آموزش اسمبل قطعات کامپیوتر

دراین بخش سخت افزار میپردازید

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
monaa
جدید
جدید
پست: 25
تاریخ عضویت: 10 آگوست 2010 00:00
تماس:

آموزش اسمبل قطعات کامپیوتر

پست توسط monaa »


[RIGHT]اگر می خواهید یک رایانه را مونتاژ یا با قطعات سیستم خود آشنا شوید مقاله زیر را دنبال کنید.[/RIGHT] [center]تصویر[/center] [center]تصویر[/center] [RIGHT]
[/RIGHT] اسمبل قطعات کامپیوتر

احتیاط ها :


قبل از این که شروع به نصب اجزا در داخل کیس کنیم , ما احتیاج به آشنا شدنبا تعدادی احتیاط های پایه ای در رابطه با استفاده از تجهیزات داریم .

چیپ ها , پین ها و اتصالات روی قسمت های مختلف کامپیوتر , ظریف و حساسهستند . و بعد به کاربردن آن ها می تواند نتایج تاسف باری داشته باشد.همیشه باید سعی کنیم که کارت ها و سایر بردها را با گرفتن از لبه هایشانجابجا کنیم و مورد استفاده قرار دهیم . نباید اتصالات فلزی طلا رنگ رویچیپ های حافظه و کارت ها لمس شود , زیرا مایعات استخراج شده از انگشت هامشکل ساز هستند و همیشه قبل از کار بر روی PC , حتما باید آن را از برقکشید . همچنین باید نسبت به الکتریسیته ساکن محتاط بود . جرقه ناشی ازجابجایی الکتریسیته ساکن توسط نوک انگشتان , می تواند برای همیشه یک چیپرا خراب کند . تا حد ممکن نباید کامپیوتر را در محیط فرش شده اسمبل کرد .



قبل از آن که قطعه ای را در کامپیوتر از جای خود بر داریم , باید کارهای زیر را دنبال کنیم :

پاهای خود را بر جای خود محکم کنیم و حرکت ندهیم .


با تماس با فلز در تماس با زمین , از جمله پشت کیس کامپیوتر وقتی متصل بهسوکت سه پایه ای است , بر زمین تکیه دهیم تا هر گونه حرکت در حال سکون دربدنمان را از بین ببریم .


بدون حرکت پاهای خود , هرچه را که باید با قطعه مورد نظر از کامپیوتر انجام دهیم , را انجام می دهیم.

اگر احتیاج به حمل قطعه ای از کامپیوتر شخصی خود را داریم , آن را در یکبسته حمل می کنیم که قطعه مورد نظر ثابت باشد و حرکت نداشته باشد .



پاهای خود را محکم می کنیم و خود را به زمین ثابت می کنیم , قبل از آن که قطعه را از بسته حمل ,

جابجا کنیم .کامپیوتر شخصی خود را در میز بزرگی اسمبل می کنیم . بایداطمینان پیدا کنیم که فضای کافی برای قرار دادن قطعات بر روی آن داریم .یک ظرف یا کاسه کوچکی برای پیچ ها و ابزارهای ریز دیگر به کار می بریم .برای کار اسمبل احتیاج به انبردست و آچار و پیچ گوشتی چهار سوی کوچک و پیچگوشتی دو سوی کوچک داریم . همچنین ممکن است به یک آینه کوچک و یک چراغ قوهاحتیاج پیدا کنیم , وقتی می خواهیم در اطراف کیس که قابل رویت نیستند کارکنیم .



[BLOCKQUOTE] مراحل اسمبل کردن

1- مطالعه کتابچه مادربورد :
[center]تصویر[/center] [RIGHT]



برای اسمبل کردن باید ابتدا کتابچه مادربورد را مطالعهکنیم . با مطالعه کتابچه مادربورد قبل از شروع به اسمبل کردن PC , می توانمقدار زیادی در وقت خود صرفه جویی کرد و دردسر خود را کم کرد , حتی اینمطالعه قبل از خریدن حافظه و CPU نیز می تواند بسیار مفید باشد . همهکتابچه های مادربورد , همه اطلاعاتی را که باید داشته باشند ندارند , ولیاکثر قربب به اتفاق شرکت های معروف ( مانند Abit , Asus ) مستندات تشریحیرا تهیه می کنند . کتابچه ها اطلاعات مهمی را به ما می دهند , از جملهاینکه چگونه جا مپرها را ست کنیم و کدام اسلات ها برای نصب انواع رم هستند. هر چند توصیه می شود که از مادربورد بدون جامپر استفاده شود , بعضی ازمادربوردها ممکن است شامل تعدادی جامپر یا سوئیچ های DIP باشند .مادربوردهای مبتنی بر چیپ ست VIA KT266 داری یک جامپر جهت تغییر بین 200مگاهرتز و 266 مگاهرتز , Front Side گذرگاه هستند و مادربوردهای RAIDمعمولا دارای تنظیم سوئیچ های DIP هستند .








