ارگونومی کودکان در امنیت وسائل بازی

در این انجمن به دانلود جزوات بهداشت حرفه ای در موژ مهندسی بهداشت ایمنی و محیط زیست در مورد بهداشت ایمنی محیط زیست بهداشت محیط مهندسی بهداشت محیط بهداشت حرفه ای تصفیه آب تصفیه فاضلاب جزوه ارشد محیط زیست ایمنی میپردازید.

مدیر انجمن: naderloo

ارسال پست
mohammad_yazdi
جدید
جدید
پست: 19
تاریخ عضویت: 21 آگوست 2010 00:00
حالت من: Badhal
تماس:

ارگونومی کودکان در امنیت وسائل بازی

پست توسط mohammad_yazdi »

ارگونومی کودکان در امنیت وسائل بازی
خلاصه:
سالیانه 200،000 کودک در استفاده از وسایل بازی در زمین های بازی، دچار مجروحیت جدی می شوند که 70% این صدمات به دلیل افتادن از بلندی می باشد. در حالی که به استاندارد های اینگونه وسائل دقت بسیار می شود ولی استاندارد هایی که جلوگیری از افتادن می کنند ناکافی است. بالا روندگان از بلندی، درصد کثیر این افراد را تشکیل می دهند. لذا لازم است نکات خاصی در طراحی وسائل بازی مد نظر طراحان قرار بگیرد.
هدف: ارائه ی پیشنهادها برای توسعه و پیشرفت استانداردها در محیط بازی بر اساس ارگونومی بچه ها.
استادارد های امنیت بازی به چهار گروه کلی تقسیم بندی می شود:
1- از بین بردن خطر: با خذف خطر، پتانسیل خطر نیز از بین می رود.
2- کم کردن میزان خطر: اگر چه حذف خطر امکان پذیر نیست و حداقل می توان درجه ی شدت یا احتمال وقوع آن را کاهش داد که در نتیجه ی آن میزان کمتری صدمات، بیماری یا آسیب های احتمالی را داشت.
3- تهیه ی وسائل و لوازم امن: لوازم امن خطر را کم نمی کند، ولی می تواند نتیجه ای در کم کردن خطر داشته باشد. به این صورت که با همکاری در جلوگیری از ارتباط فردی که با خطر، همراه با طراحی مناسب وسائل و نگه داری آن امکان پذیر می باشد.
4- تهیه ی اخطار: اخطار ها و هشدار ها خطر را کم نمی کند ولی در کم کردن آن موثر است. هشدارها می توانند سمعی یا بصری باشند. که با برچسب ها، علامت ها و آژیرها، بوق هاو صوت ها می باشند.
5- تهیه فرایند امن با وسایل امن: فرایند ها با ید به صورتی باشند که بچه ها نتوانند به خود آسیب برسانند. در غیر این صورت همواره باید به مردم برای استفاده از وسائل آموزش داد.
از جمله دلایلی که مربوط به افتادن کودکان از وسایل بازی است عبارتند از:
1- سطح زمین که بنا بر استاندارد حاضر در آمریکا با نام ASTM F 1487-01 می باشد
2- وسائل بازی که خود شامل:
- نقص کمک اطرافیان
- رطوبت
- فاصله ی زیاد هر پله یا عضو بالا رونده
- قطر دست بچه ها با وسائل (چنگش)
تمهیدات و پیشنهادات:
- برای سطوح بلند یک اختیار دیگر برای فرود آمدن و لیز خوردن قرار دهند.
- استفاده از متربالی که برای چنگش مناسب باشد و اصطکاک به وجود بیاورد.
- استفاده از مواد بافت دار.
ارگونومی در فرایند طراحی:
در زمان طراحی برای بچه ها آنان باید در مرکز توجه قرار گیرند. علاقه، مهارت، راحتی و نیاز های آنان باید اساس کار باشد. شاخص سنی که برای آن طراحی می کنیم به همراه بایدها و نبایدها مانند توانایی، قدرت آن گروه سنی از اهمیت بالایی برخوردار است.
فاکتورهایی برای بالا رونده های کوچک:
برای گروه سنی 5-12 سال توجه به توانایی کودکان به همراه محدودیت های ارگونومیکی آنان اهمیت دارد. که برای 5 ساله ها به این صورت می باشد.
• قطر داخلی چنگش = 1.09 in
• حد دسترسی (شانه تا انگشتان) = 17.2 in
• دسترسی چنگش = 12.4 in
• حداکثر ارتفاع زانو = 11.6 in
• حداکثر ارتفاع پله = 12.6 in

