایی با درجه SL به بالا، به طور معمول کارکردی در حدود 8تا 10 هزار کیلومتر (و با توجه به ویژگی های خاص برخی روغن موتورها حتی بالاتر از این رقم) خواهند داشت. اما روغن های زیر این درجه را باید در نهایت در حدود 6هزار کیلومتر تعویض کرد.
با این وصف، باید توجه داشته باشید API روغن موتوری که برای خودروی خود انتخاب می کنید، حداقل برابر با آن میزانی است که در کاتالوگ خودروی شما درج شده است. به عنوان مثال برای پراید 111، سایپا در دفترچه راهنمای مشتری این خودرو، API معادل با درجه SJ را توصیه کرده است. با این حال کارشناسان باز بر استفاده دقیق از روغن موتور توصیه شده سازنده خودرو تاکید دارند.
شاید بتوان گفت مهم ترین مشخصه برای انتخاب روغن موتور مناسب، توجه به شاخص گرانروی (لزجت) است که امروزه در قالب استانداردی با عنوان SAE و به صورت xxW-yy نوشته می شود. (xx و yy عدد هستند- به جای xx، مضرب 5از عدد صفر تا 20 قرار دارد و به جای yy هم مضرب 10 از عدد 20 تا 60).
به طور کلی عدد صفر در این استاندارد نشان دهنده کمترین میزان گرانروی و نمایانگر روغنی است که به راحتی جاری می شود، در عوض با حرکت به سمت عدد 60 میزان گرانروی افزایش می یابد و SAE 60 نشانگر روغنی با گرانروی بسیار بالا ست که سخت جاری می شود. استفاده از حرف W در این استاندارد نیز برای نشان دادن حداقل میزان گرانروی در سرمای زمستان است که از کلمه Winter می آید. عدد قبل از W نشان دهنده گرانروی روغن در سرماست و عدد بعدی گرانروی آن را در دمای کارکرد موتور نشان می دهد.
از سوی دیگر روغن موتور 10W-40 در فصل سرد گرانروی برابر 10 خواهد داشت؛ درحالی که این میزان برای روغن دوم 20 است و نشان می دهد روغن 20W-50 در سرما بیش از همتای خود سفت می شود. سفت شدن بیشتر به معنای آن است که تا زمانی که موتور گرم شده و روغن در آن جریان یابد، احتمالاً موتور با اصطکاک بیشتری کار خواهد کرد و این به موتور خودرو به مرور آسیب وارد می کند. ازاین رو روغن دوم برای مکان هایی که زمستان های بسیار سردی ندارند مناسب تر است و در محیط هایی با سرمای شدید بهتر است از روغن موتور 10W-40 استفاده کرد
ه طور کلی روغن موتورهای موجود در بازار از نظر فناوری ساخت، به سه نوع تقسیم بندی می شوند که تقریباً روی تمام آن ها این فناوری ساخت درج شده است. دسته اول روغن موتورهایی هستند که به اصطلاح پایه معدنی دارند و به طورمستقیم از نفت خام گرفته می شوند. این روغن ها از آن جایی که بیشتر، روان کاری موتور را انجام می دهند و افزودنی دیگری ندارند، ارزان ترین نوع روغن موتوردر بازار را تشکیل می دهند. به طوری که قیمت برخی ازانواع سه لیتری آن هم اکنون حدود 20 تا 30 هزار تومان است. دسته دیگر روغن موتورهای موجود در بازار، روغن موتورهای تمام یا فول سنتتیک هستند. این نوع روغن موتورها از طریق ترکیبات شیمیایی و در آزمایشگاه ها تولید می شوند. به دلیل ساختار شیمیایی خاص، این نوع روغن ها می توانند بهتر از انواع دیگر، در نقاط بسیار ریز موتور قرار گیرند و آن جا را نیز روغن کاری کنند.