2- نصب CPU :





[/RIGHT] [center]تصویر[/center] [center]تصویر[/center] [center]تصویر[/center] [RIGHT]

اگر از یک سی پی یوی سوکت دار استفاده می شود : باید cpu را از لبه هایشدر دست بگیریم و به گوشه های ردیف پین های آن نگاه کنیم , یک یا دو تا ازگوشه ها باید پین های کمتری از بقیه داشته باشند . سپس به سوکت رویمادربورد نگاه می کنیم و گوشه هایی که مشابه با گوشه های تک cpu است راشناسایی می کنیم . سپس بازوی کوچک را بلند کرده و به نزدیک سوکت مادربوردبرده و به ملایمت و آرامی , با هم خط کردن گوشه های مناسب و مقتضی , cpuرا در سوکت قرار می دهیم . در هنگام داخل کردن cpu از فشار استفاده نمیکنیم . cpu باید به درستی در جای خود بلغزد و قرار گیرد . اگر این گونهنشد , اطمینان پیدا می کنیم که بازوی آزاد سازی سوکت کاملا بلند شده باشدو گوشه های تک cpu با گوشه های مربوطه در سوکت , تطابق داشته باشند .سپسبازو را به پایین فشار داده و مطمئن می شویم که آن را در جای درست خود چفتکرده ایم .


سپس کولر cpu را اضافه می نماییم . برخی از کولر های cpu , نوارهای گرماییاز قبل تعبیه شده دارند که در جایی قرار دارد که در تماس با cpu است . اگرکولر از این گونه بود , هر گونه پوشش محافظ را جدا می کنیم ( معمولا نواریاز پلاستیک آبی ) . اگر کولر نوار گرمایی متعلق به خود را نداشت ,مقدارکمی از خمیر گرمایی را در وسط cpu پخش می کنیم ( خمیر گرمایی خیلیموثر تر از نوار گرمایی است , بنابراین اگر کولر نوار داشته باشد ممکن استکار بهتر این باشد که آن را جدا کنیم ) .کولر cpu را به سوکت , همان طورکه در دستور العملهایش توضیح داده شده مرتبط می سازیم .





در مکانیزم بستن کولر ممکن است به مقدار زیادی فشار احتیاجباشد , ولی از فشار دادن کولر به طور شدید به طرف پایین بر روی هسته cpuاجتناب می کنیم , فشار مستقیم زیاد می تواند هسته های Athlon را خرد کند .ممکن است بهتر این باشد از یک سری انبردست های با سرهای برآمده سوزنی برایمتصل کردن کولر استفاده کنیم . سرانجام , کابل های تغذیه کولر را به محلسه شعبه ای نزدیک , بر روی مادربورد متصل می سازیم .



[/RIGHT] [center]تصویر[/center] [center]تصویر[/center] [center]در تصویر بالا روی cpu از خمیر سیلیكون استفاده شده



[/center] [/BLOCKQUOTE]




monaa
جدید
جدید
پست: 25
تاریخ عضویت: 10 آگوست 2010 00:00
تماس:

پست توسط monaa »

[RIGHT]خمیر سیلیكون چیست؟[/RIGHT] شاید خیلی از دوستان راجب به خمیر سی پی یو اصلاعات زیادی داشته باشند . ولی من چیزی رو که میدونم مینویسم .

خمیر CPU یا خمیر سیلیکون :
کار خمیر مزایای زیادی برایسیستم شما دارد از مهمترین و اصلی ترین کار آن انتقال حرارت سطح CPU بههیت سینك میباشد در واقع مانع انتقال حرارت اضافی میشه و باعث میشه CPUشما خنک باقی بمونه تو کشور ما عده خیلی کمی از خمیر سی پی یو و عوض کردنآن باخبر هستن من که خودم خیلی کم دیدم ولی یکی از کارهای اصلی که برایکارایی بهتر سیستم خود باید انجام بدیم تعویض کردن خمیر سی پی یو میباشدهر چی بهتر خمیر رو به سطح بمالیم پردازنده خنک تری خواهیم داشت خمیر باعثمیشه حرارت سی پی یو 10 الی 15 درجه پایین بیاد اگه خمیرتون از جنس خوبیباشه و زود خشک نشه هر 5 ماه یه بار عوض کنید بدک نیست ولی اگه از خمیرجنس معمولی استفاده میکنید بهتره هر 2 یا سه ماه یه نگاهی بندازید ببینیدخشک نشده باشه دوستانی که دمای سی پی یو آن ها بالا میره و نمیدونن کهمشکل از چیه مشکل همین خمیره که خشک شده و کارایی خودشو از دست داده گاهیاوقات حتی باعث صدای زیاد از سی پی یو میشه باعث کندی سیستم میشه باعثسوختن خازن های مادر بورد میشه باعث سوختن فن سی پی یو میشه و خیلی موارددیگه اگه مرتی خمیر رو عوض کنید یک سیستم عالی و حرفه ای و بدون مشکلخواهید داشت قیمت خمیر هم خیلی ارزونه و تو بازار به راحتی پیدا میشه فقطهنگام عوض کردن مراقب باشید که دست شما به وسط سی پی یو تماس پیدا نکنه یککاربر ساده هم میتونه این کار رو انجام بده خیلی کم پیدا میشه کسی کهحوصله این کارها رو داشته باشه در بالا تر هم گفتم تو کشور ما به ندرتافرادی پیدا میشن که این کار رو انجام بدن طرف 10 ساله سیستم داره یه بارمخمیر عوض نکرده حتما الان میگه سیستمم چیزیش هم نشده بله از 100 تا 30 تاچیزیشون نمیشه ولی درجه گرمای سی پی یو به حدی بالا میره که باعث سوختنیکی از قطعات سخت افزار میشه خلاصه اگه کسی میخواد یه سیستم حرفه ای داشتهباشه و حالشو ببره هر چند وقت یه بار خمیر رو چک کنید که خشک نشده باشه وبه محض خشک شدن خمیر رو تعویض کنید .