- قطر مناسب برای چنگش دست.
- نگه داشتن دست و پا با هم همراه با حد دسترسی با فاصله ی همگن و اندازه ی مناسب.
- فاصله ی ما بین پله ها که نباید از ارتفاع زانوی استفاده گر بیشتر باشد و اوپتیمم پله ها از ارتفاع زانوی بچه ها بیشتر باشد.
- فاصله ی مابین پله ها و چنگش دست که به دلیل اشتباه در اندازه ی فاصله آن، افتادن رخ می دهد.
- استفاده از بالا رونده های ترکیبی مانند پله نرده و غیره.
- به منظور جلوگیری از افتادن بچه ها به عقب و جلو باید پله و لبه ها در همه ی جهات صاف باشد.
- در نظر گرفتن دستگیره و نگه دارنده ی اضافی برای وسائل: باید در پله ها، رمپ ها و در ارتفاعات دستگیره ی اضافی ولی از نظر مکانی مناسب قرار داد.
- رعایت فاصله ی دستگیره تا زمین
- اصلاح نگه دارنده ی دست و پا:
• استفاده از موادی که مانع لیز خوردگی بشود.
• سطوح خاک گرفته باعث لیز خوردگی می شود.
• ایجاد سوراخ یا خلل و فرج به منطور جلوگیری از لیز خوردن
• شرایط نگهداری بسته به زمان مقرر و تکرار به موقع آن
- بچه ها باید با امنیت کامل به بالا و پایین صعود کنند. فقط یک راه رفت و آمد مناسب نیست باید راه های گریز دیگری هم برای رفتن به بالا و صعود و هم برای پایین آمدن در نظر گرفت.
جمع بندی:
- طراح باید بداند که همه ی بچه ها از همه ی اسباب بازی ها استفاده می کنند با هر گروه سنی.
- طراح باید بداند که بچه ها ممکن است از وسائل استفاده ی اشتباه بکنند.
- توجه طراح به موارد ذکر شده باعث کم شدن میزان آسیب های جاری کودکان می شود.
برگرفته از: The ergonomics of children in playground equipment

safety
، در Journal of Safety Research
سال 2004
نویسنده: Roderick
، Larry
نمایه کاربر
naderloo
مدیر کل
مدیر کل
پست: 2793
تاریخ عضویت: 08 نوامبر 2008 00:00
حالت من: Khaste
محل اقامت: تهران
تماس:

Re: ارگونومی کودکان در امنیت وسائل بازی

پست توسط naderloo »

مرکز سلامت محیط و کار:

ارگونومي وارد مدارس مي شود

رئیس مرکز سلامت محیط و کار در اولين جلسه هماهنگي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با وزارت آموزش و پرورش در رابطه با لزوم و ضرورت اجرای طرح ملي ارگونومي در مدارس و ایجاد مدرسه سالم سخن گفت.

به گزارش کمیته خبر و اطلاع رسانی مرکز سلامت محیط و کار، دکتر خسرو صادق نیت، در اولين جلسه هماهنگي دستگاههای اجرایی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با وزارت آموزش و پرورش در رابطه با لزوم و ضرورت اجرای ارگونومی در مدارس و ایجاد مدرسه سالم گفت: دانش آموزانی که به طور مكرر در مدرسه از وسايلي استفاده می کنند كه با ابعاد آنتروپومتري آنها مغایرت دارد موجب بروز پیامدهای منفی همراه با ريسك ابتلا به بیماریهای اسکلتی عضلانی به ویژه در بزرگسالی می گردد.

رئیس مرکز سلامت محیط و کار با اشاره به اهمیت و ضرورت سلامت جسمی دانش آموزان حین تحصیل در مدرسه گفت: یک دانش آموز ساعات طولانی در مدرسه به سر می برد و تناسب ميز و صندلي براي فراهم کردن آسایش و جلوگیری از مشکلات اسکلتی و عضلانی آنان امري ضروري و حياتي مي باشد.

دکتر صادق نیت با بیان اینکه مرکز سلامت محیط و کار پيشنهادات خود در رابطه با ورود الزامات و مقررات ارگونوميكي مرتبط با مدرسه و دانش آموزان را ارائه نموده است خاطرنشان کرد: این مرکز پیشنهادات لازم را که در برنامه "زير نظام تامين فضا، تجهيزات و فناوري نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي" كه يكي از شش نظام سند تحول بنيادين نظام آموزشي وزارت آموزش و پرورش می باشد به سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور ارائه نموده است.

وی خبر داد: این برنامه بعد از تصویب شوراي عالي آموزش و پرورش، شوراي عالي انقلاب فرهنگي كشور و با امضای رئيس جمهور به صورت قانون ابلاغ می گردد تا مطایق قوانین، طراحي و ساخت فضا و تجهيزات آموزشي مرتبط با دانش آموزان نظير؛ ميز و صندلي، نيمكت و كوله پشتي و ..بر اساس ابعاد و اندازه هاي آنتروپومتريكي دانش آموزان ايراني و الزامات و استانداردهاي ارگونوميكي انجام گردد.

گفتنی است، در این جلسه، مدير كل دفتر فني سازمان نوسازي، توسعه و تجهيز مدارس كشور، رئيس گروه معماري سازمان نوسازي، رئيس گروه توسعه بهداشت و ايمني مدارس وزارت آموزش و پرورش، كارشناس مسئول دفتر تاليف كتب درسي ابتدايي و متوسطه نظري كتابهاي درسي وزارت آموزش و پرورش، رئيس گروه خانواده و سلامت دفتر تاليف كتابهاي درسي فني حرفه اي و كار و دانش سازمان پژوهش و برنامه ريزي آموزشي وزارت آموزش و پرورش، نماينده دانشگاه علوم بهزيستي و توانبخشي نماينده دفتر سلامت و تندرستي وزارت آموزش و پرورش، كارشناس مسئول مشاركتهاي مردمي سازمان نوسازي كشور و نماينده دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت حضور داشتند.
ما زنده به آنیم که آرام نگیریم
موجیم که آسودگی ما عدم ماست
[CENTER]
تصویر

تصویر
[/CENTER]
ارسال پست

بازگشت به “جزوات بهداشت حرفه ای”

چه کسی حاضر است؟

کاربران حاضر در این انجمن: کاربر جدیدی وجود ندارد. و 0 مهمان