این نوع روغن ها حاوی افزودنی هایی هستند که ویژگی های خاصی را به آن ها می بخشد. از جمله این ویژگی ها می توان به تبخیر کم و پایداری بهتر، حفظ خاصیت غلظت (گرانروی) در دماهای بالا و پایین، مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون، جلوگیری از خوردگی، کمک به کاهش مصرف سوخت، کاهش رسوبات موتور و.. اشاره کرد. روغن های تمام سنتتیک، گران قیمت ترین روغن موتور های بازار را تشکیل می دهند و قیمت برخی از انواع آن ها در بطری های پنج لیتری، به بیش از 200 هزار تومان هم می رسد. همچنین کارکرد آن ها به تبع کیفیت بهترشان بالاتر است.اما دسته سوم روغن موتورهای نیمه سنتتیک هستند که ویژگی ها و قیمتی بین دو نوع معدنی و تمام سنتتیک دارند.
به طور خلاصه شاخصی به نام API معمولاً روی بطری های روغن درج می شود که می توان کیفیت روغن موتور را از روی آن متوجه شد. به این صورت که عمدتاً در مقابل عبارت API، حرف انگلیسی S و بعد از آن یکی از حروف A تا N (به غیر از I و K) درج می شود. بر این اساس، هر چه حرف انگلیسی درج شده در مقابل حرف اس، به N نزدیک تر باشد، نشان دهنده کیفیت بهتر روغن موتور است. می توان گفت هر چه کیفیت روغن موتور بهتر باشد، پایداری و کارکرد آن نیز بیشتر است. البته طبیعی است که در مناطق جغرافیایی مختلف، کارکرد روغن متفاوت خواهد بود. در این زمینه خاک نژاد کارشناس خودرو می گوید که برای شهری مانند مشهد، روغن موتورهایی با درجه SL به بالا، به طور معمول کارکردی در حدود 8تا 10 هزار کیلومتر (و با توجه به ویژگی های خاص برخی روغن موتورها حتی بالاتر از این رقم) خواهند داشت. اما روغن های زیر این درجه را باید در نهایت در حدود 6هزار کیلومتر تعویض کرد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 3250
- تاریخ عضویت: شنبه 18 آبان 1387, 12:00 am
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 1418 دفعه
- تشکر شده: 2128 دفعه
- تماس:
آیا رینگ اسپرت بر روی عملکرد خودرو تاثیر دارد
بعضی از افراد معتقد هستند که رینگ اسپرت صرفا به عنوان یک مورد تزئینی باید مورد استفاده واقع شود و انتخاب این نوع از رینگ برای خودرو تاثیری روی عملکرد خودرو نداشته و نوع رینگ انتخابی نیز مهم نیست اما این موضوع اشتباه بوده و تاثیرات قابل توجهی از رینگ اسپرت بر روی عملکرد خودرو ثابت شده است که در ادامه به بررسی آن میپردازیم و به نکاتی در مورد انتخاب رینگ اسپرت مناسب میپردازیم.
یکی از انتخابهای معمول جوانان پس از خرید خودرو خرید رینگهای اسپرت است که دغدغه اصلی آنها محسوب شده و موجبات یک “تیک آف” بینظیر را برایشان فراهم میکند ولی پس از مدتی متوجه این موضوع میشوند که استهلاک خودروها بیش از آن چیزی است که به آنها گفته شده و میبایست هزینه اضافی برای تعویض لاستیک بپردازند و علاوه بر هزینه لاستیک، هزینههایی مربوط به سیستم تعلیق، جلوبندی، عدم فرمانپذیری و کاهش شتاب خودرو از جمله مواردی است که راننده متوجه آن شده و به دنبال رفع مشکلاتی میرود که دلیل آن، مسائل فنی موتور و دیگر مسائل مربوط به خودرو نبوده و همه چیز به همان مورد تزئینی برمیگردد که اتفاقا هزینه گزافی روی دست وی گذاشته است.