انواع خمیر CPU:

وقتی میرید خمیر CPU بخرید از شما نمیپرسن که چه نوع خمیری میخواهید همین طوری یه چیزی میده بهت و میگه به سلامت ولی !

اولین خمیر : خمیر سیلیكون artic silver 5

دومین خمیر : آرتیك سرامیك

سومین خمیر : Arctic Alumina

چهارمین خمیر : ZM-STG1



این چهار تا از مهم ترین هاش بودن البته شرکت های زیادی هستن که خمیرتولید میکنن ولی اگه یه چیزه خوب میخواین من به شما خمیر چهارمی رو توصیهمیکنم اگه تو بازار پیداش کردین حتما بگیرین .


[RIGHT]روش زدن خمیر به cpu: به اندازه ی 5 نقطه (4 ضلع سی پییو و وسط) می زنید اگه بیشتر بشه وقتی دارید هیتسینگ رو میبندین از کنارهها میزنه بیرون و بعلاوه دیگر تاثیری در دمای cpu ندارد.[/RIGHT] [center]تصویر[/center] [center]تصویر[/center] [RIGHT]

اگر از cpu اسلاتی استفاده می شود : اگر قبلا کارت cpu را به درون کارتریچ/ کولر وارد نکرده اند , این کار را انجام می دهیم . محل های نصب کارتریچرا به سوراخ های مقتضی موجود بر روی مادربورد پیوند می زنیم . کارتریچ رابه درون اسلات cpu وارد می کنیم و آن را با محل های نصب محکم می سازیم.کابل های تغذیه کولر را به محل سه شعبه ای نزدیک , بر روی مادربورد متصلمی سازیم .




3- نصب حافظه :


[/RIGHT] [center]تصویر[/center] [RIGHT]





مادربوردها دو یا بیشتر اسلات های بلند دارند که معمولا نزدیک cpu هستندکه مشابه پین های اتصالی طلایی بر روی حافظه های DIMM می باشند . بایدتوجه کرد که نمی توان انواع گوناگون RAM را ترکیب و تطبیق ساخت . نبایدDIMM های PC133 و PC100 را با هم بکار برد و نباید حافظه ECC و non-ECC رابا هم ترکیب ساخت . باید از کتابچه مادربورد کمک گرفت تا انواع حافظه هاییکه مادربورد پشتیبانی می کند را مشخص ساخت . اما به هر حال غالبا می توانDIMM های حافظه ها با سایز های مختلف را با هم ترکیب ساخت .به عنوان مثال, اگر یک 128MB PC133 NON-ECC DIMM و یک 256MB PC133 NON-ECC DIMM داشتهباشیم احتمالا می توانیم آن دو را با هم به کار گیریم . از کتابچهمادربورد استفاده می کنیم تا ببینیم چگونه DIMM های سایزهای مختلف را مرتبو بچینیم .


[/RIGHT] [center]تصویر[/center]





برای نصب حافظه , اطمینان پیدا می کنیم که ماردبورد بر روی سطح صافی قراردارد و هیچ چیزی زیر آن قرار ندارد . هر سوکت DIMM یک قلاب ( گیره قفلی )در هر انتهای آن خواهد داشت تا اتصال حافظه را وقتی درون آن قرار داردمستحکم کند . به گیره های قفلی ضربه سبک و ناگهانی وارد می سازیم تا بازشوند. DIMM ها را یکی یکی وارد می سازیم . شکاف های بر روی لبه DIMM ها رابا برآمدگی در سوکت DIMM مرتب می سازیم .فشار مساوی بر کل محل وارد میسازیم تا با صدای تیک شدیدی به جای خود بیفتد . هنگامی که DIMM را به داخلسوکت فشار می دهیم گیره های قفلی باید بسته شوند . قبل از اقدام بیشتر ,اطمینان پیدا می کنیم که DIMM کاملا به جای خود وارد شده است و قفل هابسته هستند .
monaa
جدید
جدید
پست: 25
تاریخ عضویت: 10 آگوست 2010 00:00
تماس:

پست توسط monaa »


4- محکم کردن مادربورد در داخل کیس :


کاور کیس را برداشته , در داخل آن باید یک بسته سخت افزار باشد , شامل پیچهای عریض , پیچ های باریک , برجستگی هایی از جنس برنج , واشرهای نایلونیقرمز رنگ و ضمائم دیگر .



