مضرات روغن پالم

در این انجمن به کنترل بهداشتی مواد غذایی در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

مضرات روغن پالم

پست توسط hses »

دکتر عزیزالله کمال زاده مشاور تغذیه برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) در مورد مضرات روغن پالم موجود در شیر و لبنیات پرچرب در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: این روغن دارای اسید چرب اشباع است و مصرف آن در تولید شیر و لبنیات پرچرب سلامتی افراد جامعه را به مخاطره می اندازد.

وی با بیان اینکه مصرف لبنیات چربی که روغن پالم به آنها اضافه شده است در طولانی مدت می تواند منجر به انسداد عروق و سکته قلبی شود، توضیح داد: وجود اسید چرب اشباع در بدن سبب افرایش کلسترول بد خون LDL می شود و با ادامه این روند به تنگی عروق و سکته قلبی منتهی می شود.

کمال زاده افزود: روغن پالم موجود در شیر و لبنیات پرچرب همچنین به کبد آسیب می زند و در نهایت به نارسایی کبدی منجر می شود.

کمال زاده تصریح کرد: برخی کارخانه های تولیدکننده لبنیات، چربی شیر را می گیرند و چربی نباتی به نام پالم به شیر و لبنیات اضافه می کنند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید با این متخلفان برخورد قانونی و آنان را به مراجع قضایی معرفی کند.

رضا باکری دبیر انجمن صنایع لبنی ایران در واکنش به اظهارات مسوولان مختلف در حوزه سلامت، در نامه ای به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد استفاده از روغن پالم در تولید شیر پرچرب توسط برخی از کارخانه های صنایع لبنی، گفت: هیچ کارخانه ای را سراغ ندارم که از چربی گیاهی به جای چربی حیوانی در تولید شیر پرچرب استفاده کند لذا اگر وزارت بهداشت از وجود واحد های متخلف مطلع است باید فورا با آنها برخورد کند.
نمایه کاربر
hses
ویژه
ویژه
پست: 378
تاریخ عضویت: 07 آگوست 2014 12:15
تماس:

Re: مضرات روغن پالم - پالم و افزایش بیماری قلبی

پست توسط hses »

پالم و افزایش بیماری قلبی

روغن پالم از اسیدهای چرب و گلیسرول مثل همه چربی ها تشکیل شده است. بر خلاف تمام چربی ها اسیدهای چرب اشباع فراوانی دارند که در دمای اتاق جامد هستند. روغن پالم اسم خود را از اسید چرب اشباع c16 یالمتیک اسید گرفته است.

اسید اوئیک اشباع شده نیز تشکیل دهنده روغن نخل است. به گفته ی سازمان بهداشت جهانی شواهد قانع کننده ای است که نشان می دهد مصرف پالمتیک اسید احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش می دهد. بنابراین آن را به عنوان اسیدهای چرب ترانس در طبقه بندی قرار می دهند. چربی های ترانس نیز در دمای اتاق جامداند

آنتی اکسیدان های روغن پالم قرمز مثل توکوتری نولز و کاروتنوئیدها به دلیل خواص درمانی که ادعا می شد به مواد غذایی و لوازم آرایش اضافه می شد و هم اکنون هم در مواد آرایشی خانمها استفاده می شود و قسمت اعظم تولیدات آرایشی به روغن پالم وابسته است. مطالعاتی در سال 2009 میزان انتشار اکرول را آزمایش کرد. نشان داد که یک محصول سمی و بد بود حاصل از تجزیه گلیسرول از قسمت عمیق سرخ کردن سیب زمینی در روغن پالم قرمز و زیتون و روغن آفتابگردان اشباع نشده حاصل می شود.

در حال حاضر روغن پالم به عنوان «روغن گیاهی» یا «چربی گیاهی» بر روی برچسب های مواد غذایی در اتحادیه اروپا (EU) ذکر شده است. از سال 2015 زیر نظر اتحادیه اروپا در بسته بندی مواد غذایی دیگر اجازه استفاده از اصطلاح کلی «چربی گیاهی» یا «روغن گیاهی» در فهرست مواد تشکیل دهنده داده نخواهد شد. تولید کننده ی مواد غذایی باید نوع خاص چربی گیاهی را استفاده می کند شامل روغن پالم را ذکر کند.
ارسال پست

بازگشت به “کنترل بهداشتی مواد غذایی”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 1 مهمان