یکی دیگر از مواردی که معمولا رانندگان را راهی تعمیرگاهها میکند، افزایش قابل توجه مصرف سوخت است که در بررسیهای فنی به اشکال خاصی برخورد نمیکنند. معمولا این مورد اگر به دلایل فنی در خودرو نباشد، به دلیل همان رینگ اسپرتی است که از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و صرفا به دلیل زیبایی از آن استفاده میشود.
بهترین جنس رینگ اسپرت؟
به طور معمول شرکتهای خودروسازی معمولا از رینگهای فولادی استفاده میکنند. اما برخی از خودروسازان که به تولید خودروهای خاص و البته سوپراسپرت میپردازند، از آلیاژهای آلومینیومی برای تولید رینگ استفاده میکنند چرا که این جنس از رینگ، دست تولید کننده و تیونر را برای زیباتر کردن رینگ و خودرو باز گذاشته و جنس محکم آن و زیبایی بهتر آن نسبت به جنس فولادی، باعث میشود که گزینه اول هر تولید کنندهای محسوب شود که البته از هزینه بالاتری نیز برخوردار است.
اما نکتهای که باید به آن توجه شود این است که استفاده از جنس آلومینیوم غیر آلیاژی قطعا مناسب نبوده و میتواند در حوادث خطرساز باشد چرا که تغییر شکل سریع آن میتواند در سوانح، مجر به عمیق شدن خطرات حاصل از اتفاق شود. معمولا در خودروهای اسپرت از آلومنیوم آلیاژی استفاده میکنند ولی بعضا دیده میشود رینگهایی در بازار فروخته میشوند که از جنس آلومینیوم بدون آلیاژ کافی هستند که بسیار خطرناک هستند.
البته این اتفاق دلایل مختلفی دارد که از جمله دلایل مهم آن، سبک بودن آن است ولی اگر به دنبال سبُکی هستید، میتوانید از رینگهای آلومینیومی آلیاژی با الیاف کرین و منیزیم استفاده کنید که با هزینه کرد بالاتر، جنس با کیفیتتر و سبکتری را در اختیار شما قرار میدهد.
معمولا رینگهای خودرو در انواع یک تکه و چندتکه تولید میشوند ولی نکته مهم آن است که این رینگها از برند شناخته شدهای خریداری شود تا از کیفیت و اصالت متریال آن مطمئن شوید و در صورت خرید از برند شناخته شده و معتبر، تفاوتی در انواع رینگها نبوده و صرفا سلیقه شماست که تعیین کننده خریدتان خواهد بود.
چه نوع رینگی را انتخاب کنیم؟
در صورتی که میخواهید رینگ خودرویتان تاثیری در عملکرد خودرو نداشته باشد، میبایست نسبت به انتخاب درست اقدام کرده و با هزینه مناسب یک خرید بسیار مطمئن داشته باشید. معمولا کارشناسان توصیه میکنند با انتخاب سایز مناسب برای رینگ، از وارد شدن صدمات مختلفی که در اول این مقاله ذکر کردیم جلوگیری شود.
البته یک نکته بسیار مهم در زمینه خرید رینگ این است که با مراجعه به فروشگاههای معتبر خرید رینگ و لاستیک، میتوانید از مشاورههایی که معمولا فروشنده به شما میدهد، استفاده کرده و یک رینگ بسیار مناسب برای خودروی خود خریداری کنید. در صورتی که بر روی تصمیم خود اصرار دارید و به دنبال خرید رینگ اسپرت هستید، سعی کنید از رینگهای اسپرت یک سایز بالاتر و پهنتر خریداری کرده تا در فرمانپذیری و سایر ویژگیها عملکرد بهتری را در اختیار داشته باشید.
البته انتخاب رینگ اسپرت پهن با ویژگیهایی که در بالا ذکر کردیم، مصرف سوخت بالاتری را به همراه خواهد داشت که طبیعتا این هزینه را برای خود قبول کردهاید ولی در انتخاب جنس رینگ که میبایست از آلیاژ با کیفیت آلومینیومی باشد، دقت کافی را به خرج دهید.