قبل از آن که مادربورد را نصب کنیم , ابتدا باید کیس را با برداشتن هرگونهچیز قابل جابجایی که ورود را مشکل می سازد آماده سازیم . اگر از یک towercase استفاده می شود , آن را به کنار می خوابانیم . نگاهی به صفحه فلزیبزرگ در زیر آن می اندازیم . سوراخ های متعددی خواهد داشت , تعدادی از آنها برای آن است که ما با برجستگی هایی برای پشتیبانی کردن مادربورد خود آنها را پر سازیم . اگر مادربورد خود را از نزدیک چک کنیم , سوراخ هایی باحاشیه نقره ای خواهیم یافت .اغلب آن ها با سوراخ های برجسته در داخل کیسمنطبق خواهند بود , به خاطر روشی که بر اساس آن کیس های ATX و برد هااستاندارد شده اند .




[center]تصویر[/center] [center]تصویر[/center] [center]تصویر




[/center] [RIGHT]
حداقل 6 برجستگی را برای محکم کردن مادربورد به کار می گیریم و اطمینانپیدا می کنیم که هر برجسته برنجی که ما نصب می کنیم , با سوراخی درمادربورد انطباق دارد . نباید هر برجستگی که به طور کامل با مادربوردپوشانده می شود ( با سوراخ های آن انطباق ندارد ) را نصب کرد , زیرا تماسغیر صحیح بین مادربورد و کیس می تواند باعث سوء عمل و خرابی شود . از یکجفت انبردست برای پیچ دادن برجستگی های هر گوشه مادربورد و حداقل دو یابیشتر برای پشتیبانی از وسط مادربورد یکی نزدیک اسلات AGP قهوه ای و دیگریدر جهت مخالف , استفاده می کنیم . اگر خواستیم می توانیم از تعداد بیشتریاستفاده کنیم سپس منطقه برجسته روی مادربورد را آماده می کنیم که پشت کیسمی باشد که به سریال mobo , موازی , ps2 , USB و پورت های دیگر مربوط میشود . برخی از کیس ها صفحات پانچ شده ای دارند که قسمتی یا همه سوراخ هایبرجسته را می پوشانند . پانچ آن ها را جدا کرده و آن ها را دور می ریزیم .برخی از کیس ها یک صفحه برجسته جدا دارند که باید آن را به محکمی به درونمحل قبل از وارد کردن مادربورد اضافه کنیم .





مادربورد را به درون کیس وارد می کنیم . مطمئن می شویم هیچ چیز زیر آننیفتاده یا نلغزیده است . از لبه هایش آن را نگه می داریم . باید مواظبباشیم که آن را به کمک کولر cpu یا اجزاء برد نگیریم . اگر مواظب نباشیمممکن است چیزی را بشکنیم . هماهنگ سازی برجستگی ها احتیاج به مهارت کمیدارد ولی باید به صبر و حوصله کار کنیم و به چیزی فشار وارد نکنیم . وقتیکه مادربورد در جای خود است یک پیچ را ( عریض یا باریک , هر کدام را کهبرجستگی ها لازم دارند ) برای هر برجستگی همراه با یک واشر نایلونی به کارمی بریم . هر پیچ را با یک یا دو دور چرخش می بندیم , اما هیچ کدام رامحکم نمی کنیم تا وقتی که همگی آن ها را ببندیم . وقتی همه پیچ ها را نصبکردیم از اول همه پیچ ها را محکم می کنیم , سپس دسته کابل بزرگ تر پاور رااز تغذیه پاور به سوکت بزرگ پاور روی مادربورد متصل می کنیم .






[/RIGHT] [center]تصویر[/center] [center]تصویر[/center]

مادربورد های پنتیم 4 دارای سوکت پاور دیگر و کوچکتری نیز هستند , به جهتاینکه پاورهای ATX جدید دارای یک کانکتور برای این مورد هستند .




اکنون یک بسته کوچک سیم پیدا می کنیم که از جلوی کیس بیرون زده و دارایکانکتورهای کوچکی است که دارای برچسب هایی مثل " Power SW, " و " PowerLED " و " hd led, " و "Speaker" و احتمالا چیز های دیگری می باشد . بیشترمادربوردها دارای قالب های کوچک پین مخصوص این کابل ها می باشد . کتابچهمادربورد دارای دیاگرامی است که نشان می دهد که هر کدام از این ها به کدامیکی تعلق دارد.





[BLOCKQUOTE] [RIGHT]5- اتصال كارت گرافیك:[/RIGHT] [RIGHT]بیشترمادربود ها دارای كارت گرافین آنبورد هستند كه روی خود مادر بورد می باشدكه اگر كارت گرافیك اكسترنال نداشته باشید می توانید از این كارت گرافیكآنبود استفاده كنید .در صورتی كه از كارت گرافیك اكسترنال می خواهیداستفاده كنید آن را مانند تصویر زیر به ماربود متصل كنید: [/RIGHT] [center]تصویر[/center] [center]تصویر

[/center] [/BLOCKQUOTE]
monaa
جدید
جدید
پست: 25
تاریخ عضویت: 10 آگوست 2010 00:00
تماس:

پست توسط monaa »


6- تست اول :


قبل از ان که به ادامه کار بپردازیم ما باید مطمئن شویم که مادربورد وپردازنده به درستی کار می کند . بیشتر کیس ها به کامپیوتر اجازه کار باکیس باز را می دهند . کارت گرافیک خود را نصب و آن را بایک پیچ محکم میکنیم . سپس یک کابل پاور AC به منبع تغذیه پاور متصل می کنیم و مانیتور رابه پورت VGA ی کارت گرافیک متصل می کنیم . کیبورد را به یک PS/2 متصل میکنیم . اگر منبع پاور دارای یک سوئیچ در بیرون باشد آن را روشن کرده و سپسدکمه پاور را روی PC می زنیم .

اگر اتفاقی نیفتاد احتمالا فراموش شده که کابل AC به سوکت روی دیوار متصلشود یا یکی از کابل های جلوی کیس به مادربورد به طرز صحیحی متصل نشده است. ( ابتدا کانکتورهای " Power SW " و " reset SW " را چک می کنیم ) .

اگر پاور به درستی کار می کند ما باید حداقل صدای فن پاور را بشنویم و فن cpu نیز باید بچرخد .

وقتی همه چیز کار کند ما باید POST Screen ( Power-On Self Text ) با متن سفید روی پس زمینه مشکی را ببینیم .

POST نشان می دهد که کامپیوتر چقدر حافظه دارد و به طور اتوماتیک درایوهایIDE را شناسایی می کند . با این تست ما مطمئن می شویم که مادربورد و cpu وRAM همگی کار می کند .

اگر POST ظاهر نشد نباید نگران شد . کامپیوتر را خاموش و از برق می کشیم وتمام اتصالات را چک می کنیم . اطمینان حاصل می کنیم که همه DIMM ها سرجایشان محکم هستند و کارت گرا فیک در اسلات AGP محکم نصب شده است ومادربورد در داخل کیس درست نصب شده است . اگر پشت سر هم صدای بیپ بشنویمبه این معنی است که مادربورد می خواهد یک کد اشتباه به ما بدهد ( و حداقلبه این معنی است که ما اسپیکرهای PC را درست نصب کرده ایم ) .کتابچهمادربورد را چک می کنیم تا بفهمیم که چه چیزی را مادربورد می خواهد به مابفهماند . بعضی از مادربوردها دارای یک سری LED هستند که کدهای اشتباه رانشان می دهند . وقتی همه چیز درست بود PC را از برق کشیده و نصب بقیهقطعات را ادامه می دهیم. [center]تصویر[/center] [center]تصویر









[BLOCKQUOTE] 7- نصب وسایل ذخیره سازی :

کیس ها ممکن است دارای چندین محل درایو باشند . بعضی از محل های درایودارای صفحه های قابل جدا شدن در جلوی کیس هستند که به آن ها محل هایExternal گفته می شود و در دو سایز هستند . 5 اینچ برای قطعاتی ماننددرایوهای CD-ROM و 3 اینچ برای وسایل ذخیره سازی کوچکتر مانند فلاپیدرایوها . کیس ها احتمالا چندین محل Internal 3 اینچی دارند که برای هارددیسک ها در نظر گرفته شده اند . گاهی اوقات محل Internal نصب شده , قابلجابجایی است که نصب و محکم کردن هارد درایو را بسیار آسان می سازد . بعضیاز کیس ها دارای ریل هایی هستند که به درایوها اضافه می شوند تا آن ها راکشویی کنند و براحتی در داخل کیس حرکت داده شوند .برای دریافت جزئیاتبیشتر باید به مستندات کیس خود مراجعه کنید .
[CENTER]تصویرتصویر[/center] [center](توجهداشته باشید 2 نوع هارد اینترنال وجود دارد یكی با خروجی SATA و دیگری باخروجی IDE تصویر راستی كابل IDE می باشد و تصویر چپی كابل SATA)[/center] [RIGHT]
ابتدا ما هارد درایوهای IDE یا SATA را نصب می کنیم . بیشتر هارد درایوهادارای یک قالب جامپر در پشتشان نزدیک کانکتورها هستند . در لیبل آن ها ,همچنین یک دیاگرام می باشند که توضیح می دهد که چگونه جامپرها را ست کنیمتا از خود درایو استفاده کنیم یا به عنوان درایو master یا slave روی یکIDE BUS . اگر ما یک هارد درایو داشته باشیم باید آن را به عنوان درایوsingle یا single/master ست کنیم . اگر دو تا داشته باشیم یکی را به عنوانmaster و دیگری را به عنوان slave ست می کنیم.[/RIGHT] [center]ورودی IDE روی مادربورد:[/center] [center]تصویر[/center] [center]ورودی SATA روی مادربورد:[/center] [center]تصویر[/center] [center]تصویر
[/center] [RIGHT]
همچنان که قبلا گفته شد اگر ممکن باشد باید محل های درایو internal را دربیاوریم . اگر محل های کیس بیرون نمی آیند فقط دنبال محل internal مناسب ودم دست در داخل کیس می گردیم .اگر محلی در نزدیکی منبع پاور باشد سعی شودکه از آن استفاده نشود , منبع پاور تولید گرما می کند و ما می خواهیم کههارددرایو تا آنجا که ممکن است خنک بماند . هارد درایو را داخل یک محلدرایو internal می کنیم . بنابراین کانکتورها به سمت داخل قرار می گیرند ,به سمت مادربورد . آن را با چهار پیچ سفت می کنیم ( درایوهای مختلف از پیچهای مختلفی بهره می گیرند بنابراین سعی کنیم از آن هایی که همراه درایوعرضه می شوند استفاده کنیم ) . محل دایو internal را همراه با هارد درایونصب شده خارج از کیس نگه می داریم تا زمانی که کابل ها را وصل کنیم .سپسآن را به جای خودش بر می گردانیم و سفت می کنیم .