به طور کلی کارشناسان توصیه میکنند که خرید رینگ اسپرت با توصیفات بالا، صرفا برای مسابقات و برای استفادههای بسیار کوتاه مدت بوده و برای استفادههای طولانی مدت به دلیل فشاری که به تمامی اجزای خودرو وارد میکنند، توصیه نمیشود
یکی دیگر از مواردی که معمولا رانندگان را راهی تعمیرگاهها میکند، افزایش قابل توجه مصرف سوخت است که در بررسیهای فنی به اشکال خاصی برخورد نمیکنند. معمولا این مورد اگر به دلایل فنی در خودرو نباشد، به دلیل همان رینگ اسپرتی است که از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و صرفا به دلیل زیبایی از آن استفاده میشود.
به طور معمول شرکتهای خودروسازی معمولا از رینگهای فولادی استفاده میکنند. اما برخی از خودروسازان که به تولید خودروهای خاص و البته سوپراسپرت میپردازند، از آلیاژهای آلومینیومی برای تولید رینگ استفاده میکنند چرا که این جنس از رینگ، دست تولید کننده و تیونر را برای زیباتر کردن رینگ و خودرو باز گذاشته و جنس محکم آن و زیبایی بهتر آن نسبت به جنس فولادی، باعث میشود که گزینه اول هر تولید کنندهای محسوب شود که البته از هزینه بالاتری نیز برخوردار است.
اما نکتهای که باید به آن توجه شود این است که استفاده از جنس آلومینیوم غیر آلیاژی قطعا مناسب نبوده و میتواند در حوادث خطرساز باشد چرا که تغییر شکل سریع آن میتواند در سوانح، مجر به عمیق شدن خطرات حاصل از اتفاق شود. معمولا در خودروهای اسپرت از آلومنیوم آلیاژی استفاده میکنند ولی بعضا دیده میشود رینگهایی در بازار فروخته میشوند که از جنس آلومینیوم بدون آلیاژ کافی هستند که بسیار خطرناک هستند.
البته این اتفاق دلایل مختلفی دارد که از جمله دلایل مهم آن، سبک بودن آن است ولی اگر به دنبال سبُکی هستید، میتوانید از رینگهای آلومینیومی آلیاژی با الیاف کرین و منیزیم استفاده کنید که با هزینه کرد بالاتر، جنس با کیفیتتر و سبکتری را در اختیار شما قرار میدهد.
معمولا رینگهای خودرو در انواع یک تکه و چندتکه تولید میشوند ولی نکته مهم آن است که این رینگها از برند شناخته شدهای خریداری شود تا از کیفیت و اصالت متریال آن مطمئن شوید و در صورت خرید از برند شناخته شده و معتبر، تفاوتی در انواع رینگها نبوده و صرفا سلیقه شماست که تعیین کننده خریدتان خواهد بود.
در صورتی که میخواهید رینگ خودرویتان تاثیری در عملکرد خودرو نداشته باشد، میبایست نسبت به انتخاب درست اقدام کرده و با هزینه مناسب یک خرید بسیار مطمئن داشته باشید. معمولا کارشناسان توصیه میکنند با انتخاب سایز مناسب برای رینگ، از وارد شدن صدمات مختلفی که در اول این مقاله ذکر کردیم جلوگیری شود.
البته انتخاب رینگ اسپرت پهن با ویژگیهایی که در بالا ذکر کردیم، مصرف سوخت بالاتری را به همراه خواهد داشت که طبیعتا این هزینه را برای خود قبول کردهاید ولی در انتخاب جنس رینگ که میبایست از آلیاژ با کیفیت آلومینیومی باشد، دقت کافی را به خرج دهید.