همانند هارد درایوها , درایوهای نوری نیز می توانند master یا slave باشند. اگر فقط یک درایو داشته باشیم مهم نیست که جامپرهای آن چگونه ست می شوند. اما اگر دو درایو داشته باشیم یکی باید master و دیگری باید slave باشد. اکنون برای هر دایو نوری ( CD-ROM , DVD-ROM یا CD-RW ) یک محل externalجدا می کنیم . پوشش متناظر را از جلوی کیس بر می داریم . ممکن است یک صفحهپانچ شده فلزی وجود داشته باشد که احتیاج به برداشتن آن نیز هست . درایوهارا در محل ها سر می دهیم . بسته به کیس , طرف چپ درایوها ( وقتی به سمتجلو کیس نگاه می کنیم ) قابل دسترسی آسان تر نسبت به طرف راست می باشد .سفت کردن این درایوها تنها با دو پیچ در طرف چپ کافی است .




[/RIGHT] [RIGHT]توجه داشته باشید كه بعضی از CD و DVD رام یارایتر ها هم خروجی SATA دارند یعنی می توانید خروجی آنها را به ورودی SATAروی مادربود متصل كنید.[/RIGHT] [center]تصویر[/center] [center]تصویر[/center] [center]تصویر
[/center][/BLOCKQUOTE]

[/CENTER]
monaa
جدید
جدید
پست: 25
تاریخ عضویت: 10 آگوست 2010 00:00
تماس:

پست توسط monaa »

[BLOCKQUOTE] [RIGHT]
8- اتصال کابل های Data و Power :[/RIGHT]

[center]تصویر[/center] [RIGHT]
بیشتر مادربوردها شامل دو کابل ریبون 40 پینی برای درایوهای IDE و یک کابل36 پینی برای درایوهای فلاپی و یك كابل SATA برای اتصال برق به هارد هایSATA هستند اگر هم این كابل (كابل برق SATA) روی منبع تغذیه یا پاور شمانبود می توانید تبدیل كابل برق IDEبه SATA را تهیه فرمائید كه تصویر آن درزیر مشخص است.[/RIGHT] [center]تصویر[/center]

همراه با مادربوردهای جدید امروزی حداقل یک و ممکن است هر دو از کابل های40 پینی در وا قع 80 سیم داشته باشند ( این ها برای درایوهایی هستند که ازرابط ATA-66 یا سریع تر استفاده می کنند ) و یک کانکتور آبی دارند .

کانکتورها معمولا اسلات شده هستند . بنابراین آن ها فقط در یک جهت نصب میشوند . اگر این گونه نیستند نگاهی به خود ریبون می اندازیم , یک سیم ,رنگی است . آن سیم باید به پینی که با 1 لیبل گذاری شده است یا با یکپیکان روی درایو و مادربورد به ترتیب علامت گذاری شده است مرتبط شود .فلاپی درایو را در یک محل درایو 3 پینی External نصب می کنیم . هماننددرایوهای نوری , شاید احتیاج به برداشتن کاور و صفحه پانچ باشد . آن راحداقل با دو پیچ سفت می کنیم .

اگر تنها یک کابل 80 سیمی داشته باشیم , سر آبی آن را به پورت IDE اصلیمادربورد متصل می کنیم . سپس به بقیه کانکتورها نگاهی می اندازیم .یکیباید با عنوان " master " لیبل گذاری شده باشد . آن را به هارد درایوmaster ( یا تنها هارد درایو ) متصل می کنیم .اگر دو تا هارد درایو داشتهباشیم کانکتور آخری روی کابل را به درایو master متصل می کنیم و کانکتورمیانی را به slave . همین کار را با درایوهای نوری تکرار می کنیم , آن هارا به پورت IDE دوم متصل می کنیم . کابل فلاپی درایو یک گره در یک انتهایشدارد . آن سر را به کانکتور 36 پینی فلاپی درایو متصل می کنیم و مطمئن میشویم که ترتیب کابل رنگ شده را با پین های مارک حفظ کرده ایم . سر دیگرکابل را به اسلات مخصوص روی مادربورد متصل می کنیم .باید توجه کرد کههنگام اتصال قطعات IDE باید از اتصالات درایوهای با سرعت بالا (Ultra-ATA/100 ) با درایوهای سرعت پایین ( ATA/33 ) اجتناب کرد . به عنوانمثال اگر ما یک جفت هارد درایو داشته باشیم که یکی از آن ها brand-newATA/100 و دیگری یک درایو قدیمی تر باشد , ما باید آن دو را در کانال هایجداگانه نگهداری کنیم . چرا که سرعت انتقال پایین تر درایو قدیمی , مزایایدرایو جدید را از بین می برد . حساب انگشتی : سریع را با سریع و کند را باکند باید نگه داشت .

اکنون باید همه این درایوها را پاوردهی کنیم . اگر نگاهی به دسته سیم هایبیرون زده از پاور داشته باشیم دو نوع کانکتور را می بینیم . کانکتورهایبزرگ تر برای هارد درایو ها و درایوهای نوری هستند که آن ها در یک جهتباریک شده اند و هر درایوی با یک قالب متناظر با آن ها خواهد داشت .کانکتورهای کوچک تر برای فلاپی درایو هستند که آن ها هم همچنین فقط در یکجهت می باشند .



[/BLOCKQUOTE]
monaa
جدید
جدید
پست: 25
تاریخ عضویت: 10 آگوست 2010 00:00
تماس:

پست توسط monaa »

[BLOCKQUOTE] 9- نصب کارت های expansion :

اکنون که قطعات اصلی را نصب کرده ایم ما باید کارت های expansion را نصبکنیم . ما قبلا کارت گرافیک AGP را برای تست کارایی اجزای اصلی نصب کردهایم . ما همچنین احتمالا کارت صدا و کارت های PCI دیگری نیز داریم که لازماست آن ها را در اسلات های PCI سفید رنگ نصب کنیم . اگر مادربورد چیپaudio به صورت onboard داشته باشد و ما مایل به نصب کارت صدا به جای آنباشیم , ما باید ساپورت audio ی مادربورد را از کار بیندازیم از طریقبرنامه Bios setup .

نصب کارت های expansion در مقایسه با تمام مراحلی که قبلا انجام داده ایمساده است . به سادگی , gate ی ( کادر فلزی کوچک در پشت کیس ) را که متناظربا اسلات کارت است بر می داریم و با دقت کارت را در محلش قرار می دهیم .اطمینان حاصل می کنیم که آن را در جایش کاملا به طرف پایین فشار می دهیم ,آن را با یک پیچ سفت می کنیم .( باید توجه کرد که بیشتر کیس ها از پیچ هایعریض برای اسلات های expansion بهره می گیرند اما بعضی از پیچ های باریکاستفاده می کنند ) . این کار را برای تمام کارت های expansion که مایل بهنصب آن ها هستیم انجام می دهیم : video , audio , network و غیره .

اکنون یک کابل اضافی وجود دارد که باید نسبت به آن دقیق باشیم . درایوCD-ROM همراه با یک کابل خاکستری عرضه می شود . ما باید یک طرف آن را بهکانکتور audio-out درایو متصل کنیم . و سر دیگر آن را به قاب CD-in کارتصدا ( یا مادربورد , اگر از sound onboard استفاده می شود ) . این کابل یکضرورت در PC کاربردی نیست . هدف از آن این است که موزیک را از درایو سی دیرام به فرم آنالوگ تا کارت صدا عبور دهد . همچنین در بیشتر موارد اینامکان وجود دارد تا از این کابل استفاده نشود و به تبادل دیجیتال موزیک ازکابل ریبون IDE تکیه شود .