به طور کلی کارشناسان توصیه میکنند که خرید رینگ اسپرت با توصیفات بالا، صرفا برای مسابقات و برای استفادههای بسیار کوتاه مدت بوده و برای استفادههای طولانی مدت به دلیل فشاری که به تمامی اجزای خودرو وارد میکنند، توصیه نمیشود
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 3250
- تاریخ عضویت: شنبه 18 آبان 1387, 12:00 am
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 1418 دفعه
- تشکر شده: 2128 دفعه
- تماس:
راهکار جلوگیری از خرابی دینام
راه کارهایی که برای پیشگیری از خرابی دینام توصیه میشود
از باطریهایی که دارای ظرفیت بیشتر (آمپرساعت حداقل 65 آمپر) است استفاده گردد.
در صورتی که مدت زمان توقف طولانی است، بافشار دادان پدال گاز، دور موتور را تا حدود 2000 دور در دقیقه به صورت متناوب بالا ببرید.
دور فن کولر را حتیالامکان در پایینترین درجه آن قرار دهید.
وضعیت شل یا سفت بودن تسمه دینام بایستی مرتبا بازدید گردد.
از روشن کردن چراغها در زمانهای غیر ضرور خوداری نمایید. روشن کردن چراغها در زمان خاموش بودن موتور با عث خالی شدن باطری و در نتیجه برای شارژ مجدد آن, فشار مضاعف بر دینام وارد میشود
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 3250
- تاریخ عضویت: شنبه 18 آبان 1387, 12:00 am
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 1418 دفعه
- تشکر شده: 2128 دفعه
- تماس:
حمل با جرثقیل درحضور راننده، خلاف قانون است
حمل با جرثقیل درحضور راننده، خلاف قانون است.
در صورت حضور مالک، افسر مکلف است فقط جریمه را اعمال کند و خودرو را روی زمین بگذارد حتی اگر خودرو روی جرثقیل باشد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 3250
- تاریخ عضویت: شنبه 18 آبان 1387, 12:00 am
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 1418 دفعه
- تشکر شده: 2128 دفعه
- تماس:
خودرو صبح استارت نمیزنه
1 _ خالی شدن شارژ باطری (احتمال خرابی باطری _ شارژ نکردن دینام _ روشن ماندن یکی از لامپ های خودرو در حالت خاموش بودن خودرو
2 _ شل بودن و یا سولفات کردن سر باطری
3 _ خرابی سویچ
4 _ قطع بودن کابل برق و سیم اتوماتیک
5 خراب بودن استارت
2 _ شل بودن و یا سولفات کردن سر باطری
3 _ خرابی سویچ
4 _ قطع بودن کابل برق و سیم اتوماتیک
5 خراب بودن استارت
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 3250
- تاریخ عضویت: شنبه 18 آبان 1387, 12:00 am
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 1418 دفعه
- تشکر شده: 2128 دفعه
- تماس:
ضدیخ-ماده ای برای تمام فصول
یخ زدگی سیستم خنک کننده موتور اتومبیل شاید اولین مشکلی باشد که بر سر راه طراحان خودرو قرار داشت.
یخ زدگی سیستم خنک کننده موتور اتومبیل شاید اولین مشکلی باشد که بر سر راه طراحان خودرو قرار داشت که این امر سبب شد تا برای رفع این مشکل به فکر راه چاره ای ارزان قیمت باشند و در این بین بهترین گزینه متانول یا الکل چوب بود.
متانول سادهترین نوع الکل بوده و هزینه تولید آن مقرون به صرفه تر است علاوه بر این به خوبی از یخ زدگی سیستم خنک کننده موتور جلوگیری می کند.
بهره گرفتن از متانول محدودیتهایی هم دارد بطور مثال، یکی از مشکلات اصلی این ماده بخار شدن آن از سیستم خنککننده خودرو است.
درب رادیاتور خودرو هرچند برای خروج آب تحتفشار مناسب است اما بهطور کامل آببندی نمی شود و به همین دلیل متانولی که در دمای 65 درجه سانتیگراد به نقطه جوش میرسد با گرم شدن موتور به مرور بخار می شود که به همین سبب در صورت استفاده از متانول بهعنوان ضدیخ باید چندین بار در طول فصول سرد سال، ضدیخ به آب اضافه گردد.
این مسأله البته در دوران خود امری عادی بنظر می رسید و رانندگان چندان به آن توجه نمیکردند، اما آغاز مشکل از جایی شروع شد که بخشهایی از موتور (بهویژه سرسیلندر) برای کاهش وزن از قطعات آلومینیومی ساخته شد.
موتور خودروهای قدیمیتر بهطور کامل از چدن و فولاد ساخته میشدند که متانول تاثیری بر آنها نداشت اما وقتی دوران استفاده از قطعات آلومینیومی در موتور فرا رسید مشاهده شد که متانول سرعت خوردگی آنها را تسریع میکند و این مسألهای نبود که بتوان بهسادگی از کنارش عبور کرد.
به همین دلیل مهندسان شیمی به دنبال یافتن جایگزینی برای متانول رفتند و درنهایت با C2H4(OH)2 برگشتند!
فرمول این ماده شاید کمی پیچیده باشد اما همه آن را با نام سادهترش «اتیلن گلیکول» میشناسند. مادهای که بدون توجه به برند ضدیخ خریداری شده، تقریبا پایه تمام محصولات موجود در بازار است.
ضدیخ فقط ضدیخ نیست!
با توجه به تعاریفی که پیرامون ضد یخ مطرح شد ، خواص این ماده در جلوگیری از یخ زدگی خلاصه نمی شود و به همین سبب توصیه میشود که از آن نهتنها در زمستان بلکه در هر چهارفصل سال استفاده گردد.
نخستین و مهمترین کارکرد ضدیخ، خاصیت ضدجوش بودن آن است .
ضدیخ علاوه بر آنکه میتواند نقطه انجماد آب را به اعداد زیر صفر برساند، نقطهجوش آب را هم به بالای 100 درجه میرساند و به این ترتیب آب میتواند بدون آنکه به جوش بیاید دمای بیشتری را تحمل کند.
بهعنوان مثال، بر اساس بررسی انجام گرفته، ترکیب 50-50 آب و ضدیخ دمای جوشی معادل 106 درجه دارد و در نسبت 70درصد ضدیخ و 30 درصد آب دمای جوش به 113 درجه سانتیگراد میرسد.
از سوی دیگر با توجه به آنکه سیستم خنککننده موتور محیطی بسته با فشار بالا است، دمای جوش مجدد افزایش پیدا میکند (درست مانند اتفاقی که در زودپز میافتد و با بالا رفتن فشار، آب در دمای بالاتری به جوش میآید و به همین دلیل مواد غذایی زودتر در آن میپزند) تا جایی که مخلوط آب و ضدیخ بهراحتی میتواند دمای بیش از 120درجه سانتیگراد را نیز در موتور تحمل کند که فراتر از دمای عادی موتور بوده و به این ترتیب این مخلوط در تابستان نیز مانع از جوش آمدن آب میشود.
سازندگان ضدیخ مواد روغنی به آن اضافه میکنند تا در فرآیند کاری خود بتواند واترپمپ را نیز روغنکاری کرده تا مانع از آسیب به آن بخش شود.
از سوی دیگر به دلیل رنگ خاص ضدیخ، هرگونه نشتی در سیستم خنککنندگی بهراحتی قابلتشخیص است و درنهایت ضدیخ مانع از زنگزدگی اجزای فلزی داخلی موتور توسط آب میشود
یخ زدگی سیستم خنک کننده موتور اتومبیل شاید اولین مشکلی باشد که بر سر راه طراحان خودرو قرار داشت که این امر سبب شد تا برای رفع این مشکل به فکر راه چاره ای ارزان قیمت باشند و در این بین بهترین گزینه متانول یا الکل چوب بود.
متانول سادهترین نوع الکل بوده و هزینه تولید آن مقرون به صرفه تر است علاوه بر این به خوبی از یخ زدگی سیستم خنک کننده موتور جلوگیری می کند.
بهره گرفتن از متانول محدودیتهایی هم دارد بطور مثال، یکی از مشکلات اصلی این ماده بخار شدن آن از سیستم خنککننده خودرو است.