10- تست بزرگ :


هنوز نباید کیس را ببندیم . یک کار مهم در این لحظه این است که PC را تستکنیم ( حتی شاید بهتر این باشد تا یک سیستم عامل نصب کنیم و مطمئن شویم کههمه چیز خوب کار می کند قبل از آن که کاور را در پشت کیس قرار دهیم ) .تست کامپیوتر در این لحظه باعث می شود که اگر اشتباهی در اسمبل قطعات رخداده باشد مجبور نشویم دوباره کیس را باز کنیم و به بررسی مشکل بپردازیم .همانند تست اول , مانیتور را به کارت گرافیک متصل می سازیم و سیم AC را بهمنبع پاور .کامپیوتر را روشن می کنیم و منتظر دیدن POST Screen می مانیم .ممکن است ما بخواهیم بعضی از setting ها را در برنامه BIOS Setup تغییردهیم ( مانند از کار انداختن پردازنده onboard audio که در بالا توضیحداده شد , وقتی ما از یک کارت صدای اضافه شده استفاده می کنیم ) . میتوانیم برنامه BIOS Setup را از POST احضار کنیم . اغلب با فشار دادن کلیدDelete یا F2 روی کیبورد این کار انجام می شود .
[center]تصویر[/center] [center]تصویر[/center]
اما بعضی از BIOS ها احتیاج به کلید متفاوتی دارند . POST Screen این موضوع را روشن می کند

اگر POST Screen ظاهر نشد باید مراحلی را که در تست اول نام برده شد دنبالکنیم . اگر ماشین از طریق بیپ یا چراغ های LED یک error code می دهد , بهکتابچه مادربورد نگاهی می اندازیم . چک می کنیم که مطمئن شویم همه کارتهای expansion و DIMM ها به درستی جا رفته باشند و همه کابل های پاور ودیتا به درستی سر جای خودشان هستند . اگر هنوز هم POST Screen ظاهر نشدهباشد کامپیوتر را خاموش و کارت های PCI را در می آوریم . Power را وصلکرده , اگر POST ظاهر شد کامپیوتر را خاموش و هر بار یک کارت نصب می کنیمتا زمانی که مورد مشکل ساز را پیدا کنیم . سعی می کنیم اسلات های PCI راکه کارت ها را در آن , جا می دهیم , تغییر دهیم





[BLOCKQUOTE] 11- روشن کردن کامپیوتر و نصب سیستم عامل :
وقتی POST ظاهر شد , می توان با خیال آسوده کابل های اسپیکر , ماوس , پرینتر و هر چیز دیگر را نصب کرد .

بدون یک سیستم عامل برای اجرای نرم افزار , هر کامپیوتری بلا استفاده است. بعد از اینکه اسمبل سخت افزار تمام شد ما باید به اختیار خودمان یکسیستم عامل نصب کنیم . بیشتر ورژن های جاری ویندوز ( شامل XP ) با یکbootable CD-ROM disk عرضه می شوند که شروع کار را بسیار آسان می کند .Windows 98 با یک bootable floppy diskette برای آسان کردن setup عرضه میشود . بقیه دیسک های نرم افزاری که موقع نصب سیستم عامل باید همراه ماباشند درایورهای مادربورد و ویدئو کارت و کارت صدا و لوازم دیگر که نصبشده اند می باشند .

دکمه پاور را زده , وارد برنامه BIOS Setup می شویم و به بخش انتخابbootable Devices می رویم که این ممکن است روی یک صفحه setting سطح بالاباشد یا یک صفحه مخصوصی داشته باشد . First boot device را به درایو مدیایمناسب ست می کنیم : CD-ROM اگر CD ویندوز , bootable است یا فلاپی درایواگر از یک bootable floppy drive استفاده می کنیم .

ماشین را روشن می کنیم . اگر از CD-ROM می خواهیم boot شویم منتظر یک prompt

می مانیم : بعضی وقت ها لازم است که یک کلید را فشار دهیم تا به سیستمبگوییم تا از درایو ROM بوت شود . به ویندوز اجازه می دهیم تا یک پارتیشنروی هارد درایو setup کند و آن را در صورت لزوم فرمت کند . اگر از یکدرایو قدیمی که شامل اطلاعاتی می باشد که به آن ها احتیاجی نداریم استفادهمی کنیم , باید پارتیشن قدیمی را delete کرده و پارتیشن جدیدی create کنیم. می توان این کار را از طریق رابط نصب ویندوز XP انجام داد . اما باویندوز me و 98 ما باید کامپیوتر را با ساپورت CD-ROM روشن کنیم و Fdiskرا اجرا کنیم . Fdisk را استفاده می کنیم تا پارتیشن های موجود را از بینببریم و reboot کرده و سپس یک پارتیشن جدید create می کنیم که با ظرفیتدرایو match می شود . برای بار آخر reboot کرده و به ویندوز اجازه می دهیمتا پارتیشن ها را فرمت کند . برای ویندوز me و 98 , FAT32 مناسب است وبرای ویندوز XP و SEVEN و VISTA از NTFSمناسب است. در این لحظه برنامه نصبویندوز ما را با یک سری prompt های نصب راهنمایی می کند . بعد از یک جفتreboot , Windows desktop آماده است . قبل از اینکه به نصب برنامه ایبپردازیم ابتدا چک می کنیم تا مطمئن شویم تمام وسایل به صورت properly درdevice manager نمایش داده می شوند . [/BLOCKQUOTE]

[/BLOCKQUOTE]
ارسال پست

بازگشت به “رایانه و نرم افزار”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 2 مهمان