درب رادیاتور خودرو هرچند برای خروج آب تحتفشار مناسب است اما بهطور کامل آببندی نمی شود و به همین دلیل متانولی که در دمای 65 درجه سانتیگراد به نقطه جوش میرسد با گرم شدن موتور به مرور بخار می شود که به همین سبب در صورت استفاده از متانول بهعنوان ضدیخ باید چندین بار در طول فصول سرد سال، ضدیخ به آب اضافه گردد.
این مسأله البته در دوران خود امری عادی بنظر می رسید و رانندگان چندان به آن توجه نمیکردند، اما آغاز مشکل از جایی شروع شد که بخشهایی از موتور (بهویژه سرسیلندر) برای کاهش وزن از قطعات آلومینیومی ساخته شد.
موتور خودروهای قدیمیتر بهطور کامل از چدن و فولاد ساخته میشدند که متانول تاثیری بر آنها نداشت اما وقتی دوران استفاده از قطعات آلومینیومی در موتور فرا رسید مشاهده شد که متانول سرعت خوردگی آنها را تسریع میکند و این مسألهای نبود که بتوان بهسادگی از کنارش عبور کرد.
به همین دلیل مهندسان شیمی به دنبال یافتن جایگزینی برای متانول رفتند و درنهایت با C2H4(OH)2 برگشتند!
فرمول این ماده شاید کمی پیچیده باشد اما همه آن را با نام سادهترش «اتیلن گلیکول» میشناسند. مادهای که بدون توجه به برند ضدیخ خریداری شده، تقریبا پایه تمام محصولات موجود در بازار است.
ضدیخ فقط ضدیخ نیست!
با توجه به تعاریفی که پیرامون ضد یخ مطرح شد ، خواص این ماده در جلوگیری از یخ زدگی خلاصه نمی شود و به همین سبب توصیه میشود که از آن نهتنها در زمستان بلکه در هر چهارفصل سال استفاده گردد.
نخستین و مهمترین کارکرد ضدیخ، خاصیت ضدجوش بودن آن است .
ضدیخ علاوه بر آنکه میتواند نقطه انجماد آب را به اعداد زیر صفر برساند، نقطهجوش آب را هم به بالای 100 درجه میرساند و به این ترتیب آب میتواند بدون آنکه به جوش بیاید دمای بیشتری را تحمل کند.
بهعنوان مثال، بر اساس بررسی انجام گرفته، ترکیب 50-50 آب و ضدیخ دمای جوشی معادل 106 درجه دارد و در نسبت 70درصد ضدیخ و 30 درصد آب دمای جوش به 113 درجه سانتیگراد میرسد.
از سوی دیگر با توجه به آنکه سیستم خنککننده موتور محیطی بسته با فشار بالا است، دمای جوش مجدد افزایش پیدا میکند (درست مانند اتفاقی که در زودپز میافتد و با بالا رفتن فشار، آب در دمای بالاتری به جوش میآید و به همین دلیل مواد غذایی زودتر در آن میپزند) تا جایی که مخلوط آب و ضدیخ بهراحتی میتواند دمای بیش از 120درجه سانتیگراد را نیز در موتور تحمل کند که فراتر از دمای عادی موتور بوده و به این ترتیب این مخلوط در تابستان نیز مانع از جوش آمدن آب میشود.
سازندگان ضدیخ مواد روغنی به آن اضافه میکنند تا در فرآیند کاری خود بتواند واترپمپ را نیز روغنکاری کرده تا مانع از آسیب به آن بخش شود.
از سوی دیگر به دلیل رنگ خاص ضدیخ، هرگونه نشتی در سیستم خنککنندگی بهراحتی قابلتشخیص است و درنهایت ضدیخ مانع از زنگزدگی اجزای فلزی داخلی موتور توسط آب میشود
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
- naderloo
- مدیر کل
- پست: 3250
- تاریخ عضویت: شنبه 18 آبان 1387, 12:00 am
- حالت من: Khaste
- محل اقامت: تهران
- تشکر کرده: 1418 دفعه
- تشکر شده: 2128 دفعه
- تماس:
توضیحاتی درباره سیستم کلاچ و عملکرد آن در خودرو
احتمالاً با عبارت کلاچ گرفتن و نیم کلاچ و دیسک و صفحه و… آشنا هستید اما در این نوشتار قصد داریم توصیههایی در رابطه با افزایش طول عمر این قطعات و همچنین کنار گذاشتن برخی عادات غلط در رابطه با استفاده از پدال کلاچ را به شما ارائه کنیم. با ما همراه باشید.
این عادت مشترک رانندههای تازهکار است اما گذاشتن پا روی کلاچ چیزی است که هرکسی میتواند در زمان رانندگی آن را انجام دهد. اصل پایهی کنترل کلاچ این است که با فشار پدال به کف خودرو با پای چپ آن را کاملاً غیر درگیر کرده و سپس با برداشتن پا از پدال دوباره آن را درگیر کنیم. با این کار میتوانید به نرمی دندهها را تعویض کرده و مانع از خوردن دندهها به یکدیگر شوید.
اگرچه اینیک اصل پایه بوده اما زمانهایی هست که شما باید به کلاچ اجازه دهید بلغزد و کار خود را انجام دهد. این موضوع زمانهای شروع حرکت در یک بلندی بیشتر به چشم میخورد اما اگر میخواهید قدرت زیادی را بهیکباره به جاده منتقل کنید نیز این کار را انجام خواهید داد. البته این نوع از لغزش صفحات کلاچ میتواند باعث سایش اضافی صفحات شود و طول عمر قطعات را کاهش دهد؛ و از آنجایی که این قطعات نیز همانند لاستیکها و ترمزها مصرفی هستند تحت پوشش گارانتی خودروی جدید قرار نمیگیرند.
وضعیت دیگری که میتواند باعث وارد شدن فشار بیشتر به قطعات کلاچ شود زمانی است که راننده پای خود را روی آن میگذارد. این موضوع معمولاً زمانی رخ میدهد که راننده پای خود را پس از تعویض دنده بهطور کامل از روی کلاچ برنداشته بنابراین این پدال کاملاً درگیر نشده است. شاید دلایل معدودی برای این کار وجود داشته باشند اما باید از انجام آن دوری کنید.
یک دلیل برای قرار دادن پا روی کلاچ میتواند موقعیت بد راننده باشد. اگر شما زیادی به پدالها نزدیک هستید شاید فضای پای کافی برای قرار دادن پای چپتان در موقعیتی راحت و دور از پدال کلاچ نداشته باشید. توصیه میکنیم موقعیت رانندگی خود را تصحیح و تنظیم کنید. زمانی که این کار را انجام دادید پای خود را از روی پدال برداشته و بدین ترتیب باید فضای کافی برای جابجا کردن پا و جلوگیری از لمس پدال باید داشته باشید.
بسیاری از خودروها دارای مکانهای استراحت پا هستند که این کار را آسانتر میکنند اما اگر شما خودرویی با فضای پای کم را میرانید شاید بتوانید پایتان را به نوعی پشت پدال قرار دهید. این موقعیت ایده آل نیست اما حداقل از خرابی سیستم کلاچ جلوگیری میکند.
یکی از نشانههای آسیب رسیدن به سیستم کلاچ و صفحات آن بوی متمایز سوختنی است که از صفحات بلند میشود.
موقعیت بهتر رانندگی بهترین راه برای جلوگیری از قرار دادن متناوب پا روی کلاچ در خودرویی دستی است اما راه دیگر نیز خرید خودرویی با گیربکس اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک میباشد. با وجود یک پدال کمتر و فضای بیشتر برای پا شما هرگز نگران کاهش طول عمر قطعات کلاچ نخواهید بود و با هزینههای گران تعمیر کلاچ نیز روبرو نخواهید شد.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
چه کسی حاضر است؟
کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان